دانلود مقاله در مورد خوارزمشاهیان 80 ص

دانلود مقاله در مورد خوارزمشاهیان 80 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-خوارزمشاهیان-80-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 131 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏1
‏خوارزمشاهیان :
‏جد بزرگ خوارزمشاهیان، غلامی ترک نژاد به نام نوشتکین بود. او نه فرزند داشت و پسر ارشد او قطب الدین محمد نام داشت. در سال 491 قطب الدین محمد از طرف سلطان سنجر سلجوقی، حاکم خوارزم شد و لقب خوارزمشاه گرفت و مدت سی سال به همین منوال گذشت تا اینکه وفات کرد و بعد از او پسرش اتسز جانشین وی شد.
‏1
‏1
‏خوارزمشاهیان :
‏جد بزرگ خوارزمشاهیان، غلامی ترک نژاد به نام نوشتکین بود. او نه فرزند داشت و پسر ارشد او قطب الدین محمد نام داشت. در سال 491 قطب الدین محمد از طرف سلطان سنجر سلجوقی، حاکم خوارزم شد و لقب خوارزمشاه گرفت و مدت سی سال به همین منوال گذشت تا اینکه وفات کرد و بعد از او پسرش اتسز جانشین وی شد.
‏1
‏1
‏خوارزمشاهیان :
‏جد بزرگ خوارزمشاهیان، غلامی ترک نژاد به نام نوشتکین بود. او نه فرزند داشت و پسر ارشد او قطب الدین محمد نام داشت. در سال 491 قطب الدین محمد از طرف سلطان سنجر سلجوقی، حاکم خوارزم شد و لقب خوارزمشاه گرفت و مدت سی سال به همین منوال گذشت تا اینکه وفات کرد و بعد از او پسرش اتسز جانشین وی شد.
‏1
‏1
‏خوارزمشاهیان :
‏جد بزرگ خوارزمشاهیان، غلامی ترک نژاد به نام نوشتکین بود. او نه فرزند داشت و پسر ارشد او قطب الدین محمد نام داشت. در سال 491 قطب الدین محمد از طرف سلطان سنجر سلجوقی، حاکم خوارزم شد و لقب خوارزمشاه گرفت و مدت سی سال به همین منوال گذشت تا اینکه وفات کرد و بعد از او پسرش اتسز جانشین وی شد.

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد خمیر بیسکویت 28 ص

دانلود مقاله در مورد خمیر بیسکویت 28 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-خمیر-بیسکویت-28-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 26 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ 1- انواع خمیر بیسکویت
‏ مقدمه
‏ماده اولیه اصلی تقریباً در تمام خم‏یر های بیسکویت آرد است به آرد ،‏ شکر‏،‏ ‏ چربی و احتمالاً طیف گسترده ای از سایر مواد اولیه نیز افزوده ‏م‏ی شود خمیر با آب پیوند می خوردو. هر چه چربی بیشتری درفرمولاسیون خمیر گنجانده ‏شو‏د آب کمتری نیازخواهد‏ بود .
‏خمیرپس ‏ا‏زمخلوط کردن به تکه های کوچکی ‏با شکل واندازه های خاص کاملاً تقسیم م‏ی شود این تکه های خمیر به صورت بیسکویت پخته ‏می شوند .
‏قوام ‏خمیراعم از اینکه با دستگاه یا دست به صورت ت‏که هایی در آید بسیار حائز اهمیت است قوام‏ ‏،حس وحالت خمیر اصولا ًبااستفاده از مقدارآب موجود و همچنین دمای خمیرتعیین می‏شود خمیرهای مرطوب تر (‏دارای مقدار آب بیشتر) وگرم تر،نرم تر‏می باشند‏. مخلوط کردن آب با آرد تغییرات زیادی‏را شا‏مل می‏ش‏ود اما اساساً هیدراسیون (جذب آب) اجزاء ‏تشکیل د‏هنده آرد فرایندی نسبتاً آهسته و کند است بدین معنی که ممکن است ‏برخی تغییرات ‏قوام خمیر تاثیر‏می ‏گذارند حتی پس از اتمام عملیات مخلوط کردن همچنان ادامه ‏می یابند.
‏از این رو‏هنگامی که فردی عملیات تولید خمیر بیسکویت ‏را بررسی می کند نه تنها بایستی ‏دربار‏ه آنچه که د رداخل میکسر اتفاق می افتد‏ بلکه در مورد دوره پس از آن نیز بیندیشد.
‏اساساً خمیر بیسکویتهادو نوع می باشد : خمیر سخت و خمیر نرم ‏، تفاوت بین این دو‏ا‏ز روی میزان آب لازم برای تشکیل خمیر مشخص می شود . وقتی که میزان ‏آب بالاتری وجود دارد (ولذا میزان چربی نسبتا‏ً‏ پایین است ) مخلوط کردن آب با آرد ‏مستلزم تشکیل گلوتن از پروتئین هیدراته می باشد تشکیل گلوتن نیازبه عملیات مکانیکی ورز دادن دارد و لذا وقتی می گوئیم خمیرهای سخت،‏خم‏یرهای توسعه یافته هستند منظور‏انجام کار مکانیکی است .
‏2- ‏2‏خمیرهای توسعه یافته
‏ از خمیرهای سخت یا توسعه یافته در تولید‏کراکر‏هاو بیسکویتهای ‏نیمه شیرین استفاده می شود .
‏در‏این خمیرهای ‏میزان چربی و شکر نسبتا پایین ‏است . در تمام موارد‏ برای ایجاد گلوتن ب‏ه عملیات اختلاط مستمر نیاز است. در موردکرم کراکرهاو‏سواداکراکرها ‏،پس از اختلاط خمیر وتشکیل شبکه ‏گلوتنی ‏، این شبکه درحین دوره ‏تخم‏یر توسط مخمرها بیشتر اصلاح شده و‏ت‏غییر می یابد اما در مورد‏خمیر بیسکویتهای نیمه شیرین تمام عملیات توسعه گلوتن در داخل مخلوط کن رخ می دهد و زمان اختلاط نیز نسبتاً طولانی می باشد .
‏د‏ر اینجا ابتدا اشاره ای به خمیر کراکر که تحت فرایند ‏تخمیر کراکرکه تحت فرایند تخمیرقرار می گیرد می گردد . سلولهای مخمر قارچها ی زنده ای ‏هستند ‏که سرعت رشد و تولید گاز‏دی اکسید کربن در آنها بستگی به دما دارد لذا در گام نخست باید خمیررا تا رسیدن به دمای نهایی مطلوب ‏،‏مخلوط کرد ( معمولا این دما در محدوده ی ‏ 26 الی‏30 درجه سانتی گراد قرار دارد ) با ادامه دادن عملیات اختلاط ‏(بدلیل گرم شدن ناشی ازاصطکاک )‏ ‏و نیز با تنظیم دمای مواد اولیه مصرفی‏ (به ویژه آب ) می توان به هدف فوق نائل آمد.
‏در برخی ‏موارد خمیرهای کراکر پس از سیری شدن دوره ی تخمیر‏مخلوط می شوند‏ در این هنگام آرد وآب بیشتر نیز افزوده می شود در‏سایر خمیرهای کراکر از یک آنزیم به نا‏م پروتئیناز استفاده می شودکه د‏رطول دوره ی توقف پس از اختل‏اط باعث تغییر‏واصلاح شیمیایی گلوتن ‏می گردداین واکنش باخمیرتوسط مخمرها،‏ تفاوت ز‏یادی ندارد.زیرا تمام سلولهای زنده برای تاثیربر‏متابولی‏سم ازآنزیمهای بهره می گیرند. اما دراین مورد گاز تولید نمی شوند‏. در ‏این موارد‏هم دم‏ای خمیر حائز اهمیت است چرا که سرعت واکنش شیمیایی ‏به دما بسیار حساس ا‏ست . دمای خمیرهای پروتئینازی‏ معولاً در حدود35 درجه سانتی گراد است .
‏نوعا تمام‏ انواع خمیر ‏کراکر فقط در یک مرحله اختلاط ‏، مخلوط‏ می شوندتمام مواد او‏لیه درمیکسر ریخته شده و عملیات اختلاط آغاز‏می شود به این روش طریقه مخلوط کردن یکجا گویند.
‏خمیر‏ بیستکویتهای نیمه شیرین با خمیر‏های کراکر فو‏ق دارنداین خمیرها نسبت به خمیر ‏ک‏راکر در فرمول خود شکر و چربی بسیار‏ بیشتری دارند و پس ا زمخلوط نیز تحت فرایند تخمیر قر‏ار نمی گیرند در مورد این خمیر‏ها پیش ازآنکه گلوتن شرایط بهینه باشد نیاز به میزان قابل توجهی کارمکانیکی وجود دار‏د . برای تعمین شرایطی که تولید‏یک خمیر کاملا مخلوط شده می نمایند تحقیق زیادی صورت گرفته است نتایج این تحقیقها این است که ب‏اید خمیرها را تا یک دمای نهایی‏ خاص مخلوط کرد و به شرط آنکه زمان اختلاط از یک حداقل پیش بینی شده بالاتر باشد زمان لازم برای تولید مخلوط نهایی چندان مهم و بحرانی نمی باشد .
‏ 2-3‏خمیرهای کوتاه‏ ‏وخمیرهای آبکی ‏
‏خمیرهای کوتاه گروهی از خمیرهای بیسکویت هستند که ا‏زلحاظ فرمولاسیون متنوع می ‏باشد در هیچکدام از این خمیرهای پروتئین هیدارته آرد به صورت گلوتن چسبنده در نمی آیند به خمیری که به سهولت پاره می‏شود و دارای ‏حداقل الاستیسیته واتساع پذیری ‏است خمیر ((کوتاه ))می گ‏ویند. در این خمیرها تشکیل گلوتن به صورت پوشیده یا بسیارمحدود صورت می گیرد چرا که مقدار چربی درفرمول‏ آنها زیاد و مقدار آب کمی می باشد .
‏یکی از این اقدامات اساسی در تهیه خمیرهای کوتاه به منظور جلوگیری از تشکیل شبکه گلوتنی از پروتئینهای هیدارته ‏، پخش یکنواخت چربی و آب در‏آرد است معمولا این کار با تشکیل امولسیونی از چربی و آب و سپس ‏فوری و سریع آن با آرد صورت می گیرد .
‏2 انواع مخلوط کن خمیر
‏2-1 برای یک میکسر چه چیزی مورد نیاز است ؟
‏واژه مخلوط کردن د‏ربرگیرنده انواع مختلف و متمایزی‏ ‏از عملیات می باشد که عبارتند از :
‏به هم زدن مواد اولیه برای تشکیل یک توده یکنواخت
‏پخش کردن یک جامد در مایع یا کی مایع درمایع
‏انحلال ماده جامد در یک مایع
‏مرز دادن وده حاصل از اختلاط برای تشکیل شبکه گلوتنی از پروتئینهای آرد که د رمرحله اولیه اختلاط هیدارته شده اند .
‏ایجاد حرارت در نتیجه کار مکانیکی انجام شده .
‏هوادهی یک توده برای کاهش دانسیته آن
‏انواع میکسر های مورد استفاده در بیسکویت سازی
‏میکسرهای از نظر اندازه و میزان دقت در کنترل قدرت و وزن کلی با هم تفاوت دا‏ر‏ند اما می توان تمام آنها را د‏رچندین نوع طبقه بندی کرد.
‏1 ‏)‏ میکسرهای ناپیوسته یا بچ‏
‏الف ) میکسرهای عمودی با مخزن قابل جدا شدن
‏در این میکسرها همز‏نها به طور‏عمودی ‏نصب شده و ب‏ه همراه ادوات چرخاننده آنها به درون یک مخزن فرو می روند یا اینکه مخزن بالا‏م‏ی آید تا به همراه همزن در پوش مستقر شود تیغه های همزن ممکن است د‏رموقعیتهای ثابت دو‏را‏ن کنند که در این صورت معمولا‏ً دو یا سه همزن وجود دارد که با یکدیگردر هم می روند و یا فقط‏ یک تیغه وجود دارد که به طور عمودی دوران می کند و باعث می گردد تا یک همزن تکی ‏،‏ ‏ بدون اینکه فقط به صورت دایره و‏ار به حرکت در آید تمام خمیر موجود در مخزن برسد .
‏در میکسرهای عمودی کوچک سرعت همزنها‏می توانند بالا‏ باشد اما درمیکسرهای بزرگتر تا حدود یک تن ‏ خمیر را در یک با ر مخلوط میکنند همزنها به کندی دوران می کنند .
‏ ‏ ‏شکل 1 نوعی میکسر دوکی عمودی نشان میدهد
‏مزایای میکسرهای عمودی می توانند از :

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد خواص و حالات روح در ظاهر و باطن انسان 77 ص

دانلود مقاله در مورد خواص و حالات روح در ظاهر و باطن انسان 77 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-خواص-و-حالات-روح-در-ظاهر-و-باطن-انسان-77-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 78 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏خواص و حالات روح در ظاهر و باطن انسان
 
‏١ - ‏سوال : تفاوت خواص باطنی یا معنوی انسان با ‏دیگر حیوانات چیست ؟
‏جواب :  ‏حیا و خجالت دو عامل خاص ‏انسانست که در حالات معین و اماکن خاصه به پیش آمدهای دوست دارترین خود از حیا نمی ‏بیند و می پرهیزد، که در این مختصر، حقیقت این کیفیت به خوبی نشاید قابل فهم ‏باشد.
‏٢ - ‏سوال : ‏انسان کیست ؟
‏جواب : انسان موجودی که دارای صفاییت ظاهری و باطنی عالی ‏است و از جمله خجالت و حیا نیز یکی از خواص معنوی عالی انسان بوده و در حال اقدام ‏به کدام کار ممنوع از قوانین مدنی یا شرعی یا فامیلی، هرگاه تحت غرایز جنسی و نفس ‏قرار گیرد و کسیکه بر امتناع آن قانون وارد باشد، بروی رسد و او را ببیند از خجالت، ‏بدون مخالفت، خود را باطناً به نا آرامی شدید مواجه می بیند.
‏٣ - ‏سوا ل : ‏انسان کیست ؟
‏جواب : ‏انسان موجودی که اگر از نگاه نفس یا روح ‏تکامل کرده باشد باطناً بیست تا سی تا صد یا بالاتر مثل خود بزرگتر معلوم می شود (‏اما به دیدهء نیکان بشر، فرشتگان و شیاطین) – ‏مولانا بلخی گوید: ‏تن ز ‏جان و جان ز تن مستور نیست
‏لیک کس را دید جان دستور نیست
‏٤ - ‏سوال : ‏انسان کیست ؟
‏جواب : ‏یگانه موجودی که قسمتی از دید و وادیدهای ‏نظری و معنوی خود را در خواب عیناً به کیف و شان کامل می بیند بعداً همه و یا پارهء ‏از آن را پس از بیداری در بین موجوات روی زمین بازگو کرده می تواند، چرا و این چه ‏کیفیت است که رخ میدهد چرا غور نمی نماید؟ آری! ثابت کنندهء حقیقت ماهیت روح نامکمل ‏شده بشریت باشد.
‏2
‏٥ - ‏سوال : ‏اساساً انسان داری چه نیروی ‏نامرئی است ؟
‏جواب : ‏انسان موجودی است بین دو دستگاه نشراتی خیر ‏و شر، که بی اراده و با اراده همواره مشغول خود و ماحول خویش است، تا کدامین غالب ‏آید و وی را بدانسو کشد.
‏٦ - ‏سوال : پس به چه صورت انسان به مقام اعلی رسیده ‏و به چه کوایف پست می شود؟
‏جواب : ‏هرگاه به پیروی از نفس، به حضیض ذلت و ‏انتهای دنائت گراید، ظاهراً انسان اما باطناً حیوان درنده، بسیار نیرنگ باز و دغل ‏پیشه است که به استفاده از مقام انسانیت بهره کشی های سوء می نماید، زیرا قوای ‏روحانیش به مرتبهء روح حیوانی رسیده باشد. اما اینقدر تفاوت دارد که به همچو اشخاص ‏بازهم با همین حالت، بازگشت به سوی خدا جل جلاله میسر است که اگر بکوشد دارای مقام ‏و یا رتبهء کامل حقیقت انسانی گردد و نیز برعکس تا زمانیکه روح او مستشعر مقام جان ‏نشود و نفسش به مطمئنه مبدل نگردد احتمال فیصد (٢٥ تا ٣٠) لغزش او ممکن باشد.
‏٧ - ‏سوال : ‏انسان کیست ؟
‏جواب : ‏انسان موجودی که کلانی باطنی او را اکثراً ‏نه او بیند و نه دیگران، خواه از نگاه نفس باشد  ‏یا از صفائیت روح، ‏اما کلانی ظاهری او را به کدام تصرفی که یافت از قبیل علم، ثروت یا قدرت یا شهرت ‏های صادق و کاذب که بی بقاست، هر کس دیده تواند.
‏٨ - ‏سوال : دیگر از صفات معنوی عالی انسانی چیست ‏؟
‏جواب : ‏اکثراً در حال حمله به دفاع قوای بالمثل، ‏مانند دیگر حیوانات بنابر عقل سلیم پاسخ نمی دهد و می سنجد مگر که قدرت جانب بر او ‏از کدام نگاه فزونی داشته و حیاتش به خطر باشد در صورتیکه خود را در مقابلش لاشی و ‏بی قدرت بیند اینجاست که به الحاح یا وسیلهء دیگر دفاع معنوی پرداخته بدین ترتیب ‏رقت قلب او را به خود متوجه می سازد.
‏٩ - ‏سوال : اگر روشنی بیشتر اندازند ؟
‏3
‏جواب : ‏بلی انسان های سلیم علاوه از احساس آلام ‏جسم یا روح دیگران حمله را بر مال و شرف نیز بد می بینند که در  ‏چنین ‏موارد پختگان شان به تأمل و عاجل طبیعتان شان بدون درنگ پاسخ داده دفاع می ‏کنند.
‏١٠ - ‏سوال : ‏انسان کیست ؟
‏حواب :‏انسان موجودی که به حکم استیلای حب ریاست، بر ‏جانداران دیگر که از خود ضعیف تر بیند و یا در مقام تصرف، خود را بر او غالب یابد ‏بر وی حمله نکند و آزار ندهد و اگر برعکس او را رقیب خود یافت می کوشد تا به هر نوع ‏شود وی را از پا بیاندازد و به مقام تسلیم آرد.
‏١١ - ‏سوال : ‏انسان کیست ؟
‏جواب : ‏انسان موجودی دارای استعداد خدا داد که به ‏هر پیمانه بخواهد می تواند در کار های نیک و بد به شکل نهائی از آن بهره گیری کرده ‏و کارروائی کند.
‏١٢ - ‏سوال : ‏انسان کیست ؟
‏جواب : ‏انسان موجودی است که به وضاحت تمام خورسندی ‏خود را به خنده و غم و اندوه خویش را به گریه تمثیل می کند.
‏١٣ - ‏سوال : این مهارت و تصرفش چه امتیازی را به وی ‏ثابت می کند ؟
‏جواب : ‏فقط نموداری و تثبیت لیاقت و کفایت عالی خدا ‏داد خود را که از همه موجودات اضافه تر  ‏وکاملتر دارد نشان داده روشن ‏می نماید.
‏١٤ - ‏سوال : چرا همه موجودات را غیر انسان افقی خلق ‏کردند؟
‏جواب : ‏برای اینکه تا هرچه زودتر سر شان جانب زمین ‏برای اکل و نوش برابر باشد لذا از عروج معنوی بی بهره گردیده اند.
‏٥ - ‏سوال : چرا انسان را برعکس عمودی در بین همه ‏جانداران روی زمین آفریدند ؟
‏5
‏جواب : ‏برای درک این راز، اگر قوای روحانی او ‏اوج گرفت مستقیماً به اعلی علیین و اگر نفس برعکس بر او چیره گشت به اسفل السافلین ‏فرو رود.
‏١٦ - ‏سوال : این عروج و نزول زادهء چه کیفیت است ‏؟
‏جواب : ‏چون روح از حضور ذات کبریا جل جلاله بوده و ‏مظهرش حیات در بدن، وعلم که نمایندهء آن عقل در جسم است این هر دو را از عالم قدس ‏به ودیعت در بادی انسان گذاشته اند و هکذا نفس که جوهر عالم خبث یا جهان سفلی یا ‏ارض ماست نیز در آن مستقر گردیده است ازینرو هر واحد می کوشد تا به جانب اصل خود ‏متوصل گردد یعنی اگر روح قوی شد شخص مستقیماً به اعلی علیین عروج نماید واگر نفس ‏غالب گشت انسان را به اسفل السافلین فرو برد.
‏١٧ - ‏سوال : اگر حالت روح و نفس در انسان مساوی شد ‏پس جایگاه همچو اشخاص در کجا خواهد بود ؟
‏جواب : ‏اصل مطلب در همه این صحنه ها، امتحان دادن و ‏در نتیجه معرفت به او تعالی جل جلاله یافتن ودرک عظمت، جلال و کمال خالق زمین و ‏آسمان را کردن و دیگر اشیا عیان و نهان را به ایمان کامل دال بر کمال و جمال یکتای ‏او جل جلاله دانستن و بی ضد و بی مانند شمردن، قسمتی از طرق ارتباط به وی جل شانه ‏بوده، علامتش اینست که مالکان این دولت در هر جا و هر وقت برای خوشنودی او تعالی جل ‏جلاله بدون کدام نظرداشت به خلق الله خوبی و نیکوییها کنند.
‏به روی این معیار چون خدای متعال جل جلاله همه اکرام، ‏احسان، انعام، لطف و مهربانی که از ابتداء خلقت به ما روا داشته و او جلت عظمته به ‏داشتن ذره یی ایمان شخص نافرمان (عاصی) را اگر به شفاعت کدام صالخ از بندگان او ‏نجات نیافت در دوزخ عذاب را تا مدت معین چشیده، سپس بروی اصل ایمان که با او بوده ‏از آنجا کشیده به جایگاه وی به یکی از جنت ها یا برزخ قرارش دهند.
‏١٨ - ‏سوال : آیا این شفاعت تنها از نیکان بشر در ‏باره عاصیان پذیرفته می شود؟
‏جواب : ‏نه خیر، اگر دل کدام بنده یا غیره جانداران ‏را در حالیکه به کدام مصیبت گرفتار بوده به جای آورده و حاجتش را شخص روا کرد، به ‏واسطه دعای نیک آن موجود نیز نجات یابد و هکذا اگر کدام حیوان یا جاندار کوچک مثل

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد خواص شیمیایی گیاهان دارویی 31 ص

دانلود مقاله در مورد خواص شیمیایی گیاهان دارویی 31 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-خواص-شیمیایی-گیاهان-دارویی-31-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 35 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏خواص گیاهان داویی تربت جام
‏آرتیشو «داروئى‏»
‏کلیات گیاه شناسی
‏آرتیشو گیاه بومی مناطق مرکزی ‏مدیترانه ‏است ولی در حال حاضر در بیشتر نقاط ‏معتدل دنیا کشت می شود . رومی ها در حدود 2000 سال پیش این گیاه را پرورش می دادند ‏و بعنوان سبزی در سالاد استفاده می کردند .آرتیشو در قرن شانزدهم در ‏انگلستان ‏و ‏فرانسه ‏برده شد و سپس در قرن نوزدهم در ‏آمریکا ‏کشت شد . اکنون ‏کالیفرنیا ‏و سواحل ‏اقیانوس ‏آرام ‏مرکز کشت آرتیشو می باشد . کلمه Artichoke ‏از کلمه ایتالیایی Articicco ‏مشتق شده که بمعنی میوه کاج می باشد و آرتیشو هم مانند میوه کاج است
‏آرتیشو برای رشد احتیاج به آب و ‏باران ‏فراوان درد . ‏آرتیشو گیاهای است چند ساله درای ساقه ای راست که ارتفاع آن بحدود یک ‏متر ‏می رسد . برگهای آن پهن و دراز مانند ‏برگهای کاهو است که برنگ سبز تیره است . در انتهای ساقه میوه آن که بشکل میوه کاج ‏یا سیب فلس در است مشاهده می شود .گلبرگهای آن ضخیم و گوشتی بوده و انتهای گلبرگها ‏ضخیم تراست که مصرف خوراکی درد . برای خرید آرتیشو دقت کنید که برگها با نشده و سفت
‏2
‏و سبز باشد . هنگامیکه برگهای آرتیشو قهوه ای است نشان دهنده کهنه بودن آن می باشد . ‏فصل آرتیشو معمولا ماههای فرودرین و اردیبهشت ( آپریل و می )است .
‏ترکیبات شیمیایی:
‏برگهای خوردنی آرتیشو در اینولین ، اینولاز و ‏ماده ای تلخ بنام سینارین Cynarine
‏می باشد . سینارین خاصی زیاد کننده ترشحات ‏صفرارا درد و علت صفرا بری آرتیشو داشتن این ماده است . در صد گرم آرتیشو پخته مواد ‏زیر موجود است :
‏ ‏انرژی
14 ‏کالری
‏پروتئین
1/5 ‏گرم
‏آب
86 ‏گرم
‏مواد چرب
0/1 ‏گرم
‏مواد نشاسته ای
5 ‏گرم
‏کلسیم
22 ‏میلی گرم
‏فسفر
40 ‏میلی گرم
‏آهن
0/6 ‏میلی گرم
‏سدیم
30 ‏میلی گرم
‏پتاسیم
0 25 ‏میلی گرم
‏ویتامین آ
40 ‏واحد بین المللی
‏ویتامین ب 1
0/04 ‏میلی گرم
‏ویتامین ب 2
0/02 ‏میلی گرم
‏ویتامین ب 3
0/6 ‏میلی گرم
‏ویتامین ث
5/2 ‏میلی گرم
‏4
‏آقطی سیاه «داروئی ‏
‏کلیات گیاه شناسی
‏آقطی سیاه ‏که در ‏همدان ‏انگور کولی نامیده می شود از زمانهای ‏قدیم مورد مصرف مردم بوده و از آن برای رفع امراض مختلف مانند دفع بلغم و ‏صفرا ‏استفاده می کرده اند . آقطی سیاه که ‏خمان کبیر نیز نامیده می شود درختچه ای است که ارتفاع آن در نواحی مساعد به 10 متر ‏می رسد .
‏این ‏درختچه ‏معمولا در کنار جاده ها و حاشیه ‏جنگل ‏ها و در نواحی ‏مرطوب و سایه در می روید . برگ آهای آن سبز ‏رنگ ‏، بیضوی ، دندانه دار ، ‏بیدره و مرکب از 5-7 برگچه می باشد اگر برگها شکسته و مالش داده شود بوی بدی از آن
‏4
‏متصاعد می شود . گلهای آن سفید و خوشه ای است که در اواخر بهار ظاهر می شود . میوه ‏آقطی سیاه گوشتی ، ریز مانند ‏انگور ‏و برنگ آبی ‏سیر می باشد . قسمت مورد استفاده این درختچه گل ، برگ و پوست داخلی ساقه آن است . ‏آقطی سیاه در ‏ایران ‏در نواحی ‏آذربایجان ‏و همدان می روید‏.
‏ترکیبات شیمیایی:
‏پوست این درختچه و برگ آن درای موادی مانند ‏ساو بوسین Sambucine ‏سامبو نیگرین Sambunigerine ‏، ‏کولین ‏، سیکوتین Cicutine ‏و مقدر کمی ‏نیترات پتاسیم ‏می باشد . د گلهای آن الدرین Elderine ‏و مقدر کمی ‏اسانس ‏وجود دارد . میوه آقطی سیاه درای ‏کریزان تمین Chrysanthemin ‏، مواد قندی ، اسانس ، ‏صمغ ‏، اسید والزیانیک و اسید استیک می باش .
‏اسطوخودوس «داروئی‏»
‏ ‏مقدمه
‏اسطوخودوس (Lavandula) ‏در ‏بیشتر نقاط دنیا به حالت خودرو می‌روید مخصوصا در جنوب فرانسه ، مناطق مدیترانه و ‏در تورنتو به مقدر زیاد وجود دارد و بسته به شرایط محیط و خاک به انواع مختلف ظاهر ‏می‌شود. اسطوخودوس گیاهی است چند ساله به ارتفاع حدود نیم متر با برگهای متقابل ، ‏باریک ، دراز سبز رنگ و پوشیده از کرکهای سفید پنبه‌ای.
‏گلهای آن به رنگ ‏بنفش و به صورت سنبله می‌باشد. قسمت مورد استفاده این گیاه ، گلها و سرشاخه‌های ‏گلدار آن است. اسطوخودوس بوی بسیار مطبوعی دارد. طعم آن تلخ است و به علت بوی مطبوع ‏آن در عطر سازی مصرف می‌شود. اسانس اسطوخودوس که از تقطیر گل و سرشاخه‌های گلدار ‏این گیاه بدست می‌آید مایعی است زرد رنگ یا زرد مایل به سبز که دارای بوی مطبوعی ‏است.

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد خواندنی های جالب 41 ص

دانلود مقاله در مورد خواندنی های جالب 41 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-خواندنی-های-جالب-41-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 41 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏39

‏ ‏


‏ ‏
‏لطیفه ------‏------------------------------ 2
‏ضرب المثل -----------------------------‏ 1‏3
‏2

‏حکایت--------------------------‏-------- 1‏7
‏کاریکلماتو‏ر----------------------------- 2‏1
‏شعبده بازی‏------------------‏----------- ‏29
‏کاریکاتور --‏---------------------------- 3‏7‏

‏- ‏تو تبریز یه مار 90 متری پیدا کردن. برای تشخیص نوع مار، فرستادن آزمایشگاه. بعد از دو هفته آزمایشگاه جواب‏ داد: 90 متر شیلنگ آب ایرانی!
- ‏از یه ترکه میپرسن: چرا ترکها به «ق» میگن «گ»؟ ترکه می‌گه: اون گبلن گبلن‌ها، گدیم گدیم‏ا میگفتیم، حالا دیگه نمی‌گیم!
- ‏یه زن به شوهرش میگه: اگه میخوای که برای تولدم یه کادو بخری، یه چیزی بخر که به پالتو پوستم بخوره! مرد میگه: از قبل فکر اونو کردم! زنه میگه:
‏2

‏ چی خریدی؟ مرد میگه: نفتالین!‏
- ‏به ترکه میگن:خاصیت نوشابه را بگو. میگه: آب دارد گاز ‏دارد ولی متاسفانه تلفن ندارد!
‏- ‏ترکه یک سکه میندازه هوا، شیر میاد، فرا‏ر میکنه! ‏
- ‏ترکه میره دکتر، میگه: آقای دکتر من دچار فراموشی شدم. دکتره میپرسه: چند وقته؟ ترکه یکم ف‏کر میکنه، میگه: چی چند وقته؟!
‏- ‏اصفهانیه سوار تاکسی میشه، آخر مسیر به راننده میگه: حاج آقا کرایه ما چقدر شدس؟ یارو میگه: 50 تومن. اصفهانیه میگه: چه خبرس؟! اولندش که 40‏ ‏تومن بیشتر ‏نمیشه‏، بعدشم من 30تومن بیشتر ندارم، حالا فعلا این 20 تومنو بگیر... یارو پولو می‏گیره، میشمره میبینه 10 تومنه!
- ‏پرگاره ‏قرص اکس میخوره ‏، مستطیل میکشه!
- ‏ترکه می‌افته تو دره، Game Over‏ میشه!
‏- ‏ترکه میخوره زمین،... ه‏وا میره، نمیدونی تا کجا میره!
- ‏ترکه رو داشتن میبردن اتاق عمل، ازش میپرسن: همراه ‏داری؟ میگه: آره، خاموشش کردم!
-
‏4

‏ترکه ‏می خوره ‏به جدول، میشینه حلش میکنه!
- ‏ترکه میره مکه. وقتی برمیگرده رفقاش میپرسن: تعریف کن چجوریا بود؟ ترکه میگه: ایلده باز خدا نب‏ود، ملت ‏همه تو حیاط ولو بودن!‏ ‏- ‏آبادانیه میخواسته یک رفیق جدیدشو به باقی رفقا معرفی کنه، رو به رفقاش میکنه، میگه: بچه‌ها... قاسم. بعد رو به قاسم میک‏نه، میگه: قاسم جان... بچه‌ها!
- ‏به ترکه می‌گن: بچه کجایی؟ می‌گه: بچه USA‏! می‌گن: یعنی چی؟ می‌گه: یونجه‌زارهای سرسبز اردبیل! ‏ ‏ ‏- ‏ترکه صبح از در خونه میاد بیرون، میبینه سر کوچه یک پوست موز افتاده، با خودش میگه: ای داد بیداد، باز امروز قراره یک زمینی بخوریم! ‏ - ‏ترکه  با کایت میکوبه به ساختمون بانک کشاورزی، 730 نفر کشته میشن!... البته از خنده!‏ -‏ ترکه سرش میخوره به میلة وسط اتوبوس، جا به جا ولو میشه کف اتوبوس. بعد از چند لحظه، چشماشو باز میکنه میبینه ملتی که واستادن بالا سرش میله رو گرفتن، میگه: ولش کنین ببینم چی میگه!‏ ‏ ‏- ‏ از ترکه میپرسن: ببخشید ساعت چنده؟ میگه: والله تقریباٌ سه و خورده ای. میپرسن: ببخشید، دقیقاٌ چنده؟ میگه: دقیقاٌ هفت و سی و یک دقیقه!

 

دانلود فایل