لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 16 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
انواع دریبل کردن
با توجه به شرایط مهاجم و مدافع، دریبل کردن انواع مختلفى دارد که هر یک داراى خصوصیات ویژه و کاربردهاى گوناگون است:
مهارت دریبل کنترلى
- کاربرد دریبل کنترلى :
از این نوع دریبل، در هنگام مقابله با مدافع مستقیم، نفوذ به سمت حلقه، تغییر مسیرها، چرخشها و نیز در هنگام حفظ توپ، استفاده مىشود (شکل - مهارت دریبلى کنترلی).
مهارت دریبلى کنترلى
- شرح مهارت دریبل کنترلى :
دستها :
در این نوع دریبل، دست با انگشتان باز، کاملاً بالاى توپ قرار مىگیرد. دست دیگر بهعنوان حمایتکننده با آرنج خمیده در مقابل بدن قرار دارد. تغییرات زاویهاى ساعد و بازو، بسیار کم و سرعت حرکت مچ، زیاد است.
پاها :
در هنگام مقابله با مدافع، زانوها کمى خم و مرکز ثقل، به زمین نزدیک مىشود.
توپ :
2
محل برخورد توپ با زمین، کنار و نزدیک بدن است. (در حالت ساکن بهتر است پاى سمت راست دریبل کمى عقبتر باشد تا از برخورد توپ با پا جلوگیرى شود) مهاجم بهتر است هنگام دریبل کردن، بین مدافع و توپ قرار گیرد. ارتفاع توپ، در حدود زانوها است.
مهارت دریبل قدرتى
- کاربرد دریبل قدرتى :
از این نوع دریبل، براى انتقال توپ از زمین دفاعى به زمین حمله در شرایطى که دریبلکننده داراى یک مدافع مستقیم باشد، استفاده مىشود. هدف مهاجم نفوذ نیست و هدف مدافع هم صرفاً ایجاد سد، مزاحمت، تأخیر در انتقال توپ به سمت سایر مهاجمان و هدایت کردن دریبلکننده به سمت ضعیف حمله مىباشد (شکل - مهارت دریبل قدرتى).
مهارت دریبل قدرتى
- شرح مهارت دریبل قدرتى :
دستها :
3
عملکرد دستها در این دریبل، مانند دریبل کنترلى است، با این تفاوت که در این دریبل، بدن مهاجم کاملاً روبهروى مدافع نیست و دست حایل مهاجم، مقابل سینهٔ مدافع قرار دارد.
پاها :
معمولاً حرکت پاها در دریبل قدرتی، بهصورت پاى دفاع )پاى پهلو، پاى بوکس( است و مهاجم بیشترى به پیشروى با حفظ توپ نظر دارد تا سرعت حرکت. زانوها کمى خمیده هستند.
توپ :
با توجه به شیوهٔ حرکت مهاجم، محل برخورد توپ با زمین در فاصلهٔ بین دو پا است. ارتفاع توپ تا حد کمر است.
مهارت دریبل سرعتى
- کاربرد دریبل سرعتى :
از این دریبل، در ضدّ حملهها و در فرارهائى که مدافع در پشت سر مهاجم قرار دارد استفاده مىشود )شکل - مهارت دریبل سرعتى(.
مهارت دریبل سرعتى
4
- شرح مهارت دریبل سرعتى :
دستها :
در این نوع دریبل، دست با انگشتان باز، با پشت و بالاى توپ تماس دارد. تغییرات زاویهاى ساعد و بازو در این نوع دریبل، بیشتر از دریبل کنترلى است.
پاها :
اصول دویدن صحیح، در هنگام دریبل کردن رعایت مىشود. مهاجم باید به مسئله عدم برخورد توپ با پا توجه کند.
توپ :
در این دریبل، توپ در جلو و کنار بدن دریبل مىشود. در واقع مهاجم به دنبال توپ مىدود. فاصلهٔ توپ با مهاجم باید متناسب با سرعت وى باشد. ارتفاع توپ، حدود کمر و سینه است.
تمرین فردى مهارت دریبل کنترلى و قدرتى
- دریبل رفت و برگشت :
نفرات اول هر ستون، با سرعت متوسط اقدام به دریبل رفت و برگشت مىکنند و در برگشت، توپ را به نفر دوم ستون مىدهند و خود به انتهاء ستون
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 26 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
موضوع :
1
موضوع :
1
موضوع :
2
جاذبه های توریسم بافت قدیم دزفول
از جنبه معماری
صفحه
مقدمه 4
مشخصات جغرافیایی و اقلیمی دزفول 6
جمعیت شهرستان دزفول 7
وضعیت اقتصادی 8
وضعیت آب هوایی 9
شهر باستانی جندی شاپور 10
آثارها و بناهای تاریخی 11
رودخانه دز 13
خانه های قدیمی 16
بازار 17
بقعه شاه رکن الدین 18
بقعه شاه خراسان 19
بقعه مقوم 19
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 4 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
دستاوردهای رادیوگرافی محاسبهای(CR)
توسعه و پیشرفت تکنولوژی در شاخه کامپیوتر و دانش دیجیتال در دهههای گذشته تحولات گستردهای در کاهش حجم و بالا رفتن سرعت عمل تجهیزات صنعتی و پزشکی ایجاد کرده است. از این میان دو تحول اساسی، استفاده از تکنولوژی دیجیتال به جای روش آنالوگ و جایگزینی نرمافزار به جای سختافراز، از بزرگترین عوامل کوچکشدن حجم، بالا رفتن سرعت عمل، امنیت سیستمها و افزایش کیفیت خروجی آنها شده است. بخش مهندسی پزشکی و به طور خاص شاخه تصویربرداری پزشکی از این تحولات بیبهره نبوده و در هر دوره پا به پای ترقی تکنولوژی دستخوش تغییر، رشد و تکامل شده است. تولد دستگاههای مدرن تصویربرداری مانند CT Scanner و MRI که تولید وپردازش تصویر در آنهابه صورت دیجیتال انجام میشود و همچنین تجهیز مراکز تصویربرداری به سیستمهای مدرن ذخیره و انتقال اطلاعات از نمونههای این تحولات است. درکنار همه این پدیدهها و تحولات، هزاران دستگاه رادیولوژی قدیمی (مرسوم) که به طور ذاتی قابلیت انطباق با روشهای نوین را ندارند وجود داشته که در عین حال نمیتوان از این دستگاهها صرفنظر کرد. لذا با ایجاد پارهای تغییرات در آنها باید این تجهیزات را به نحوی اصلاح کرد که بتوانند از امکانات جدید فناوری استفاده کرده آن را در اختیار کاربر بگذارند. این مقاله روشهای انجام این بهینهسازیها را مورد بحث و بررسی قرار میدهد.
روشهای تبدیل رادیولوژی آنالوگ به دیجیتال
یکی از اهداف اصلی تبدیل سیستمهای آنالوگ به دیجیتال دسترسی به اطلاعات دیجیتال تصویر، با قابلیت پردازش، ذخیره و ارسال است. این کار به سه روش قابل انجام است:
*استفاده از اسکنرهای مخصوص فیلم
*استفاده از سامانه آشکارساز دیجیتال
*استفاده از رادیوگرافی محاسبهای CR
که این نوشتار به بررسی ساختاری روش سوم یعنی رادیوگرافی محاسبهای خواهد پرداخت.
CR بـه پـروسـهای گـفـتـه مـیشـود کـه شـامل ساخت تصاویر مخفی (روی صفحات فسفری خاص) ذخیره، پردازش و نمایش اطلاعات تصاویر با فرم دیجیتال و همچنین مدیریت اطلاعات تصویر است.کاربر، توسط CR به کیفیت بالای تصویر، امکان کنترل پارامترهای مختلف آن و افزایش اطمینان از تشخیص درست، دست پیدا میکند.
تاریخچه سیستمهای CR مدرن که در آنها از صفحات فسفری ذخیره تصویر (PSP) استفاده میشود به سال 1973 باز میگردد. زمانی که جرج لاکی یکی از دانشمندان مرکز تحقیقات کمپانی ایستمن کداک، امتیاز انحصاری یک سیستم کاربردی را به نام خود ثبت کرد.عنوان این امتیاز عبارت بود از: تجهیزات و روشهای تولید تصاویر، متناظر با دستگاههای مولد پرتوهای پرانرژی، که خلاصه این امتیاز به شرح زیر بود:
در این روش یک عنصر میانی ضبط موقت تصویر، مانند مواد فسفری وجود دارد. درصورتی که این عناصر با اشعه مادون قرمز یا حرارت تحریک شوند، ازخود نور مرئی ساطع میکنند. این طرح بیان میدارد با تابش پرتوهای پرانرژی به این عناصر میانی و در فـاصله یک پریود زمانی مجاز، سطوح انرژی الکترونهای این مواد تغییر میکند. در طول این فاصله زمانی، یک طیف از امواج با طول موج بلند یا حرارت، سطح عنصر میانی را بـرای آزادسـازی انـرژی ذخـیره شده در الکترونهای کریستالهای عنصر میانی به صورت نور مرئی اسکن میکنند و یک سنسور مناسب (یا یک مجموعه سنسور)، نور تابشی از صفحه را دریافت و به انرژی الکتریکی متناسب با شدت تشعشع اولیه تبدیل میکند.
مهمترین جزء یک سیستم CR ، صفحه تصویر آن اسـت. ایـن صـفحه پس از این که در معرض تـابـش اشـعـه ایـکس که از بدن بیمار عبور کرده اســت قــرار گــرفــت، اطــلاعــاتــی را بــه صـورت نـامـحـسـوس در خـود ذخـیـره مـیکـند، که به آن تصویر مخفی گفته میشود. این اطلاعات پس از پـردازشهـای لازم به صورت تصویر واقعی مـوضع مورد تابش در مانیتور یا روی کپیهای سخت(فیلم) قابل مشاهده است، لذا قبل از هر چیز به معرفی آن پرداخته می شود.
ساختمان فیزیکی و نحوه عملکرد
صفحه تصویر
سـیـسـتــمهــای CR صـفـحـات تـصـویـر PSP را جـایـگـزیـن فـیـلـمهـای مرسوم کردهاند و هنگام اسـتـفاده مانند فیلم داخل کاست قرار میگیرد. یــک صـفـحــه تـصــویــر نــوعــی، شـامـل مـوادی بـا فـرمـولهـای BaFBriea و BaFi: Eu اسـت. مـقدار کمی از یورلیوم روی کریستالهای BaFi,BaFBr بــه نـحـوی تـاثـیـر مـیگـذارد کـه بـتـوانـنـد بـه طـور موثری توانائی تغییر سطح انرژی الکترونها و به دام انداختن آنهارا داشته باشند.
درشـکـل1) اصول PSP ها به صورت نمادین نشان داده شده است، هنگام اکسپوز، پرتو تابیده شده الکترونهای باند ظرفیت را تحریک کرده، بـه نـحـوی کـه بـه بـانـد هـدایـت منتقل میشوند. مـقـدار زیادی از این الکترونها در سطح پایدار انرژی متا به دام میافتند.
بـنابراین پس از اینکه صفحه تصویر فسفری مورد تابش اشعه ایکس قرار گرفت
یک تصویر مـجازی به صورت توزیع مکانی الکترونهایی کـه بـه سـطـح انـرژی بـالاتـر جـابجا شده و به دام افتادهاند روی آنها ایجاد میشود.
در پروسه بازسازی تصویر از نورلیز He-Ne بـــرای تــحـــریـــک الـکـتــرونهــای مــذکــور بــرای برگشت به سطح انرژی اولیه، استفاده میشود، که این برگشت با از دست دادن انرژی به صورت نور مرئی انجام میشود (شکل 2).تابش مذکور کـه از نـوع PL است با انرژی پرتو ایکس جذب شده متناسب خواهد بود.
ایـن نـور تـوسـط عـنـاصـر خاص دریافت و به مــجــمـــوعـــهای از اطــلاعــات دیـجـیـتــال تـبــدیــل میشود که برای ساخت تصویر مورد بهرهبرداری قرار میگیرند.
برخلاف بسیاری انواع فسفرها، اطلاعات ضبط شده در صفحه تصویر دستگاههای CR برای ساعتها، بسته به میزان اکسپوز و شرایط نگهداری ماندگاری دارد.
هـمــانگــونــه کــه در شـکـل 2 مـشـاهـده مـیشـود، صـفـحـه فـسـفـری در طـول پـروسـه تصویرسازی به صورت عمودی قرار داده می شود و بیم پرتولیزر He-Ne صفحه فسفر رادر جهت افقی اسکن میکند.
الـگـوی نـوری دوبـعـدی کـه بـه این روش بهدست میآید توسط تقویتکنندههای نـوری یا فتودیودها گرفته میشود و به صورت لگاریتمی تقویت و سپس توسط یک مبدل آنالوگ به دیجیتال 8 تا 14 بیتی دیجیتال میشود.
برای داشتن دامنه تغییرات گستردهای در سطوح کنتراست رادیوگرافی قفسه سینه، به صورت نوعی حداقل بین 10 تا 12 بیت برای هر پیکسل مورد نیاز است .در شکل 3 نحوه تشکیل تصویر مخفی روی صفحه تصویر ،بازخوانی و پاک شدن و آماده شدن برای استفاده مجدد آن به صورت شماتیک نشان داده شده است.
ساختمان CRو عملکرد اجزا
اجزای اصلی یک سیستم CR عبارتند از:
*کاست و صفحه تصویر
*بارکدخوان یا اجزاء مشابه با نامهای متفاوت
*کاستخوان
*پردازشگر تصویر
*ایستگاه کاری
فـرایـنـد تـصـویربرداری در سیستم CR بسیار شبیه به دستگاههای رادیولوژی سنتی است. به جزاینکه به جای فیلم جهت ساخت و تشکیل تصویر مخفی از یک صفحه خـاص ازجـنـس فـسفر، بهعنوان صفحه تصویر استفاده میشود.
ایـــن صـفـحــه در داخــل یــک کــاســت خــاص قرارمیگیرد. ابعاد کاست CR به نحوی طراحی و سـاخـتـه شـده اسـت کـه مـطـابق استانداردهای کاستهای فیلمهای مرسوم بوده، به نحوی که بـدون نـیـاز به تغییر در سیستمهای قدیمی قابل استفاده باشند (شکل4).
کاست CR در معرض پرتوهای عبوری ازبدن بـیـمــار قــرار مـیگـیـرد و بـه جـای بـردن فـیـلـم در تـــاریـــکخـــانـــه و ظــهـــور آن در مــحــلـــولهـــای شـیـمـیـایـی، بـایـد صـفـحـه تـصـویـر مـخـفی به یک اسـکـنـر کـامـپـیـوتـری (کـاسـتخوان) وارد شود. بـرای ایـن کـار کـاسـت که حاوی صفحه تصویر اسـت، داخـل کـاسـتخـوان بـاز شـده و صـفـحـه تـصـویر توسط بیم لیزر اسکن شده و اطلاعات تـصـویـر مـخـفـی بـه صـورت اطـلاعـات دیجیتال تصویر بازیافت میشود. در بعضی موارد برای بـــــالا بـــــردن ســــرعــــت عــمــــل، دســتــگــــاههــــای کـاسـتخوان با توانایی دریافت چند کاست به صورت همزمان ساخته شدهاند در شکل5 یک نـمــونـه دسـتـگـاه کـاسـت خـوان نـشـان داده شـده است.
پس از بازیافت اطلاعات دیجیتال تصویر در کـاسـتخـوان ایـن اطـلاعات جهت پردازش به کـنـســول یـا ایـسـتـگـاه کـاری سـیـسـتـم CR ارسـال مـیشـود کلیه تغییرات و اصلاحات لازم روی تـصــویــر در ایــن مــرحـلــه تــوسـط نـرمافـرازهـای پـردازش تـصـویـر (مـانـند )CAD انجام میشود و تـصــویــری کــه قــابـلـیـت گـزارشدهـی از طـریـق نمایش روی مانیتور
تشخیصی را داشته باشد به دسـت مـیآیـد یـا مـیتوان آن را جهت چاپ به پرینتر ارسال کرد. پرینترهای به کار برده شده در این بخش می توانند از انواع پرینترهای لیزری و یا حرارتی باشند.
در کـنـار ایـن مـجـمـوعه دستگاه بار کد خوان وظـیـفـه انـتـقـال مشخصات هر بیمار بر روی هر کـــاســـت و تـعـیـیــن ایــن کــه هــر کــاســت حــاوی اطـلاعـات کـدام بـیمار است را به عهده دارد در شکل 6 اطلاعاتی که ممکن است در این بخش تنظیم وثبت شوند نشان داده شده است.
به واسطه اینکه سیستمهای CR به جابه جایی کاست و انتقال به کاست خوان نیازمندند ، روند کـاری بـه مـیـزان قـابـل مـلاحـظـه ای نـسـبـت بـه سـیـسـتـم فـیـلـم مـرسوم بهبود نمی یابد، در شکل 6 به صورت نمادین روندنمای کار در یک سیستم CR نشان داده شده است.
علی رغم این که این سیستم دارای محدودیتهایی است و به بعضی از آنها اشاره شـد،سـیـسـتـم هـای CR بـه صورت گستردهای به واسطه قابلیت انطباق با سیستمهای مـرسـوم در حـال کـار و قـیـمـت عـمـومـا پـایـیـن و کـیـفـیت تصویر آنهاکه قابل رقابت با سـیـسـتـمهـای فـیـلـم اسکرین مرسوم است مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر این ، صـفـحـات دتـکـتـور CR پـرتـابـل هـسـتـنـد، بـنـابـرایـن بـهـتـرین گزینه برای دیجیتال کردن رادیولوژی های پرتابل هستند.
تحولات اخیر در تکنیک ساخت دستگاههای CR مانند کاستخوانهای دوتائی سیستمهای CR با دو صفحه نمایشگر، لیزرهای پیشرفتهتر برای خواندن کاستها و... بیانگر نقش مهم و موثر سیستمهای CR در پروژههای رادیوگرافی دیجیتال است.
مزایا و معایب سیستم ( CRنسبت به سیستم مرسوم)
مزایای سیستم CR عبارتند از:
*حذف فیلم و مواد شیمیایی
*افزایش نسبی سرعت بازسازی و مشاهده تصاویر
*با یک اکسپوز و تنظیم میزان روشنایی برای عضو هدف در تصویربرداری و مستقل از ضخامت و عمق بافت میتوان تصویری با کیفیت مطلوب بهدست آورد. برخلاف سیستمهای سنتی که شرایط اکسپوز برای موارد مختلف بایستی مورد به مورد تغییر کند با استفاده از سیستمهای CR تعداد اکسپوزهای تکراری که در اثر اکسپوزهای با شرایط بالا یا پایین و در نتیجه خرابی تصاویر، بایستی انجام داد کاهش قابل ملاحظهای مییابد.
* تصاویر قابلیت ضبط روی حافظههای کامپیوتری یا انتقال به سایر سایتها در نقاط مختلف را دارد.
* دستیابی به کیفیت بالای تصاویر در شرایط مساوی با سیستمهای سنتی
* کاهش دز دریافتی، مشخصه WEL در صفحات تصویر، در بسیاری موارد، این امکان را فراهم میکند که با یک اکسپوز تمام اطلاعات تشخیصی توسط کاربر اخذ شود. همچنین این واقعیت که حساسیت این صفحات در حدود ده بـرابـر بـیـشـتـر از حـسـاسـیـت فـیـلـمهـای رایـج در سیستم سنتی است، باعث میشود اکسپوزها با شرایط پایینتر (مخصوصا از نظر زمانی) انجام شـده و در نـتـیـجـه باعث کاهش دز جذبی بیمار شـود. هـمانطور که در شکل 8 نشان داده شده است محدوده دینامیکی صفحات تصویر مخفی فـسـفـری بـسـیـار گـستردهتر از فیلمهای مرسوم اسـت. ایـن پـارامـتـر دست کاربر را در کاهش یا تنظیم شرایط اکسپوز باز میگذارد.
در خـصـوص مـعـایـب سـیـسـتـم رادیـوگـرافـی محاسبهای میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
*در این سیستمها کاهش دز در مقایسه با سـیـسـتـمهـای رادیـوگـرافـی دیـجیتال خیلی زیاد نـیـسـت. زیـرا سـیستمهای CR در ضریب تبدیل کوانتمی اشعه ایکس دارای محدودیت هستند، بـه ایـن دلیل که تنها بخشی از نور تابشی توسط فـتـومـولـتـی پـلـیـرهـا قـابـل آشـکـار شـدن هـستند. لایـههـای فـسـفـری ضـخـیـمتـر بـازده کـوانـتـومی بهتری در مقایسه با لایههای نازکتر دارند ولی از رزولوشن نسبی کمتری برخوردارند به این معنی که افزایش بازده کوانتومی با کاهش رزولوشن همراه است.
* نسبت به سیستمهای سنتی گرانتر است.
* نیاز به گذرانیدن دورههای آموزشی و پرسنل آموزش دیده دارد.
* نیاز به پارهای بهینهسازی در سیستمها و روشها در زنجیره درمان و مراکز درمانی دارد. از جمله طراحی و راهاندازی شبکه داخلی، ایجاد ایستگاههای کاری و ..
*حساسیت نسبی به پرتوهای پراکنده (لازم به ذکر است این عیب بیشتر در مقایسه با سیستمهای رادیولوژی DR نمود پیدا میکند).
کـه الـبته بایستی تعدادی از موارد یاد شده را در زمره سرمایه گذاریهای انسانی و تجهیزاتی قلمداد کرد و نه به عنوان معایب و نقاط ضعف پدیده CR یا احیانا روشهای جدیدتری نظیر DR
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 24 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
دستبافته های قشقایی
دانشگاه:
به طور کلی بافته های قشقایی را میتوان به دو دسته کلی پرزدار(قالی ، گبه ) و بدون پرز(گلیم ، سوزنی ، پلاس و ...) و بافته های کاربردی( جل ، خورجین ، نمکدان و ...)تقسیم بندی نمود .
بافته های قشقایی :
به طور کلی بافته های قشقایی را میتوان به دو دسته کلی پرزدار(قالی ، گبه ) و بدون پرز(گلیم ، سوزنی ، پلاس و ...) و بافته های کاربردی( جل ، خورجین ، نمکدان و ...)تقسیم بندی نمود . (44)
بعد از اسلام بر اساس مستندات تاریخی فرشبافی در خطه فارس چنان رواج داشته که نمیتوان بدون پشتوانه قرنها تجربه بدان رسیده باشد ، این هنر دیرین و این ارزش وزین فرهنگی قدمتش در این خطه از 2500 سال فراتر خواهد رفت .
چرا که زادگاه تمدن پارس و فخر ایران کورش کبیر بوده است . بر اساس مطالعاتی که سیروس پرهام در اینباره داشته است وی مناطق فرشبافی فارس را به سه دسته تقسیم نموده ناحیه اول مناطق بارونقتر ، که شهرهای بزرگ و توانگر تر را شامل میشده و ایشان از دارابگرد یا داراب امروزی ، فسا و جهرم نام برده است .
ناحیه دوم کوره بیشابور که تا حاشیه ارجان و سرزمین لر نشین کهکیلویه امتداد داشته و شاپور ، کازرون ، توج (توز ) و شهر گمشده نهنجان شهرهای عمده آن بوده که این هر دو ناحیه از آباد ترین و پر رونقترین مراکز تمدن ساسانی بوده است .
ناحیه سوم بوانات و قونقری ( از کوره استخر ) که دژ خمره حصار آن بوده است .(45)
اولین سند تاریخی که درباره فرشبافی این خطه به دست آمده از خراج و مالیات این سرزمین در قرن دوم هجری به خلیفه زمان بوده و در کتاب آل بویه و زمان ایشان از چند هزار تخته فرش دابجرد (داراب) در خزانه انبار یاد میکند.(46)
در کتاب حدود العالم من الشرق الی الغرب آمده است که از پارس ، بساطها و فرشها ، گلیمها و زیلوهای باقیمت خیزد (47)
این سخن وجه تمامی بافته های پرز دار و بدون پرز را در نام نیز روشن میسازد و بکاربردن مولف از بساط و فرش در کنار گلیمها و زیلوها حکایت از این امر دارد . (48)
و نیرز آمده است که :
" در جهرم جامه های منقش عالی میبافتند ، اما گلیم و جاجیم دراز و سجاده نماز و زلالی (49) جهرم که در دنیا جهرمی معروف است نظیر ندارد و در همین کتاب آمده است که : در غندجان (50) گلیم و پرده ... و در داربجرد فرشهای خوب مانند طبری به عمل می آمد .(51)
و مقدسی بشاری سیاح عرب گفته که در سرزمین فارس فرشهای خوب بافته میشود و نیز آورده که از این منطقه انواع فرش به سایر بلاد ارسال میشود (52)
پوپPope)) در کتاب Ackerman A Survey of Persian آ ورده است : در زمان ایل خانیان که تبریز یکی از مراکز فرشبافی بوده است ، غازان خان کاخهای خود را به بافندگان فارس سفارش میداد (53)
سیروس پرهام با دلیلی دیگر فارس را صاحب فرشبافی کهن میداند و وجود قبایل بافنده ای مثل عربها که مهجران حجازی مقیم در فارس هستند را فاقد فرشبافی کهن دانسته و فراگیری این فن را از اقوام پارسی و در این سرزمین میداند . (54)
و اما در سده نهم و دهم هجری با گام نهادن طلایه داران مردم ترک زبان قشقایی به فارس هنر و صنعت فرشبافی این خطه رونق تازه یافت و این صنعت بیش از پیش در مناطق ایل نشین تمرکز یافت .(55)
اما این اقوام تازه کوچ که مسکنت دائم هم نداشتند برای مورخان و سیاحان چنان نا آشنا بودند ، که صنعت دستشان به نام دیگران به ثبت رسیده است . و شاید این دلیلی باشد بر این سخن که در متون کهن از فرشبافی ایلیاتی یاد نشده است .
اما این ومضوع نمی تواند ما را بدان راه منحرف سازد که فرشبافی فارس را در مناطق شهری جستجو کنیم . طوایف و تیره های بافنده در میان قشقایی ها :
پرهام از طایفه کشکولی ، طایفه شش بلوکی ، طایفه عمله ، تیره صفی خانی ، تیره ایگدر ، تیره چنگی و طایفه دره شوری را به عنوان طایفه و تیره های بافنده فارس نام برده است (56)
اما در برسی های انجام شده طایفه فارسی مدان را نیز باید به این طوایف افزود (57)
برای آشنایی بیشتر با طوایف قشقایی به بخش مردم شناسی ایل مراجعه نمایید.
نگاهی به قالیبافی قشقایی از دید سیسل ادواردز:
سیسل ادواردز قالی فارس را به چهار دسته زیر تقسیم میکند :
نام
چادرنشین یا تخت قاپو
زبان
درصد تخمینی قالیچه های فارس
(1) قشقایی
تقریباً همه چادرنشین اند
ترکی
15
(2) خمسه
چادرنشین و تخت قاپو
عربی وترکی
40
(3) ممسنی و هلاکو
اغاب تخت قاپو
لری
1
(4) روستای
ایرانی
تخت پاپو
فارسی
44
-
100
قشقایی ها که قبیله ای ترک نژاد هستند مهمترین ، پیشرفته ترین و کامیلترین ایلات فارس محسوب می شوند. مهمترین قالیبافان را نیز بین افراد این ایل می توان یافت. (58)
این موضوع که چه وقت و تحت چه شرایطی قشقاییها وارد فارس شدند معلوم نیست. ولی چنین استباط می شود که قبایلی ترک نژاد ( شاید از ترکان سلجوقی) هستند که در زمینة تاخت وتاز مغولها به قسمت جنوب رانده شده اند و تا زمان کریمخان زند که درسال 1779 درگذشت، پیوستگی نیافتند.
کریم خان زند ریاست ایل شاهیلو را به عنوان نخستین ایلخانی قشقایی پذیرفت . این لقب از آن زمان تاکنون در خانواده موروثی شده است. (59)
در قرن نوزدهم قشقائیها تحت حکومت ایلخانی پرقدرت خود به تدریج نقش مهمی در سیاست فارس عهده دار شدند. در جنگ جهانی اول به پشتیبانی آلمانیها برخاستند، ولی توسط قوای مشترک هندوستان و سربازان انگلیس تحت فرماندهی سرپرسی سایکس مغلوب گردیدند.
سیاست اسکان و استقرار قبایل و درصوت لزوم باتوسل به زور که ( درسالها 1930 تا 1934 برای ایل قشقایی مصیبت و بدبختی به همراه داشت ) جاده هایی که افراد این ایل هنگام کوچ کردن از آنها عبور می کردند قطع گردید، و بعضی از این ایلات مجبور شدند در نقاط کوهستانی، که درآنها هیچ گونه سوخت یافت نمی شد وسرمای زمستان بسیار شدید بود مستقر شوند، و برخی دیگر تابستان را نیز در نقاط قشلاقی باقی ماندند درحالی که شدّت گرما در این نقاط به حدّی می رسد که علف را خشک می کند. هزاران رأس از احشام آنها از بین رفت.
استعفای رضاشاه در سال 1941 در قوای نظامی ایران ایجاد تفرقه کرد. قشقاییها فوراً از این فرصت استفاده کردند وافراد ارتش را مجبور ساختند از زمینهای آنها خارج شوند. خوانین تبعید شدة آنها از تهران فرار کردند و به پیروان خود پیوستند و بلافاصله قدرت و نفوذ خود را از نو به دست آوردند. ایلات به زندگی چادرنشینی خود بازگشتند و باردیگر به پرورش گلّه و رمة خود، که تعداد زیادی از آنها از بین رفته بود ،پرداختند. درحال حاضر(1948) در وضع آنها بهبود قابل توجهّی پدیدامده و همچنان درحال پیشرفت هستند.
سیسیلس ادوارز براین عقیده است که قشقاییها از لحاظ جسمی جذّابترین ایلات فارس به شمار می رود. افرادی بلند قد با استخوان بندی محکم و خوش قیافه هستند. چهرة آنها قدری متمایل به لاغری است به طوری که استخوان گونه شان بالا امده و بینی عقابی دارند. جامه هایی بلند در بر می کنند که رنگ آنها روشن و اغلب خاکستری است و آستین جامه ها عموماً چاک دار است. درکمر خود حمایل بزرگی می بندند که تفنگداران آنها بر روی آن سینة خود را مثل زره با قطار فشنگ می پوشانند. کلاههای آنها جالب توجّه است. کلاه نمدی خاکستری رنگی برسر می گذارند که قسمت بالای آن مدورّ است با دولبه که رو به بالا رفته است که با صورت های استخوانی و مطبوع آنها هم آهنگی دارد. زبان آنها نوعی ترکی شبیه ترکی آذربایجانی است. هرکس به زبان ترکی اسلامبولی آشنا باشد به سهولت می تواند باآنها گفتگو کند.
قشقاییها مسلمان شیعه هستند، ولی با وجود ایمان واخلاص ، تعصّب مذهبی ندارند
تیره های اصلی ایل قشقائی
کشکولی
شش بلوکی
دره شوری
فارسی مدان
گلّه زن
رحیمی
اقدار
صفی خانی(60)
این موضوع در ایران به صورت قانون کلّی درآمده که در بین ایلات قالیباف طایفه ای هستند که از دیگران نظیف تر و منظّمتر و مرفّه تر است بهترین نوع قالیچه را نیز تهیه می کند. در واقع هنگامی که شخص قدم به کلبة روستایی می گذارد بایک نظر می تواند دریابد که بانوی خانه بافندة خوبی است یا خیر.
به این ترتیب قشقاییها که پیشرفته ترین ایلات فارس به شمار می روند بهترین ایل قالیباف را در این استان نیز تشکیل می دهند. هم اینها هستند که قالیچه های معروف به ترک شیراز را ( که بعضی اوقات درکشورهای مغرب زمین، بدون هیچ گونه دلیل خاص، آنها را مکة شیراز می نامند) تهیه می کنند و مثل تمام قالیبافان فارس، خواه ایل چادرنشین باشد یا افرادی که در شهرها و روستاها مستقر شده اند، ( قالیچه های خود را برروی دارهای افقی که چند اینچ از زمین فاصله دارد( هنگامی که با گله و رمة خود ازنقطه ای به نقطة دیگر حرکت می کنند دار را باخود برمی دارند و درمنزلگاه بعدی آن رااز نو برپا می کنند.)
قالیچه بافی نزد قشقاییها برخلاف ایل خمسه جنبة تجاری ندارد. زنان آنها از قالیچه هایی که تهیه می نمایند درخود احساس غرور می کنند. در کلیة مراحل کار یعنی شستن و رشتن و رنگ کردن پشم و انتخاب رنگهای شفاف و نشاط آور دقت فراوان به خرج می دهند، چه فرآورده های آنان مانند قالیچه های خمسه تیره رنگ نیست.
رنگ مایه ای که درتهیة آن شهرت دارند زرد طلایی است. روش تهیه آن را با احتیاط و محافظه کاری نزد افراد دیگر فاش می سازند و معتقدند که در این زمینه اسرار نهایی در اختیار دارند که داری ارزش زیاد است، در حالی که رمز و ابهامی در آن وجود ندارد.( مادة رنگی که ازآن بهره می گیرند اسپرک است که آن را (( کاوشک)) می نامند که به طور وحشی درکوههای می روید. مقدار کمی روناس نیز به آن می افزایند تامایة پررنگتری به دست آورند. و برای این که رنگ کلافها ثابت بماند طبق معمول از زاج سفید استفاده می کنند . لواردوزی یا سردوزی قالیچه های آنان بسیار جالب توجه است، چه با سرریشه هایی مرکب از چندین رنگ آن را زینت می دهند واین کار بسیار خوب و بادقت انجام می گیرد.
نظربه این که قشقائیها ترک نژاد هستد در بافته های خود از گرة ترکی بهره می گیرند. ولی کارگاه قالیچه هائی مشاهده می شود که با گرة فارسی بافته شده است و این کار نتیجة ازدواج یکی از مردان ایل قشقائی با زنی ایرانی یا عرب است(61).
قالیچه های قشقائی مانند کلیة فرآورده های ایلاتی یا روستائی فارس، دارای تاروپود پشمین است، ولی از ویژگی ای برخورد است که آن را از دیگر قالیچه های فارس متمایز می سازد و آن دو پوده بودن آن است.
طرحی که به کار می برند، مانند ایلات و عشایر ایران، ازنوع شکسته است. دو نگاره مشخص و متمایز ، مکرر در این نوع قالیچه ها ظاهرمی شود که افراد ایل خمسه و همچنین قالیبافان روستائی نیز آن را تقلیدمی کنند .طرح نخست یک طرح کاملاً هندسی است ودومین طرح قدری بیش از آن است. احتمالاً از تخته پوست گستردة گوسفند و یا لاک پشت و یاخرچنگ و یانوعی حیوان خزنده الهام گرفته شده که طبق آئین و رسوم در آورده اند. ولی این اشکال با تکرار مداوم تغییر یافته است، به طوری که آنهائی که این نگاره ها را پدید می آورند از معنی و مفهوم آن آگاه نیستند.
متاسفانه میزان فرآورده های ایل قشقایی از میزان محصول رقبای آننها در ایل خمسه کمتر است. برآورد 15 درصد کل میزان فرآورده های فارس که درجدول صفحة 316 به آنها نسبت داده شده شامل فرآوردة بعضی از ایلات کوچک تخت قاپوست . میزان محصول این ایلات قابل توجه است. ولی جنس قالیچه ها مرغوب نیست. میزان فرآوردة ایل قشقایی به تنهایی شاید 6 یا 7 درصد کل میزان فرآوردة استان باشد.
در زمان سیسل ادواردز به قول خود او گه میگوید " اینها یا خیلی کوچک اند یا در زمینة قالیبافی در بازار شیراز ناشناخته اند."(62)
این مطلب از کتاب قالی ایران گرفته شده است (63)
آشنایی با دار و ابزار بافت در قالی قشقایی :
الف) دار مورد استفاده در قالی قشقایی :
دار مورد استفاده در میان این ایل دار افقی کماندار است .(64)
این دار را که میتوان از اولین ابداعات بشر برای بافت منسوجات پرز دار و بدون پرز نامید(65) در میان ایل قشقایی کاربرد دارد .(66)
سیسیل ادواردز در اینباره میگوید تمام قالی بافان فارس خواه چادر نشین باشند و یا افرادی که به شهر آمده اند از دارهای افقی استفاده میکنند (67)
دو بخش اصلی این دارها سردار و زیر دار است که چله ها به دور آنها تابیده میشود (68)
در گذشته و تا حدودی اکنون این دارها فاقد راست رو و چپ رو بود ولی اکنون در بیشتر موارد مشاهده شد که راست رو و چپ رو خاصه برای تولیدات سفارشی به دارها اضافه شده است (69)
البته تورج ژوله دارهایی را که دارای راست رو و چپ رو میباشند جز دارهای عمودی میداند (70)
فواید راست رو و چپ رو در دارهای زمینی :
1)باعث ایجاد تعادل و استحکام در دارها میشود
2)باعث کمتر شدن ایراد کجی در فرش میشود (71)
عناصر فرعی این دارها عبارتند از :
1)میخهای مهار :که در زمین قرار میگیرند و وظیفه آن نگهداری دار قالی است
2)چوب هاف: جابجا شدن تارهای زیر و رو را در قالی به عهده دارد
3)چوب کوجی وظیفه اش جدایی تارهای زیر و رو از یکدیگر است
4)سه پایه : که نگهداری چوب کوجی را به عهده دارد
5)تخته: که در زیر قسمت بافته شده قرار میگیرد تا بر اثر نشستن بافنده بر روی قسمت بافته شده فرش فرش ضربه نبیند .
6)شاخ : که چوب هاف را جا بجا میکند و طی یک سنت قدیمی از آن استفاده میشود .(72)
ب)ابزار مورد استفاده در قالی قشقایی
قالی بافی قشقایی نیز بسان قالی هر منطقه دیگر دارای ابزاری برای بافت میباشد این ابزار مانند تمامی نقاط کشور دارای ویژگی و نامی خاص هستند .(کرکیت و کارد و قاشن و شاخ در بافندگی این سرزمین رواج دارند ای ن ابزار را کولی ها یا غربتها میسازند در مجله فرهنگ و مردم آمده است : تیره ای از قشقائیها که «غُربتی» نام دارند کارشان ساختن وسائل مورد نیاز مردم ایل مانند چکش، بیل، کلنگ، داس، تیشه، اره و جز آن است برای این کار از کوره های زمینی و دمهای پوستی استفاده میکنند. قشقائیها غربتی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 71 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
نام محصول
تولید خمیر و کاغذ از ضایعات کشاورزی
ظرفیت پیشنهادی طرح (ظرفیت عملی)
2000 تن در سال
موارد کاربرد
تولید مقوا و کاغذ فلوتینگ و کاغذ از ضایعات کشاورزی
مواد اولیه مصرفی عمده
کاه و ساقه ضایعات کشاورزی – سود سوز آور – کربنات سدیم- هیپوکلریت سدیم
کمبود محصول (پایان برنامه توسعه چهارم)
59395 تن در سال
اشتغال زایی (نفر)
36
زمین مورد نیاز (متر مربع)
15000
زیر بنا
اداری (متر مربع)
150
تولیدی (متر مربع)
3500
انبار (متر مربع
1400
تأسیسات و سایر (متر مربع)
200
میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی
به ترتیب 20000- 160- 80- 80 تن در سال
میزان مصرف سالانه پوتیلیتی
آب (متر مکعب)
2500
برق (کیلو وات ساعت)
3110400
گازوئیل (متر مکعب)
100
سرمایه گذاری ثابت طرح
ارزی (هزار دلار)
1147.31
ریالی (میلیون ریال)
11842.5
مجموع (میلیون ریال)
25455
محل پیشنهادی اجرای طرح
استانهای خوزستان، لرستان، کردستان
3
مقدمه:
کاغذ در طول تاریخ پیدایش خود تا کنون مانوس ترین، پایدار ترین و قابل اعتمادترین ابزار انتقال اندیشه بشری بوده و بی تردید تا مدتهای مدید چنین خواهد بود. در واقع بخش عظیمی از دانش بشر که مجموعه بزرگی از تجربیات و تفکرات او را در بر دارد به برکت کاغذ به دست ما رسیده است و از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است بطور کلی از زمانی که بشر کوشش کرد تا دانستهها و تجربیات خود را به آسانترین شیوه ضبط و ثبت نموده و پس از آن به دیگران نیز منتقل نماید. با توجه به احتیاجات و نیازهای مختلف انسان این پدیده همواره دارای کاربردهای وسیعی شده و سرانجام به کلی در هر شرایطی با نیازهای بشر تناسب یافته است بطوریکه میتون گذشته از نقش اساسی فوق، کاربرد بسیار زیاد کاغذ و مقوا را در صنایع بستهبندی ذکر نمود. بطور کلی افزایش مصرف سرانه کاغذ نشان دهنده غنای سیستم ارتباطی و تنوع تولیدات ناشی از سیستمهای مختلف بستهبندی جامعه است که در کل بیانگر رشد و تحول تکنولوژی آن جامعه به شمار میرود.
براساس آنچه که از کتب مختلف استنباط میگردد مصریان اولین قومی بودند که از مغز نوعی نی بنام پاپیروس صفحاتی میساختند و برای نوشتن از آن استفاده میکردند. تولید کاغذ به گونهایی پیشرفته تر برای اولین بار در سال 105 میلادی توسط چینیها صورت گرفته است و مادة اولیهای که به این منظور بکار رفته عبارت از کنف، بامبو و پوست برخی از درختان بوده است که بعدها این روش تولید کاغذ از چین به ژاپن رفتهو از آنجا به نواحی مرکزی آسیا و خاورمیانه گسترش یافت و بتدریج به اروپا رسید.
کشورهای اروپایی اولین مراکز تولید کاغذ بودند بطوریکه اولین کاغذ اروپایی نیز به سال 1150 میلادی در اسپانیا ساخته شد. پس از ظهر اسلام نیز ساخت کاغذ در کشورهای اسلامی نظیر سمرقند، عراق، شام، مغرب، اندلس و مصر نیز گسترش یافت ولی متأسفانه در ایران چنانچه باید و شاید صنعت کاغذ سازی در قرون اولیه هجری توسعه چندانی نداشت بطوریکه نقطه شروع این صنعت در ایران از قرن هفتم هجری بوده است و براساس اسناد و مدارک تاریخی موجود در حدود 700 سال قبل در یکی از شهرهای ایران به نام خونج کاغذ ساخته می شود در تاریخ معاصر فعالیتهای چندانی در این زمینه به چشم نمی
3
خورد.
در سال 1329 به کمک بانک ملی و بخش خصوصی یک کارخانه کاغذ سازی که قرار بود به عنوان مواد اولیه از کاه استفاده نماید نصب گردید که این واحد به سبب مشکلات و مسائل سیاسی راکد باقی ماند. بطوریکه هنوز هم قسمتی از ماشین آلات آن در محل کارخانه واقع در ورامین موجود میباشد.
سرانجام در سال 1346 کارخانه کاغذ پارس در هفت تپه تأسیس و در سال 1349 با ظرفیتی معادل 35000 تن در سال آغاز به بهرهبرداری نمود و در همین سال توانست 12300 تن کاغذ چاپ و تحریر تولید نماید که بعدها با اضافه نمودن دو خط تولید دیگر ظرفیت خود را به 105 هزار تن در سال افزایش داد.
در سال 1352 نیز صنایع چوب و کاغذ ایران تأسیس و در سال 1357 به بهرهبرداری رسید.
5
بخش اول: معرفی محصول
رئوس مطالب
1-1- نام و کد محصولات (آیسیک3)
2-1- شماره تعرفه گمرکی
3-1- شرایط واردات
4-1- بررسی و ارائه استاندارد
5-1- بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
6-1- معرفی موارد مصرف و کاربرد
7-1- بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
8-1- بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز
9-1- کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول
10-1- معرفی شرایط صادرات
بخش اول: معرفی محصول
هر محصول ویژگیها و مشخصات خاصی دارد که پیش از هر گونه بررسی فنی و مالی طرح، لازم است این خصوصیات به درستی شناخته شوند. شناخت صحیح مشخصات و انواع مختلف محصول، بدون تردید راهنمای مناسبی جهت تصمیم گیریهای لازم در انتخاب روش و عملیات تولید و محاسبات بعدی مورد نیاز خواهد بود. در این ارتباط یکی از موثرترین روشهای قابل استفاده به کارگیری استانداردهای مدون ملی و جهانی هر یک از محصولات میباشد. علاوه بر این جهت بررسی بازار لازم است که شماره تعرفه گمرکی محصولات نیز مشخص میگردد تا درباره روند واردات و صادرات محصول و مقررات آن شناخته لازم حاصل شود.
در این بخش نام و کاربرد، طبقه بندی، مشخصات فنی، شماره تعرفه گمرکی و استانداردهای محصول مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
1-1- نام و کد محصول (آیسیک 3)
با توجه به مباحث فوق الذکر محصول مورد بررسی ما در این طرح خمیر کاغذ از ضایعات کشاورزی را داریم لذا به بررسی تولید خمیر کاغذ از باگاس و خمیر کاغذ از کاه و کلش و ساقه غلات خواهی پرداخت. لازم به ذکر است که براساس اطلاعات موجود در وزارت صنایع، کد