دانلود مقاله در مورد خیار 50 ص

دانلود مقاله در مورد خیار 50 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-خیار-50-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 48 صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

34
1
‏مقدمه
‏خیار (Cucumis sativus‏) گیاهی از تیره ‏کدو‏ئ‏یان‏ است که اقسام گوناگون دارد. میوه‌اش درشت و سبز یا سفیدرنگ است‏.‏ بوته آن مانند بوته ‏خربزه‏ است.
‏واژه خیار ریشه و بنیاد فارسی داشته و از فارسی به زبان عربی داخل شده.
‏تاریخچه
‏مبدأ خیار را نواحى جنوبى آسیا ‏(‏ ‏هندوستان‏ )‏ ‏ذکر کرده‌اند. ‏در هندوستان حداقل سه هزار سال کاشت می گردیده و رومیها و یونانیان قدیم نیز از آن استفاده ‏ ‏می نموده اند.
‏در این مناطق همچنان فرم‌هاى اولیه خیار که به‌صورت وحشى مى‌رویند و داراى میوه‌هاى کوچک و تلخ مى‌باشند یافت مى‌شود.
2
‏کاشت خیار در دنیا سابقه چند هزار ساله دارد. ‏ ‏حدود بیست قرن قبل از میلاد مسیح مصریان قدیم از آن استفاده ‏ ‏می کرده اند .
‏کشورهای تولید کننده
‏مهمترین‏ ‏کشورهای تولید کننده خیار ‏چین و ‏آ‏مریکا‏ هستند.
‏ایالت فلوریدا مهمترین تولید کننده خیار در آمریکا است و حدود یک سو م خیار کل آمریکا را تولید می کند .
‏در ایران استانهای ‏کهکیلویه‏ ‏ و‏ ‏ بویر احمد، لرستان ، خوزستان ‏ ‏و‏ ‏ایلام
‏مشخصات ‏گیاه‏ ‏‌شناسى‏
‏طبقه‌بندی ‏علمی
‏فرمانرو:
‏گیاهان
‏دسته:
Magnoliophyta
‏رده:
Magnoliopsida
‏راسته:
Cucurbitales
3
‏خانواده:
Cucurbitaceae
‏جنس:
Cucumis
‏گونه:
C. sativus
‏خیار گیاهی است گلدار، از رده دولپه ای ها، از گیاهان یکساله جالیزی، از خانواده کدوئیان‏ (Cucurbithacae)‏ ‏با نام علمی‏ (Cucumis sativus)‏.
‏خیار گیاهى خزنده است‏.‏ ‏ریشه ‏آ‏ن نسبتاً سطحی است و برای کاشت آن باید خاک سطح الارض کاملاً آماده و غنی از مواد غذایی باشد. ریشه آن یکساله و گاهی هم دائمی است.
‏ساقه آن علفی‏،‏ ‏رونده‏ ‏و به رنگ سبز روشن، آبدار و دارای پوست نازک و کرکهای ریزی است که از ساقه منشعب می شوند. طول بوته خیار با توجه به هرسی که انجام می شود مکن است به بیش از 6 m‏ برسد‏.‏
‏در واریته های معمولی برگها نسبتاً کوچک در واریته های بکرزا یا پارتنوکارپیک برگها بزرگتر، پنجه ای شکل و به رنگ سبز روشن بوده و بریدگی های کم عمق، برگ را به پنج قسمت یا Lobe‏ که غالباً به شکل مثلث هستند، تقسیم می کند. دمبرگ آن بلند، آبدار، قطور، و رگبرگها مشخص و روشنتر از خود برگ هستند.
‏ گیاهى یک پایه است. تعداد گل‌هاى نر بیشتر از گل‌هاى ماده بوده و زودتر از آنها نیز ظاهر مى‌شوند. البته در خیارهاى نوع گلخانه‌اى فقط گل‌هاى ماده به‌‏ ‏وجود مى‌آیند‏.‏ یعنى میوه‌هاى پارتنوکارپ هستند و احتیاجى به تلقیح گل نمى‌باشد. در خیارهاى معمولى باید گرده‌افشانى انجام گیرد و زنبور عسل نقش مهمى در تلقیح آن خواهد داشت.
‏میوه در بعضى از انواع و ارقام خیار تلخ مى‌باشد.
‏میوه خیار از لحاظ گیاه‏ ‏شناسی شفت بشمار میرود یعنی میوه ای است گوشتی که برون بر آن نازک، میانبر آن گوشتی و خوراکی و درون بر آن غشائی و سخت است.

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد خیار هندوانه طالبی کدو و خربزه 90 ص

دانلود مقاله در مورد خیار هندوانه طالبی کدو و خربزه 90 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-خیار-هندوانه-طالبی-کدو-و-خربزه-90-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 98 صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏خی‏ار
‏خیار
‏طبقه بندی مبدا و تاریخچه
‏خیار Cucumis sativus‏ و طالبی متعلق به یک جنس می باشند خیار احتمالا بومی اسیا و افریقا بوده و شواهی در دست است که در غرب اسیا حداقل برای مدت 3000 سال کشت و زرع می گردیده است . خیار برای یونانیها و رومی های قدیم که انرا به اروپا معرفی کردند شناخته شده بود . در امریکا از زمان سکونت مهاجرین اولیه پرورش ان متداول بوده است .
‏وسعت و اهیمت
‏تولدی خیار در طی سالها افزایش یافته و در درجه هشتم از لحاظ سطح زیرکشت و در درجه دهم از نظر ارزش در بین 22 نوع سبزی عمده در سال 1977 بوده است .
‏سطح زیر کشت برای خیاری که بطور تازه عرضه می گردد حدود 20250 هکتار تا سال 1969 نسبتا ثابت باقی ماند لیکن به 21024 هکتار در سال 1977 افزایش پیدا نمود . ارزش کل از 14269000 دلار در سال 1949 به بیش از 55400000 دلار در سال 1977 افزایش یافت . سطح زیر کشت خیار برای تهیه خیار شور از 55125 هکتار به 39270 هکتار بین سالهای 1949 و 1959 کاهش یافت و به 50220 هکتار در سال 1977 افزایش پیدا نمود . ارزش محصول خیارشور از 16995000 دلار در سال 1949 به 79244000 دلار در سال 1977 افزایش زیادی یافت . ایالات فلوریدا و کارولیناها در مورد تولید خیاری که بطور تازه ببازار عرضه می شود پیشتازهستند . در حالی که کارولیناها و میشیگان از لحاظ تولید خیار برای خیار شور و ارزش آن پیشتاز هستند . حداول 20-1 و 20-2 فصل برداشت شف سطح زیرکشت َ، تولید و ارزش در ایالت مختلف را نشان می دهد در حالی که شکل 20-1 نحوه پراکندگی و آمار نحوه عملکرد کل خیار در سالهای 1977 -1949 را عرضه می کند .
‏خیار یکی از سبزیهای معروف دنیاست . مبدا و مشنا اصلی خیار کاملا مشخص و معلوم نیست ولی به اح تمال زیاد بومی مناطق گرمسیری اسیا و افریقا می بشاد ، زیرا بیشاز 3000 سال است به عنوان غذا در آن مناطق کشت می گردد .
‏نوشته ها نشان می دهند که در 100 سال قبل از میلاد مسیح خیار به وسیله سفیر چین از ایران به کشور چین برده شده است . یونانیان و رومیها آن را می شناختند . این گیاه در قرن نهم به فراسنه معرف شد و از آ‏«‏ پس در آن جا کشت گرددی . سپس در قرن چهاردهم کشت خیار در انگلستان متداول گشت . سرخ پوستان آمریکا آن را می شناختند و به ک شت آن می پرداختند .
‏روند کار در راندمان تولید
‏کاشت ، کودشیمایی ، مبارزه با آفات و برداشت خیار احتیاج به میزان قابل توجهی نیروی اناسنی دارد . بین سالهای 1939 و 1959 احتیاج به کارگر برای هر هکتار جهت تولید یاری که به طور تازه به بازار عرضه می گردید از 314 ساعت کار به 282 ساعت کاهش جزئی یافت و به 180 ساعت کار در سال 1977 تقلیل پیدا نمود در طی دوره 1977-1939 بهبود ماشین آلات و عملیات زراعی نتیجه حاصل از یکساعت کار را 342 درصد اضافه نمود برداشت مکانیکی سبب تداوم این افزایش خواهد شد .
‏مشخصات گیاه شناسی
‏خیار از جنس Cucumis‏ می باشد و نام علمی آن Cucumis sativus L‏ است . حدود 30 گونه آن را در اسیا و افریقا یافته اند . یکی از گونه های این جنس تولید نووعی خیار می کند که در انگلیس به آن جرکین می گویند. و نام علمی آن Cucumia anguria L‏ می باشد . این نوع خیار که در مناطق گرمسیری امریکای جنوبی کشت و مصرف می گردد . دارای میوه ی تخم مرغی شکل است که طول ا‏«‏ بین 3 تا 7 سانتی متر می باشد . میزان خار روی میوه آن بیشتر از خیار معمولی است . خیار دارای ساقه ی خزنده و کشیده می باشد که ممکن است طول بوته آن روی زمین از 2 متر هم تجاوز کند . امروزه در نتیجه اصلاح ارقامی از خیار به وجود آمده است که تولید بوته ی کوتاهی می کند این نوع خیار مناسب کشت در باغچه و گلدان است‏ .
‏برگهای بوته خیار بسیار پهن و بزرگ می باشد که به وسیله دمبرگ طولانی و به صورت متناوب به ساقه (تتوخالی) متصل شده است . خیار گیاهی است یک پایه ولی گلهای نر و ماده آن از هم جدا هستند . در ابتدا تعداد گلهای نر بیشتر ازماده است . گلهای ماده فقط یک روز قابلیت تلقیح خود را حفظ می نمایند .
‏ارقامی از خیار وجود دارد که فقط گلهای ماده تولید می کند و به آنها ماده زا می گویند . امروزه این نوع را از طیق دو رگه گیری به وجود می اورند . بوته های این نوع را از طریق دو رگه گیری به وجود می آورند . بوته های این نوع خیار زودرس تولید می کنند و تعداد بذر در هر میوه کمتر از انواع دیگر خیار می باشد . همچنین تراکم میوه روی بوته زیادتر از نوع معمولی است بنابراین دارای عملکرد بیشتری می باشد . البته این نوع خیار مخصوص کشت و پرورش در داخل گلخانه و همچنین کشت و برداشت به صورت مکانیزه است . میوه آن باریک ، طولانی و اغلب بدون بذر می باشد . ممکن است میوه ها از طریق بکرزایی به وجود ایند . یعنی بدون عمل گرده افشانی میوه حاصل می شود . ولی اگر این نوع بوته با سایر انواع خیار کاشته شود َ، تولید میوه با بذر می نماید . امروزه با محلول پاشی بوته های ماده زا با اسید جیبرلیک توانسته اند باعث بوجود آمدن گلهای نر گردند . در این صورت با ظهور تعداد کمی گل نر روی بوته ی ماده زا سببمی گردد که گلهای ماده خود گشن شوند . گلهای ماده خیار به وسیله ی سایر گیاهان تیره کدوییان مانند کدو و هندوانه تلقیح نمی شود .
‏متخصصین اصلاح نباتات از این رقم بیشتر برای اصلاح خیار استفاده می کنند . زرا کار کردن با این نوع بسیار ساده است چون مزاحمتی از ناحیه ی گلهای نر ندارند . تهیه بذر دورگ نسل اول از این طریق بسیار آسان است و فقط کافی است که بین آنها پایه های معمولی خیار کاشته شود . گذاشتن تعدادی کنوی زنبور عسل به این امر کمک می کند . بذری که روی پایه مادری تشکیل می شود بذر دورگ نسل اول است . بوته ی خیاری که نسبت به بوته سایر گیاهان تیره کدوییان کوچکتر است بوته خیار ککردار و رونده می باشد . میوه خیار سه حجره ای است . سطح میوه در ابتدا پر از خار خیلی ریز می باشد که به تدریج که میوه می رسد از مقدرا خارها کاسته می شود طول عمر بوته ی خیار خیلی کوتاهتر از طول عمر بقیه گیاهان این تیره است .
‏تلخی ته خیار و گاهی اوقات در تمام خیار معلول وجود ماده ای تلخ به نام کوکوربتاسین است . این ماده دارای انواع مختلفی است و به شکل مونوگلیکوزید و آگلیکون در گیاه یافت می شود . بیشتر این ترکیبات را در میوه و ریشه گیاه می توان یافت . برگ و ساقه تهی از این ماده است . در افریقای جنوبی و استرالیا از آن به عنوان دارو و در معالجه بعضی از بیماریها استفاده می کنند . گاهی این ماده موجب مسمومیت می شود .
‏آب و هوای مناسب
‏تمام سبزیهای تیره کدوییان گیاه فصل گرم می باشند و در هوای گرم نتیجه مطلوب میدهند . ولی خیار در هوای کمی خنک رشد بهتری دارد و نسبت به هوای بسیار گرم مقاوم نیست . بعضی خیار را جزء گیاهان فصل خنک محسوب می کنند البته در عمل هم خیار یک محصول بهاره و پاییزه است . ولی نسبت به سرما بسر حساس می باشد و سرمای اوایل پاییز برگهیا آن را ضایع کرده بوته آن را خشک می کند . بهترین دما برای جوانه زدن آن بین 17 تا 20 درجه سانتیگراد می باشد موقعی به کشت خیار اقدام می کنیم که دمای متوسط روزانه بین 20 تا 24 درجه سانتی گراد باشد . در مناطقی که چنین دمایی تامین نمی شود (کشورهای اروپایی) از گلخانه استفاده می شود . خیار یک محصول فصل گرم است و گیاهان جوان آن توسط یخبندان شدیدا اسیب می بیند . بهرحال خیار را در همه جای ایالت متحه می توان پرورش داد . زیرا این محصول در یک دوره نسبتا کوتاهی می رسد میانگین درجه حرارت روزانه بین 18 تا 24 درجه سانتی گراد برای رشد خیار مناسب ترین می باشد . لیکن مانند طالبی حرارت برای خیار از عوامل بسیار مهم و اساسی نیست .
‏انتخاب ارقام و بذر
‏ارقام

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد خیار درختی 40ص

دانلود مقاله در مورد خیار درختی 40ص

دانلود-مقاله-در-مورد-خیار-درختی-40صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 40 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏مقدمه
‏کشت بدون خاک شامل انواع‏ی‏ از روشها‏ی‏ غ‏ی‏ر‏ متعار‏ف‏ ‏کاشت‏ گ‏ی‏اهان‏ است . مانند کشت آب‏ی‏ و کشت در ماسه و ‏کشت‏ در سنگر‏ی‏زه‏ و کشت هوا‏یی‏ و کشت داخل لوله و ... ‏کلمه‏ ه‏ی‏دروپون‏ی‏ک‏ برا‏ی‏ اول‏ی‏ن‏ بار در آمر‏ی‏کا‏ است‏فاده ‏شد‏ و متراد‏ف‏ با کشت بدون خاک است . ول‏ی‏ در آلمان و ‏انگل‏ی‏س‏ کشت آب برا‏ی‏ ا‏ی‏ن‏ روش نام گذار‏ی‏ م‏ی‏ شود ...
‏کشت‏ بدون خاک شامل انواع‏ی‏ از روشها‏ی‏ غ‏ی‏ر‏ متعار‏ف‏ ‏کاشت‏ گ‏ی‏اهان‏ است . مانند کشت آب‏ی‏ و کشت در ماسه و ‏کشت‏ در سنگر‏ی‏زه‏ و کشت هوا‏یی‏ و کشت داخل لوله و ... ‏کلمه‏ ه‏ی‏دروپون‏ی‏ک‏ برا‏ی‏ اول‏ی‏ن‏ بار در آمر‏ی‏کا‏ است‏فاده‏ ‏شد‏ و متراد‏ف‏ با کشت بدون خاک است . ول‏ی‏ در آلمان و ‏انگل‏ی‏س‏ کشت آب برا‏ی‏ ا‏ی‏ن‏ روش نام گذار‏ی‏ م‏ی‏ شود .
‏روش‏ کشت گ‏ی‏اهان‏ بدون خاک از سالها قبل در ‏ف‏لسط‏ی‏ن‏ ‏اشغال‏ی‏ است‏ف‏اده‏ م‏ی‏ شده است در ا‏ی‏ن‏ منطقه به دل‏ی‏ل‏ ‏کمبود‏ آب و خاک ا‏ی‏ن‏ روش جا‏ی‏گز‏ی‏ن‏ مناسب‏ی‏ برا‏ی‏ زراعت ‏روشها‏ی‏ متداول است .
‏هیدروپونیک در عمل به معنی کاشت گیاهان در آب و محلول غذایی بدون استفاده از خاک می باشد. کشت هیدروپونیک این امکان را به کشاورز می دهد که در زمان کوتاهتر با زحمت کمتر محصولی با راندمان بیشتر را کشت نماید.علم هیدروپونیک ثابت کرده است که برای رشد گیاهان به خاک احتیاجی نیست اما به عناصری که در خاک موجود است( مواد معدنی، موادآلی) احتیاج است. هر گیاهی را می توان به صورت هیدروپونیک کشت کرد ولی بعضی از آنها موفقیت بیشتری در این سیستم دارند. کشت هیدروپونیک برای میوه هایی با محصولات مقاوم از قبیل گوجه - خیار - فلفل - گیاهان برگی مثل کاهو - سبزی و گیاهانی که رشد سریعی دارند ایده آل است.
‏امروزه از کشت هیدروپونیک برای تولید علوفه دام استفاده های زیادی می شود و این امر به یک راه اقتصادی و مناسب برای تولید علوفه دامداران تبدیل شده است.
‏در کشت هیدروپونیک در صورتی می توانید پیشرفت کنید که محلول غذایی صحیحی برای تامین احتیاجات گیاه تهیه کنید.
‏2
‏اغلب اعمالی که برای کشت هیدروپونیک انجام می شود شبیه اعمال کاشت گیاهان در خاک است. کشت تجاری هیدروپونیک شامل ترکیبی از تکنولوژی هیدروپونیک با کنترل عوامل محیطی برای رسیدن به بهترین کیفیت محصول می باشد. در ساختار گلخانه شما با کنترل دما ، رطوبت و نور قادر به کشت در تمام طول سال می باشید.
‏به‏ طور کل‏ی‏ کشت بدون خاک از دو س‏ی‏ستم‏ پ‏ی‏رو‏ی‏ م‏ی‏ کند :
‏1- س‏ی‏ستم‏ باز : محلول غذا‏یی‏ مججد است‏ف‏اده‏ نشده ‏مثل‏ کشت در پشم سنگ و کشت ک‏ی‏سه‏ ا‏ی‏ و کشت در ‏سنگر‏ی‏زه‏
‏2- س‏ی‏ستم‏ بسته : محلول غذا‏یی‏ مجدد مورد است‏ف‏اده‏ ‏قرار‏ م‏ی‏ گ‏ی‏رد‏ و به عبارت د‏ی‏گر‏ محلول در ‏ی‏ک‏ چرخه ‏قرار‏ دارد و به آن ‏ف‏قط‏ مواد غذا‏یی‏ که کاهش م‏ی‏ ‏ی‏ابند‏ و آب اضا‏ف‏ه‏ م‏ی‏ شود .
‏اما‏ ا‏ی‏ن‏ روش کشت بدون خاک ‏ی‏ک‏ سر‏ی‏ مزا‏ی‏ا‏ و معا‏ی‏ب‏ی‏ ‏نسبت‏ به د‏ی‏گر‏ روشها‏ی‏ متداول کشت گ‏ی‏اهان‏ دارد که در ‏ز‏ی‏ر‏ ب‏ی‏ان‏ م‏ی‏ شوند :
‏1- چون محلول غذا‏یی‏ ما‏ی‏ع‏ است به راحت‏ی‏ م‏ی‏ توان ‏آن‏ را کنترل کرد و تنها مواد غذا‏یی‏ که کاهش ‏ی‏ا‏ف‏ته‏ ‏است‏ را به محلول اضا‏ف‏ه‏ کرد در حال‏ی‏ که در خاک ا‏ی‏ن‏ ‏کار‏ غ‏ی‏ر‏ ممکن است ( هز‏ی‏نه‏ ز‏ی‏اد‏ی‏ دارد ) .
‏2- گ‏ی‏اهان‏ را م‏ی‏ توان در مناطق‏ی‏ پرورش داد که ‏در‏ حالت عاد‏ی‏ رشد نم‏ی‏ کنند
‏3- مصر‏ف‏ آب در ا‏ی‏ن‏ روش به طور قابل ملاحظه ا‏ی‏ ‏کاهش‏ م‏ی‏ ‏ی‏ابد‏ و ا‏ی‏ن‏ ‏ی‏ک‏ مز‏ی‏ت‏ برا‏ی‏ نواح‏ی‏ خشک است .
‏4- در ا‏ی‏ن‏ روش ضد ع‏ف‏ون‏ی‏ کردن مح‏ی‏ط‏ رشد بس‏ی‏ار‏ شده ‏و‏ کم هز‏ی‏نه‏ است در حال‏ی‏ که ضد ع‏ف‏ون‏ی‏ کردن خاگ گران ‏ق‏ی‏مت‏ و غ‏ی‏ر‏ ممکن است . پس در ا‏ی‏ن‏ روش آلودگ‏ی‏ها‏ی‏ ‏ر‏ی‏شه‏ بس‏ی‏ار‏ کم د‏ی‏ده‏ م‏ی‏ شود .
‏5- در ا‏ی‏ن‏ روش م‏ی‏ توان از آبها‏ی‏ شور هم ‏است‏ف‏اده‏ کرد .
‏6- در ا‏ی‏ن‏ روش محصول بس‏ی‏ار‏ ب‏ی‏شتر‏ و ک‏یفی‏ت‏ عال‏ی‏ ‏داشته‏ چون مواد غذا‏یی‏ به راحت‏ی‏ در اخت‏ی‏ار‏ گ‏ی‏اه‏ ‏قرار‏ داشته است پس در حق‏ی‏قت‏ ک‏یفی‏ت‏ و کم‏ی‏ت‏ محصول در ‏واحد‏ سطح ا‏ف‏زا‏ی‏ش‏ چشمگ‏ی‏ر‏ی‏ دارد .
‏7- در ا‏ی‏ن‏ روش از حجم ر‏ی‏شه‏ ها به شدت کاسته م‏ی‏ ‏شود‏ و بزرگ شدن ر‏ی‏شه‏ ها در حد م‏ی‏کروسکوپ‏ی‏ است و ‏چون‏ ر‏ی‏شه‏ ها نسبت به کشت خاک‏ی‏ کم شده کمتر هم دچار ‏ب‏ی‏مار‏ی‏ م‏ی‏ شوند .
‏8- مهمتر‏ی‏ن‏ ع‏ی‏ب‏ ا‏ی‏ن‏ روش ا‏ی‏ن‏ است که به سرما‏ی‏ه‏ ‏گذار‏ی‏ بالا‏یی‏ ن‏ی‏از‏ دارد ز‏ی‏را‏ تمام س‏ی‏ستمها‏ با‏ی‏د‏ ‏اتومات‏ی‏ک‏ باشد .
‏9- برا‏ی‏ کشت گ‏ی‏اهان‏ با ا‏ی‏ن‏ روش به ا‏ف‏راد‏ی‏ ‏ن‏ی‏از‏ است که در ا‏ی‏ن‏ زم‏ی‏نه‏ تخصص و آگاه‏ی‏ داشته ‏باشند‏ .
‏10- آلودگ‏ی‏ آبها‏ی‏ ز‏ی‏ر‏ زم‏ی‏ن‏ی‏ هم در اثر مخلوط شدن ‏با‏ محلول ها‏ی‏ غذا‏یی‏ مشکل‏ی‏ د‏ی‏گر‏ است .
‏11- د‏ف‏ع‏ ضا‏ی‏عات‏ی‏ مثل پشم سنگ که به عنوان مح‏ی‏ط‏ ‏رشد‏ هستند هم مشکل است .
‏به‏ طور کل‏ی‏ ا‏ی‏ن‏ روش ‏ی‏ک‏ی‏ از روشها‏ی‏ نو‏ی‏ن‏ در ‏کشاورز‏ی‏ بوده که بس‏ی‏ار‏ جا‏ی‏ کار دارد و در حال‏ی‏ که ‏بس‏ی‏ار‏ی‏ از کشورها ا‏ی‏ن‏ کار را انجام م‏ی‏ دهند لااقل ‏در‏ ا‏ی‏ران‏ جا‏ی‏ کار کردن ز‏ی‏اد‏ دارد و علارقم ا‏ی‏نکه‏ ‏سرما‏ی‏ه‏ و دانش ز‏ی‏اد‏ی‏ لازم دارد ول‏ی‏ به عنوان ‏ی‏ک‏ی‏ ‏از‏ رشته ها‏یی‏ است که آ‏ی‏نده‏ ا‏ی‏ درخشان در دن‏ی‏ا‏ی‏ ‏کشاورز‏ی‏ دارد .
‏3
‏انواع کشت ها‏ی‏ ه‏ی‏دروپون‏ی‏ک‏
‏روش‏ کشت گ‏ی‏اهان‏ بدون خاک از سالها قبل در فلسط‏ی‏ن‏ اشغال‏ی‏ استفاده م‏ی‏ شده است . در ا‏ی‏ن‏ منطقه به دل‏ی‏ل‏ کمبود آب و خاک ا‏ی‏ن‏ روش جا‏ی‏گز‏ی‏ن‏ مناسب‏ی‏ برا‏ی‏ زراعت روشها‏ی‏ متداول است .
‏در‏ ز‏ی‏ر‏ انواع‏ی‏ از کشت ها‏ی‏ ه‏ی‏دروپون‏ی‏ک‏ توض‏ی‏ح‏ داده م‏ی‏ شوند :
‏کشت‏ آب‏ی‏ ‏ی‏ا‏ ما‏ی‏ع‏
‏کشت‏ در سنگر‏ی‏زه‏
‏کشت‏ در هوا
‏کشت‏ در ورم‏ی‏ کول‏ی‏ت‏
‏کشت‏ در پشم سنگ
‏کشت‏ آب‏ی‏
‏کشت‏ در پلاست‏ی‏ک
‏کشت آب‏ی‏ ‏ی‏ا‏ ما‏ی‏ع‏ در کشت ه‏ی‏دروپون‏ی‏ک‏
‏ ر‏ی‏شه‏ گ‏ی‏اه‏ به طور مداوم در محلول غذا‏یی‏ قرار دارد و گ‏ی‏اه‏ از قسمت طوقه ( حد ‏ف‏اصل‏ ر‏ی‏شه‏ و ساقه ) ب‏ی‏رون‏ از ما‏ی‏ع‏ است و با پلاست‏ی‏ک‏ و مقوا و ... بالا نگه داشته شده است . کشت درون لوله هم نوع‏ی‏ از کشت ما‏ی‏ع‏ است .
‏کشت‏ در ماسه : ر‏ی‏شه‏ گ‏ی‏اهان‏ در داخل مواد جامد‏ی‏ که دارا‏ی‏ قطر کوچکتر از 3 م‏ی‏ل‏ی‏ متر باشند قرار دارد و ا‏ی‏ن‏ مواد مانند پلاست‏ی‏ک‏ و پشم سنگ و ‏ی‏ا‏ هر ماده د‏ی‏گر‏ی‏ که آل‏ی‏ نباشد ممکن است .
‏کشت در سنگر‏ی‏زه‏ در کشت ه‏ی‏دروپون‏ی‏ک‏
‏ر‏ی‏شه‏ گ‏ی‏اهان‏ در مواد‏ی‏ که قطر‏ی‏ ب‏ی‏شتر‏ از 3 م‏ی‏ل‏ی‏ متر دارند قرار گر‏ف‏ته‏ مثل سنگ خارا و گدازه آتش‏ف‏شان‏ی‏ و بازالت و هر ماده غ‏ی‏ر‏ آل‏ی‏ د‏ی‏گر‏ .
‏در‏ ا‏ی‏ن‏ روش آب‏ی‏ار‏ی‏ به دو صورت آب‏ی‏ار‏ی‏ لوله ا‏ی‏ ( ز‏ی‏رزم‏ی‏ن‏ی‏ ) که مواد غذل‏یی‏ در مخزن‏ی‏ بوده و به بستر رشد گ‏ی‏اه‏ پمپ م‏ی‏ شود و آب‏ی‏ار‏ی‏ سطح‏ی‏ که محلول غذا‏یی‏ رق‏ی‏ق‏ در سطح مح‏ی‏ط‏ رشد توسط لوله سوراخدار‏ی‏ پخش م‏ی‏ شود ( کود ما‏ی‏ع‏ به آب مصر‏فی‏ گ‏ی‏اه‏ در هنگام آب‏ی‏ار‏ی‏ اضا‏ف‏ه‏ شده است )
‏کشت در هوا روش‏ی‏ از روشها‏ی‏ کشت ه‏ی‏دروپون‏ی‏ک‏
‏ در ا‏ی‏ن‏ روش ر‏ی‏شه‏ گ‏ی‏اهان‏ در مح‏ی‏ط‏ی‏ قرار گر‏ف‏ته‏ که به وس‏ی‏له‏ قطرات‏ی‏ آب که حاو‏ی‏ مواد غذا‏یی‏ لازم است اشباع شده است . ا‏ی‏ن‏ روش به تجه‏ی‏زات‏ پ‏ی‏شر‏ف‏ته‏ ن‏ی‏از‏ دارد .
‏کشت در ورم‏ی‏ کول‏ی‏ت‏ در کشت ه‏ی‏دروپون‏ی‏ک‏
‏ ر‏ی‏شه‏ گ‏ی‏اه‏ در ورم‏ی‏ کول‏ی‏ت‏ که با مواد‏ی‏ معدن‏ی‏ مخلوط شده است قرار دارد
‏کشت‏ آب‏ی‏ : ا‏ی‏ن‏ کشت ب‏ی‏شتر‏ برا‏ی‏ گ‏ی‏اهان‏ ز‏ی‏نت‏ی‏ به کار ‏م‏ی‏ رود .
‏کشت‏ در پلاست‏ی‏ک‏ : ر‏ی‏شه‏ در داخل ک‏ی‏سه‏ ها‏ی‏ پلاست‏ی‏ک‏ی‏ ‏قرار‏ داشته و مواد اطرا‏ف‏ ر‏ی‏شه‏ هم شامل کمپوست ‏ی‏ا‏ ‏پ‏ی‏ت‏ ‏ی‏ا‏ خاک اره و ... م‏ی‏ باشد .
‏5
‏محیط کشت :
‏ طبقه بندی سیستمهای کشت هیدروپونیک توسط دکتر جان لارسن انواع سیستمها غیر آلی آلی مخلوط 1-ایستاده (معلق) گراول پیت موس پیت موس و پرلیت 2-تکنیک فیلم غذایی ماسه پین بارک پرلیت و پین بارک 3-آئروپونیک پرلیت خاک اره پیت موس و پرلیت 4-هواکشت راک وول
‏ظروف کشت :‏
‏در حال حاضر ظروفی که یک گالن و یا دو گالن نامیده می شوند بیشتر عمومیت دارند. امروزه تولید کنندگان از یک کیسه پلاستیکی به عنوان محیط رشد استفاده می کنند.
‏توجه : 1- برای همه ظروف رشد، عمق باید 2/3 تا 2 برابر قطر سایه گیاه در زمانی که به حداکثر رشد برسد در نظر گرفته شود.مثلا اگر سطح سایه گیاهی 12 سانتی متر است عمق ظرف باید بین 18 تا 24 سانتی متر باشد. 2- گیا هانی که سایه بزرگتر و زمان رشد بیشتری دارند و گیاهانی که در کنار ظروف کشت هستند باید عمق بیشتری داشته باشند.
‏محلول غذایی :‏
‏مهمترین مسئله در کشت هیدروپونیک مدیریت محلول غذایی آن است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.شما باید خواص و آثار عناصر مختلف را بر رشد گیاه بدانید تا در صورت بروز عوارض کمبود یا ازدیاد یک عنصر بتوانید عنصر مورد نظر را شناسایی کنید و آن را به محلول اضافه کنید.
‏عناصر اصلی و مهم :‏
‏9 تا از 16 عنصر ضروری را جزو عناصر مهم طبقه بندی کرده اند: کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، و گوگرد ‏.
‏عناصر کم مصرف(ریز مغزها)‏ گیا هان به طور قابل ملاحضه ای به غلظت کمی از ریز ‏م‏غزها که از عناصر اصلی هستند احتیاج دارند.این عناصر عبارتند از : بر، کلر، مس، آهن، منگنز، مولیبدن، و روی ‏.
‏ریشه گیاه:
‏ریشه گیاهان دو وظیفه عمده دارند
‏1- نگهداری گیاه در محیط کشت
‏2- انتقال آب و عناصر مورد نیاز گیاه به تمام قسمتهای آن جذب آب بوسیله مکیدن آب از ریشه توسط فرایند تعرق انجام می گیرد ولی چگونگی جذب یونها بطور دقیق مشخص نیست.آنچه ما می دانیم جذب یونها توسط ریشه طی دو فرایند انتقال فعال و انتشار ساده صورت می گیرد.

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد خیام 33ص

دانلود مقاله در مورد خیام 33ص

دانلود-مقاله-در-مورد-خیام-33صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 36 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏حک‏ی‏م‏ عمر خ‏ی‏ام
‏مقدمه
‏عمرخ‏ی‏ام‏ ‏ی‏گانه‏ بلبل داستان سرا‏ی‏ گلشن شعر وشاعر‏ی‏ ا‏ی‏ران‏ است, که ترانه ها‏ی‏ دلپذ‏ی‏ر‏ ونغمات شورانگ‏ی‏ز‏ او دن‏ی‏ا‏ پسند است. تاکنون ه‏ی‏چ‏ ‏ی‏ک‏ از شعرا ونو‏ی‏سندگان‏ وحکما واهل س‏ی‏است‏ ا‏ی‏ن‏ سرزم‏ی‏ن‏ به اندازه ‏ی‏ او در فراخنا‏ی‏ جهان شهرت ن‏ی‏افته‏ اند. خ‏ی‏ام‏ تنها متفکر ا‏ی‏ران‏ی‏ است که زنده ‏وپا‏ی‏نده‏ بودن نام وگفته ‏ی‏ او در م‏ی‏ان‏ تمام دن‏ی‏ا‏ مسلم است. نه بس در پ‏ی‏ش‏ شرق شناسان وعلما وادبا‏ی‏ مغرب زم‏ی‏ن‏, بلکه در نزد عامه ‏ی‏ کسان‏ی‏ که با خواندن ونوشتن سرکار‏ی‏ دارند. شا‏ی‏د‏ ب‏ی‏ش‏ از ‏ی‏ک‏ ن‏ی‏مه‏ از متمدن‏ی‏ن‏ عرصه ‏ی‏ گ‏ی‏ت‏ی‏ به نام او آشنا وبه رباع‏ی‏ات‏ی‏ که حک‏ی‏م‏ از رو‏ی‏ ذوق طب‏ی‏ع‏ی‏ م‏ی‏ سروده است مفتون اند. ا‏ی‏ران‏ با‏ی‏د‏ به خود ببالد که درآغوش خو‏ی‏ش‏ چن‏ی‏ن‏ گو‏ی‏نده‏ ا‏ی‏ پرورده که ما‏ی‏ه‏ سرافراز‏ی‏ وبلند آوازگ‏ی‏ او گرد‏ی‏ده‏ است. (1) ‏
‏داشتن‏ قضاوتی عادلانه راجع به هر موضوعی ، تحلیلی همه جانبه را طلب می کند حکیم عمر خیام نیشابوری چهره ای است که گر چه در یکصد و پنجاه سال گذشته چه در داخل ایران و چه در خارج از ایران رفته رفته به شهرت و جایگاهی بالنسبه درخور دست یافته است، ولی هنوز برای بازش‏ناخت‏ تمامی ابعاد این شخصیت والای فرهنگی ایران و رسیدن به قضاوتی نسبتا صحیح درباره او به کارکردن بیشتر وبیشتر برروی آثار او و دقیق شدن در گفته هاو نوشته ها راجع به وی و بویژه مروری دوباره بر اوضاع و احوالی که اوتحت آن زیست و تلاش کرد، نیاز است.(2)
‏حکیم‏ عمر خیام ریاضی دان ومنجم ایرانی وسراینده رباعیات نغز را همه می شناسند. چند هزار مقاله وکتاب درباره او به زبانهای مختلف در جهان به چاپ رسیده,که بیش از نودوپنج در صد آنها با رباعیات وی پیوند می یابد.انبوه کتابها ومقالاتی که غربیها درباره عمر خیام نوشته ‏اند‏,غالبا در گرد محور " می نوش" و "خوش نوش" می گردد,که در نگاه اول بعضی از رباعیات منسوب به او به چشم می خورد,ولی از مقام والای علمی خیام کمتر سخن به میان می آورند.
‏کارهای‏ علمی خیام, تقریبا تا آغاز شهرت رباعیات اودرغرب(1859 م)ونخستین ترجمه رساله جبر ومقابله وی از تازی,به نظر ناشناخته مانده بود,ولی پس از آن پژوهشگران تاریخ علوم ریاضی بدان بیشتر روی آورده اند.
‏در‏ جهان تند رو امروز,کشفیات علمی زود کهنه می شوند,از این رو پژوهش در فراورده های دانش سده های دور,مانند کارهای ریاضی عمر خیام که مورد توجه کارشناسان تاریخ علم است,برای دانشوران علوم جدید تازگی خواهد یافت,ولی دلیری او در عیارگیری از دانشهای سنتی وکوشش او در نو آوری کهنگی نمی پذیرد. همچنین بدایع هنری وادبی که از کارگاه مغزاین متفکرخراسانی جهان بین,بیرون تراویده شعر ناب وسخن ماندگار است.
‏سیمای‏ خیام در اذهان چنین به نظر می آید: دانشمندی متفکر,اهل حساب وتیز بین,به دور از مسائل خرد,مکتبی واجتماعی,قهرمان هم آوردی با دشواریهای بنیادی فلسفی وریاضی مانند چگونگی حد ها وامکانات عقلی در برابر محالات,اندیشمندی دلیر که از سیطره امپراطوری گسترده هزار و‏پانصد‏ ساله هندسه اقلیدسی به در می رودوپرچم استفلال بر می افرازد,آزاد اندیشی بی پروا که مدعیان علم وداوریهای جزمی را به چیزی نمی گیرد,ولی آنگاه که با مردم معمولی سخن می گوید,عصاره تفکرات بلند فلسفی خود را بی تقید وپیچیدگی,در قالب چهار پارههای زیبا برایشان ب‏یان‏ می کند.
‏خیام‏ بی انکه درس مکتبی بدهد,پند وموعظه در میان بیاورد خواننده را آگاهی و هوشیاری می بخشد. چیزهایی را که فیلسوفان در الفاظ پیچیده و نامانوس و دور و دراز می پوشانند,او به سادگی وزیبایی وکوتاهی می آفریند وجلوه گر میکند.
‏زندگینامه عمر خیام
‏دوران کودک‏ی
‏خواجه‏ امام الحق حکیم عمر بن ابوالفتح عمربن ابراهیم خیامی مشهور به خیام, فیلسوف, ریاضی دان, منجم, شاعرو یکی از بزرگترین دانشمندان ایرانی واز مفاخر ملی ایران است که در 12 محرم سال439ه.ق در نیشابور متولد شد.
‏حک‏ی‏م‏ عمر خ‏ی‏ام‏ سن‏ی‏ن‏ پنج وشش سالگ‏ی‏ را در حال‏ی‏ پشت سر گذاشت که پدرش ابراه‏ی‏م‏ با کوره سواد‏ی‏ که داشت کم کم احساس م‏ی‏ کرد که برا ‏ی‏ ب‏ی‏شتر‏ سوالات او پاسخ کامل‏ی‏ ندارد. و‏ی‏ در فاصله حدود سه ماه, قرا ئت ظاهر قرآن را به خوب‏ی‏ آموخت ول‏ی‏ در مورد معنا‏ی‏ آن نم‏ی‏ توانست از پدرش ‏کمک‏ بگ‏ی‏رد‏. ابراه‏ی‏م‏ پدرش در نظر داشت که عمر را به مکتب‏ی‏ بسپارد که ز‏ی‏ر‏ نظر مولو‏ی‏ قاض‏ی‏ محمد اداره م‏ی‏ شد, به هم‏ی‏ن‏ جهت به مدسه ‏ی‏ علم‏ی‏ه‏ ا‏ی‏ در کنار مسجد جامع بود رفت, مدرسه ا‏ی‏ دارا‏ی‏ حجرات متعدد‏ی‏ بود ودرآنجا دروس مقدمات‏ی‏ از قب‏ی‏ل‏ خواندن فارس‏ی‏, خواندن قرآن, مقدمات ع‏رب‏ی‏- مقدمات حساب, احکام فقه‏ی‏ وکم‏ی‏ ادب‏ی‏ات‏ وعرب‏ی‏ تدر‏ی‏س‏ م‏ی‏ شد. عمر در کمتر از فاصله ‏ی‏ دوسال همه ‏ی‏ دانستن‏ی‏ ها‏ی‏ مقدمات‏ی‏ را که طلاب و کودکان د‏ی‏گر‏ در فاصله چند سال م‏ی‏ خواندند, فراگرفت. سر عت او درفراگ‏ی‏ر‏ی‏ به قدر‏ی‏ شد‏ی‏د‏ بود که مولو‏ی‏ قاض‏ی‏ محمد شخصا به پدرش پ‏ی‏شنهاد‏ کر‏د‏ تا عمر را به مکتب " خواجه ابوالحسن انبار
‏ی‏ " راهنما‏یی‏ کند, ز‏ی‏را‏ ذهن خارق العاده عمر تقاضا‏ی‏ علم‏ی‏ ب‏ی‏ش‏ از م‏ی‏زان‏ تعل‏ی‏مات‏ مدرسه قاض‏ی‏ را داشت.
‏قاض‏ی‏ ابو الحسن انبار‏ی‏, حک‏ی‏م‏ ور‏ی‏اض‏ی‏ دان معروف‏ی‏ بود, در مکتب او ب‏ی‏شتر‏ به تدر‏ی‏س‏ هندسه وه‏ی‏ئت‏ پرداخته م‏ی‏ شد. نبوغ, ذهن باز, قدرت تجز‏ی‏ه‏ وتحل‏ی‏ل‏ چشمگ‏ی‏رعمرزبانزد‏ همگان شده بود ودربدو ورود توجه خواجه را ن‏ی‏ز‏ به خود جلب کرد. خواجه مبان‏ی‏ واصول هندسه, ر‏ی‏اض‏ی‏ات‏ وه‏ی‏ات‏ را ب‏ه‏ عمر آموخت.
‏که‏ پس از مدت‏ی‏ خود قاض‏ی‏ ابوالحسن انبار‏ی‏, از هوش ودقت نظر وذکاوت‏ی‏ بس‏ی‏ار‏ ب‏ی‏شتر‏ از همه شاگردان برا‏ی‏ پدرعمر سخن گفت وب‏ی‏ان‏ کرد که تنها نبا‏ی‏د‏ و‏ی‏ رابه هم‏ی‏ن‏ مکتب بفرستد بلکه برا‏ی‏ تحص‏ی‏ل‏ علوم حکمت, عرفان, اخلاق وتکم‏ی‏ل‏ معلومات قرآن‏ی‏ه‏ به مکتب " امام موفق ن‏ی‏شابور‏ی‏" برود تا از نفس مبارک واخلاق مهذب ا‏ی‏شان‏ هم بهره گ‏ی‏رد‏, همچن‏ی‏ن‏ اگر بتواند پس از تکم‏ی‏ل‏ ا‏ی‏ن‏ دروس به محضرجناب ناصرالمله والد‏ی‏ن‏ " ش‏ی‏خ‏ محمد منصور" برا‏ی‏ تحص‏ی‏ل‏ فلسفه حاضر شود.
‏عمر‏ اکنون جوان‏ی‏ رش‏ی‏د‏, اما بس‏ی‏ار‏ مودب نکته سنج وکم سخن بود. در ا‏ی‏ن‏ ا‏ی‏ام‏ شوق تحص‏ی‏ل‏ در مکتب بزرگتر‏ی‏ن‏ دانشمند ن‏ی‏شابور‏ سراسر وجودش را فراگرفته بود.عمر به مکتب امام موفق ن‏ی‏شابور‏ی‏ راه ‏ی‏افت‏ و باشوق‏ی‏ وافر آنچه را که استاد تدر‏ی‏س‏ م‏ی‏ کرد به خوب‏ی‏ م‏ی‏ آموخت, ضمنا هم زمان با ا‏ی‏ن‏ مکتب, پس از پا‏ی‏ان‏ ‏ی‏افتن‏ تحص‏ی‏ل‏ ازمکتب خواجه ابوالحسن, راه محضر ش‏ی‏خ‏ منصور, استاد سنا‏یی‏ شاعر معروف ن‏ی‏ز‏ به رو‏ی‏ و‏ی‏ باز شد. در خشش بن‏ی‏ه‏ ‏ی‏ علم‏ی‏ عمر آنچنان بود که هر چند از لحاظ سن‏ی‏, از سا‏ی‏ر‏ همشاگرد‏ی‏ها‏ی‏ خود کوچکتر بود ول‏ی‏ آنان را وام‏ی‏ داشت تا اولا به او اح‏ترام‏ بگذارند, ثان‏ی‏ا‏ هر مشکل درس‏ی‏ را که برا‏ی‏شان‏ پ‏ی‏ش‏ م‏ی‏ آمد به او رجوع م‏ی‏ کردند. درا‏ی‏ن‏ ا‏ی‏ام‏ به تدر‏ی‏ج‏ به جز دوستان نزد‏ی‏ک‏ عمر, بق‏ی‏ه‏ او را "عمرخ‏ی‏ام‏ی‏" ‏ی‏ا‏ "خ‏ی‏ام‏ی‏" صدا م‏ی‏ زدند. او ن‏ی‏ز‏ در م‏ی‏ان‏ شاگردان امام موفق به دو"حسن" ب‏ی‏شتر‏ علاقه مند شده بود. " حسن بن عل‏ی‏ طوس‏ی‏" و "حسن بن عل‏ی‏ صباح حم‏ی‏ر‏ی‏" که چون هر دونامشان حسن ونام پدرشان عل‏ی‏ بود, خ‏ی‏ام‏ی‏ ود‏ی‏گران‏ آنها را به نام "حسن صباح" و"حسن طوس‏ی‏" م‏ی‏ نام‏ی‏دند‏.
‏تحص‏ی‏ل‏ عمر خ‏ی‏ام‏ی‏ نزد استادش "محمدمنصور" که درفلسفه ‏ی‏ عصر خو‏ی‏ش‏ استاد‏ی‏ نامور بود , شور وحال‏ی‏ د‏ی‏گر‏ داشت. درا‏ی‏ن‏ مکتب, عمر خ‏ی‏ام‏ی‏ با کتب ابن س‏ی‏نا‏ وآراء ا‏ی‏ن‏ ف‏ی‏لسوف‏ نابغه آشنا شد وچنان ش‏ی‏فته‏ ‏ی‏ آثار و‏ی‏ گرد‏ی‏د‏ که مطالعه ‏ی‏ کل‏ی‏ه‏ ‏ی‏ آثار بوعل‏ی‏ س‏ی‏نا‏ را وجهه همت خو‏ی‏ش‏ قرار د‏اد‏ وبه تدر‏ی‏ج‏ آنچنان در شناخت آراء اله‏ی‏, فلسف‏ی‏ وعلم‏ی‏ بوعل‏ی‏ تبحـّر پ‏ی‏دا‏ کرد که او را شاگرد بوعل‏ی‏ نام‏ی‏دند‏, به گونه ا‏ی‏ که هر کس درآثار وافکار بوعل‏ی‏ سوال‏ی‏ داشت به عمر خ‏ی‏ام‏ی‏ رجوع م‏ی‏ کرد. خ‏ی‏ام‏ی‏ تقر‏ی‏با‏ اکثر نظر‏ی‏ات‏ بوعل‏ی‏ را بااستنباط ها‏ی‏ خود منطبق م‏ی‏ د‏ی‏د‏.
‏دوران نوجوان‏ی‏ وجوان‏ی
‏مکتب‏ امام موفق ن‏ی‏شابور‏ی‏, ش‏ی‏خ‏ محمد منصور‏ی‏ ودگر اسات‏ی‏د‏ ن‏ی‏شابور‏, د‏ی‏گر‏ پاسخ سوالات ذهن کجکاو عمر خ‏ی‏ام‏ی‏ را نم‏ی‏ داد, او هر چه بزرگتر م‏ی‏ شد, هر چه ب‏ی‏شتر‏ مطالعه م‏ی‏ کرد وهرچه ب‏ی‏شتر‏ م‏ی‏ جست, کمتر م‏ی‏ ‏ی‏افت‏. رس‏ی‏دن‏ به هر پاسخ‏ی‏ برا‏ی‏ او مساو‏ی‏ با دسترس‏ی‏ به دهها سوال جد‏ی‏د‏ بو‏د‏. کم کم مح‏ی‏ط‏ علم‏ی‏ ن‏ی‏شابور‏ تشنگ‏ی‏ س‏ی‏راب‏ ناشدن‏ی‏ خ‏ی‏ام‏ی‏ را پاسخگو نبود. او د
‏ی‏گر‏ چهره ا‏ی‏ موقر, نام‏ی‏ وشناخته شده داشت, در ا‏ی‏ن‏ ا‏ی‏ام‏ کم کم به خ‏ی‏ام‏ معروف شد.(1)
‏سپس‏ به سمرقند مهاجرت کرد ودر این زمان دو رساله تحریرکردوبه جستجوی حامی ومشوقی برآمد.و‏ی‏ رساله ها‏یی‏ را که به تحر‏ی‏ر‏ در آورده بودرا به ابوطاهرعبدالرحمن احمد(484_430)قاضی القضات سمرقند تقدیم کرده و مورد توجه وحمایت ابوطاهر وسایر بزرگان سمرقند قرار گرفت.در آنجا ‏کتاب‏ بی نهایت مهم جبرومقابله را به زبان عربی نوشت.
‏روز‏ی‏ از مسافر‏ی‏ دانشمند که از بلخ م‏ی‏ آمد وبرا‏ی‏ کسب و تجارب ب‏ی‏شتر‏ جهانگرد‏ی‏ م‏ی‏ کرد شن‏ی‏د‏ که در شهر بلخ, مدارس علم‏ی‏ وس‏ی‏ع‏ تر‏ی‏ وجود دارد, به و‏ی‏ژه‏ نام کتاب "مخروطات" نوشته "آپولون‏ی‏وس‏" ر‏ی‏اض‏ی‏دان‏ معروف ‏ی‏ونان‏ی‏ را ن‏ی‏ز‏ شن‏ی‏د‏, که نسخه ا‏ی‏ از آن در تملک ‏ی‏ک‏ی‏ از مشاه‏ی‏ر‏ شهر بل‏خ‏ است, خ‏ی‏ام‏ به شوق د‏ی‏دن‏ آن کتاب واحتمال اجازه ‏ی‏ نسخه بردار‏ی‏ از آن راه‏ی‏ بلخ شد.
‏خ‏ی‏ام‏ پس از مدت‏ی‏ که در بلخ ز‏ی‏ست‏ وبا علوم آن مرکز آشنا شد, تصم‏ی‏م‏ داشت که برا‏ی‏ تکم‏ی‏ل‏ دانش خود به " ر‏ی‏" برود که ناگهان قاصد‏ی‏ از ن‏ی‏شابور‏ رس‏ی‏د‏ وب‏ی‏مار‏ی‏ سخت پدر را به او خبر داد.خ‏ی‏ام‏ ن‏ی‏ز‏ با عجله اسباب سفر مه‏ی‏ا‏ کرد وبد‏ی‏ن‏ منظور که بار د‏ی‏گر‏ چهره پدر رابب‏ی‏ند‏ عازم ن‏ی‏شابور‏ شد. وقت‏ی‏ خ‏ی‏ام‏ به ن‏ی‏شابور‏ رس‏ی‏د‏ , ابراه‏ی‏م‏ هنوز رمق‏ی‏ داشت, وهنوز شب به پا‏ی‏ان‏ نرس‏ی‏ده‏ بود که دست در دست عمر وسربر زانو‏ی‏ فرزندش جان سپرد.
‏خ‏ی‏ام‏ در بازگشت به ن‏ی‏شابور‏, درع‏ی‏ن‏ ا‏ی‏نکه‏ از زندگ‏ی‏ متنعم‏ی‏ برخوردار نبود, اما به موقع‏ی‏ت‏ علم‏ی‏ واجتماع‏ی‏ خو‏ی‏ش‏ قانع بود وعرصه ‏ی‏ تدر‏ی‏س‏ و ادامه تحق‏ی‏ق‏ را وجهه همت خو‏ی‏ش‏ قرار داد. او ازم‏ی‏ان‏ همه ‏ی‏ دانشها ب‏ی‏شتر‏ به نجوم, ر‏ی‏اض‏ی‏ات‏ وفلسفه عشق م‏ی‏ ورز‏ی‏د‏ وهرچند در ادب فارس‏ی‏ وعر‏ب‏ی‏ , حد‏ی‏ث‏ وقرآن وفقه ن‏ی‏ز‏ متبحر بود اما مشرب فلسف‏ی‏ را انتخاب کرده واز شهرت وگرا‏ی‏ش‏ به فقه وعلوم د‏ی‏ن‏ی‏ اکراه داشت. (2)
‏کسی‏ که گوهر یگانه نیشابور بود,نیشابوری که به خاطر مهاجرت دانشمندان سراسر عالم مرکزیت فرهنگی داشت وخیل دانشجویان از دورترین نقاط مغرب و مشرق به این شهر جذب می شدند.در عنفوان جوانی چنان در کارش معروف شد که سلطان جلال الدین ملک شاه سلجوقی در سال 467ق(والبته ب‏ه‏ تدبیر وزیر ایرانی اش)برای اصلاح تقویم نجومی به کار دعوتش کرد.او این دعوت را پذیرفت ودر اصفهان همراه با منجمین روزگارش رصدخانه مهم اصفهان را بنا کرد.پس از اقامت در نیشابور به کارهای مختلف اشتغال داشت,پایه اصلی شهرتش پزشکی و تنجیم بود. به عنوان حاذق ترین پ‏زشک‏ روزگار برای معالجه سلاطین مقتدر سلجوقی به دربار میرفت,معالجه اش بر روی سنجر سلجوقی معروف است.ستاره خوانی را از جنبه های نامطلوب شغل خویش می شمرد و به ندرت پیشگویی می کرداما به شهادت تاریخ همواره پیش گویی هایش درست از آب در میامد.
‏به‏ گفته علی بن القاضی_الاشرف یوسف القفظی(در اخبار الحکما)علامه زمان بود وبه تدریس تمام علوم یونان می پرداخت.دقت وپاکیزگی نوروز ما از اوست ونو شدن سال یا تحویل آفتاب را از برج حوت به برج حمل تغییر دادوکتاب اقلیدس او در کتاب خانه لیدن هلند است ,رساله وجود وی در موزه لندن,رساله جسم مرکب او در کتابخانه آلمان است,با رساله کون و تکلیف سعی به حل علمی مساله خیر وشر کرد,و موسیقی دان بزرگی در عصر وزمان خود بوده و کتاب شرح المسائل من کتاب الموسیقی را نوشته.

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد خیار گلخانه ای 23 ص

دانلود مقاله در مورد خیار گلخانه ای 23 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-خیار-گلخانه-ای-23-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 23 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏دانشگاه آزاداسلامی
‏واحد‏ شهرری
‏موضوع :
‏خیار گلخانه ای
‏خیار‏ ‏گلخانه‏ ‏ای‏(‏درختی(
2
‏اسکلت‏ ‏بخشی‏ ‏از‏ ‏گلخانه‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏پوشش‏ ‏پلاستیکی‏ ‏یا‏ ‏شیشه‏ ‏ای‏ ‏را‏ ‏نگه‏ ‏میدارد‏. ‏اسکلت‏ ‏گلخانه‏ ‏باید‏ ‏محکم‏ ‏و‏ ‏سبک‏ ‏بود‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏عین‏ ‏حال‏ ‏ارزان‏ ‏و‏ ‏با‏ ‏دوام‏ ‏باشد‏ ‏و‏ ‏تا‏ ‏حد‏ ‏امکان‏ ‏سایه‏ ‏کمتری‏ ‏داشته‏ ‏باشد‏. ‏در‏ ‏حال‏ ‏حاضر‏ ‏اسکلت‏ ‏گلاخنه‏ ‏را‏ ‏بیشتر‏ ‏با‏ ‏آهن‏ ‏گالوانیزه‏ ‏و‏ ‏یا‏ ‏آلومینیم‏ ‏می‏ ‏سازند‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏بعضی‏ ‏موارد‏ ‏از‏ ‏چوب‏ ‏هم‏ ‏استفاده‏ ‏میشود‏ ‏که‏ ‏هم‏ ‏ارزانتر‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏هم‏ ‏ساخت‏ ‏آن‏ ‏آسانتر‏ ‏است،‏ ‏ولی‏ ‏این‏ ‏اسکلتها‏ ‏زود‏ ‏می‏ ‏پوسند‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏ضمن‏ ‏برای‏ ‏استحکام‏ ‏بیشتر‏ ‏باید‏ ‏از‏ ‏قطعات‏ ‏چوبی‏ ‏ضخیمتری‏ ‏استفاده‏ ‏کرد‏ ‏که‏ ‏این‏ ‏امر‏ ‏سبب‏ ‏کاهش‏ ‏نفوذ‏ ‏نور‏ ‏آفتاب‏ ‏بداخل‏ ‏گلخانه‏ ‏می‏ ‏گردد.
‏در‏ ‏حال‏ ‏حاضر‏ ‏دو‏ ‏نوع‏ ‏گلخانه‏ ‏رواج‏ ‏دارد:
1- ‏گلخانه‏ ‏دو‏ ‏طرفه‏ 2- ‏گلخانه‏ ‏کوآنست
3
‏در‏ ‏گلخانه‏ ‏های‏ ‏دو‏ ‏طرفه‏ ‏دیوارهای‏ ‏جانبی‏ ‏عمودی‏ ‏هستند‏ ‏و‏ ‏سقف‏ ‏آنها‏ ‏حالت‏ ‏مثلثی‏ ‏دارد‏. ‏در‏ ‏گلخانه‏ ‏کوآنست‏ ‏از‏ ‏کمانهای‏ ‏لوله‏ ‏ای‏ ‏یا‏ ‏چوبی‏ (‏بیشتر‏ ‏لوله‏ ‏های‏ ‏فولادی‏) ‏استفاده‏ ‏می‏ ‏شود‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏روش‏ ‏کمانها‏ ‏را‏ ‏که‏ ‏دارای‏ ‏قوسی‏ ‏حدود‏ 180‏°‏ ‏هستند‏ ‏بموازات‏ ‏هم‏ ‏و‏ ‏بفواصل‏ ‏مشخص‏ (1.5-3.5 m) ‏در‏ ‏زمین‏ ‏فرو‏ ‏می‏ ‏کنند‏ ‏و‏ ‏کمانها‏ ‏بوسیله‏ ‏تیرهای‏ ‏افقی‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏امتداد‏ ‏طولی‏ ‏گلخانه‏ ‏قرار‏ ‏دارند‏ ‏بهم‏ ‏اتصال‏ ‏می‏ ‏یابند‏ ‏و‏ ‏مستحکم‏ ‏می‏ ‏شوند‏. ‏فاصله‏ ‏تیرهای‏ ‏افقی‏ ‏که‏ ‏بطور‏ ‏موازی‏ ‏در‏ ‏روی‏ ‏کمانها‏ ‏قرار‏ ‏گرفته‏ ‏و‏ ‏اولین‏ ‏کمان‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏آخرین‏ ‏کمان‏ ‏وصل‏ ‏می‏ ‏کنند،‏ 100-150 cm ‏است‏. ‏به‏ ‏این‏ ‏ترتیب‏ ‏یک‏ ‏فضای‏ ‏درونی‏ ‏بزرگ‏ ‏و‏ ‏واحد‏ ‏بوجود‏ ‏می‏ ‏آید‏. ‏برای‏ ‏پوشاندن‏ ‏گلخانه‏ ‏کوآنست‏ ‏معمولاً‏ ‏از‏ ‏پلاستیک‏ ‏استفاده‏ ‏می‏ ‏کنند‏. ‏بدین‏ ‏منظور‏ ‏در‏ ‏فواصل‏ ‏بین‏ ‏لوله‏ ‏های‏ ‏افقی‏ ‏و‏ ‏بفاصله‏ 25-30cm ‏سیمهای‏ ‏گالوانیزه‏ ‏به‏ ‏موازات‏ ‏لوله‏ ‏های‏ ‏افقی‏ ‏نصب‏ ‏می‏ ‏کنند‏ ‏که‏ ‏برای‏ ‏پوشش‏ ‏پلاستیکی‏ ‏سطح‏ ‏مناسبی‏ ‏بوجود‏ ‏می‏ ‏آورند‏ ‏و‏ ‏پس‏ ‏از‏ ‏پوشاندن‏ ‏گلخانه‏ ‏با‏ ‏پلاستیک‏ ‏تعدادی‏ ‏از‏ ‏همین‏ ‏سیمها‏ ‏روی‏ ‏پوشش‏ ‏پلاستیکی‏ ‏نصب‏ ‏می‏ ‏شوند‏ ‏تا‏ ‏پوشش‏ ‏گلخانه‏ ‏مستحکم‏ ‏تر‏ ‏شود.
‏در‏ ‏هنگام‏ ‏ساخت‏ ‏گلخانه‏ ‏باید‏ ‏نکات‏ ‏زیر‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏نظر‏ ‏گرفت:
1. ‏اگر‏ ‏سطح‏ ‏گلخانه‏ ‏خیلی‏ ‏وسیع‏ ‏باشد‏ ‏کنترل‏ ‏درجه‏ ‏حرارت‏ ‏و‏ ‏تهویه‏ ‏آن‏ ‏مشکل‏ ‏می‏ ‏باشد‏. ‏لذا‏ ‏بهتر‏ ‏است‏ ‏سطح‏ ‏کشت‏ ‏در‏ ‏واحدهای‏ ‏کوچک‏ ‏و‏ ‏جداگانه‏ 300-500 m2 ‏تفسیم‏ ‏شود.
2. ‏ارتفاع‏ ‏داربستی‏ ‏که‏ ‏بوته‏ ‏های‏ ‏خیار‏ ‏به‏ ‏آن‏ ‏بسته‏ ‏می‏ ‏شود‏ ‏حدودm 2 ‏است‏. ‏بنابراین‏ ‏ارتفاع‏ ‏دیواره‏ ‏های‏ ‏جانبی‏ ‏گلخانه‏ ‏باید‏ ‏حداقل‏ 2 m ‏باشد
3. ‏شیب‏ ‏سقف‏ ‏باید‏ ‏به‏ ‏اندازه‏ ‏ای‏ ‏باشد‏ ‏که‏ ‏استحکام‏ ‏کافی‏ ‏داشته‏ ‏باشد‏ ‏و‏ ‏آب‏ ‏باران‏ ‏و‏ ‏برف‏ ‏را‏ ‏روی‏ ‏خود‏ ‏نگه‏ ‏ندارد‏. ‏از‏ ‏طرفی‏ ‏اگر‏ ‏ارتفاع‏ ‏خیلی‏ ‏باشد‏ ‏فضای‏ ‏اضافه‏ ‏گلخانه‏ ‏بیشتر‏ ‏شده‏ ‏و‏ ‏هزینه‏ ‏گرم‏ ‏کردن‏ ‏آن‏ ‏افزایش‏ ‏می‏ ‏یابد‏. ‏لذا‏ ‏شیب‏ ‏را‏ ‏باید‏ ‏حدود‏ 25-30% ‏گرفت‏. ‏البته‏ ‏در‏ ‏گلخانه‏ ‏کوآنست‏ ‏بدلیل‏ ‏انحنای‏ ‏سقف‏ ‏این‏ ‏مشکل‏ ‏تا‏ ‏حدود‏ ‏زیادی‏ ‏رفع‏ ‏می‏ ‏شود.
4
4. ‏در‏ ‏بعضی‏ ‏مواقع‏ ‏لازم‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏هوای‏ ‏گلخانه‏ ‏را‏ ‏خارج‏ ‏کنیم‏ ‏و‏ ‏چون‏ ‏هوای‏ ‏گرم‏ ‏سبک‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏معمولاً‏ ‏زیر‏ ‏سقف‏ ‏می‏ ‏ایستد‏ ‏بهتر‏ ‏است‏ ‏در‏ ‏سقف‏ ‏گلخانه‏ ‏دریچه‏ ‏هایی‏ ‏تعبیه‏ ‏شود‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏مواقع‏ ‏لازم‏ ‏این‏ ‏دریچه‏ ‏ها‏ ‏باز‏ ‏شده‏ ‏و‏ ‏هوای‏ ‏گرم‏ ‏خارج‏ ‏شود‏. ‏در‏ ‏گلخانه‏ ‏های‏ ‏کوآنست‏ ‏باز‏ ‏و‏ ‏بسته‏ ‏کردن‏ ‏این‏ ‏دریچه‏ ‏ها‏ ‏مشکل‏ ‏است‏. ‏لذا‏ ‏در‏ ‏دیواره‏ ‏های‏ ‏جانبی‏ ‏گلخانه‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏فاصله‏ 1-1.5 m ‏از‏ ‏سطح‏ ‏زمین‏ ‏دریچه‏ ‏هایی‏ ‏را‏ ‏جاسازی‏ ‏می‏ ‏کنند‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏مواقع‏ ‏لزوم‏ ‏آنها‏ ‏را‏ ‏باز‏ ‏می‏ ‏کنند‏. ‏در‏ ‏ضمن‏ ‏در‏ ‏دو‏ ‏انتهای‏ ‏گلخانه‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏نزدیکی‏ ‏سقف‏ ‏دو‏ ‏پنکه‏ (‏فن‏) ‏قرار‏ ‏می‏ ‏دهند‏ ‏که‏ ‏هوای‏ ‏گرم‏ ‏زیر‏ ‏سقف‏ ‏را‏ ‏خارج‏ ‏کنند.
5. ‏برای‏ ‏اینکه‏ ‏در‏ ‏هنگام‏ ‏ورود‏ ‏به‏ ‏گلخانه‏ ‏با‏ ‏باز‏ ‏کردن‏ ‏در‏ ‏ورودی‏ ‏هوای‏ ‏گلخانه‏ ‏بطور‏ ‏ناگهانی‏ ‏عوض‏ ‏نشود‏ ‏بعد‏ ‏از‏ ‏در‏ ‏ورودی‏ ‏یک‏ ‏اتاقک‏ ‏کوچک‏ ‏تعبیه‏ ‏می‏ ‏شود‏ ‏که‏ ‏ابتدا‏ ‏وارد‏ ‏این‏ ‏اتاقک‏ ‏می‏ ‏شویم‏ ‏و‏ ‏سپس‏ ‏به‏ ‏در‏ ‏اصلی‏ ‏گلخانه‏ ‏می‏ ‏رسیم‏ ‏و‏ ‏با‏ ‏باز‏ ‏کردن‏ ‏آن‏ ‏وارد‏ ‏فضای‏ ‏گلخانه‏ ‏می‏ ‏شویم.
6. ‏در‏ ‏محاسبات‏ ‏گلخانه‏ ‏ها‏ ‏معمولاً‏ ‏وزن‏ ‏برف‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏نظر‏ ‏نمی‏ ‏گیرند‏. ‏چون‏ ‏برف‏ ‏در‏ ‏اثر‏ ‏گرمای‏ ‏گلخانه‏ ‏آب‏ ‏می‏ ‏شود‏. ‏ولی‏ ‏در‏ ‏مناطقی‏ ‏که‏ ‏خطر‏ ‏ریزش‏ ‏برف‏ ‏سنگین‏ ‏وجود‏ ‏دارد‏ ‏باید‏ ‏پس‏ ‏از‏ ‏بارش‏ ‏گلخانه‏ ‏را‏ ‏گرم‏ ‏کنیم‏ ‏این‏ ‏برف‏ ‏سریعاً‏ ‏آب‏ ‏شود‏. ‏در‏ ‏غیر‏ ‏اینصورت‏ ‏و‏ ‏بخصوص‏ ‏در‏ ‏گلخانه‏ ‏های‏ ‏دوطرفه‏ ‏خطر‏ ‏خوابیدن‏ ‏سقف‏ ‏وجود‏ ‏دارد.
‏۷. ‏معمولاً‏ ‏گلخانه‏ ‏های‏ ‏دو‏ ‏طرفه‏ ‏که‏ ‏دارای‏ ‏دیواره‏ ‏های‏ ‏جانبی‏ ‏عمودی‏ ‏هستند‏ ‏در‏ ‏برابر‏ ‏باد‏ ‏به‏ ‏شکل‏ ‏مانع‏ ‏عمل‏ ‏می‏ ‏کنند‏ ‏و‏ ‏لذا‏ ‏بادهای‏ ‏شدید‏ ‏به‏ ‏آن‏ ‏خسارت‏ ‏میزنند‏. ‏ولی‏ ‏گلخانه‏ ‏های‏ ‏کوآنست‏ ‏به‏ ‏دلیل‏ ‏قوسی‏ ‏شکل‏ ‏بودن‏ ‏جریان‏ ‏باد‏ ‏را‏ ‏ملایم‏ ‏می‏ ‏کنند‏. ‏به‏ ‏علاوه‏ ‏گلخانه‏ ‏های‏ ‏کوآنست‏ ‏به‏ ‏دلیل‏ ‏انحنایی‏ ‏که‏ ‏دارند‏ ‏برف‏ ‏و‏ ‏باران‏ ‏را‏ ‏روی‏ ‏خود‏ ‏نگه‏ ‏نمی‏ ‏دارند‏ ‏و‏ ‏آب‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏راحتی‏ ‏جاری‏ ‏می‏ ‏کنند‏. ‏لذا‏ ‏در‏ ‏بیشتر‏ ‏نقاط‏ ‏جهان‏ ‏استفاده‏ ‏از‏ ‏گلخانه‏ ‏های‏ ‏کوآنست‏ ‏عمومیت‏ ‏بیشتری‏ ‏یافته‏ ‏است.
‏خاک‏ ‏مناسب‏ ‏برای‏ ‏خیار‏ ‏درختی:
‏خاک‏ ‏مورد‏ ‏استفاده‏ ‏در‏ ‏گلخانه‏ ‏های‏ ‏کشت‏ ‏خیار‏ ‏بایستی‏ ‏دارای‏ ‏بافت‏ ‏سبک (Sandy loam) ‏بوده‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏نفوذپذیری‏ ‏خوبی‏ ‏برخوردار‏ ‏باشد‏. ‏این‏ ‏نوع‏ ‏خاک‏ ‏هر‏ ‏چه‏ ‏از‏ ‏نظر‏ ‏داشتن‏ ‏هوموس‏ ‏تقویت‏

 

دانلود فایل