دانلود تحقیق برنامه ریزی آ»موزشی

تحقیق-برنامه-ریزی-آ»موزشی
تحقیق برنامه ریزی آ»موزشی
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 74
حجم فایل: 58 کیلوبایت
قیمت: 8000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 74 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏فصل 13 مفهوم برنامه درسی و تاریخچه برنامه ریزی درسی
‏برنامه درسی (Curriculum)‏
‏برنامه درسی از نظر لغت از کلمه لاتین Currere‏ به معنای راهی که باید طی شود گرفته شده است. از برنامه درسی تعاریف متعددی شده است که اینک به چند مورد آنها اشاره خواهیم کرد.
‏تعاریف مختلف از برنامه درسی از صاحبنظران
‏بوبیت:‏ فعالیتهایی که کودکان و نوجوانان باید انجام دهند تا توانایی انجام فعالیتهای ضروری برای زندگی بزرگسالی در انها به وجود اید.
‏کازول و کم‏پ‏ بل:‏ برنامه آموزشی عبارت است از همه فعالیتهای که از سوی کودکان تحت راهنمایی و نظارت معلمان انجام می شو‏د‏.
‏ماکنزی:
‏برخ‏ور‏د فراگیر با ابعاد مختلف که تحت هدایت مدرسه طرح ریزی شده است
‏تانر و تانر:‏ تجربیات آموختنی و نتایج مورد نظر به صورت طرح ریزی که از طریق بازسازی منطقی معرفت و تجربه، به منظور رشد دایمی یادگیرنده در زمینه شخصی و اجتماعی، تحت نظارت مدرسه تدوین شده است.
‏دال:‏ محتوا و جریان رسمی و غیر رسمی که از طریق ان فراگیر معلومات و روش فهمیدن را تحت نظارت مدرسه کسب می کنند، مهارتها را فرا می گیرد و نگرش و ارزش گذاری و ارزشها را تغییر می دهد.
‏اسمیت، استانلی و شورز:‏ تنظیم تجربه های مهم که در مدارس برای عادت دادن کودکان و نوجوانان به فکر کردن و عمل نمودن گروهی در نظر گرفته و اجرا می شود.
‏خانم تابا:‏ یک برنامه آموزشی بیش از هر چیز به نحوه آماده ساز نسل جوان یک جامعه به ‏صورت افرادی سازنده و مفید برای آ‏ن جامعه تلقی می شود.
‏سیلور و الکساندر:‏ برنامه آموزشی در حقیقت نقشه ای است که در آن فرصت های مناسب یادگیری برای افراد تحت تعلیم فراهم می شود.
‏2
‏بعضی از مفاهیم از برنامه درسی
‏پ‏هلوی هم گذاردن دروس
‏جدول زمانی ساعات دروس
‏تهیه و تنظیم ‏فهرست مندرجات برای یک یا چند درس
‏تهیه و تنظیم محتوا و مواد آموزشی برای یک یا چند درس
‏تهیه و تنظیم رئوس مطالب یک یا چند درس
‏فهرست دروس لازم برای گذراندن یک دوره تحصیلی
‏به طور کلی می توان تعاریفی که از برنامه درسی شده است در دسته های زیر تقسیم کرد.
‏1-‏ ‏برنامه درسی به عنوان محتوا:‏ تعریف سنتی از برنامه درسی است. این مفهوم هر چند امروزه چندان متداول نیست ولی هنوز مورد استفاده قرار می گیرد، این تعریف بسیار محدود است. زیرا بسیاری از عناصر دیگر برنامه درسی را مورد توجه قرار نداده است. دولین (Delvin)‏ و وارناک (Warnock)‏ برنامه درسی را این چنین تعریف کرده اند.
‏2-‏ ‏برنامه درسی به عنوان تجربه ها:‏برنامه درسی به عنوان تجربه ها، شامل مفهومی از برنامه درسی است که اغلب در فعالیت های ‏پ‏یشرفت گرایان مشهود است. دال، کازول و کمبل، اسمیت و تانروتانر چنین تعریفی از برنامه درسی کرده اند.
‏انتقادی که از این نوع تعریف شده این است که گستردگی قلم‏رو، می تواند مغایر هدف تعریف واژه‏ برنامه درسی باشد.
‏3-‏ ‏برنامه درسی به عنوان طرح یا نقشه:‏ از مهمترین ‏حامیان این دیدگاه‏«‏سیلور و الکساندر‏»‏ و ‏«‏ مک دونالد‏»‏ می باشند اینان برنامه درس را طراحی برای تدارک مجموعه ای از فرصت های یادگیری برای افراد تحت تعلیم قلمداد می نمایند.
‏نتیجه گیری:‏ اگر به تعاریف مختلف برنامه درسی توجه کنیم می بینیم هرکدام در نوع خود جامع نیستند. به طوری که بعضی از آنها به روش تاکید کرده اند. مثل تعاریف دال (Doll)‏ کازول و کمپ بل و لوی. بعضی از تعریف ها به محتوا و هدف بیشتر تاکید کرده اند. مانند تعاریف تابا (Taba)‏ و تانرو تانر (Tanner and Tanner)‏ و سیلور و الکساندر بیان کرده اند. شاید بتوان برنامه درسی را به این شکل تعریف کرد که جامع تر از تعاریف گذشته باشد.
‏3
‏«‏برنامه درسی به محتوای رسمی و غیر‏ رسمی، فرایند محتوا، آموزش های آ‏شکار و پنهان اطلاعات می گردد که به وسیله آنها فراگیر تحت هدایت مدرسه، دانش لازم را به دست می آورد، مهارتها را کسب می کند و گرایشها ، قدرشناسی و ارزشها را در خود تغییر می دهد‏»
‏تاریخچه برنامه ریزی درسی
‏بابیت (Bobbit)‏ به دلیل انتشار اولین کتاب با عنوان برنامه درسی در سال 1918 نامش تداعی کننده آغاز فعالیت رسمی حوزه برنامه درسی به عنوان یک رشته نظامند مطالعاتی است. در واقع برنامه ریزی درسی به عنوان یک حوزه تخصصی عملاً در اوایل قرن بیستم توسط فرانکلین بابیت (بوبیت) متولد گردید. پس از آن مسائل ا‏ین حوزه توجه بسیاری از صاحبنظران‏ تعلیم و تربیت را به خود معطوف ساخت. دومین اثری که در حوزه برنامه ریزی درسی انتشار یافت ‏«‏ساخت برنامه درسی‏»‏ ‏نام داشت. که توسط چارترز (Charters)‏ به رشته تحریر در امد. دهه های 1930 تا 1950 را باید مقطعی به شمار آورد که اندیشه های دیویی در باب برنامه درسی بیش از هر زمان دیگر در صحنه های علمی و تعلیم و تربیت رواج یافت. نفوذ گسترده تایلر مرهون کتابی است که در سال 1949 منتشر شد. این کتاب که ‏«‏اصول اساسی برنامه درسی و آموزشی‏»‏ نام داشت‏،‏ پس از کتاب ‏«‏دمکراسی و تعلیم و تربیت دیویی‏»‏ رتبه دوم را از نظر نفوذ و تاثیرگذاری بر تفکر و جریان عمل برنامه ریزی درسی احراز کرد.
‏سال 1957 یعنی سال پرتاب سفینه اسپوتینک ، نیز سال مهمی در تاریخچه برنامه ریزی درسی است. چرا که به واسطه آن رواج بی سابقه فعالیت های ناظر به طراحی برنامه های درسی جدید- بویژه ریاضی و علوم گردید.
‏دهه ‏1960،‏ سال نهضت بازگشت به پایه ها است. در این دوره دانشمند پروری برنامه های درسی مورد انتقاد واقع گردید.
‏دهه 1970 را باید سال تضج گرفتن فعالیت های ارزشیابی در حوزه برنامه درسی دانست دهه 1980 و 1990 بهبود کیفیت برنامه درسی، دستور کار قرار گرفت و در عین حال، این مقطع را باید دوران عطف توجه به ماهیت انسانی تعلیم و تر‏بیت نامید که بارزترین جلوه های آ‏ن در نهضت ‏«‏نومفهوم گرایی‏»‏ و ‏«‏پست مدرن‏»‏ هویداست.
‏مهندسی برنامه درسی
‏4
‏مجموعه فعالیت های سه گانه برنامه درسی از نظر ‏«‏بوشامب‏»‏ ‏«‏طراحی برنامه درسی‏»‏، ‏«‏ساخت برنامه درسی‏»‏ و ‏«‏تدوین برنامه درسی‏»‏ است.‏
‏الف: تدوین برنامه درسی (Curriculum Design)‏ ‏:‏ به فرایند نظم و تعیین توالی و تقدم و تاخیر عناصر برنامه درسی اشاره دارد.
‏ب: طراحی برنامه درسی (curriculum Construct)‏ :‏ به فرایند مشخص کردن عناصر بنرنامه درسی و گنجاندن آنها در برنامه اشاره می کند.
‏ج: س‏ا‏خت برنامه درسی (Curriculum Development)‏ :‏ ناظر بر فرایند تعیین ماهیت مولفه ها و عناصر برنامه درسی است. به عبارت دیگر تصمیم گیری درباره نحوه ایجاد و تکوین عناصر برنامه درسی را مد نظر قرار می دهد.

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.