لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 18 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
17
پروژة آماری
موضوع مورد مطالعه (متغیر تصادفی ) :
درصد شرکت کنندگان در آزمون شیمی
جامعه :کلیه شرکت کنندگان در آزمون شیمی
نمونه : 250 نفر از شرکت کنندگان که به طورتصادفی انتخاب شده اند
موضوع مورد مطالعه (متغیر تصادفی ) :
درصد شرکت کنندگان در آزمون شیمی
روش جمع آوری داده : استفاده از داده های از پیش تهیه شده .
نوع متغیر : کمی پیوسته
اندازه جامعه : کلیه شرکت کنندگان در آزمون شمی (1000 نفر )
1
جدول فراوانی :
F تجمعی
درصد F نسبی
F نسبی
xi
fi
حدود دسته
50
50
37
80
42
30
11
N=250
2
نمودار مستطیلی
05 28 40 54 67 80 93
حدود دسته
Fi
0 15 28 41 54 97 93
حدود دسته
Fi
3
حدود دسته
0 15 28 41 54 67 80 93
درصد F نسبی
0/086
0/019
0/138
0/242
0/294
0/346
0 15 28 41 54 67 80 93
حدود دسته
Fi
0/086
0/019
0/138
0/242
0/294
0/346
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 5 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
بسم الله الرحمن الرحیم
مقدمه :
این پروژه مرتبط با نمرات درس ریاضی 30 نفر از دانش آموزان کلاس دوم ریاضی است ، که با توجه به پردازشی که بر روی آنها صورت گرفته است وجداولی که برای آنها تعیین شده وضعیت نمراتشان مشخص شده وسطح نمرات آنها را به وضوح نمایان می کند . از این نمودارها می توان برای سرعت در سنجش سطح نمرات دانش آموزان کلاس ها استفاده کرد .
نمرات درس ریاضی 30 نفر از دانش آموزان کلاس دوم ریاضی به قرار زیر است :
20-10-12-14-11-15-16-13-18-11-19-13-19-17-16
13-18-17-19-12-11-15-15-18-5-10-9-14-17
R= 20 – 5 = 15 K=5
2
زاویه مرکزی
فراوانی تجمعی
درصد فراوانی نسبی
فراوانی نسبی
مرکز دسته
فراوانی مطلق
دسته ها
360 = 11/88×%33
1
100 = 3/2×%33
1
[ 5 – 8 )
360 = 36×0/1
1+3 = 4
100 =10 ×0/1
3
[ 8 – 11 )
360 = 93/6×%26
4+8 = 12
100 = 26×%26
8
[ 11 –14 )
360 = 82/8×%23
12+7 = 19
100 = 23×%23
7
[14 – 17)
360 = 129/6×%36
19+11=30
100 = 36×%36
11
[ 17 – 20)
نمودار چند بر فراوانی :
مرکز دسته ها
فراوانی
دسته ها
3/5
0
[ 2 – 5 )
6/5
1
[ 5 – 8 )
9/5
3
[ 8 – 11 )
12/5
8
[ 11 – 14 )
15/5
7
[ 14 – 17 )
18/5
11
[ 17 – 20 )
21/5
0
[ 20 – 23 )
نمودار مستطیلی :
3
نمودار میله ای :
نمودار دایره ای :
4
نمودار ساقه و برگ :
نمودار جعبه ای :
14-14-13-13-13-12-12-11-11-11-10-10-9-5 : مرتب
20-19-19-18-18-17-17-17-16-16-15-15-15-
15 = (میانه ) چارک دوم Q2 چارک اول Q1 5 = کوچکترین داده
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 107 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
2
به نام خداوند جان و خرد
مقدمه :
شک ، گمان و یقین ؛ از جمله مسائل مربوط به حوزه معرفتند که بشر پیوسته در زندگی با آن روبه روست .
شکل حاصل اشتراک میان معلومات و مجهولات است .
گمان به قول مولانا همچون شیشه زرد و کبودی است که انسان از پشت آن به حقایق و مسائل پیرامون خویش می نگرد .
پیش چشمت داشتی شیشه ی کبود
زان سبب عالم کبودت می نمود 1329/1
بشکن آن شیشه کبود و زرد را
تا شناسی گرد را و مرد را 3959/1
و یقین بوستان آرامش و همنشینی با حقیقت است .
انسان به لحاظ دو بعدی بودن وجودش – جسم و روح – گاهی در مسائل مادی و دنیوی دچار شک می شود که باید به کمک ابزار « حس و عقل » آن را به یقین مبدل ساخت .
و گاهی نیز درامور معنوی و ماوراء طبیعی به شک و تردیدهایی مبتلا میشود که برای رفع آن یاری جستن از حواس و نیروی عقلانی نه تنها شکلی را حل نمی کند بلکه او را دچار سر گشتگی می کند . اینجاست که دو راه بیشتر در پیش رو ندارد :
پاک ساختن چهره دل از غبار حس نفسانی تا مغیبات غیبی در آن ، صورت خویش را بنمایند و حقیقت حق جلوه گر شود ، زیرا تا انسان در قید خود باقی است خیر و شر خود را هم درست تشخیص نمی دهد بلکه آنچه را که خیر اوست شر می پندارد و آنچه را برای او مایه ی شر است خیر گمان می برد و بدین اشتباه به بیراهه می آورد 1- سر نی – عبدالحسین زین کوب ،ج1 ،ص 575، انتشارات علمی ، 1364
.
خود را به کسی که این راه را طی نموده است و گردنه های آن را پشت سر گذاشته بسپارد .
ذکر کلیاتی که در این مجموعه به آنها پرداخته شده !
1- اقسام عوالم ، ابزار و راههای شناخت آنها ؛ از آنجا که بحث مورد نظر – شک و یقین – در رابطه با عالم غیب و شهود مطرح می شود و نیز ارتباطی که این بحثها با انواع علوم و معارف و ابزار دستیابی بدانها دارد به طور اجمال- این مسائل- و ابتدا مورد بررسی قرار گرفت . به عنوان مثال مباحثی درباره عقل و استدلال و استدلالیون و تلاش آنها- با ذکر تاریحچه ای از پیدایش چنین تفکری- برای دستیابی به حقیقت مورد بررسی قرار گرفته است .
2
2- تعاریف شک و گمان و یقین ، ذکر انواع و درجات هر یک .
3- عوامل موثر در ایجاد هر کدام و نتایجی که هر یک در پی دارند .
4- ابیات متن این مجموعه بر طبق ابیات و شماره مثنوی معنوی به تصحیح « رینولد الین نیکلسون » است .
5- منابع و ماخذ ؛ شامل منابعی است که یا مستقیما مورد ارجاع قرار گرفته اند که اکثر آنها در پاورقی ذکر شده اند و یا منابعی هستند برای مطالعه در این زمینه همچون شروح مثنوی که مذکور است .
6- جز شک و یقین که مجموعه نام آنها را بر خود دارد . واسطه این دو مضمون ؛ یعنی ، گمان و نیز مترادف آنها مثل کلمات تردید و ظن نیز مورد بررسی قرار گفتند .
7- مطالبی که مورد بررسی قرار گرفته اند بر اساس مضامینی است که مولانا به عنوان نماینده عرفا آن را در مثنوی و ابیات آن بیان داشته و بدانها پرداخته است .
8- در پایان نیز فصلی از آیات قرآن کریم که در آنها به مسئله شک و یقین اشاره شده است همراه با ترجمه ذکر شده است .
بی گمان این اثر خالی از ایراد و اشتباه نیست ، امید است استادان بزرگوار بر من منت نهاده ، از راهنمائیهای صادقانه خویش مرا بهره مند گردانند .
بخش اول
فصل اول : گفتاری چند از زندگی مولانا
مولانا جلال الدین محمد بن سلطان العملا بهاء الدین محمد بن حسین بن احمد خطیبی بکری بلخی که در کتابها ازاو به نامهای « مولانای روم » ، « مولوی » و «ملای روم » یاد کرده اند ، یکی از بزرگترین و تواناترین گویندگان متصوفه و از عارفان نام آورآسمان ادب فارسی ، شاعر حساس صاحب اندیشه و از متفکران بلا منازع عالم اسلام است .
پدرش سلطان العلما بهاء الدین محمد معروف به « بهاء ولد » (543-628 هجری ) از عالمان و خطیبان بزرگ و متنفذ و از بزرگان مشایخ صوفیه در آخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری و تربیت یافته نجم الدین کبری بود و در نتیجه نقاری که در میان او و سلطان محمد خوارزمشاه پیدا شده بود در حدود سال 610 هجری با خانواده و خاندان خویش از مشرق ایران به جانب مغرب مهاجرت کرد و بعد از گذر از شهرهایی به دعوت سلطان کیقباد سلجوقی در قونیه اقامت گزید و در همانجا در گذشت .
3
جلال الدین محمد فرزند بها ء الدین ولد که در قرن ششم ربیع الاول سال 604 هجری در بلخ ولادت یافته بود در آغاز این سفر طولانی پنج و شش ساله بود و گفته شده است هنگام عبور از نیشابور همراه پدر به صحبت عطار نیشابوری رسیده بود .
بعد از وفات سلطان العلما سال 628 یا 631 فرزندش جلال الدین محمد به خواهش مریدان به جای پدر بر مسند وعظ و تدریس پدر نشست ، اندکی بعد از فوت پدر مرید او برهان الدین محقق ترمذی در طلب استاد به قونیه آمد و چون استاد در گذشته بود تربیت فرزندش جلال الدین که در آن وقت به علوم « قال » به کمال بود ، همت گماشت و برای آنکه در علوم شرعی و ادبی کامل شود او را به مسافرت و تحصیل به حلب و دمشق بر انگیخت و او در حلب و دمشق به تحصیل در فقه صنفی پرداخت و گویا به فیض محبت محی الدین عربی نائل گشت و پس ازین سفر که هفت سال به طول انجامید به قونیه بازگشت و پس از طی طریق و سلوک به اجازه استاد مسند تعلیم و ارشاد یافت . پس از وفات استاد به سال 638 ، مولوی تا سال 642 که سال ملاقات او با شمس تبریزی است به تدریس علوم شرعی در قونیه و وعظ و تذکر اشتغال داشت .
مولوی با یافتن شمس پشت به مقامات دنیوی کرد و همواره ملازم صحبت او بود تا آنکه شمس در سال 645 هجری به دست عده ای از شاگردان متعصب مولانا کشته شد و مولانا همچنان در فراق او می سوخت تا به تصور آنکه او را در شام خواهد یافت به دمشق سفر کرد و مدتی در آنجا جستجو نمود و پس از ناکامی به قونیه بازگشت . پس از شمس تا ده سال دیگر صلاح الدین قونوی معروف به «زرکوب » ارادت مولانا را به خود جلب کرد و چون صلاح الدین در محرم سال 657 در گذشت عنایت مولانا نصیب حسام الدین حسن بن محمد معروف به چلبی حسام الدین گردید . و او بود که مولانا را به نظم مثنوی تحریض کرد و تا پایان در این راه با او همراه بود . مثنوی بزرگترین اثر اوست که در شش دفتر بحر رمل مسدس مقصور یا محذوف در حدود 26000 بیت سروده شد. که در آن مولانا مسائل مهم عرفانی و دینی و اخلاقی را مطرح نموده است . و در ضمن آن به آیات و حدیثها اشاره نموده است .
دومین اثر بزرگ او «دیوان کبیر » مشهور به دیوان غزلیات شمس تبریزیست که در پایان غزل مقام شمس الدین تبریزی اشاره و به نام او تخلص نموده است . غزلهای او مملو از حقایق عرفانی و در تایی مواج احساسات شاعر است . همچنین او رباعیاتی دارد که 3966 بیت را شامل می شود .
همچنین مولانا اثرهایی به نثر دارد که عبارتند از :
فیه مافیه – مکاتیب – مجالس سبعه است .
از جمله معاصران مهمتر از همه معین الدین پروانه است که غالبا برای استماع مجالس مولانا به «مدرسه » او می رفت و به همبن سبب هم قسمتی از « فیه مافیه » خطاب به اوست .
5
کسان دیگر همچون صدر الدین قونیوی ، نجم الدایه ، علامه قطب الدین شیرازی ، قاضی سراج الدین ارموی را می توان نام برد .
وفات مولانا در پنجم جمادی الاخر سال 627 اتفاق افتاد مرگ وی واقعه ای سخت در قونیه تلقی شد . جنازه او را در » قبه خضرا » به خاک سپردند . با آنکه او بر مذهب اهل سنت بود در عین اعتقاد و دین داری مردی آزاد اندیش بود و به مذاهب دیگر به دیده احترام و بی طرفی ، چنانچه شایسته مردان کامل چون اوست ، می نگریست . 1- تاریخ ادبیات ایران ، دکتر ذبیح الله صفا ، تلخیص : دکتر محمد ترابی ج دوم ، ص 95
فصل دوم : تقسیم بندی عوالم
جمله آفرینش از حیث ماهیت بردو نوع منقسم است :
اول عالم خلق یا ملک
دوم عالم امر یا ملکوت
عالم خلق ، جهان اجسام است که قابل مساحت و تجزی است . لکن عالم امر ضد اجسام و غیر قابل تجزیه است . 1- مرصاد العباد ، ص 60 ، به کوشش محمد امین ریاحی .
با توجه به تفاوت ماهیت این دو عالم ؛ راهها و وسایل وصول به شناخت این دو عالم نیز متفاوت است و هر یک علم و وسیله خاص خود را می طلبد .
ابزار و راههای شناخت این دو عالم
برای شناخت عالم خلق می توان از این راهها و وسایل یاری جست :
حواس : که بشر از راه مطالعه و مشاهده عینی طبیعت با رموز و اسرار این جهان آشنا می گردد . که حاصل آن نیز علوم تجربی است که راه دستیابی به آن مشاهده و تجربه است .
عقل : که در اثر قوه استدلال و قیاس نتیجه ای را پیش بینی و استنتاج می کند . 2- ر.ک . مجموعه آثار شهید مطهری ، ج سوم ، ص 351 .
البته در بیشتر موارد این دو وسیله – حس و عقل – هر دو به کمک یکدیگر برای شناخت و دستیابی به رموزو حقایق آفرینش مورد استفاده بشر قرار می گیرند و اکثرا حس و مشاهده مقدمه ای برای استنتاج منطقی مطلبی است .
مثلا : وقتی انسان رد پایی رامشاهده می کند – دریافت از طریق حس بینائی – نتیجه می گیرد که کسی از آنجا عبور کرده است – دریافت نتیجه استدلالی و عقلی .
در بعضی موارد نیز تنها ازنیروی عقل و استدلال برای رسیدن به شناختی از حقایق این عالم مدد گرفته می شود که با این وسیله قابل دریافت باشند که چنین شناختهایی در حوزه علوم عقلی جای می گیرند و از جمله آنها می توان به « فسلفه » اشاره نمود ، که می کوشد با ابزار عقل و استدلال به شناخت منطقی در امورنائل شود .
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 208 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
2
درزهای ساختمانی
بطور کلی درزهای ساختمانی به دودسته تقسیم میشوند.
الف) درزهای ساخت (درزهای اجرایی)
این درزهاعموماً به منظور تسهیل عملیات بتن ریزی با توجه به محدودیت حجم بتن ریزی در نظر گرفته میشوند در درزهای ساختمانی طراح انتظار عکس العمل در قبال حرکت های مختلف سازه بتنی را نداشته بلکه فقط سعی دارد تابراساس ظرفیتهای کارگاهی فاصله درزها را تعیین کند. در این گزینه درزها باید پیوستگی بین بتن وارماتور در دو قسمت مجاور درز بصورت کامل حفظ شود.
ب) درزهای حرکتی
درزهای حرکتی درزهایی هستند که برای همساز کردن حرکتهای نسبی قسمتهای مختلف یک سازه بصورت عمده تعبیه میشوند ،این حرکتها میتوانند در اثر تغییرات درجه حرارت ،افت بتن ویا نشستهای نا مساوی بوجود ایند.
کاربرد
کاربرد درزهای ساخت (درزهای اجرایی)
در هر توقف عملیات بتن ریزی که موجب سخت شدن بتن میگردد درز ساخت (درز اجرایی) بوجود میاید. بطور کلی هر گاه زمان قطع بتن ریزی از30 دقیقه تجاوز کند باید ان نقطه را یک درز اجرایی بحساب اورد. مگر انکه حالت خمیری بتن با تدابیری به ان بازگردانده شود. درز ساخت ممکن است دارای وضعیتهای مختلفی باشد ولی معمولاًقائم یا افقی است. معمولاًسعی میشود محل یکی دیگر از انواع درزها منطبق گردد. در تیرها و شاه تیرها درزهای ساخت باید تقریباًعمود بر محور این اعضا بوده وهیچگاه با محور عضو موازی نباشد. درز ساخت میتواند در اعضا وقطعات بتن ارمه در محل لنگر خمشی ماکزیمم قرار گیرد زیرا در این اعضا تنشهای کششی توسط فولادهای کششی تحمل میشوند. درزهای اجرایی نباید در محلی که قرار است بتن تحمل برش نماید قرار گیرند. بنابراین در ساخت اعضای خمشی اگر قرار است بتن ریزی در بیش از یک مرحله صورت گیرد باید ترتیبی اتخاذ شود که قطع بتن ریزی در مجاورت تکیه گاه نبوده بلکه در نزدیکی وسط دهانه باشد.
2
تیرها ،شاه تیرها ،دالها، سرستونهاومانند آنهاهمگی قسمت هایی از یک کف بحساب میایند که باید در یک مرحله بتن ریزی شوند. بتن ریزی ستونها اجباراًدر تراز هر طبقه در محل سرستون یا تیر متوقف میشود. درزهای ساخت عموماًدر ساختمانهای بتونی کاربرددارند. درزهای ساخت باید در محل های مناسب وزیر نظر دستگاه نظارت تعبیه شوند.
کاربرددرزهای حرکتی
درزهای انقباضی
این درزها معمولاً به منظور جلوگیری از بروز ترکهای ناشی از جمع شدن بتن تعبیه میشوند. اگردر فواصل معین درز انقباض در نظر گرفته نشود روی سطوح پیاده روها یا دیوارهای بتنی ترکهایی پدید خواهد امد. ارماتورها درزهای انقباضی که محلشان بطور صحیح انتخاب شده باشد میتوانند مانع بروز ترک شوند. عملکرد این درزها بصورتی است که انقباض طرفین درز در محل درز متمرکز می گردد. در حقیقت این درزها دارای نوعی عدم پیوستگی عمومی هستند لیکن شکاف اولیهای بین بتن دو طرف درز وجود ندارد. در روسازیها جائی که دارای عرض بیش از 75/3 متر نباشد درزهای ساختمانی بین نوارهای مجاور جوابگوی نیاز برای جمع شدگی طولی خواهد بود. برای سنگدانههای گرانیتی واهکی فاصله درزهای روسازی معمولاًبین 6 تا 9 متر است. برای مصالح سنگی سیلیسی وروبارهها این فاصله 8/4 تا 6 متر است. در صورت تردید باید فاصله درزها کمتر اختیار شود. در فاصله حدود 30 متر از انتهای ازاد روسازی و18 متر از هر درز انبساط، درمحل هایی که قفل وبست دانهها کم باشد،درزهای انقباض پدید خواهند امد، در این نقاط باید زبانه هایی (که یک طرف آنهابه بتن پیوستگی کامل دارد وطرف دیگر در غلافی بدون اصطکاک حرکت میکند،یا هر وسیله دیگری که قابلیت انتقال بار در جهت عمود بر زبانه را داشته باشد)تعبیه شود.
3
درزهای انقباضی در پیاده روها ودال های کف که بصورت موزائیکی ساخته میشوند بطور معمول در فواصل 2/1 تا 8/1 متر ودر جان پناه هاونردهها در فواصل 3تا 6 متر در نظر گرفته میشوند.
اگر اعضا وقطعات پیش ساخته ویا بصورت واحدهای مجزا ومستقل کار گذارده شوند وبدین لحاظ در آنهادرز انبساط تعبیه نشده باشد باید شرایط نصب چنان باشد که اعضا وقطعات مجاور هنگام انبساط مزاحمتی برای یکدیگر ایجاد ننماید.
درزهای انبساط
این درزها برای جلوگیری از خراب شدن روسازیها در اثر فشار بیش از حد فراهم ساختن امکان تعمیر قسمتی از جدولهای بتنی پیاده روهاو نظائر ان تعبیه میشوند. بطور کلی این درزها برای تامین امکان انقباض وانبساط ناشی از تغییرات درجه حرارت بطوری مه در نقاط مختلف ساختمان ترک خوردگی ودر مقاطع سازه تلاشهای ثانوی زیاد، ایجاد نشوند، تعبیه میگردند.
عملکرد این درزهاباید بگونهای باشد که انبساط وانقباض طرفین درز کاملاًهمساز شوند،لازمه چنین درزهایی این است که هیچگونه پیوستگی در طرفین درز برقرار نباشد، چنین درزهایی باید باکمترین مقاومت در مقابل اتقباض وانبساط قادر به باز یا بسته شدن باشند. عموماًاین درزهادرتمام قسمتهای سازه بطور پیوسته قرار گرفته واز کف تا سقف ادامه مییابند، برای حصول اطمینان از جدایی کامل دو قسمت مجاور رعایت این مسئله ضروریست.
درزهای کنترل
انسباط وانقباض بتن دراثر تغییرات رطوبت وحرارت دران تنش هایی رابوجود میاورند که گاه از مقاومت بتن بیشتر بوده وبه ترک خورده گی منجر میشود. برای حل این مشکل از درزهای کنترل که حرکت نسبی دال یا دیوار در صفحه خود را امکانپذیر میسازد،استفاده میشود.
4
برای جداکردن واحدهای عظیم مولد برِ از قسمتهای مجاوره به منظور جلوگیری از انتقال ارتعاش، منطقهای کردن ومحدود ساختن احتمال خرابی در قسمت هایی از ساختمان ،جلوگیری از بروز ترک بعلت تمرکز تنش در محل هایی که تغییر مقطع قابل توجهی حادث شده است (نظیر باز شو دیوارها) جداسازی قسمتهای مختلف یک شالوده بعلت تفاوت باربری آنهاجداساختن بازوهای مختلف سازه هایی که شغل پلان آنها uhtl میباشد از دور کنترل استفاده میشود. محل درزهای کنترل به ملاحظات معماری ومهندسی بستگی دارد. با تکیه برتجربیات بدست امده بهتر است ساختمانهای بتنی بزرگ ،مستقل وبدون درز با طول بیش از 18 متر ساخته نشوند.
درزهای نشست
این درزها برای جلوگیری از نشستهای نا مساوی دو ساختمان مجاور که دارای دو نوع مصالح ،دو نوع پی یا دو ارتفاع متفاوت هستند مورد استفاده قرار میگیرند.
درزهای لغزشی
درزهایی هستند که امکان لغزش دو قسمت مجاور درز بدون انتقال نیروی برشی را فراهم میکنند،این درزها غالباًدر مخازن بویژه در مواردی که تغییرات درجه حرارت محیط زیاد است مورد استفاده قرار میگیرند.
سایر درزها
مشخصات درزهای جدا کننده، مفصلی و.....که کاربردهای ویژه دارند طبق مندرجات مشخصات فنی خصوصی خواهد بود.
مصالح مصرفی دردرزهای ساختمانی
برای اجرای درزهای ساختمانی معمولاًمصالح زیر مورد استفاده قرار میگیرد.
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 18 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
مقدمه
دریای خزر بزرگ ترین دریاچه جهان
بزرگ ترین دریاچه جهان که در اصطلاح آن را دریا مى نامند دریاچه مازندران است. این دریاچه از دریاچه سوپریور که دومین دریاچه بزرگ دنیا است ۵ برابر وسیع تر است و عمق آن از شمال به جنوب افزایش مى یابد. عمق این دریاچه در ناحیه شمالى به طور متوسط کمتر از ۱۰ متر، در بخش میانى بین ۱۸۰ تا ۷۸۸ متر و در بخش جنوبى که آب هاى ساحلى ایران را تشکیل مى دهد به ۹۶۰ تا ۱۰۰۰ متر مى رسد. تا عمق ۱۰۲۵ مترى نیز در ناحیه جنوبى این دریاچه گزارش شده است .
جهت جریان آب این دریاچه از سمت شمال غرب به جنوب شرق است. همین جهت جریان و عمق زیاد آب در سواحل ایران که باعث کندى حرکت جریان مى شود منجر به تجمع انواع آلودگى هاى این دریاچه در سواحل ایران به میزانى بیش از سواحل سایر کشورها مى شود .
دریاى مازندران دریایى بسته است و خروجى عمده اى جز تبخیر ندارد. در این گونه محیط هاى آبى بسته اهمیت کنترل آلودگى ها به مراتب بیش از منابع آبى است که جریان خروجى دیگرى به جز تبخیر نیز دارند. آمار نشان مى دهد که نزولات جوى در سال هاى اخیر روى دریاى مازندران ۵۰ میلى متر افزایش داشته و تبخیر از سطح آن حدود ۴۰ میلى متر کاهش داشته است. با توجه به حساسیت سطح آب دریاى مازندران نسبت به تبخیر و بارندگى شاید یکى از دلایل افزایش سطح آب دریاى مازندران نیز همین پدیده باشد .
2
دریاچه مازندران توسط ۵ کشور ساحلى احاطه شده است. این کشورها از نظر موقعیت جغرافیایى بین اروپا و آسیا واقع شده و همین امر موقعیت ترابرى ویژه اى براى دریاى مازندران به وجود آورده است .
این دریاچه در حقیقت شاهراه ارتباطى کشورهاى شمال به شرق آسیا و هند است. مسیر ترانزیت کالاى شمال جنوب (Nostrac) از شهر هلسینکى فنلاند شروع شده و پس از عبور از خلیج فنلاند و بنادر و سرزمین هاى داخلى روسیه به طرف دریاى مازندران و پس از عبور از خلیج فنلاند و بنادر ایرانى دریاى مازندران به خلیج فارس مى رسد و با کشورهاى شبه قاره هند و سواحل جنوبى خلیج فارس ارتباط برقرار کند .
راه ترانزیت شرق _ غرب (کریدور ترانس قفقاز) نیز یکى دیگر از مسیرهاى ترانزیتى مهم این دریاچه است. مسیر شرق _ غرب به وسیله خطوط کشتیرانى از دریاى مازندران گذشته و بنادر باکو، ترکمن باشى و اکتائو را به هم متصل مى کند. نقشه هاى ۲ _ ۱ و ۳- ۱ این مسیرهاى ترانزیتى مهم را نشان مى دهند. کارشناسان، دریاى مازندران را بعد از خلیج فارس و سیبرى سومین منطقه از نظر ذخایر عظیم نفت و گاز مى دانند. چگونگى بهره بردارى از این منابع توسط کشورهاى حاشیه دریاى مازندران به دلیل عدم توافق عمومى در زمینه رژیم حقوقى این دریا مبهم بوده و مى تواند عامل مشکلات متفاوتى باشد. رقابت کمپانى هاى متعدد غربى و چندملیتى و سرمایه گذارى هاى هنگفت آنان براى شناسایى، اکتشاف و بهره بردارى از این منابع، بیانگر اهمیت قابل توجه این منابع است .
ایران نیز در اطراف منطقه انزلى و به مقدار کمتر در قسمت هاى شرقى فلات قاره ۱۸ حوزه نفتى شناسایى کرده است اما شرایط بهره بردارى از این حوزه هاى نفتى بسیار دشوار است. این دریا، محیط زیست گرانبها ترین ماهى هاى دنیا است. در بخش جنوبى دریاى مازندران و رودخانه هایى که به آن مى ریزند یعنى سواحل مربوط به ایران ۷۸ گونه و زیرگونه ماهى یافت مى شود. دریاى مازندران یکى از منحصربه فردترین اکوسیستم هاى آبى جهان بوده که محیطى مناسب براى زندگى و رشد مرغوب ترین ماهى هاى خاویارى جهان است. ۹۰ درصد صید ماهیان خاویارى مختص به این دریا است.
3
مطالعات انجام شده، عواملى نظیر آلودگى هاى وارده به دریاى مازندران از طریق رودخانه هایى که از سمت خشکى به دریا جریان دارند را یکى از علل آلودگى این دریا و کاهش ماهیان شیلاتى مى دانند. رود ولگا و رودخانه هاى غرب آن که از جمهورى آذربایجان سرچشمه مى گیرند موجب هشتاد درصد از آلودگى هاى این دریا است. از دیگر عوامل آلودگى دریاى مازندران که عمدتاً منشاء دریایى دارد، عملیات بهره بردارى و اکتشاف منابع نفت و گاز است. سالانه پانزده هزار تن نفت فقط از حوضچه هاى نفتى جمهورى آذربایجان وارد این دریاچه مى شود. صید بى رویه، رشد بى رویه شیوه صیادى دام گستر در بعد از انقلاب، تخریب تالاب هاى منطقه، تخریب محیط طبیعى رودخانه هاى محل تخم ریزى ماهیان در اثر اجراى طرح هاى بدون ارزیابى زیست محیطى و نیز آلودگى هاى وارده از جانب خشکى به دریا را مى توان ذکر کرد. همه عوامل فوق موجب شده است که میزان صید هفتصدهزار تن در سال ۱۳۱۲ به پانصد هزار تن در حال حاضر برسد .
کیفیت آب مناطق ساحلى در اندازه گیرى هاى انجام شده از ناپاک تا شدیداً آلوده متغیر است. در ۲۳ منطقه که اندازه گیرى در آنها انجام شده است، ۷ منطقه ناپاک، ۴ منطقه ناپاک تا آلوده، ۱۰ منطقه آلوده، ۱ منطقه خیلى آلوده و ۱ منطقه نیز خیلى آلوده تا آلودگى شدید در مناطق ساحلى مشاهده شده است .
نتایج این تحقیق نشان مى دهد آلودگى مناطق ساحلى شدیدتر از آلودگى محیط آبى دریاىمازندران است. این پدیده دلیل قانع کننده بر این مهم است که آلودگى هاى ناشى از خشکى هاى ساحلى و نیز فعالیت هاى اکتشاف و استخراج در مناطق ساحلى عمده ترین عامل آلودگى دریاى مازندران است. آلوده ترین مناطق ساحلى بندر باکو و سومگائیت متعلق به جمهورى آذربایجان و کم آلوده ترین سواحل، مناطقى عمدتاً واقع در سواحل روسیه ابزرگ ترین دریاچه جهان که در اصطلاح آن را دریا مى نامند دریاچه مازندران است. این دریاچه از دریاچه سوپریور که دومین دریاچه بزرگ دنیا است ۵ برابر وسیع تر است و عمق آن از شمال به جنوب افزایش مى یابد. عمق این دریاچه در ناحیه شمالى به طور متوسط کمتر از ۱۰ متر، در بخش میانى بین ۱۸۰ تا ۷۸۸ متر و در بخش جنوبى که آب
5
هاى ساحلى ایران را تشکیل مى دهد به ۹۶۰ تا ۱۰۰۰ متر مى رسد. تا عمق ۱۰۲۵ مترى نیز در ناحیه جنوبى این دریاچه گزارش شده است .
جهت جریان آب این دریاچه از سمت شمال غرب به جنوب شرق است. همین جهت جریان و عمق زیاد آب در سواحل ایران که باعث کندى حرکت جریان مى شود منجر به تجمع انواع آلودگى هاى این دریاچه در سواحل ایران به میزانى بیش از سواحل سایر کشورها مى شود .
دریاى مازندران دریایى بسته است و خروجى عمده اى جز تبخیر ندارد. در این گونه محیط هاى آبى بسته اهمیت کنترل آلودگى ها به مراتب بیش از منابع آبى است که جریان خروجى دیگرى به جز تبخیر نیز دارند. آمار نشان مى دهد که نزولات جوى در سال هاى اخیر روى دریاى مازندران ۵۰ میلى متر افزایش داشته و تبخیر از سطح آن حدود ۴۰ میلى متر کاهش داشته است. با توجه به حساسیت سطح آب دریاى مازندران نسبت به تبخیر و بارندگى شاید یکى از دلایل افزایش سطح آب دریاى مازندران نیز همین پدیده باشد .
دریاچه مازندران توسط ۵ کشور ساحلى احاطه شده است. این کشورها از نظر موقعیت جغرافیایى بین اروپا و آسیا واقع شده و همین امر موقعیت ترابرى ویژه اى براى دریاى مازندران به وجود آورده است .
این دریاچه در حقیقت شاهراه ارتباطى کشورهاى شمال به شرق آسیا و هند است. مسیر ترانزیت کالاى شمال جنوب (Nostrac) از شهر هلسینکى فنلاند شروع شده و پس از عبور از خلیج فنلاند و بنادر و سرزمین هاى داخلى روسیه به طرف دریاى مازندران و پس از عبور از خلیج فنلاند و بنادر ایرانى دریاى مازندران به خلیج فارس مى رسد و با کشورهاى شبه قاره هند و سواحل جنوبى خلیج فارس ارتباط برقرار کند .
راه ترانزیت شرق _ غرب (کریدور ترانس قفقاز) نیز یکى دیگر از مسیرهاى ترانزیتى مهم این دریاچه است. مسیر شرق _ غرب به وسیله خطوط کشتیرانى از دریاى مازندران گذشته و بنادر باکو، ترکمن باشى و اکتائو را به هم متصل مى کند. نقشه هاى ۲ _ ۱ و ۳- ۱ این مسیرهاى ترانزیتى مهم را نشان مى دهند. کارشناسان، دریاى مازندران را بعد از خلیج فارس و سیبرى سومین منطقه از نظر ذخایر عظیم نفت و گاز مى دانند. چگونگى بهره بردارى از این منابع توسط کشورهاى حاشیه دریاى مازندران به دلیل عدم توافق عمومى در زمینه رژیم حقوقى این دریا مبهم بوده و مى تواند عامل مشکلات متفاوتى باشد. رقابت کمپانى