دانلود تحقیق برنامه حسابرسی آزمون های حسابرسی 30ص

تحقیق-برنامه-حسابرسی-آزمون-های-حسابرسی-30ص
تحقیق برنامه حسابرسی آزمون های حسابرسی 30ص
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 33
حجم فایل: 34 کیلوبایت
قیمت: 8000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 33 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ساخنار کنتر ل داخلی
‏انواح حسابها:
‏1- حقیقی: ‏مانده این حساب ها حاکی از وجود شئ در موسسه مورد رسیدگی می باشد مانند دارائی های ثابت مثل سرقفلی
‏2- شخصی:‏ حاکی ا‏ز معاملات با اشخاص ثالث می باشد. مثل بدهکاران، بستانکاران، پیش پرداخت ها
‏3- اسمی: ‏حاکی از درآمدها و هزینه های انجام شده در طی یک دوره مالی می باشد. (عملکرد دوره مالی)
‏4- وابسته: ‏وجود این حسابها در ارتباط با سایر حساب های صورت های مالی است. مثل هزینه های بهره، مثل ذخیره م م
‏آزمون های حسابرسی
‏آزمون های حسابرسی شامل 1- آزمون رعایت روش ها و 2- آزمون محتوی می باشد. تمام اقلام صورت های مالی می بایست این دو آزمون را دارا باشند.
‏الف) آزمون رعایت روش ها:‏ ب بررسی روش ها و عملیات انجام شده در خصوص هر یک از اقلام صورت های مالی می پردازد. در حقیقت ساختار کنترل های داخلی هر حساب مورد آزمون قرار می گیرد (رسیدگی عملیاتی، بررسی سیستم)
‏ب) آزمون محتوی: ‏عبارت است از بررسی با محتوا بودن اقلام صورت های مالی با توجه به اسناد و مدارک و شواهد موجود در شرکت (رسیدگی اثباتی، اثبات مانده)
‏انواع آزمون های حسابرسی براساس مانده اقلام صورت های مالی
‏برحسب آن که مانده اقلام صور تهای مالی به صورت 1- تجمعی و یا 2- شناور باشد 2 گونه آزمون برای بررسی اقلام صورت های مالی مورد استفاده قرار می گیرد:
‏1- آزمون جزئیات: ‏این آزمون در ارتباط با حسابهای شناور به کار می رود (حساب هایی که مانده آن ها مرتباً افزایش و یا کاهش می یابند)
‏2- آزمون تحلیلی:‏ ‏این آزمون در ارتباط با اقلامی مطرح می شود که مانده آن ها به صورت شناور باشد در واقع هدف از بررسی آزمون تحلیلی، تجزیه و تحلیل افزایش و یا کاهش مانده اقلام صورت های مالی می باشد. (تجمعی)
‏توجه:‏ حساب هایی همچون بدهکاران، بستکانکاران، وجه نقد، حساب م کالا، پ پرداخت ها و ... که مانده آن ها مرتباً در حال تغییر می باشند. (حسابهای شناور) از آزمون جزئیات استفاده نموده یعنی می بایست آن ها را از راه ریز آن ها تفکیک نمود و سپس در خصوص هر جزء از اجزاء حسابها روش حسابرسی مربوطه را اعمال نمود.
‏توجه:‏ در خصوص اقلام تجمعی مانند ح خرید، فروش، بهای تمام شده کالای فروخته شده، هزینه ها و در آمدها و ... می بایست آزمون تحلیلی را در رابطه با آن ها اعمال نمود یعن ارتباط با هر یک از مانده این اقلام حسابرس با توجه به اسناد و مدارک داخلی شرکت به تجزیه و تحلیل بپردازد.
‏حساب ‏ها و اسناد دریافتنی‏
‏این نوع ‏ از حساب ها جزء دارائی های جاری شرکت محسوب شده و می بایست به بهای تمام شده در دفاتر ثبت گردند انعکاس حساب ها و اسناد دریافتنی در صورت های مالی براساس خالص ارزش بازیافتی خواهد بود.
‏طبقه بندی ح و اسناد دریافتنی:‏ در خصوص حساب ها و اسناد دریافتنی که حکایت از مطالبات شرکت دارند طبقه بندی های زیر را متصور می شویم.
‏1- فروش کالا و ارائه خدمات بدهکاران تجاری
‏2- فروش دارئی های ثابت بدهکاران غیر تجاری
‏3- پرداخت وام ها بدهکاران غیر تجاری (وام ها)
‏4- پیش پرداخت ها تجاری و غیر تجاری (پاپ)
‏5- خسارت ناشی از دعاوی حقوقی بدهکاران غیر تجاری
‏هر یک از موارد فوق به منظور آن که جزو مطالبات شرکت طبقه بندی شوند 2 شرط می بایست دارا باشند ‏شرط اول:‏ قبول طلب از طرف گیرنده دارایی، ‏شرط دوم:‏ وجود مدارک و شواهد نزد واگذارنده دارایی (جهت اقامه دعوی در دادگاه)
‏ب توجه به طبقه بندی فوق حسابرسان می بایست صورت ریزی از حساب ها و اسناد دریافتنی شرکت از شرکت درخواست نمایند تا به بررسی آن صورت ریز با استفاده از روش های حسابرسی بپردازد. پس از دریافت صورت ریز حسابرسان می بایست اقدام به تهیه کاربرگ های رسیدگی بنمایند. (کاربرگ اصلی، فرعی و رسیدگی) در حقیقت در کاربرگ رسیدگی که شروع کار حسابرسی است حسابرسان ریز اقلام حساب ها و اسناد دریافتنی را دارا می باشند (آزمون جزئیات) حال با توجه به اسناد و مدارک مثبته موجود (نظیر فاکتور فروش) و حواله های انبار، مجوز های مربوطه، رسید دریافت کالا توسط مشتری و ... به بررسی اقلام صورت ریز موجود در کاربرگ رسیدگی با توجه به روش های حسابرسی بپردازند.
‏در خصوص رسیدگی اقلام صورت های مالی سه سویه را دنبال می کنیم:
‏الف- رسیدگی عملیاتی: ‏بررسی کنترل های داخلی و ساختارهای آن در واحد اعتقادی می باشد ابتدایی ترین کار در بررسی اقلام صورت های مالی رسیدگی به ساختار کنترل های داخلی آن ها می باشد هدف از این نوع رسیدگی پیدا کردن نقاط ضعف و قدرت سیستم می باشد.
‏ب- رسیدگی اثباتی: ‏رسیدگی اثباتی در رابطه با اثبات مانده اقلام صورت های مالی می باشد یعنی در خصوص هر یک از اقلام صورت های مالی با توجه به اسناد و مدارک و همچنین رویه های حسابرسی به اثبات مانده بپردازیم.
‏ج- بررسی های کلی: ‏در این نوع رسیدگی ها هدف تجزیه و تحلیل اقلام صورت های مالی است با توجه به ارتباطی که این اقلام با سایر اقلام دارا هستند بدین لحاظ در امور رسیدگی به مانده حساب ها و اسناد دریافتنی می بایست سه مرحله فوق را اجرا نمائیم.
‏رسیدگی های مربوط به حساب ها و اسناد دریافتنی
‏الف- رسیدگی عملیاتی: ‏ساختار کنترل های داخلی در زمینه حسابهای دریافتنی شرکت های وابسته به آن همچون فروش نسیه، دادن اعتبار و ... را بررسی می نمائیم ضمن آن که کنترل های داخلی در ارتباط با حساب های وابسته آن نیز (ذخایر م م) مورد بررسی قرار می گیرد.
‏ب- رسیدگی اثباتی: ‏عملیات زیر را در خصوص رسیدگی های عملیاتی حساب ها و اسناد دریافتنی دنبال می کنیم.
‏1- صورت ریز دریافتنی را از شرکت دریافت داریم و صحت آن را با توجه به کنترل های اولیه حسابرسی بررسی نمایید.
‏تعریف کنترل های اولیه حسابرسی:
‏شامل عملیاتی است در ارتباط با اقلام صورت های مالی مانند کنترل جمع صورت ریز دریافتنی، تطبیق مانده صورت ریز با مانده دفاتر قانونی تطبیق جمع صورت ریز با مانده های کاربرگ ها و ... که عموماً ‏توسط کارآموزان حسابرسان صورت می گیرد.
‏2- تعدادی از مانده های صورت ریز را انتخاب نموده و مانده آن ها را با مانده دفاتر معین چک نمایید.
‏3- در خصوص تعدادی از اقلام موجود در صورت ریز اسناد و مدارک بیشتر آن ها را گردآوری و براساس ساختار کنترل های داخلی مانده آن ها را بررسی فرمائید.
‏4- فاکتورهای فروش به لحاظ تعدادی و ریالی و همچنین حواله های انبار را مورد بررسی قرار دهیم.
‏5- در ارتباط با ثبت مبالغ فروش و فاکتورهای فروش شرکت و همچنین ثبت معاملات در دفاتر روزنامه ردیابی را انجام دهیم. (از مدارک اولیه فروش نسیه شروع و تا ثبت در دفاتر پیش می رویم)
‏6- با توجه به حواله های انبار (تعدادی و ریالی) مبالغ و تعداد کالاهای فروش رفته را با فاکتورهای فروش بررسی نمائید این امر می تواند در نتیجه کنترل های داخلی بررسی گردد.
‏7- تسویه بدهکاران را در سال مالی بعد پیگیری نمایید.
‏8- برای تعدادی از حساب های دریافتنی (بدهکاران) تأیید یه ها را ارسال دارید. و اطلاعات موجود در جوامع تأییدیه ها را با سوابق شرکت بررسی نمایید.
‏بررسی متغیرهای موجود در زمینه حساب ها و اسناد دریافتنی
‏در ارتباط با اقلام صورت های مالی عموماً متغیرهای زیر توسط رویه های حسابرسی بررسی می گردند. اهم آن ها عبارتند از 1- ماهیت طبقه بندی حساب ها 2- متغیر ارزش حساب ها 3- متغیر تمامیت اقلام صورت های مالی 4- متغیر زمان 5- متغیر مالکیت و ... مراحل زیر را خواهیم داشت:
‏1- اثبات ماهیت طبقه بندی حساب ها و اسناد دریافتنی:‏ به منظور ماهیت طبقه بندی حساب ها از رویه سند رسمی و ردیابی و همچنین محاسبه مجدد
‏2- اثبات روش: ‏جهت اثبات ارزش حساب ها و اسناد دریافتنی از رویه سند رسمی و ردیابی و محاسبه مجدد
‏متغیر تمامیت
‏برای اثبات این متغیر (یعن کلیه رویدادهای اتفاق افتاده در خصوص حساب ها و اسناد دریافتنی در صورت های مالی ثبت شده اند برای اثبات تمامیت اولین روش آزمون انقطاع زمانی است به جهت مشخص شدن فعالیت های مربوط به سال مالی مورد نظر دومین روش در اثبات تمامیت اخذ تأییدیه ها می باشد.


 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

دانلود تحقیق برنامه توسعه سازمان ملل متحد

تحقیق-برنامه-توسعه-سازمان-ملل-متحد
تحقیق برنامه توسعه سازمان ملل متحد
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 84
حجم فایل: 65 کیلوبایت
قیمت: 8000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 84 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏برنامه توسعه سازمان ملل متحد UNDP
‏شرکتها ‏‏‏، بنگاههای اقتصادی ، بازرگانان ‏و
‏آرمانهای توسعه هزاره
‏چارچوبی برای عمل
2
‏نویسندگان جین نلسون و دیو ‏پریسکات
‏دفتر سازمان ملل متحد
‏تهران - ایران
‏کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل متحد:
‏در عصر وابستگی به یکدیگر انسان ها ، حقوق شهروندی جهانی ، بر اساس اعتماد و مسئولیت مشترک ، پشتیبان سرنوشت ساز پیشرفت است ، اما در دوران ‏محرومیت ‏بیش از یک میلیارد انسان از حداقل نیازهای ‏در خور شان و منزلت او ‏‎‏، ‏شرکتها ‏،‏‌‏ بنگاه های اقتصادی ، بازرگانان ‏دیگر ‏نمی توانند ‏بی تفاوت باقی بمانند یا همچون سدی در ‏برابر ‏این خیل ع‏ظ‏یم انسانی قرا‏گ‏ی‏رند‏ ‏، بلکه بر عکس ‏آن ها ‏باید در صدد همکاری با دولت ها و سایر نقش آفرینان در جامعه برآ‏ین‏د و با بسیج علم ، فن آوری و دانش جهانی به مقابله با بحران های به هم ‏تنیده‏ گرسنگی ، بیماری ، تخریب محیط زیست و تضادی که باعث عقب نگهداشته شدن کشورهای جهان سوم می شود ، بر‏خیزند‏.
3
‏چارچوب‏ی برای‏ عمل
‏خلاصه دستورالعمل‏ ‏ها و سفارش های‏ حاضر ‏در این نوشتار ارائه کننده ‏چارچوب‏ی‏ ‏برای عمل ‏است ‏، بدین معن‏ا‏ ‏که نشان می دهد چگونه اتحاد ‏شرکتها و بنگاههای اقتصادی‏ ‏، در ‏پیوند ‏با دستگاهها و نظام‏ سازمان ملل‏ متحد‏،‏ ‏دولتها و ‏سازمانهای‏ جامعه مدنی‏ ، می تواند‏ ‏در ‏دستیابی به‏ ‏آرمانهای توسعه ‏هزاره که آرمان آن ‏دگردیسی جهانی شدن به نیروی مثبتتری‏ ‏برای توده‏ بیشتری از مردم دنیا‏ می با شد، ‏همکاری نمایند‏ .
‏تمامی شرکتها و ‏انجمنهای‏ تجاری ، از ‏بنگاه‏های ‏اقتصادی‏ کوچک و متوسط تا شرکتهای بزرگ یک‏ یا‏ چند ملیتی ، ‏ا‏ز‏ اطاقهای ‏بازرگانی تا ‏ ‏سازمانهای تجاری بین المللی‏ ،‏ می توانند در این زمینه ایفا‏ی نقش‏ نما‏ین‏د . تاثیر و ‏مشارکت‏ این سازمانها ممکن است متفاوت باشد اما چارچوب‏ی برای ‏ عمل همه آن‏ان ‏و ‏نیز دربرگیرنده ‏افراد علاقمند در جوامع توسعه یافته ‏به همکاری با بخش خصوص‏ی‏ ‏است ‏.‏ آرمان ‏این ‏نوشتار‏ ‏ارائه رئوس کلی و اساسی ‏این امر مهم ‏با ‏توسل به ‏مثال های روشنگر به جای ‏صرفا ‏تحلیل های مفصل می باشد که امید است ‏خواننده را در ‏ایجاد فکر و اندیشه ‏یاری دهد.
‏ ‏این گزارش ‏همچنین ‏به سه ‏پرسش کلیدی ‏ پاسخ می ‏دهد‏ :
‏1‏- آرمانهای توسعه ‏هزاره ‏چه هستند ‏؟
‏2‏-‏ ‏چرا ‏این ‏آرمانها ‏ برای ‏شرکتها مهم می باشند ‏؟
4
‏3- شرکتها‏ چگونه می توا‏ن‏ند در ‏دستیابی‏ به این ‏آرمانها مشارکت نمای‏ن‏د؟‏

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

دانلود تحقیق برنامه و بودجه عملیاتی 29ص

تحقیق-برنامه-و-بودجه-عملیاتی-29ص
تحقیق برنامه و بودجه عملیاتی 29ص
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 38
حجم فایل: 30 کیلوبایت
قیمت: 8000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 38 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏فهرست مطالب
‏تاریخچه و تحولات بودجه
‏مروری بر تحولات نظام بودجه ریزی
‏بودجه عملیاتی
‏پیشنهاد روشی برای بودجه ریزی عملیاتی
‏2
‏تاریخچه‏
‏1‏- پیشینه تاریخی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
‏سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشوراز ادغام دو سازمان امور اداری و استخدامی کشور(سابق) و سازمان برنامه و بودجه (سابق) به وجود آمده است.
‏الف- سازمان برنامه و بودجه
‏به منظور هماهنگ نمودن فعالیت های عمرانی و لزوم تهیه برنامه هایی برای رشد اقتصادی و اجتماعی کشوردر سال 1316 هجری شمسی شورای اقتصادی تشکیل شد. در 17 فروردین سال 1325 به موجب تصویب نامه هیات وزیران هیاتی به نام هیات تهیه نقشه اصلاحی و عمرانی کشور تشکیل شد. هیات دولت پس از دریافت گزارشات ارائه شده از سوی این هیات در مرداد ماه سال 1325 تصویب کرد؛ برای رسیدگی به برنامه های ارائه شده از سوی وزارتخانه ها هیات جدیدی به نام هیات عالی برنامه تشکیل شود.
‏هیات عالی برنامه در سال 1327 لایحه قانون برنامه هفت ساله عمرانی کشوررا تهیه و به مجلس وقت ارائه کرد. در این لایحه برای نخستین بار باتوجه به لزوم جلوگیری از ایجاد اصطکاک بین سازمان هایی که عملیات مشابه انجام می دهند از سویی و لزوم تحول اقتصادی کشور از سوی دیگر پیشنهاد می شود اجرای برنامه از طریق همکاری بین دوایر دولتی و سازمان های وابسته به دولت از یک طرف و سازمانی خاص به نام سازمان برنامه‏ ‏ از طرف دیگر انجام گیرد. به این ترتیب در مهر ماه 1327 اداره ای به نام اداره دفتر کل برنامه تاسیس می شود که بعدا این اداره‏ ‏ سازمان موقت برنامه نامیده می شود. درنهایت طبق قانون مصوب 26 بهمن 1327 سازمان برنامه‏ ‏ به وجود می آید.
‏با تصویب قانون برنامه و بودجه در 15 اسفند 1351 سازمان برنامه به دلیل انتقال وظیفه تهیه و تدوین تمامی بودجه به آن 'سازمان برنامه و بودجه ' نامیده می شود.
‏ب- سازمان امور اداری و استخدامی کشور
‏3
‏در سال 1334 شمسی‏ ‏ اداره کل طبقه بندی مشاغل‏ ‏ وابسته به وزارت دارایی به وجودآمد که هدف آن برقراری هماهنگی در حقوق و مزایای مستخدمان کشوری و به طور کلی اجرای اصل حقوق مساوی برای کار مساوی در محدوده نظام طبقه بندی مشاغل بود. در سال 1337 اداره کل مذکور‏ ‏ به سازمان خدمات کشوری تغییر نام یافت و ازوزارت دارایی منتزع و تحت نظر نخست وزیر قرار گرفت. فکر تجدید نظر در مقررات استخدامی و ایجاد مرکزی برای نظارت امور استخدامی کشور روزبه روز قوت بیشتری می گرفت تا اینکه در سال1340شورای عالی اداری کشور به وجود آمد و کار تدوین قانون استخدام کشوری را از سر گرفت. شورای عالی اداری با بررسی کلیه قوانین و مقررات استخدامی کشور و بررسی ومقایسه مقررات استخدامی کشور با چندین کشور پیشرفته و در حال توسعه و بحث و مذاکره با صاحب نظران‏ ‏ طرح مقدماتی لایحه استخدام کشوری را تهیه کرد. این لایحه پس از بررسی و تجدید نظر در هیات رئیسه شورای عالی اداری کشور و کمیسیون منتخب در هیات دولت و کمیسیون استخدام مجلس شورای ملی در تاریخ 31/3/1345‏ ‏ در یازده فصل به تصویب رسید. به موجب این قانون شورای عالی اداری جای خود را به سازمانی تحت عنوان سازمان امور اداری و استخدامی کشور‏ ‏ داد.
‏2- تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
‏پیشینه :
‏سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور‏ ‏ براساس مصوبه هشتاد و ششمین جلسه شورای اداری (در تاریخ 11/12/1378 )‏ ‏ به منظور تحقق مطلوب و ظایف و اختیارات رئیس محترم جمهوری‏ ‏ موضوع اصل 126 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تامین یک پارچگی در مدیریت کلان و فراهم کردن زمینه تحقق مطلوب برنامه توسعه اقتصادی‏ ‏ اجتماعی و فرهنگی کشور‏ ‏ از ادغام دو سازمان برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور تشکیل شد و فعالیت های خود را از تیر ماه سال 1379 آغاز کرد.
‏ساختار تشکیلاتی
‏4
‏سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور‏ ‏ متشکل از رئیس(که سمت معاونت رئیس محترم جمهور را نیز بر عهده دارد) 5 دفتر و اداره مستقل تحت پوشش ریاست سازمان‏ ‏ 2 شورای عالی اداری و شورای اقتصاد‏ ‏ 9 معاونت( شامل دفاتر و دوایر مختلف) 8 شورا و هیات وابسته‏ ‏ 5 مرکز سازمان و واحد تابع و 28 سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها است:
‏الف- معاونت ها
‏1- معاونت امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه‏ ‏ 2- معاونت امور تولیدی 3- معاونت امور مدیریت و منابع انسانی 4- معاونت امور زیربنایی 5- معاونت امور اجتماعی‏ ‏ 6- معاونت امور فرهنگی‏ ‏؛ آموزشی و پژوهشی‏ ‏ 7- معاونت امور فنی 8- معاونت امور مجلس و استان ها 9- معاونت امور پشتیبانی.
‏ب- شورا ها و هیات های وابسته
‏1- شورای عالی اشتغال 2- شورای امور اداری و استخدامی کشور 3- شورای حقوق و دستمزد 4- شورای عالی آمار 5- شورای عالی انفورماتیک 6- هیات عالی نظارت و 7- شورای عالی نقشه برداری 8- شورای عالی فنی.
‏ج- سازمان ها مراکز و واحدهای وابسته
‏1- مرکز آمار ایران 2- موسسه آموزش وپژوهش مدیریت‏ ‏ و برنامه ریزی‏ ‏ 3-‏ ‏ سازمان بازنشستگی کشوری 4- سازمان نقشه برداری کشور 5 - سازمان ملی بهره وری ایران .

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

دانلود تحقیق برنامه ریزی ونقش آن درتأمین وتوسعه منابع انسانی 31 ص

تحقیق-برنامه-ریزی-ونقش-آن-درتأمین-وتوسعه-منابع-انسانی-31-ص
تحقیق برنامه ریزی ونقش آن درتأمین وتوسعه منابع انسانی 31 ص
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 35
حجم فایل: 76 کیلوبایت
قیمت: 8000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 35 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏برنامه‌ریزی‏ ‏و‏ ‏نقش‏ ‏آن‏ ‏در‏ ‏تأمین‏ ‏و‏ ‏توسعه‏ ‏منابع‏ ‏انسانی
‏پایداری‏ ‏زندگی‏ ‏به‏ ‏حسن‏ ‏برنامه‌ریزی‏ ‏است؛‏ ‏و‏ ‏ماندگاری‏ ‏آن‏ ‏به‏ ‏حسن‏ ‏مدیریت‏ ‏می‌‏باشد‏.‏
‏امام‏ ‏علی‏ ‏(علیه‏ ‏السلام‏)‏
‏مقدمه
‏به‏ ‏طور‏ ‏عمده‏ ‏دو‏ ‏دلیل‏ ‏اساسی‏ ‏برای‏ ‏رویکرد‏ ‏استراتژیک‏ ‏به‏ ‏برنامه‏ ‏ریزی‏ ‏آموزشی‏ ‏براساس‏ ‏نیازهای‏ ‏واقعی‏ ‏کارکنان‏ ‏وجود‏ ‏دارد‏:‏ ‏اولین‏ ‏دلیل‏ ‏آن‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏تغییرات‏ ‏فناوری‏،‏ ‏فشار‏ ‏شدیدی‏ ‏بر‏ ‏سازمان‏ ‏و‏ ‏مدیریت‏ ‏آن‏ ‏وارد‏ ‏می‏ ‏کند‏ ‏به‏ ‏گونه‏ ‏ای‏ ‏که‏ ‏پرداختن‏ ‏به‏ ‏آنها‏ ‏نیاز‏ ‏به‏ ‏کارکنانی‏ ‏با‏ ‏انواع‏ ‏خاصی‏ ‏از‏ ‏مهارتها‏ ‏و‏ ‏توانمندیهای‏ ‏خاص‏ ‏را‏ ‏ایجاب‏ ‏می‏ ‏کند‏.‏ ‏به‏ ‏طور‏ ‏مثال‏ ‏تصور‏ ‏حرکت‏ ‏به‏ ‏سوی‏ ‏نانو‏ ‏فناوری‏ ‏و‏ ‏جایگزینی‏ ‏فناوری‏‌های‏ ‏نرم‏ ‏افزاری‏ ‏به‏ ‏جای‏ ‏فناوری‏‌های‏ ‏سخت‏ ‏افزاری‏،‏ ‏نکات‏ ‏قابل‏ ‏توجهی‏ ‏را‏ ‏برای‏ ‏انواع‏ ‏مهارتهای‏ ‏مورد‏ ‏نیاز‏ ‏نیروی‏ ‏کار‏ ‏فعلی‏ ‏و‏ ‏کارکنانی‏ ‏که‏ ‏طی‏ ‏چند‏ ‏سال‏ ‏آینده‏ ‏وارد‏ ‏سازمان‏ ‏می‌شوند‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏بر‏ ‏دارد‏.‏ ‏دیگر‏ ‏آنکه‏ ‏قابلیت‏ ‏جایگزینی‏ ‏مهارتهای‏ ‏مختلف‏ ‏و‏ ‏تقاضای‏ ‏نسبی‏ ‏متغیر‏ ‏برای‏ ‏یادگیری‏ ‏و‏ ‏بازآموزی‏ ‏مهارتهای‏ ‏فعلی‏،‏ ‏جنبه‏‌های‏ ‏تحریک‏ ‏کننده‌ای‏ ‏از‏ ‏هر‏ ‏برنامه‏ ‏آموزشی‏ ‏در‏ ‏حال‏ ‏رشد‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏می‌بایست‏ ‏به‏ ‏جای‏ ‏برنامه‏‌های‏ ‏ثابت‏ ‏آموزشی‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏نقطه‏ ‏آغاز‏ ‏برنامه‌ریزی‏ ‏استراتژیک‏ ‏آموزش‏ ‏و‏ ‏تلفیق‏ ‏آموزش‏ ‏با‏ ‏استراتژی‏ ‏سازمانی‏ ‏به‏ ‏حساب‏ ‏آید‏.‏ ‏به‏ ‏استناد‏ ‏مشاهدات‏ ‏صورت‏ ‏پذیرفته‏،‏ ‏در‏ ‏شرایط‏ ‏فعلی‏،‏ ‏مدیران‏ ‏سازمانی‏ ‏دچار‏ ‏یک‏ ‏اشتباه‏ ‏منطقی‏ ‏شده‌اند‏ ‏و‏ ‏نیاز‏ ‏به‏ ‏نیروی‏ ‏انسانی‏ ‏با‏ ‏کیفیت‏ ‏بالا‏ ‏را‏ ‏ضرورتاً‏ ‏مترادف‏ ‏با‏ ‏تقاضای‏ ‏موثر‏ ‏اقتصادی‏ ‏فرض‏ ‏کرده‌اند‏.‏ ‏به‏ ‏گونه‏ ‏ای‏ ‏که‏ ‏بر‏ ‏این‏ ‏باورند‏ ‏که‏ ‏تقاضا‏ ‏برای‏ ‏مهارتها‏ ‏را‏ ‏می‏ ‏توان‏ ‏به‏ ‏طرق‏ ‏مختلف‏ ‏و‏ ‏با‏ ‏کمترین‏ ‏هزینه‏ ‏تامین‏ ‏کرد‏ ‏به‏ ‏نحوی‏ ‏که‏ ‏هیچگونه‏ ‏فشاری‏ ‏بر‏ ‏سازمان‏ ‏وارد‏ ‏نشود‏،‏ ‏به‏ ‏اعتقاد‏ ‏آنان‏ ‏هنگامی‏ ‏که‏ ‏یک‏ ‏راه‏ ‏بهینه‏ ‏برای‏ ‏پاسخ‏ ‏به‏ ‏نیازهای‏ ‏آموزشی‏،‏ ‏تامین‏ ‏نیروی‏ ‏انسانی‏ ‏مورد‏ ‏نیاز‏ ‏با‏ ‏کمترین‏ ‏هزینه‏ ‏است‏،‏ ‏تنها‏ ‏یک‏ ‏راه‏ ‏منحصر‏ ‏به‏ ‏فرد‏ ‏آموزشی‏ ‏برای‏ ‏آن‏ ‏وجود‏ ‏ندارد‏.‏ ‏در‏ ‏تقابل‏ ‏با‏ ‏این‏ ‏اندیشه‏ ‏باید‏ ‏گفت‏ ‏که‏ ‏نوع‏ ‏برنامه‏ ‏ریزی‏ ‏هر‏ ‏چه‏ ‏باشد‏ ‏و‏ ‏واقعیتها‏ ‏را‏ ‏مورد‏ ‏نظر‏ ‏قرار‏ ‏دهد‏ ‏یا‏ ‏ندهد‏ ‏لازم‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏استراتژی‏ ‏و‏ ‏خط‏ ‏مشی‏ ‏آموزشی‏ ‏مشخصی‏ ‏ارایه‏ ‏گردد‏.‏ ‏در‏ ‏برنامه‏ ‏ریزی‏ ‏استراتژیک‏ ‏آموزشی‏ ‏ابتدا‏ ‏باید‏ ‏اهداف‏ ‏مشخص‏ ‏شوند‏.‏ ‏این‏ ‏اهداف‏ ‏نه‏ ‏با‏ ‏فرافکنی‏ ‏حاصل‏ ‏خواهند‏ ‏شد‏ ‏و‏ ‏نه‏ ‏با‏ ‏پیش‌بینی‏ ‏مترادف‏ ‏هستند‏.‏ ‏برای‏ ‏دستیابی‏ ‏به‏ ‏اهداف‏ ‏تعیین‏ ‏شده‏ ‏لازم‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏پس‏ ‏از‏ ‏تشخیص‏ ‏اولویتها‏،‏ ‏یک‏ ‏برنامه‏ ‏یا‏ ‏طرح‏ ‏اجرایی‏ ‏ارایه‏ ‏گردد‏.‏ ‏بنابراین‏،‏ ‏تشخیص‏ ‏اولویتها‏،‏ ‏بعد‏ ‏از‏ ‏تعیین‏ ‏اهداف‏ ‏دومین‏ ‏گام‏ ‏مهم‏ ‏و‏ ‏ضروری‏ ‏برای‏ ‏ارایه‏ ‏یک‏ ‏خط‏ ‏مشی‏ ‏آموزشی‏ ‏است‏.‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏راه‏ ‏باید‏ ‏انتخابی‏ ‏صورت‏ ‏گیرد‏ ‏که‏ ‏خود‏ ‏جریانی‏ ‏مشکل‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏برنامه‌ریزان‏ ‏خصوصاً‏ ‏در‏ ‏حیطه‏ ‏–‏ ‏آموزش‏ ‏–‏ ‏اغلب‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏نکته‏ ‏توجه‏ ‏نمی‏ ‏کنند‏ ‏که‏ ‏انتخاب‏ ‏یک‏ ‏هدف‏ ‏انصرافی‏ ‏از‏ ‏هدفی‏ ‏دیگر‏ ‏را‏ ‏به‌دنبال‏ ‏می‏ ‏آورد‏.‏ ‏برای‏ ‏تحلیل‏ ‏بیشتر‏ ‏لازم‏ ‏است‏ ‏تا‏ ‏با‏ ‏رویکردی‏ ‏استراتژیک‏،‏ ‏اثرات‏ ‏برنامه‏ ‏ریزی‏ ‏آموزشی‏ ‏را‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏این‏ ‏پس
‏ ‏با‏ ‏نام‏ ‏برنامه‏ ‏ریزی‏ ‏استراتژیک‏ ‏آموزش‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏یاد‏ ‏می‏ ‏کنیم‏ ‏بر‏ ‏توسعه‏ ‏ابعاد‏ ‏مختلف‏ ‏سازمان‏ ‏مورد‏ ‏توجه‏ ‏قرار‏ ‏دهیم‏.‏ ‏لازم‏ ‏به‏ ‏ذکر‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏مقاله‏ ‏فقط‏ ‏به‏ ‏تحلیل‏ ‏نکات‏ ‏حائز‏ ‏اهمیت‏ ‏دربرنامه‏ ‏ریزی‏ ‏استراتژیک‏ ‏آموزشی‏ ‏پرداخته‏ ‏خواهد‏ ‏شد‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏تصمیماتی‏ ‏که‏ ‏باید‏ ‏اتخاذ‏ ‏گردند‏ ‏اشاره‏ ‏ای‏ ‏نخواهد‏ ‏گردید‏،‏ ‏چرا‏ ‏که‏ ‏اتخاذ‏ ‏تصمیمات‏ ‏به‏ ‏شرایط‏ ‏ویژه‏ ‏هر‏ ‏سازمان‏ ‏بستگی‏ ‏دارد‏.‏
‏مفهوم‏ ‏برنامه‏ ‏ریزی
‏هرفردی‏ ‏درزندگی‏ ‏آرزوها‏،‏ ‏خواسته‏ ‏هاوآرمانهایی‏ ‏دارد‏،‏ ‏غالباً‏ ‏خواسته‏ ‏هایی‏ ‏برآورده‏ ‏می‌‏شوند‏ ‏که‏ ‏مبتنی‏ ‏بر‏ ‏امکانات‏ ‏ومحدودیتهای‏ ‏موجود‏ ‏(واقعیتها‏)‏ ‏بوده‏ ‏وبرای‏ ‏تحقق‏ ‏یافتن‏ ‏آنها‏ ‏تدابیردرستی‏ ‏اتخاذگردد‏.‏ ‏لذادرابتدا‏ ‏میتوان‏ ‏برنامه‌ریزی‏ ‏راطراحی‏ ‏ونقشه‏ ‏کشی‏ ‏برای‏ ‏رفع‏ ‏نیازها‏ ‏ورسیدن‏ ‏به‏ ‏آرزوها‏ ‏وخواسته‏‌ها‏ ‏تعریف‏ ‏کرد‏.‏
‏برنامه‌ریزی‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏وسیله‏،‏ ‏درحقیقت‏ ‏نوعی‏ ‏استراتژی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏طریق‏ ‏فراهم‏ ‏کردن‏ ‏امکانات‏ ‏ومنابع‏ ‏به‏ ‏روش‏ ‏علمی‏ ‏ومنظم‏ ‏در‏ ‏راستای‏ ‏اهداف‏ ‏معینی‏ ‏تدوین‏ ‏می‌‏شودودراین‏ ‏صورت‏ ‏هدف‏ ‏عمده‏ ‏آن‏،‏ ‏استفاده‏ ‏بهتر‏ ‏از‏ ‏امکانات‏ ‏موجود‏ ‏خواهد‏ ‏بود‏.‏
‏تعریف‏ ‏برنامه‌ریزی‏:
‏درصورتی‏ ‏که‏ ‏برنامه‌ریزی‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏یک«فرایند»نگریسته‏ ‏شود‏،‏ ‏درتعریف‏ ‏آن‏ ‏مفاهیم‏ ‏یرمستتر‏ ‏خواهد‏ ‏بود‏.‏
‏1‏)‏ ‏برنامه‌ریزی‏ ‏یک‏ ‏جریان‏ ‏مداوم‏،‏ ‏مستمرودائمی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏نقطه‏ ‏پایان‏ ‏ندارد‏.‏ ‏بدین‏ ‏معناکه‏ ‏در‏ ‏هیچ‏ ‏مرحله‏ ‏ای‏ ‏نمی‏‌‏توان‏ ‏آن‏ ‏راخاتمه‏ ‏یافته‏ ‏تلقی‏ ‏کرد‏،‏ ‏زیرا‏ ‏در‏ ‏آخرین‏ ‏مرحله‏ ‏از‏برنامه‌ریزی‏ ‏(ارزشیابی‏)‏ ‏ناگزیریم‏ ‏دوباره‏ ‏به‏ ‏مرحله‏ ‏اوّل‏ ‏برگردیم‏ ‏وهدفهایمان‏ ‏راموردبررسی‏ ‏و‏ ‏بازبینی‏ ‏قرار‏ ‏هیم‏،‏ ‏اخطاها‏ ‏و‏ ‏اشتباهاتی‏ ‏راکه‏ ‏در‏ ‏برنامه‌ریزی‏ ‏مرتکب‏ ‏شده‏ ‏ایم‏،‏ ‏در‏برنامه‌ریزی‌های‏ ‏بعدی‏ ‏تکرارنکنیم‏.‏
‏دراین‏ ‏صورت‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏مفهوم‏ ‏برنامه‌ریزی‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏یک‏ ‏جریان‏ ‏پایان‏ ‏ناپذیر‏،‏ ‏فایده‏‌های‏ ‏عملی‏ ‏خواهد‏ ‏داشت‏.‏
‏2‏)‏ ‏برنامه‌ریزی‏ ‏فرایندی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏مبتنی‏ ‏براولویتهاست‏،‏ ‏بنابراین‏ ‏جریانی‏ ‏حساب‏ ‏شده‏ ‏ومنطقی‏ ‏است‏،‏ ‏زیرا‏ ‏به‏ ‏دلیل‏ ‏محدودیت‏ ‏منابع‏ ‏وامکانات(دریک‏ ‏محدوده‏ ‏زمانی‏ ‏وجامعه‏ ‏ای‏ ‏معین‏)‏ ‏سعی‏ ‏میکندازمیان‏ ‏نیازهاوخواسته‏‌های‏ ‏گوناگون‏،‏ ‏فقط‏ ‏برخی‏ ‏ازخواسته‏ ‏هاونیازها‏ ‏را‏ ‏دراولویت‏ ‏قراردهدکه‏ ‏این‏ ‏نوع‏ ‏گزینش‏ ‏بایدمبتنی‏ ‏برمطالعه‏،‏ ‏بررسی‏ ‏وتحقیق‏ ‏باشد‏.‏
‏3‏)‏ ‏برنامه‌ریزی‏ ‏فرایندی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏مستلزم‏ ‏آینده‏ ‏نگری‏ ‏می‌‏باشد‏،‏ ‏آگاهی‏ ‏نسبتاً‏ ‏دقیق‏ ‏ازوضعیت‏ ‏آینده‏ ‏به‏ ‏تدوین‏ ‏یک‏ ‏برنامه‏ ‏اصولی‏ ‏وواقع‏ ‏بینانه‏ ‏کمک‏ ‏می‌‏کندوبه‏ ‏بسیاری‏ ‏از‏برنامه‌ریزی‏‌ها‏ ‏حهت‏ ‏می‌‏دهد‏.‏
‏4‏)‏ ‏برنامه‌ریزی‏ ‏فرایندی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏استعدادها‏،‏ ‏توانایی‏‌‏ها‏،‏ ‏امکانات‏ ‏وفعالیتهای‏ ‏جمعی‏ ‏را‏ ‏جهت‏ ‏رسیدن‏ ‏به‏ ‏هدفهای‏ ‏تعیین‏ ‏شده‏ ‏هدایت‏ ‏می‌‏کند‏.‏
‏5‏)‏ ‏برنامه‌ریزی‏ ‏فرایندی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏بین‏ ‏کلیّه‏ ‏ابزارهاووسایل‏ ‏وامکانات‏ ‏مادی‏ ‏وانسانی‏ ‏هماهنگی‏ ‏ایجاد‏ ‏می‌‏کند‏ ‏تا‏ ‏اینکه‏ ‏تحقق‏ ‏هدفهای‏ ‏برنامه‏ ‏تسهیل‏ ‏شود‏.‏
‏6‏)‏ ‏برنامه‌ریزی‏ ‏فرایندی‏ ‏است‏ ‏مداوم‏ ‏ومستمرکه‏ ‏علاوه‏ ‏بر‏ ‏تعیین‏ ‏هدفها‏،‏ ‏روش‏ ‏تحقق‏ ‏یافتن‏ ‏آن‏‌‏ها‏ ‏رانیز‏ ‏مورد‏ ‏توجّه‏ ‏قرارداده‏ ‏وبهترین‏ ‏روش‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏میان‏ ‏راهبردهای‏ ‏مختلف‏ ‏انتخاب‏ ‏می‌‏کند‏.‏
‏مراحل‏ ‏برنامه‌ریزی‏:
‏مراحل‏ ‏واصول‏ ‏برنامه‌ریزی‏ ‏راعملاًنمی‏ ‏توان‏ ‏ازیکدیگرتفکیک‏ ‏کرد‏ ‏وآنها‏ ‏رابه‏ ‏صورت‏ ‏مجزامورد‏ ‏توجّه‏ ‏قرارداد‏،‏ ‏بدین‏ ‏معناکه‏ ‏درتمامی‏ ‏مراحل‏ ‏برنامه‌ریزی‏ ‏توجّه‏ ‏به‏ ‏اصول‏،‏ ‏امری‏ ‏اجتناب‏ ‏ناپذیراست‏ ‏واز‏ ‏طرف‏ ‏دیگر‏ ‏درتمام‏ ‏مراحل‏ ‏برنامه‌ریزی،‏ ‏ازتدوین‏ ‏هدفهاگرفته‏ ‏تا‏ ‏اجراوارزیابی‏،‏ ‏اصول‏ ‏برنامه‏ ‏هابایدمورد‏ ‏توجّه‏ ‏قرارگیرد‏.‏
‏مراحل‏ ‏برنامه‌ریزی‏ ‏عبارتنداز‏:‏
‏1‏)‏ ‏شناخت‏ ‏وضع‏ ‏موجود؛‏ ‏برنامه‏ ‏ریزان‏ ‏قبل‏ ‏ازهرچیزبایدامکانات‏،‏ ‏توانایی‏ ‏هاومحدودیتها‏ ‏را‏ ‏بشناسند‏ ‏و‏ ‏باتکیه‏ ‏براطّلاعات‏ ‏به‏ ‏دست‏ ‏آمده‏ ‏تصمیمات‏ ‏معقول‏ ‏ومنطقی‏ ‏اتّخاذ‏ ‏نمایند‏.‏
‏2‏)‏ ‏تعیین‏ ‏نیازهاوتدوین‏ ‏هدفها‏؛‏ ‏هدفهای‏ ‏تعیین‏ ‏شده‏ ‏به‏ ‏کلّیه‏ ‏فعّالیّتهاوتصمیم‏ ‏گیری‏‌های‏ ‏بعدی‏ ‏جهت‏ ‏می‌‏دهند‏ ‏و‏ ‏بین‏ ‏اقدامات‏ ‏گوناگون‏ ‏وحدت‏ ‏بوجودمی‏ ‏آورند‏.‏ ‏درتعیین‏ ‏هدفهاتوجّه‏ ‏به‏ ‏نیازجامعه‏،‏ ‏نیازهای‏ ‏سازمانی‏،‏ ‏اداری‏ ‏وفردی‏ ‏واستفاده‏ ‏ازدیدگاه‏ ‏هاو‏ ‏تجربیّات‏ ‏صاحبنظران‏ ‏ضروری‏ ‏است‏.‏ ‏لازم‏ ‏است‏،‏ ‏واین‏ ‏هدفها‏ ‏بایدبا‏ ‏زمینه‏ ‏اجتماعی‏ ‏وارزش‏ ‏جامعه‏ ‏سنجیده‏ ‏شده‏ ‏وازنظر‏ ‏علمی‏ ‏نیز‏ ‏صحّت‏ ‏و‏ ‏سقم‏ ‏و‏ ‏ضرورت‏ ‏آنها‏ ‏دریک‏ ‏مقطع‏ ‏زمانی‏ ‏خاص‏ ‏بررسی‏ ‏شوند‏.‏ ‏وازمیان‏ ‏آنها‏ ‏چندهدف‏ ‏به‏ ‏ترتیب‏ ‏اهم‏ی‏ت‏ ‏انتخاب‏ ‏وبراساس‏ ‏آنها‏ ‏استراتژی‏ ‏وخط‏ ‏مشی‏‌های‏ ‏اجرایی‏ ‏لازم‏ ‏تدوین‏ ‏شود‏.‏ ‏درنتیجه‏ ‏ضمانت‏ ‏تحقّق‏ ‏یافتن‏ ‏آن‏ ‏اهداف‏ ‏افزایش‏ ‏خواهدیافت‏.‏
‏با‏ ‏توجّه‏ ‏به‏ ‏اینکه‏ ‏هدفها‏،‏ ‏نتایج‏ ‏ومطلوبیت‏ ‏نهایی‏ ‏هرفعّالیت‏ ‏می‌‏باشند‏،‏ ‏بایدحداقل‏ ‏دارای‏ ‏پنج‏ ‏ویژگی‏ ‏عمده‏ ‏باشند؛
‏اوّل:‏ ‏قابل‏ ‏اندازه‏ ‏گیری‏ ‏باشند‏.‏ ‏«قابلیت‏ ‏انازه‏ ‏گیری‏ ‏موجب‏ ‏می‌‏شودکه‏ ‏اهداف‏ ‏به‏ ‏راحتی‏ ‏به‏ ‏صورت‏ ‏کمّی‏ ‏درآیند»‏.‏
‏دوم‏:‏ ‏مخصوص‏ ‏یک‏ ‏دوره‏ ‏زمانی‏ ‏معین‏ ‏باشند‏.‏ ‏«زیرا‏ ‏نیل‏ ‏به‏ ‏اهداف‏ ‏تسهیل‏ ‏می‌‏شود»‏.‏
‏سوم‏:‏ ‏خصوصیّت‏،‏ ‏دراولویت‏ ‏بودن‏ ‏ورقیب‏ ‏بودن‏ ‏باسایراهداف‏ ‏راداشته‏ ‏باشند‏.‏ ‏«توجّه‏ ‏به‏ ‏اولویتها‏ ‏موجب‏ ‏سوددهی‏ ‏بیشترطرحهاخواهدبود»‏.‏
‏چهارم‏:‏ ‏قابل‏ ‏دسترسی‏ ‏باشند‏.‏
‏پنجم‏:‏ ‏طوری‏ ‏بیان‏ ‏شوندکه‏ ‏قابل‏ ‏نوشتن‏ ‏باشند‏.‏ ‏«نوشتن‏ ‏اهداف‏ ‏درک‏ ‏آنهاوضمانت‏ ‏تحقق‏ ‏یافتن‏ ‏آنهارا‏ ‏افزایش‏ ‏می‌‏دهد»‏.‏
‏3‏)‏ ‏پیش‏ ‏بینی‏ ‏روشها‏ ‏ووسایل‏،‏ ‏یاتعیین‏ ‏استراتژی‏ ‏وتدوین‏ ‏اهداف؛‏ ‏برای‏ ‏تحقّق‏ ‏اهداف‏ ‏روشها‏ ‏و‏ ‏وسایل‏ ‏مناسب‏ ‏براساس‏ ‏امکانات‏،‏ ‏منابع‏ ‏و‏ ‏محدودیتها‏ ‏درنظر‏ ‏گرفته‏ ‏می‌‏شود‏.‏ ‏تعیین‏ ‏استراتژی‏ ‏بر‏ ‏اساس‏ ‏هدف‏‌‏ها‏،‏ ‏امکانات‏،‏ ‏منابع‏ ‏ومحدودیتهاصورت‏ ‏می‌‏گیرد‏ ‏وباتوجّه‏ ‏به‏ ‏هدفهای‏ ‏مهم‏ ‏و‏ ‏استرتژیک‏،‏ ‏تدابیر‏ ‏و‏ ‏راههای‏ ‏عملی‏ ‏مناسب‏ ‏درنظرگرفته‏ ‏می‌‏شود‏.‏ ‏همچنین‏ ‏یک‏ ‏راهبردبایدبتواندبین‏ ‏نیازهاومنابع‏ ‏موجود‏ ‏سازمان‏ ‏ازیک‏ ‏طرف‏ ‏واحتیاجات‏ ‏وامکانات‏ ‏ملّی‏ ‏جامعه‏ ‏ازطرف‏ ‏دیگرتعادل‏ ‏وهماهنگی‏ ‏لازم‏ ‏را‏ ‏ایجادکند‏.‏
‏تدوین‏ ‏برنامه‏ ‏درحقیقت‏ ‏نحوه‏ ‏تحقّق‏ ‏یافتن‏ ‏اهداف‏ ‏می‌‏باشد‏.‏ ‏البتّه‏ ‏مرحله‏ ‏فنّی‏ ‏برنامه‌ریزی،‏ ‏تنظیم‏ ‏وتدوین‏ ‏برنامه‏ ‏است‏،‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏آن‏ ‏هدف‏‌‏های‏ ‏تعیین‏ ‏شده‏ ‏و‏ ‏برگزیده‏ ‏باتوجّه‏ ‏به‏ ‏استراتژیهاوتدابیر‏ ‏اتّخاذ‏ ‏شده‏ ‏درقالب‏ ‏هدفهای‏ ‏جزئی‏‌‏تر‏ ‏ارائه‏ ‏می‌‏شوند‏.‏
‏4‏)‏ ‏آزمایش‏ ‏قبل‏ ‏ازاجراواجرای‏ ‏برنامه‏؛‏برنامه‏ ‏به‏ ‏صورت‏ ‏آزمایشی‏ ‏درچندنمونه‏ ‏محدودبه‏ ‏منظور‏ ‏اعتباربخشی‏ ‏به‏ ‏برنامه‏ ‏وکسب‏ ‏اطمینان‏،‏ ‏با‏ ‏وسایل‏ ‏مختلف‏ ‏اجرامی‏ ‏شود‏.‏ ‏تهیّه‏ ‏لوازم‏ ‏موردنیاز‏ ‏و‏ ‏ایجاد‏ ‏شرایط‏ ‏اجرایی‏ ‏مناسب‏ ‏ازضروریات‏ ‏اجرای‏ ‏برنامه‏ ‏است‏ ‏وطرحهای‏ ‏تشکیل‏ ‏دهنده‏ ‏برنامه‏ ‏درعمل‏ ‏مورد‏ ‏اجرا‏ ‏قرارمی‏ ‏گیرند‏.‏ ‏البتّه‏ ‏کنترل‏ ‏ونظارت‏ ‏طرحها‏ ‏جزء‏ ‏لاینفک‏ ‏مرحله‏ ‏اجرا‏ ‏می‌‏باشد‏.‏
‏تکنیک‏ ‏ارزشیابی‏ ‏وبازنگری‏ ‏برنامه‏ ‏وروش‏ ‏اجرای‏ ‏برنامه‏ ‏باحداقل‏ ‏هزینه‏،‏ ‏نمونه‏ ‏ایی‏ ‏از‏ ‏روش‏‌‏های‏ ‏برنامه‌ریزی‏ ‏فعلی‏ ‏و‏برنامه‌ریزی‏ ‏کاربردی‏ ‏هستندکه‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏مکانیزمهای‏ ‏کنترل‏ ‏ونظا‏ ‏رت‏ ‏دراجرای‏ ‏برنامه‏‌ها‏ ‏مورداستفاده‏ ‏قرارمی‏ ‏گیرند‏.‏
‏5‏)‏ ‏ارزشیابی‏ ‏وپژوهش‏؛‏ ‏نقاط‏ ‏قوّت‏ ‏وضعف‏ ‏برنامه‏ ‏ضمن‏ ‏اجرای‏ ‏آن‏ ‏خود‏ ‏رانشان‏ ‏می‌‏دهند‏،‏ ‏ولی‏ ‏ارزشیابی‏ ‏تلاش‏ ‏منظم‏ ‏و‏ ‏مستمری‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏برای‏ ‏بررسی‏ ‏موّفّقیتهاوکاستی‏ ‏هاومشکلات‏ ‏موجود‏ ‏در‏ ‏رسیدن‏ ‏به‏ ‏اهداف‏ ‏به‏ ‏کارمی‏ ‏رود‏.‏ ‏ارزشیلبی‏ ‏در‏برنامه‌ریزی‏ ‏نبایدجداازپژوهش‏ ‏وتحقیق‏ ‏باشد‏.‏
‏ارزشیابی‏ ‏وپژوهش‏ ‏در‏برنامه‌ریزی‏ ‏می‌‏تواندبه‏ ‏دوصورت‏ ‏انجام‏ ‏پذیرد؛
‏الف‏:‏ ‏ارزشیابی‏ ‏وپژوهش‏ ‏مرحله‏ ‏ای؛‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏تشخیص‏ ‏مسائل‏ ‏ومشکلات‏ ‏درکلّیه‏ ‏مراحل‏ ‏برنامه‌ریزی‏ ‏پرداخته‏ ‏ومنشأ‏ ‏بروزآنها‏ ‏را‏ ‏مشخّص‏ ‏می‌‏کند‏.‏
‏ب‏:‏ ‏ارزشیابی‏ ‏وپژوهش‏ ‏نهایی؛‏ ‏که‏ ‏علاوه‏ ‏بردارابودن‏ ‏بعد‏ ‏ارزیابی‏ ‏بیشترماهیت‏ ‏پژوهشی‏ ‏و‏ ‏تجربی‏ ‏دارد‏ ‏وهد‏ ‏فش‏ ‏فراهم‏ ‏نمدن‏ ‏مقدمات‏ ‏لازم‏ ‏جهت‏ ‏ایجادتغییرات‏ ‏کمّی‏ ‏وکیفی‏ ‏وقراردادن‏ ‏یافته‏‌های‏ ‏حاصل‏ ‏ازپژوهش‏ ‏درقالب‏ ‏برنامه‏‌های‏ ‏جامع‏ ‏آموزش‏ ‏درآینده‏ ‏است‏،‏ ‏یافته‏‌های‏ ‏حاصل‏ ‏از‏ ‏ارزشیابی‏ ‏وپژوهش‏ ‏نهایی‏ ‏راهنمای‏ ‏عمل‏ ‏برنامه‏ ‏ریزان‏ ‏درتدوین‏ ‏هدفها‏،‏ ‏تعیین‏ ‏استراتژیها‏،‏ ‏تدوین‏ ‏برنامه‏ ‏واجراوارزشیابی‏ ‏برنامه‏‌های‏ ‏آینده‏ ‏است‏.‏
‏اصول‏ ‏برنامه‌ریزی‏:
‏رعایت‏ ‏اصول‏ ‏زیردر‏برنامه‌ریزی‏ ‏اجتناب‏ ‏ناپذیراست؛

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

دانلود تحقیق برنامه نویسی سخت افزار به کمک ویژوال سی

تحقیق-برنامه-نویسی-سخت-افزار-به-کمک-ویژوال-سی
تحقیق برنامه نویسی سخت افزار به کمک ویژوال سی
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 15
حجم فایل: 138 کیلوبایت
قیمت: 8000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 15 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
2
‏به نام خدا
‏موضوع تحقیق :
‏ویژوال سی
‏فهرست مطالب
‏برنانه نویسی سخت افزار به کمک ویژال سی ..................‏............... ‏4 و5 و 6
‏تاریخچه ‏........................................................................ 6 و 7
‏ویژگی‏ ........................................................................... 7 و 8 و 9
‏زبان برنامه نویسی ............................................................ 9
‏ویژوال سی درون کار ........................................................ 10
‏نمونه یک برنامه ........................................................... 10و 11
‏پارادایم ها ..................................................................... 11
4
‏نمونه هایی از برنامه ویسی .............................................‏ 12 و13و14و15
‏برنامه نویسی سخت افزار به کمک ویژوال سی
‏یه مدت بود که دنبال این میگشتم که چطوری توی وی بی میشه با پورتها و سخت افزارهای دست ساز ارتباط برقرار کرد .بالاخره پیداش کردم و برای شما دوستان می زارمش اینجا !!
فقط باید ویژوال سی هم داشته باشید تا بتونید DLL‏ مربوطه رو کامپایل کنید !
شاید تابحال خواسته باشید از طریق پورت پرینتر و یا پورت سریال یا باس ISA‏ با سخت افزاری که خودتان ساخته اید ارتباط برقرار کنید . برای این کار شما نیاز به برنامه ای دارید که بوسیله دستورات I/O‏ با سخت افزار شما ارتباط برقرار کند . چون ویژوال بیسیک دارای دستورات کار با پورتهای I/O‏ نیست بایستی توسط ویژوال سی یک Dll‏ برای کار با این پورتها بسازیم و تو وی بی فایل کامپایل شده رو به طور مشابه توابع آی پی آی به کار بگیرید.
DLL‏ و کاربردهای آن
اگر شما در DOS‏ برنامه نویسی کرده باشید با دستورات INPUT‏ و OUPUT‏ در زبان QuickBasic‏ و با دستورات inp‏ و outp‏ در C‏ آشنا هستید . این توابع در VB‏ پیاده سازی نشده اند . این توابع برای سازندگان سخت افزار برای PC‏ و نیز برنامه نویسان سیستم حیاتی هستند زیرا به شما اجازه خواندن از پورت و نوشتن به پورت را می دهند . برای ایجاد امکان استفاده ار پورت در VB‏ باید از Dll‏ یا کتابخانه های دینامیک استفاده کنیم . Dll‏ ها به VB‏ اجازه می دهند تا یک کد نوشته شده به یک زبان دیگر را در زمان اجرا ( بطور دینامیک ) به برنامه لینک شود . چون ویژوال سی دارای توابع خواندن و نوشتن پورت است بنابراین ما از این زبان برای ساخت Dll‏ موردنظر استفاده می کنیم .
نوشتن DLL‏ در VC‏
برای ساخت Dll‏ ما بایستی دو فایل را ایجاد کنیم . اولین فایل یک فایل define‏ یا DEF‏ است و دومین فایل ، یک فایل C++ source‏ یا CPP‏ می باشد . هر دو فایل را می توانید توسط Notepad‏ ایجاد کنید . لیست کد این دو فایل بصورت زیر است :
پس از نوشتن این دو فایل آنها را در یک دایرکتوری قرار دهید ( مثلاً
4
C:port‏ ) و سپس وارد محیط ویژوال سی شوید . از منوی File‏ مورد New‏ را انتخاب کنید و در کادری که ظاهر می شود در قسمت Projects‏ مورد Win32 Dynamic-Link Library‏ را انتخاب کنید . همچنین در سمت راست همان صفحه در کادر Project name‏ عبارت port‏ را وارد کنید و در کادر Location‏ عبارت C:portport‏ را وارد کنید و آنگاه OK‏ را کلیک کنید . ‏
Port.def file‏ :
LIBRARY Port‏
DESCRIPTION DLL FOR I/O‏ PORT‏
EXPORTS‏
Outp @1‏
Inp @2‏
Port.cpp file‏ :
include‏ "conio.h"x‏#
short _stdcall Outp(int PortAddress,int PortData‏){
short‏ Dummy‏;
Dummy=(short)(_outp(PortAddress,PortData‏));
return(Dummy‏);
;}
short‏ _stdcall Inp(int PortAddress‏)
{
short‏ PortData‏;
PortData=(short)(_inp(PortAddress‏));
return(PortData‏);
;}
در مرحله بعدی بایستی فایل های def‏ و cpp‏ را به workspace‏ ایجاد شده اضافه کنیم . برای اینکار در برگه FileView‏ روی عبارت Port files‏ کلیک راست کرده و مورد Add Files to‏ Project‏ را انتخاب کنید .
در کادری که ظاهر می شود فایل port.cpp‏ را انتخاب کنید . با همین روش فایل port.def‏ را نیز به پروژه اضافه نمائید .
حال وارد منوی

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.