لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 41 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
برنامه ریزی نیروی انسانی:
یکی از مسائل بسیار مهمی که امروزه در فرآیند استراتژیک سازمانهای صنعتی بزرگ جهان جایگاه ویژه ای را بخود اختصاص داده است مسئله برنامه ریزی نیروی انسانی است.
مسئله برنامه ریزی نیروی انسانی از چند دیدگاه قابل بررسی و علاقه است:
1-از دید اهداف سازمانی، هرچه برنامه ریزی نیروی انسانی در یک سازمان سنجیده تر و دقیق تر انجام شود تحقق اهداف سازمانی را تسهیل میکند.
2-از نظر صرفه جویی در هزینه ها برنامه ریزی صحیح نیروی انسانی عاملی موثر در جهت محدود کردن هزینه ها است.
3-از نظر استفاده از توانائیهای بالقوه انسانی در سازمان برنامه ریزی نیروی انسانی عاملی موثر و برانگیزاننده میباشد.
بقول یکی از کارشناسان مدیریت فی الواقع برنامه ریزی نیروی انسانی عبارت است از فرآیندی استراتژیک که کسب و جذب- بکارگیری- توسعه قابلیتها و حفظ منابع انسانی سازمان را در نظر دارد.
اصولا مهمترین فعالیت هر سازمان برنامه ریزی صحیح بر روی منابع و انسانها میباشد اگر ما با دیدی سیستماتیک و همه جانبه به مسئله مدیریت منابع انسانی بنگریم برنامه ریزی نیروی انسانی یکی از مهمترین اجزای این سیستم میباشد که کنترلی فراگیر و همه جانبه به مدیریت منابع انسانی میدهد.
2
عوامل یک برنامه ریزی نیروی انسانی:
1-برآورد- ارزشیابی – بکارگیری و استخدام – جایگذاری مناسب در سازمان با تعداد کافی
2-استفاده بهینه از نیروی انسانی در سازمان
3-انگیزش- پاداش- ارج نهادن به ارزشها و خلاقیتهای پرسنل
4-ایجاد یک سیستم کارآمد آموزش پرسنلی در سازمان
5-سعی در حفظ پرسنل در سازمان مهمترین مبنا در پیش بینی نیروی انسانی اهداف سازمان است این اهداف سازمانی است که میتواند خط مشی صحیح و حساب شده ای را به تمام سیستمهای جاری در سازمان از جمله سیستم مدیریت برنامه ریزی نیروی انسانی بدهد
مدل اصلی برنامه ریزی نیروی انسانی:
3
همانگونه که در مدل فوق مشاهده میشود مهمترین عواملیکه در برنامه ریزی نیروی انسانی باید مد نظر قرار گیرد اهداف سازمان و تقاضای بازار برای کالا یا خدمات سازمان میباشد که چهارچوب برنامه ریزی نیروی انسانی را برای سازمان ترسیم میکند.
بطور کلی ابعاد اصلی سیستم مدیریت منابع انسانی را میتوان چنین تقسیم بندی کرد:
1-هدف یا هدفهای سیستم (برون دار)
2-وظایف اصلی و فرعی – خط مشی ها و روشهای مربوط به نحوه انجام وظایف (میان داد)
3-منابع مادی و انسانی لازم برای انجام وظایف (درون داد)
4-عوامل داخل و خارجی موثر در سیستم
اهداف سیستم مدیریت نیروی انسانی را میتوان جزئی از اهداف مجموعه ای در نظر گرفت که این سیستم در آن قرار گرفته است و در نهایت پاره ای از اهداف سازمان دانست.
یکی از مهمترین مسائلی که امروزه در رابطه با مدیریت منابع انسانی مورد تاکید فراوان میباشد تحقق سه هدف زیرا است:
1-تامین نیروی انسانی (کارآ) با حداقل هزینه لازم
2-تامین اهداف کارکنان و رفع نیازهای مادی و معنویشان
4
3-تامین اهداف اجتماعی با توجه به مسائل و رویدادهای محیط اجتماعی سازمان و پاسخگوئی به موقع به این مشکلات و مسائل مربوط به آن
اینکه ما در جهت هدف اول گام برداریم مستلزم استخدام نیروی انسانی مورد نیاز است به نحویکه ظرفیت و توان کاری آنان با خواستها و اهداف سازمان تطابق و هماهنگی داشته باشد.
در این راستا ما باید مقدمتا نیازهای نیروی انسانی مان را بدانیم و اینکه در هر سطح از نیاز کدام نیرو و با کدام توان تجربی و تحصیلی موثرتر میتواند باشد لازمه چنین ارزیابی آن است که در درجه اول ما شناخت دقیق و صحیحی نسبت به مشاغل موجود د سازمان داشته باشیم و برای هر شغل شرح شغلی متناسب بر مشخصات کامل فیزیکی –فکری و مسئولیت خواهی داشته باشیم.
چنین شناختی به ما امکان آنرا میدهد که ویژگیهای مورد نیاز مشاغل هر شغل مشخص را بتوانیم تعیین نمائیم
بطور کلی توانائیها و مهارتهای مورد لزوم هر شغل را در 5 دسته تقسیم بندی کرده اند
1-توانائیها فکری
2-توانائیهای جسمی
3-مسئولیت
4-مهارت و تخصص
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 31 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
مقدمه:
انقلاب اسلامی با الهام از قرآن کریم به منصه ظهور رسید. مردم ما که به حاکمیت دین و قرآن روی آورده اند سعادت و سیادت دنیا و آخرت خویش را در پیروی از قرآن می دانند . حرکت به سمت ایجاد جامعه قرآنی و حاکمیت قرآنی نیاز به مقدماتی دارد که اولین آن ، طراحی جامع نظام آموزش قرآن است. طرح نهضت قرآن آموزی نقطه عطفی است که می تواند حرکت جامعه را در مسیر رسیدن به آرمان های قرآنی سرعت بخشیده و جان تشنه مردم فهیم و عاشق ما را سیراب نماید. البته نظام قرآن آموزی همانند هر نظام آموزشی دیگر دارای ویژگیهای عام و خاص است . همه نظام های آموزشی در چارچوب برنامه های درسی طراحی شده و اهداف ویژهای را پی می گیرند. در نظام آموزشی قرآن آموزی نیز اهداف خاصی دنبال می شود که بیشتر در حوزه خواندن قرائت ، مفاهیم ، ترجمه و حفظ قرار می گیرند.
نظامهای آموزش زبان آموزی از رویکردهای گوناگونی بهره گیری می شود. برای نمونه در نظام آموزشی زبان انگلیسی از رویکردهای خاصی، چون رویکرد شناختی و ساخت گرایانه، بهره گیری می شود. در نظام آموزشی قرآن آموزی نیز به لحاظ رویکردی می توان از رویکردهای متفاوتی مانند رویکردهای انتخابی، به مشابه یک زیر ساخت نظام قرآن آموزی بهره برداری کرد . از این رو در پژوهش حاضر، تلاش می شود تا از طریق بررسی وضعیت موجود قرآنآموزی راهبردهای نوینی برای ارتقای آن ارائه نمود.
- کلیات طرح
در این تحقیق سه هدف اصلی زیر تعقیب می شود:
· بررسی وضعیت موجود برنامه ریز ی درسی در نظام آموزشی قرآن آموزی
· بررسی وضعیت مطلوب برنامه ریزی درسی در نظام آموزشی قرآن آموزی
· ارائه راهکارهای مناسب در زمینه بهبود برنامه های درسی قرآن آموزی
در راستای اهداف تحقیق ، سوالات اصلی و فرعی زیر مطرح هستند. سوالات اصلی عبارتند از:
1. وضعیت موجود برنامه ریزی درسی در نظام قرآن آموزی چگونه است؟
2. وضعیت مطلوب برنامه ریزی درسی در نظام قرآن آموزی چگونه است؟
3. راهکارهای مناسب در زمینه بهبود نظام برنامه ریزی در قرآن آموزی چه می باشد؟
وسوالات فرعی عبارتند از :
2
1. وضعیت موجود اهداف آموزشی در نظام قرآن آموزی چگونه است؟
2. وضعیت موجود محتوای آموزشی در نظام قرآن آموزی چگونه است؟
3. وضعیت موجود مواد آموزشی در نظام قرآن آموزی چگونه است؟
4. وضعیت موجود فضاهای آموزشی در نظام قرآن آموزی چگونه است؟
5. وضعیت موجود زبان آموزشی در نظام قرآن آموزی چگونه است؟
6. وضعیت موجود روش های آموزشی در نظام قرآن آموزی چگونه است ؟
7. وضعیت موجود ارزشیابی آموزشی در نظام قرآن آموزی چگونه است؟
فصل دوم تحقیق در قالب چهار بخش (پیشینه نظری ، پیشینه پژوهشی ، پیشینه اقدامی و چارچوب نظری تحقیق) تنظیم شده است . در پیشینه نظری, مباحث متنوعی همچون زمینه طراحی برنامه های درسی مطرح شده است و در آن الگوهای طراحی برنامه درسی همچون طرح برنامه درسی مبتنی بر دانستن ، طرح برنامه درسی مبتنی بر یادگیری ، طرح برنامه درسی مبتنی بر عملکرد سازمانی یا جامعه و مزایا و محدودیتهای هر یک از طرحها مطرح شده است . در قسمت دیگر پیشینه نظری, مباحثی همچون نقش و آثار قرآن، قرآن و جامعه اسلامی ، ضرورت و اهمیت قرائت قرآن ، آداب و کیفیت قرائت قرآن ، قرائت و مراتب معنوی آن ، انس با قرآن و منابع حقوقی و قانونی و دیدگاههای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در مورد قرآن آموزی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است .
در بخش پیشینه پژوهشی ، نتایج بیش از ده تحقیق که با موضوع تحقیق ارتباط دارند آورده شده است.
در بخش پیشینه اقدامی، اشاره شده است که در زمینه آموزش قرآن در سراسر کشور، سازمانها و نهادهای مختلفی فعالیت می کنند که در این طرح به 32 مرکز و سازمان فعال در امر قرآن آموزی اشاره شده است و اهداف و فعالیتها هر کدام به تفکیک آورده شده است از جمله این مراکز و سازمانها می توان به دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی، رادیو و سیمای قرآن ، بنیاد قرآن ، دارالقرآن بنیاد شهید ، جامعه القرآن قم ، مکتب القرآن قم، دانشکده علوم قرآنی و البته به سازمان اوقاف و امور خیریه ، ستاد تفسیر قرآن وابسته به حوزه علمیه قم و … اشاره کرد.
4
در بخش چارچوب نظری, مباحثی همچون تفکر سیستمی ، نظامهای فراگیری خواندنی ، الگوی داده محور (الگوی کاف، الگوی گومن) ، الگوی تعاملی، الگوی موجود در نظام برنامه ریزی آموزشی ، نظام برنامه ریزی درسی, الگوی برنامه ریزی درسی از دیدگاه جانسون ، از مک دونالد و هاپکینز مورد بررسی قرار گرفته است.
در این تحقیق از روش زمینه یابی یا پیمایشی برای بررسی وضعیت موجود در حیطه قرآن آموزی استفاده شده است . بدین ترتیب که با استفاده از فنون مصاحبه، پرسشنامه ، مشاهده و اسناد نوشتاری ، اطلاعات ضروری برای توصیف و تبیین وضعیت موجود و مطلوب آماده گردیده است . در این تحقیق جامعه آماری شامل تمامی کارشناسان، مربیان و مدرسین قرآن و همچنین مراکز قرآن آموزی می باشد که بر اساس فرمول حجم نمونه، تعداد 600 نفر به عنوان محقق, گزینش گردیده اند. ابزارهای پژوهش حاضر شامل مصاحبه ، مشاهده و پرسشنامه
می باشد. بدین ترتیب که در توصیف و تبیین وضعیت موجود از پرسشنامه و مشاهده استفاده به عمل آمده و برای تبیین وضعیت مطلوب از پرسشنامه و مصاحبه بهره مند گردیده و از این طریق داده های تجربی فراهم شده است .
روایی پرسشنامه توسط ده نفر از متخصصین برنامه درسی تائید شده است. در زمینه پایایی ابزار تحقیق نیز برای هفت خرده مقیاس (هدف ، محتوا، مواد، فضا ، زمان، روش و ارزشیابی) و همچنین کل پرسشنامه ارزش آلفای کرونباخ استفاده به عمل آمده است که دامنه ضریب پایایی بیش از 35% و کمتر از 85% بوده است که معرف پایایی مقبول ابزار تحقیق است .
برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از تحلیل های توصیفی همچون جدول توزیع فراوانی تراکم، سنی و درصدی برای هر گونه استفاده شده است و همچنین در تحلیلهای استنباطی از مدل پارامتریک t ادعا یا رقم خاص و یا از t تک گروهی استفاده به عمل آمده و میانگین حاصله از هر گونه و یا هر خرده مقیاس معرف میانگین تجربی ونقطه برش در هر گویه و یا خرده مقیاس معرف میانگین نظری گردیده است .
- نتایج تحقیق
باا توجه به یافته های تحقیق می توان عنوان کرد که در برنامه ریزی درسی نظام قرآن آموزی به ترتیب باید به شاخص های محتوای آموزشی، مواد آموزشی و اهداف آموزشی تاکید نمود. و در سطوح اهداف آموزشی به ترتیب روخوانی, صحیح خوانی و روانخوانی باید مورد تاکید قرار گیرد و در خرده مقیاس انس با قرآن به ترتیب بهبود رفتار ناشی از آشنایی با قرآن ، علاقه به خواندن قرآن و علاقه به استماع تلاوت قرآن بایستی مورد توجه قرار گیرد.
4
به ترتیب مصحف کامل (قرآن) , نوار "محتوای آموزشی" با توجه به نتایج تحقیق صوتی آموزشی و نوار ویدئویی آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
از نظر به ترتیب به مدارس سپس دارالقرآن ها و بعد از آن حوزه های علمیه"فضای آموزشی" از نظر به ترتیب،روش تقلیدی،سپس روش آزمایشگاه "شیوه های آموزشی"باید توجه نمود و از حیث و پس از آن توضیحی (قاعده های موازی) مورد تاکید قرار گیرد.
نتایج کلی حاکی از آن است که باید به ترتیب ارزشیابی تشخیصی (اولیه)و سپس "ارزشیابی " در بحث ارزشیابی براکمی (پایانی ) و بعد از آن ارزشیابی تکوینی (تدریجی ) مورد توجه قرار گیرد.
با توجه به مصاحبه های عمیق مشخص گردید محورهای اساسی در آموزش قرآن آموزی به ترتیب قرائت سپس ترجمه و بعد از آن حفظ می باشد و در محور قرائت به روخوانی ، روان خوانی و صحیح خوانی و همچنین در محور ترجمه به درک معانی کلمات ، درک مفهوم کلی آیات و آشنایی با تفسیر در محور حفظ برخی از سوره های کوچک و حفظ برخی جزهای قرآنی تأکید شده است.
طبق نظر کارشناسان علل موفقیت نسبی قرآن آموزی در نظام آموزشی غیر رسمی به ترتیب هدفمند بودن و انگیزه داشتن مخاطبین , تشویق و برگزاری مسابقات قرآنی و همچنین انتخاب استاد توسط مخاطبین می باشد. همچنین مهمترین عوامل عدم موفقیت آموزش قرآن در نظام رسمی به ترتیب عدم تسلط معلم بر قرآن, عدم آشنایی مربیان با روش های تدریس قرآن و مناسب نبودن مواد آموزشی می باشد.
درزمینه روش های آموزشی جاری, در آموزش قرآن به ترتیب قاعده آموزی، تقلیدی با الگوی نوار و تقلیدی با الگوی استاد به کار گرفته شود.
کارشناسان قرآنی معتقدند بهترین سن برای شروع قرآن آموزی به ترتیب 7 - 6 - 3 سالگی می باشد .
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 24 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
2
مقدمه
برنامه ریزی تحصیلی
امور درسی یکی از مهمترین فعالیتهاست که اهمیت زیادی در سایر جنبههای زندگی دارد. بر این اساس انجام این فعالیت مهم به نحو احسن بطوری که نتایج خوب و عالی در بر داشته باشد اهمیت زیادی پیدا میکند. هیچ کاری بدون برنامه ریزی فعالیتی کامل نخواهد بود. بویژه مسائل درسی و تحصیلی بیشتری دارند، مدت زمان در آنها مهم است و ... . امروزه یکی از مسائلی که در سطح دنیا مطرح است مسئله برنامه ریزی و رفاه اجتماعی است .اساساً در تعریف برنامه ریزی اینطور آمده است که هر فرایند دارای سلسله مراتب در یک ارگانیسم که بتواند نظم و ترادف اجرایی را کنترل نماید برنامه ریزی نام می گیرد . و یا بنا بر تعریفی دیگر برنامه عباتند از : نمایش منظم و با رعایت سلسله مراتب فعالیتهای مربوط به هم و مربوط به یک رشته تصمیمات منظم و مرتبط بر حسب دوره های زمانی مختلف (معصومی اشکوری،1370 ص 2) .با این وصف برنامه ریزی را می توان مجموعه فعالیت های منظم و هماهنگ جهت رسیدن به یک یا چند هدف مشخص و معیین تعریف نمود .پس از تبیین برنامه ریزی نیازمند آن هستیم که اهداف را مشخص نماییم .نکته حائز اهمیت در اینجا آن است که اصولاً یکی از محصولات اصلی برنامه ریزی رفاه اجتماعی است . به عبارتی تمامی فعالیت های اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی دولتمردان و برنامه ریزان همه جوامع رسیدن به رفاه اجتماعی برای مردم کشور خویش است .در بیان رفاه اجتماعی مسئله حداقل استانداردهای زندگی (که معمولاً یک معیار جهانی است
2
) نظیر دسترسی به سطح مطلوبی از بهداشت ،آموزش ،تغذیه ، خدمات تفریحی و رفاهی مطرح می شود .
تمامی تلاش برنامه ریزان در این نکته خلاصه می شود که به چه نحوی می توان برنامه ریزی نمود که به حد اکثر رفاه welfare ” Extra " دست یابیم .در همین جاست که مفهوم اقتصاد با برنامه ریزی ارتباط تنگاتنگی پیدا خواهد نمود .چراکه اقتصاد دانش اختصاص امکانات محدود به خواسته های نامحدود است به نحوی که حداکثر مطلوبیت حاصل گردد .
تفکرات برنامه ریزی و تلاش برای رسیدن به رفاه از اواخر قرن 19 در کشور های اروپایی آغاز شد .تقریباً بعد از جنگ جهانی دوم و ایجاد رکود اقتصادی و فشار بر زندگی مردم جنگ زده تلاش دولتها برای بهبود زندگی مردم و افزایش سطح رفاه آنان گسترده تر گردید .ظهور اندیشه های مارکسیستی و چپ گرایانه
4
که به میزان بیشتری بر مفاهیم برابری ،عدالت و مالکیت های اشتراکی و دستیابی بر فرصتهای برابر شغلی و اجتماعی تاکید داشتند در تسریع این روند اثر بسزایی داشت .
به نحویکه در سالهای بعد از آن تا مدت مدیدی ،مسئله اصلی و شکاف اصلی میان دو قطب بزرگ شرق و غرب ،یعنی اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا بر سر همین مسئله بود .اما بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و اضمحلال تفکرات سوسیالیستی ،تا حدودد بسیار زیادی از این مناقشات کاسته شد . و شاید در دوران معاصر مخصوصاً سالهای اخیر اینطور بتوان بیان نمود که مسئله مشترک جناح های سیاسی چپ و راست بر سر همین موضوع رفاه اجتماعی است .
به عبارت دیگر با توجه به فرایند جهانی شدن (Globalization) در جهان کنونی مرزهای سیاسی در حال کمرنگ تر شدن است و مفاهیم ،دولت –ملت اهمیت و جایگاه گذشته خود را ندارند ، چراکه گسترش دامنه اطلاعات به کمک رسانه های جمعی نظیر ماهواره ها ،تلویزیون ،اینترنت و .... همگی سبب بمباران اطلاعاتی افراد گردیده اند به نحویکه دیگر این دولتها نیستند که در عرصه بین المللی به شکل تام و مطلق در تصمیم گیریهای ملی شرکت داشته باشند ،بلکه بواسطه آگاه شدن توده های مردم و حضور پر رونق آنها در تمامی عرصه های تصمیم گیری ،نحوه انتخاب گزینه های دولتمردان نیز باید هماهنگ با خواسته های مردم باشد ،به طوریکه اگر خلاف میل باطنی آنها و بدون در نظر گرفتن خواست تصمیمی گرفته شود به یقین آن تصمیم محکوم به شکست است .
4
از سوی دیگر با توجه به همین مسئله آگاه سازی جمعی در جریان جهانی شدن مردم به حقوق شهروندی خود که به نحوی رفاه اجتماعی را نیز در بر می گیرد آشنا شده و به دنبال احقاق حقوق خود هستند .
در اینجاست که نقش برنامه ریزی ها و فعالیت های دقیق برنامه ریزان به خوبی آشکار می شود .چراکه سیاستمداران در حکومت های دموکراتیک در صورتیکه بخواهند کرسی های قدرت خود را حفظ نمایند نیازمند ترغیب و تشویق صاحبان رای (یعنی مردم) مبنی بر رای دادن به حزب مطلوب آنها هستند .( نظیر آنچه در انتخابات کشورهای آلمان و انگلیس رخ داد ) بنا بر این دیگر این مردم هستند که بواسطه جهانی شدن و بالتبع آن دسترسی به اطلاعات از حقوق خود آگاه شده و دولتمردان را جهت تحقق آن تحت فشار قرار می دهند .و به دنبال آن سیاستمداران نیز مجبور به اطاعت و ترسیم برنامه های کلی بلند مدت و کوتاه مدت در جهت رسیدن به سطح رفاه بیشتر مردم می گردند .
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 28 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
2
برنامه ریزی استراتژیک
تعریف برنامهریزی
برنامهریزی عبارتست از فرایندی دارای مراحل مشخص و به هم پیوسته برای تولید یک خروجی منسجم در قالب سیستمی هماهنگ از تصمیمات. برنامه بیانی روشن، مستند و مشروح از مقاصد و تصمیمات است. برنامه خروجی فرایند برنامهریزی است اما برنامه ریزی یک فرایند پیوسته است که پیش از اتخاذ هر تصمیمی آغاز شده و پس از اجرای آن تصمیم ادامه می یابد. از جنبه ماهیت، برنامهریزی دارای انواع برنامهریزی فیزیکی ، سازمانی، فرایند، مالی، وظیفهای و عمومی است. از جنبه افق زمانی، برنامهریزی را میتوان در قالب برنامهریزی کوتاهمدت ، برنامهریزی میان مدت و برنامهریزی بلندمدت دستهبندی کرد.
بیشتر برنامهریزیها بر اساس دیدگاه عقلایی، دارای شکل آرمانها و اهداف- طرحها و اقدامات- منابع موردنیاز هستند. در این مدلها ابتدا آرمانها و اهداف سازمانها تبیین شده، سپس طرحها و اقدامات لازم تعیین و در نهایت منابع موردنیاز برای انجام پروژه برآورد میگردند.
برنامهریزی و تغییر
تغییر در شرایط محیط، سیاستها، نگرشها، دیدگاهها، ساختارها، نظام ها و . . . عواملی هستند که بر آرمانها و اهداف برنامهریزی تأثیر گذاشته که در نهایت باعث تغییر برنامه میگردند. برنامهریزی در شکل اشاره شده در فوق ظرفیت و توانایی مقابله با چنین تغییراتی را نداشته و منجر به شکست میگردد. این شرایط موجب رشد این تفکر شد که در برنامهریزی باید بتوان با تغییرات، جهت حرکت سازمان را تغییر داد و جهت و رفتار جدیدی را در پیش گرفت. این نگرش زمینهساز ابداع برنامهریزی استراتژیک شد. بر خلاف برنامهریزی سنتی که در آن آرمانها و اهداف تعیین میشوند در برنامه ریزی استراتژیک، هدف تبیین و تدوین
2
استراتژی است. بسته به نوع، تنوع و ماهیت تغییرات موجود در محیط میتوان ترکیبی از برنامهریزی سنتی و برنامهریزی استراتژیک را به کار برد.
استراتژی
استراتژی برنامه، موضع، الگوی رفتاری، پرسپکتیو، سیاست یا تصمیمی است که سمت و سوی دیدگاهها و جهت حرکت سازمان را نشان میدهد. استراتژی میتواند تحت سطوح سازمانی ، وظایف و محدوده زمانی متفاوت تعریف شود.
برنامهریزی استراتژیک
برنامهریزی استراتژیک گونهای از برنامهریزی است که در آن هدف، تعریف و تدوین استراتژیهاست. از آنجایی که استراتژی میتواند عمر کوتاه یا بلند داشته باشد برنامهریزی استراتژیک میتواند برنامهریزی بلندمدت یا کوتاهمدت باشد اما رویکردی متفاوت دارد.
مدیریت استراتژیک
آیا تا به حال از خود پرسیدهاید که چرا بعضی از شرکتهای بزرگ و موفق در مدت زمان کوتاهی با از دست دادن سهم بزرگی از بازار خود به موقعیتی معمولی و حتی تأسف بار تنزل یافتهاند و چرا برخی از شرکتهای کوچک و گمنام به یکباره به جایگاههای ممتازی در صحنه رقابت بین الملل رسیدهاند؟ آیا در این مورد فکر کردهاید که چرا برخی از مؤسسات، نوسانهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی را به راحتی تحمل نموده و بر آنها غلبه میکنند و در مقابل برخی از سازمانها طعم تلخ شکست را چشیده و از ادامه راه باز میمانند؟ به عقیده بسیاری از متخصصان علم مدیریت پاسخ بسیاری از این گونه سئوالات
4
را باید در مفاهیمی به نام «استراتژی» و «مدیریت استراتژیک» جستجو کرد. در این مقاله سعی شده است نگاهی گذرا بر مدیریت استراتژیک و ضرورت و موانع بکارگیری آن در سازمانها داشته باشیم.
تعریف استراتژی و مدیریت استراتژیک
تعاریف مختلف و گاه ناسازگاری از استراتژی و مدیریت استراتژیک ارائه شده است. به تعبیر یکی از متخصصان مدیریت این عبارات مانند« هنر» است که وقتی آنها را میبینیم تشخیص دادن آنها آسان است اما وقتی در پی تعریف کردن و توضیح دادن آنیم خیلی مشکل به نظر میرسد.
استراتژی
الگویی بنیادی از اهداف فعلی و برنامهریزی شده، بهره برداری و تخصیص منابع و تعاملات یک سازمان با بازارها، رقبا و دیگر عوامل محیطی است. طبق این تعریف یک استراتژی باید سه چیز را مشخص کند:
چه اهدافی باید محقق گردد
روی کدام صنایع، بازارها و محصولها باید تمرکز کرد
چگونه برای بهرهبرداری از فرصتهای محیطی و مواجهه با تهدیدهای محیطی به منظور کسب یک مزیت رقابتی منابع تخصیص یابد و چه فعالیتهایی انجام گیرد.
مدیریت استراتژیک
تصمیمات و فعالیتهای یکپارچه در جهت توسعه استراتژیهای مؤثر، اجرا و کنترل نتایج آنهاست.
4
بنابراین مدیریت استراتژیک فعالیتهای مربوط به بررسی، ارزشیابی و انتخاب استراتژیها، اتخاذ هر گونه تدابیر درون و بیرون سازمانی برای اجرای این استراتژیها و در نهایت کنترل فعالیتهای انجام شده را در برمیگیرد.
ضرورت استفاده از مدیریت استراتژیک
با نگاهی دقیق به مفهوم مدیریت استراتژیک میتوان به ضرورت استفاده از آن پی برد. با توجه به تغییرات محیطی که در حال حاضر شتاب زیادی به خود گرفته است و پیچیده شدن تصمیمات سازمانی، لزوم بکارگیری برنامهای جامع برای مواجهه با اینگونه مسائل بیشتر از گذشته ملموس میشود. این برنامه چیزی جز برنامه استراتژیک نیست. مدیریت استراتژیک با تکیه بر ذهنیتی پویا، آیندهنگر، جامعنگر و اقتضایی راه حل بسیاری از مسائل سازمانهای امروزی است. پایه های مدیریت استراتژیک بر اساس میزان درکی است که مدیران از شرکتهای رقیب، بازارها، قیمتها، عرضهکنندگان مواد اولیه، توزیعکنندگان، دولتها، بستانکاران، سهامداران و مشتریانی که در سراسر دنیا وجود دارند قرار دارد و این عوامل تعیینکنندگان موفقیت تجاری در دنیای امروز است. پس یکی از مهمترین ابزارهایی که سازمانها برای حصول موفقیت در آینده میتوانند از آن بهره گیرند «مدیریت استراتژیک» خواهد بود.
مزایای مدیریت استراتژیک
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 31 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
اصول آموزشی
از جمله مهمترین اصول آموزشی کشور ترکیه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
ـ ارائه آموزش عمومی به کلیه شهروندان ترکیه ای
ـ رفع نیاز های فردی و اجتماعی در حوزه آموزش کشور
ـ آزادی انتخاب در گزینش محل تحصیل
ـ برخورداری همگانی از حق تحصیل
ـ ارتقاء کیفیت فرصت های آموزشی
ـ ارائه آموزش همگانی در طول دوران زندگی
ـ تبعیت از اصول اصلاحی آتاتورک در حوزه آموزش نظیر ایجاد مدارس غیر مذهبی
ـ برقراری ساختار دمکراتیک در حوزه آموزش
ـ ارتقاء سطح کیفی رویکردهای علمی
ـ فراهم سازی امکانات آموزش مختلط
ـ افزایش میزان همکاری اولیای دانش آموزان با دست اندرکاران مدارس کشور
اهداف آموزشی
از جمله مهمترین اهداف نظام آموزشی کشور ترکیه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
- تربیت کلیة افراد مملکت در راستای اصول ملی گرایانه و اصلاح طلبانة آتاتورک(پدر ملت ترک)
- تربیت افراد خلاق، سازنده و مولد که با ثبات و متعادل بوده، به حقوق بشر احترام گذارده و نسبت به جامعه و مسائل و مشکلات پیرامون آن احساس مسئولیت نمایند.
- آماده سازی شهروندان برای زندگی آینده(برخورداری از دانش و مهارت خاص شغلی که متضمن رفاه فردی و اجتماعی است)
- اتخاذ سیاست برابری درحوزه آموزش(برخورداری کلیه افراد از امکانات آموزشی یکسان صرفنظر از نژاد، جنسیت،مذهب)
- برآوردن نیازهای فردی و اجتماعی شهروندان ترکیه ای
- جهت دهی افراد به سمت گرایش به برنامه های آموزشی بنا برعلائق ، استعدادها و توانائیهای آنان
- تاکید بر سکولاریسم و معیارهای علمی در حوزه آموزش
- برگزاری کلاسهای آموزشی مختلط
- اتخاذ برنامه ریزی های مناسب آموزشی
- برقراری همکاریهای دو جانبه میان مدرسه و خانواده
- اتخاذ و اجرای سیاستهای آموزش همگانی
آموزش ابتدایی
ساختار آموزشی
مقطع آموزش ابتدایی شامل کودکان گروه سنی بین 6 تا 14 سال می شود. در مدارس دولتی رایگان این آموزش برای کودکان دختر و پسر اجباری است . مدارس ابتدایی مؤسسات آموزشی ملی هستند که توسط دولت برای تعلیم و تربیت پسران و دختران از طریق دوره اموزش اجباری 5 ساله ایجاد شده اند . طول مدت آموزش در این مدارس 8 سال است . در طول سال تحصیلی92-1991، 6870683 کودک تحت نظر 234154 معلم در 50669 مدرسه ابتدایی آموزش دیده اند .24/95 در صد کودکان در این رده سنی در مدارس حضور یافتند. آموزش ابتدایی برای تمامی شهروندان بدون در نظر گرفتن جنسیت آنها اجباری است و بهصورت رایگان در مدارس دولتی ارائه میشود.مؤسسات آموزشی ابتدایی شامل مدارس آموزش ابتدایی، کلاسهای آموزشی و جبرانی و همچنین مدارس و کلاسهایی است که برای کودکان با نیاز به آموزش خاص( کودکان استثنایی) تأسیس میشود.
ساختار مراکز آموزش ابتدایی
تعداد معلمان زن
تعداد کل معلمان
تعداددختران ثبت نامی
تعدادکل ثبت نامی
تعدادمدارس
سال تحصیلی
95740
225852
3225259
6848083
51055
1990
99474
234961
3238599
6878923
50669
1991
100822
235721
3163808
6707725
49974
1992
102391
237943
3092337
6526296
49599
1993
101557
233073
3065485
6466648
48429
1994
101148
231900
3033082
6403300
48038
1995
94550
217131
3013550
6389060
46292
1996
اهداف دراز مدت آموزشی
از جمله مهمترین اهداف دراز مدت آموزش ابتدایی هماهنگ با اهداف دراز مدت و اصول اساسی آموزش ملی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1- ایجاد دانشپایه، مهارتها، نگرشها و عادات لازم برای کودکان ترک به منظور تبدیل به شهروندانی خوب و پرورش آنان در راستای اخلاقیات.
2- آماده سازی کودکان ترک برای زندگی و آموزش در سطوح بالاتر و پرورش آنان در راستای علائق و استعدادهایشان.
اهداف کوتاه مدت آموزشی
از جمله مهمترین اهداف کوتاه مدت آموزش ابتدایی هماهنگ با اهداف دراز مدت و اصول اساسی آموزش ملی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1- خلق محیط آموزشی تحقیقاتی،مولد و مؤثر که به دانشآموزان اجازه میدهد خواستهها و احساسات خود را بیان کرده،نقاط ضعف و قوت خود و خانواده شان را شناسایی نموده واحساس مسئولیت خود را پرورش دهند.
2- خلق محیطهای آموزشی و فوق برنامه که برای دانشآموزان ابزار لازم برای پیدا کردن دیدی وسیع و جامع نسبت به دنیا را فراهم کند.
3- تهیه برنامهها برای اینکه دانشآموزان را از تکنولوژیهای اطلاعاتی و مسائل اجتماعی و فرهنگی مطلع ساخته و آنان را افرادی چند بعدی و در حال پیشرفت دائمی در مسائل آکادمیک و اجتماعی و انسآنهایی با شعور بسازد.
4- وادار ساختن کودکان در فراگیری مهارتهایی که به آنان توانایی پذیرفته شدن در جامعه و محیط اطراف زندگیشان را میدهد.
به طورکلی ترمی توان گفت که هدف اصلی مقطع ابتدایی آموزش دانش و مهارتهای اولیه به کودکان،آموزش راه و رسم شهروند خوب بودن وآماده کردن آنها برای زندگی اجتماعی و مقاطع آموزشی بالاتر با درنظر گرفتن علایق،استعدادها و توانائی های دانش آموزان است.
برنامه های آموزشی
ازجمله مهمترین برنامه های آموزشی مراکز آموزش ابتدایی می توان به زبان ترکی، ریاضی، تعلیمات اجتماعی،علوم، علوم اجتماعی،حقوق مدنی و حقوق بشر،تاریخ جمهوری ترکیه، زبانهای خارجی، علوم مذهبی، فرهنگ و اخلاق، نقاشی- کاردستی، موسیقی، ورزش، حرفه و فن ،کمکهای اولیه و قوانین راهنمایی و رانندگی، فعالیتهای فردی و گروهی و دروس اختیاری اشاره نمود.مدت زمان هر کلاس40 دقیقه است.
پروژههای آموزشی
معرفی آموزش ابتدایی در قالب هشت سال آموزش پایه اجباری در تمامی مناطق کشور از برنامه سوم به بعد در نظر گرفته شد. این موضوع در پانزدهمین هیئت آموزش ملی پذیرفته شد. طبق قانون شماره 4306 آموزش ابتدایی بهصورت اجباری در شکل دوره 8 ساله پیوسته در آمده و اجرای آن در سطح کشور شروع شد. بعد از این قانون «برنامه آموزش پایه» شروع شد. همچنین «پروژه آموزش2000» برای کمک به دست یابی اهداف آموزش ابتدایی معرفی شد.پروژههای زیاد دیگری نیز با سرمایهگذاری مؤسسات خصوصی شروع شد و بهطور مستمر ادمه یافت که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1- پروژه آموزش 2000
به دلیل افزایش دوره آموزش ابتدایی تا 8 سال در راستای آموزش ملی، پروژه آموزش 2000 در کنار قانون 4306 به مرحله اجرا در آمد. اصول اساسی پذیرفته شده در این پروژه به شرح ذیل می باشد:
1- حذف (حالت دوشیفتی) برنامه مدارس دونوبته که درحال حاضر در بعضی مدارس شهرهای بزرگ انجام میشود.
2- کاهشتدریجی دانشآموزان کلاس و رساندن آن به30 دانشآموز تاسال 2000
3- ، حمل و نقل دانشآموزان با اتوبوس از محلهای کوچک به مدارس مرکزیتر در مناطقی که آب و هوا و وضع جاده مساعد است و مشکل امنیتی وجود ندارد، در جهت حصول کیفیت بالای آموزشی
4- فراهم سازی امکانات آموزشی برای دانشآموزان ساکن مناطق نامساعد آب و هوایی و مناطق دور افتاده از طریق مدارس آموزش ابتدایی شبانهروزی(YIBO) و مدارس پایه شبانهروزی (PIO) به هزینه دولت
5- حذف تدریج آموزشی دانشآموزان چند سطح در یک کلاس (بهگونهای که در روستاها انجام میشود) با گسترش مدارس شبانهروزی
6- توزیع لباس، کیف، کتاب، و دفتر در میان دانشآموزانی که امکانات مالی کافی ندارد
7- تکمیل آموزشی رسمی از طریق روشهای آموزش از راه دور
8- نصب آزمایشگاههای کامپیوتر در مدارس آموزشی ابتدایی و استفاده از این آزمایشگاهها برای آموزش به کمک کامپیوتر (CAE)
9- فراهم نمودن امکانات آموزش زبان برای کودکان به منظور آموزش حداقل یک زبان خارجی در سطح ابتدایی
10- مجهز کردن مدارس در راستای نیازهای عصر حاضر.