تحقیق پیشگیری از اتلاف نان و سایر مواد غذایی

تحقیق پیشگیری از اتلاف نان و سایر مواد غذایی

تحقیق-پیشگیری-از-اتلاف-نان-و-سایر-مواد-غذاییلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 24 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ ‏روشهای پیشگیری از اتلاف منابع ملی
‏پیشگیری از اتلاف ‏نان و سایر مواد غذایی
‏بررسی علل و ‏میزان ضایعات آرد و نان های مختلف
‏پرویز ایرانی
‏مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی‏،‏ کرج اول جاده ماهدشت روبروی ترمینال
‏تلفن: 2705242، 2708359، 2705320 –‏ 0261
‏ دورنگار: 2706277- 0261
‏چکیده
‏این مطالعه ب‏ه ‏منظور‏ ‏بررسی میزان ضایعات آرد‏ ‏و‏ ‏نان ها‏ ‏در‏ ‏نانوائی ها‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏حین مصرف و‏ ‏ارتباط آن با‏ ‏کیفیت ماده اولیه، نوع نان، نحوه تولید، پخت و‏ ‏مصرف در‏ ‏سه استان تهران بدلیل تنوع نان ها، خوزستان بدلیل حداکثر‏ ‏تولید‏ ‏نان بصورت تافتون و‏ ‏در‏ ‏استان گلستان بیشتر‏ ‏بصورت بربری انجام گردید. ‏ا‏ین بررسی ها‏ ‏از‏ ‏آذرماه‏ ‏1380 طبق پرسشنامه های مختلف‏ ‏(پرسشنامه مربوط به خانوار‏ ‏مصرف کننده، پرسشنامه عمومی مصرف کننده، پرسشنامه اختصاصی مصرف کننده) با‏ ‏286‏ ‏سئوال ب‏ه ‏اجرا‏ ‏در‏ ‏آمد. در‏ ‏عمل هم برای یا‏د‏داشت برداری و‏ ‏آمارگیری از‏ ‏ضایعات نان ها‏ ‏اول هر‏ ‏ماه با‏ ‏تحویل پلاستیک های رنگی به منازل، نان خشک های هر‏ ‏ماه به تفکیک،‏ ‏لواش،‏ ‏بربری‏،‏ سنگک، تافتون و‏ ‏حجیم جمع آوری و‏ ‏آخر‏ ‏همان ماه با
‏ ‏روشهای پیشگیری از اتلاف منابع ملی
‏پیشگیری از اتلاف ‏نان و سایر مواد غذایی
‏ ‏مراجعه مجدد‏ ‏به منازل نان خشک ها‏ ‏با ترازوی سیار‏ ‏توزین، پرسشنامه ها‏ ‏تکمیل و‏ ‏اول ماه بعد‏ ‏همین عملیات در‏ ‏منازل و‏ ‏مناطق دیگر از‏ ‏شهرها‏ ‏تکرار‏ ‏می شد. از‏ ‏سئوالات مهم پرسشنامه شامل: تعداد‏ ‏خانوار، درآمد، درصد‏ ‏مصرف و خرید‏ ‏نوع نان، مصرف روزانه، تعداد‏ ‏نان خریداری شده در‏ ‏روز‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏هر‏ ‏وعده، نحوه نگهداری، نان موردعلاقه، برشتگه یا ‏خمیری، ایراد‏ ‏نان ها، ضایعات هر‏ ‏نان به تفکیک در‏ ‏ماه، علت ضایعات، نحوه پیشگیری از‏ ‏ضایعات، ضایعات در‏ ‏نانوائی ها، ضایعات آرد‏ ‏در‏ ‏نانوائی ها، و…‏ مورد‏ ‏بررسی و یادداشت برداری قرارگرفت.‏ ‏در‏ ‏این طرح سعی شده با‏ ‏در‏ ‏نظر‏ ‏گرفتن کلیه جوانب، ضایعات نان که تاکنون درحد‏ ‏حدس وگمان بود‏ ‏به یک نتیجه دقیق و‏ ‏قابل قبولی دسترسی پیدا‏ ‏کرد.
‏ ‏
‏مقدمه
‏قسمت اعظم ضایعات نان که از‏ ‏طرف برخی‏ ‏سازمان ها‏ ‏با‏ ‏میزان های متفاوت اعلام می شود عملا‏ً‏ ‏در‏ ‏مرحله مصرف ایجاد‏ ‏می شود. البته ضایعات نان منشأ‏ ‏تولید‏ ‏را‏ ‏نیز‏ ‏دارد‏ ‏که در‏ ‏این زمینه میتوان عدم یکنواختی کیفیت آردها‏ ‏که درنتیجه عدم اختلاط‏ ‏گندم ها‏ ‏بوجود‏ ‏می آید‏ ‏برشمرد‏.
‏ ‏روشهای پیشگیری از اتلاف منابع ملی
‏پیشگیری از اتلاف ‏نان و سایر مواد غذایی
‏عدم اشتغال نانوایان با‏ ‏تجربه، رعایت نکردن اصول صحیح تهیه خمیر، استفاده از‏ ‏جوش شیرین بجای خمیرمایه وخمیرترش، رعایت نکردن مراحل تخمیر، عدم دقت در‏ ‏پخت، درست نبودن عرضه و‏ ‏توزیع، فرم و‏ ‏نازک بودن نان ها‏ ‏عوامل زیاد‏ ‏دیگری که سبب دورریز می شوند. شایان ذکراست که درکشورهای پیشرفته دو‏ ‏شغل بسیار‏ ‏مهم ارثی بوده و‏ ‏از‏ ‏پدر‏ ‏به پسر ارشد‏ ‏و‏ ‏یا ب‏ه ‏یکی از‏ ‏پسرها‏ ‏ب‏ه ‏ارث ‏ ‏می رسد: 1ـ حرفه نانوائی، 2ـ شغل کشاورزی
‏با‏ ‏این قانون سبب می شود‏ ‏که درحرفه نانوائی پسر‏ ‏با‏ ‏استفاده از‏ ‏تجربیات پدر‏ ‏آمیخته با تکنولوژی روز‏ ‏نان را به بهترین وجهی تولید‏ ‏و‏ ‏رضایت مصرف کننده فراهم شود.
‏در‏ ‏کشاورزی هم سبب می شودکه قطعات و‏ ‏زمین های کشاورزی به‏ ه‏مان اندازه حفظ و یکپارچگی زمین ها برای تولید‏ ‏اقتصادی محفوظ بماند.
‏با‏ ‏کمال تأسف هر‏ ‏دو‏ ‏مورد‏ ‏در‏ ‏ایران برعکس دیگر‏ ‏کشورها‏ ‏بوده، ضعف و‏ ‏عدم پیشرفت دراین دو زمینه سرنوشت ساز‏ ‏باین مسائل هم مربوط می شود.
‏افزایش مصرف نان ب‏ه ‏دلیل رو‏ ‏به رشد‏ ‏جمعیت، کاهش درآمدها، ابتدائی بودن تولید‏ ‏و‏ ‏فرم نان ها از‏ ‏یک‏ ‏طرف، عدم انگیزه و ‏علاقه نانوا‏ ‏ب‏ه ‏منظور‏ ‏تولید‏ ‏نان مأکول، عدم هماهنگی و‏ ‏تطابق بین درآمدها
‏ ‏روشهای پیشگیری از اتلاف منابع ملی
‏پیشگیری از اتلاف ‏نان و سایر مواد غذایی
‏ ‏و‏ ‏هزینه ها، سیاست نادرست دولت در‏ ‏امر‏ ‏تأمین‏ ‏نان و‏ ‏دلائل بسیار‏ ‏دیگر‏ ‏عملا‏ً‏ ‏حرفه نانوائی را‏ ‏در‏ ‏کشور‏ ‏بی‏ ‏ارزش کرده و‏ ‏عدم رقابت در‏ ‏این صنف نیز‏ ‏سبب افت کیفیت و‏ ‏افزایش ضایعات می شود‏ ‏که هنوز‏ ‏مشکلات نان و‏ ‏ضایعات سرسام‏ ‏آور‏ ‏آن لاینحل باقی مانده است.
‏علاوه بر‏ ‏پائین بودن کیفیت ماده اولیه‏ (‏گندم و‏ ‏آرد)‏ ‏علل دیگری که ایجاد‏ ‏ضایعات نموده و‏ ‏از طرف مصرف کننده عنوان و‏ ‏در‏ ‏پرسشنامه‏ ‏ها‏ ‏ب‏ه ‏آنها‏ ‏اشاره شده است بشرح زیر‏ ‏می باشند:
‏1ـ نان باید‏ ‏تازه با‏ ‏برشتگی یکنواخت، خمیر‏ ‏ماندن اطراف نان بخصوص درنان لواش سبب ضایعات می شود.
‏2ـ عدم وجودامکانات درخانواده های کم درآمد‏ ‏مثل فریزر‏ ‏برای نگ‏ه‏داری نان.
‏3-‏ خرید‏ ‏بیش از‏ ‏نیاز‏ ‏نان در‏ ‏خانوارهای کم درآمد‏ ‏و‏ ‏پرجمعیت سبب ضایعات بیشتر‏ ‏می شود.
‏4ـ استفاده از‏ ‏جوش شیرین سبب بدبو، بدطعم، بدرنگ شدن نان و‏ ‏ایجاد‏ ‏ضایعات می شود.
‏5ـ عدم رعایت شرایط صحیح تهیه خمیر‏ ‏و‏ ‏عجله در‏ ‏تولید‏ ‏خمیر،‏ ‏پخت و‏ ‏اتمام سریع سهمیه آرد‏ ‏روزانه، نازک بودن نان ها‏ ‏که سبب خرد‏ ‏شدن و‏ ‏ضایعات می شود.

 

دانلود فایل

تحقیق پیشینه (دوره ی قاجاریه) 31 ص

تحقیق پیشینه (دوره ی قاجاریه) 31 ص

تحقیق-پیشینه-(دوره-ی-قاجاریه)-31-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 32 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏پیشینه (دوره ی قاجاریه)
‏محبوبی اردکانی در کتاب ‏«‏تاریخ موسسات تمدنی جدید‏»‏ ، در مورد تأسیس دارالفنون در دوره ی قاجاریه می نویسد:
‏«‏نام مدرسه ای که به فرمان امیرکبیرتأسیس شد دارالفنون بود و این نام بالصراحه در روزنامه وقایع اتفاقیه مکرر دیده می شود ولی خود امیرکبیر در نامه ای که برای استخدام معلم به (جان داود) نوشته است آن را مکتب خانه پادشاهی خوانده و در نخستین خبر تأسیس آن هم(تعلیم خانه) نام برده شده است. و محتمل است که گذراندن نام دارالفنون تقلیدی از دارالفنون عثمانی و اساساً تأسیس آن هم، به همان اسم و روش کار، یکی از نتیجه های هم چشمی مخصوص امیر با اولیای دولت عثمانی بوده است.
‏محل دارالفنون همان جا بو‏د‏ که (الآن) دبیرستان دارالفنون هست. در سال 1266 هجری قمری در این محل که در شمال شرقی ارگ شاهی و قبلاً سربازخانه بود شروع به ساختمای مدرسه کردند. تا یکسال کار چندان پیشرفت نداشت و چون امیر می خواست زودتر به نتیجه برسد از سال 1267 میرزا رضای مهندس باشی را که در زمان فتحعلیشاه به لندن اعزام شده بود و درآنجا درس خوانده بود مأمور تهیه ی نقشه ی ساختمان کرد. میرزا رضا ظاهراً از روی نقشه سربازخانه و عمارت (وولیچ) انگلستان نقشه ساختمان را تهیه نمود. (محمد تقی خان معمار باشی) ساختمان آن را به عهده گرفت و در همان سال قسمت شرقی آن خاتمه یافت و این عمارت که به قول روزنامه وقایع اتفاقیه بنایی عالی و طرحی جدید مشتمل بر پنجاه حجره ی منقشِ مذهبِ وسیع بود، در سال 1269 هجری قمری به اتمام رسید.‏»
‏تجدید بنای دارالفنون
‏در نقشه ی عبدالغفار که به سال 1309 هجری قمری یعنی به فاصله بیش از 40 سال از ساخت مدرسه [در دوره ی قاجاریه] تهیه شده، ورودی اصلی دارالفنون از جنوب و از طریق معبری متصل به خیابان الماسیه است. قورخانه مبارکه و مسجد مهد علیا نیز در این خیابان قرار دارند. در این نقشه خیابان الماسیه از شمال به میدان توپخانه و از جنوب به خیابان درب اندرون متصل می شده است. تأتر و تماشاخانه ی مدرسه در شمال شرقی بنا و در لبه ی خیابان ناصرخسرو و در حدود شمالی موقعیت فعلی ورودی مدرسه قرار دارد. دکتر عیسی صدیق در کتاب
‏2
‏پیشینه (دوره ی قاجاریه)
‏محبوبی اردکانی در کتاب ‏«‏تاریخ موسسات تمدنی جدید‏»‏ ، در مورد تأسیس دارالفنون در دوره ی قاجاریه می نویسد:
‏«‏نام مدرسه ای که به فرمان امیرکبیرتأسیس شد دارالفنون بود و این نام بالصراحه در روزنامه وقایع اتفاقیه مکرر دیده می شود ولی خود امیرکبیر در نامه ای که برای استخدام معلم به (جان داود) نوشته است آن را مکتب خانه پادشاهی خوانده و در نخستین خبر تأسیس آن هم(تعلیم خانه) نام برده شده است. و محتمل است که گذراندن نام دارالفنون تقلیدی از دارالفنون عثمانی و اساساً تأسیس آن هم، به همان اسم و روش کار، یکی از نتیجه های هم چشمی مخصوص امیر با اولیای دولت عثمانی بوده است.
‏محل دارالفنون همان جا بو‏د‏ که (الآن) دبیرستان دارالفنون هست. در سال 1266 هجری قمری در این محل که در شمال شرقی ارگ شاهی و قبلاً سربازخانه بود شروع به ساختمای مدرسه کردند. تا یکسال کار چندان پیشرفت نداشت و چون امیر می خواست زودتر به نتیجه برسد از سال 1267 میرزا رضای مهندس باشی را که در زمان فتحعلیشاه به لندن اعزام شده بود و درآنجا درس خوانده بود مأمور تهیه ی نقشه ی ساختمان کرد. میرزا رضا ظاهراً از روی نقشه سربازخانه و عمارت (وولیچ) انگلستان نقشه ساختمان را تهیه نمود. (محمد تقی خان معمار باشی) ساختمان آن را به عهده گرفت و در همان سال قسمت شرقی آن خاتمه یافت و این عمارت که به قول روزنامه وقایع اتفاقیه بنایی عالی و طرحی جدید مشتمل بر پنجاه حجره ی منقشِ مذهبِ وسیع بود، در سال 1269 هجری قمری به اتمام رسید.‏»
‏تجدید بنای دارالفنون
‏در نقشه ی عبدالغفار که به سال 1309 هجری قمری یعنی به فاصله بیش از 40 سال از ساخت مدرسه [در دوره ی قاجاریه] تهیه شده، ورودی اصلی دارالفنون از جنوب و از طریق معبری متصل به خیابان الماسیه است. قورخانه مبارکه و مسجد مهد علیا نیز در این خیابان قرار دارند. در این نقشه خیابان الماسیه از شمال به میدان توپخانه و از جنوب به خیابان درب اندرون متصل می شده است. تأتر و تماشاخانه ی مدرسه در شمال شرقی بنا و در لبه ی خیابان ناصرخسرو و در حدود شمالی موقعیت فعلی ورودی مدرسه قرار دارد. دکتر عیسی صدیق در کتاب
‏2
‏«‏یادگار عمر‏»‏ در مورد شکل اولیه و تغییرات مدرسه که به دستور او انجام شده است، می نویسد:
‏«‏درسال 1327 عمارت دارالفنون در اساس همان بود که در سال 1268 به دستور امیرکبیر ساخته شده بود و تا سال 1348 باقی بود و در وسط یک حیاط وسیع مشجر حوض بزرگی قرار داشت که قسمتی از آب شاه دائماً از آن می گذشت. در چهار طرف حیاط مذکور اطاق های درس بود و جلوی تمام آنها دور تا دور ایوان یک سره با گنبدهای آجری که از سمت حیاط بر ستون های عریض ‏و ضخیم آجری تکیه داشت. عرض ایوان سرتاسری بیش از 5 متر بود و به همین سبب تمام اتاق های درس کمی تاریک بود.‏اتاق های ضلع جنوب را بر مجرای قنات بزرگ شاه ‏ ‏آب شاه- قنات آبی که به دارالخلاف(دوره قاجاریه) منتهی می شد.
‏ ساخته بودند و همیشه مرطوب بود. در موقع تحصیل من [ عیسی صدیق ] در اتاق های نمناک جنوبی کلاس نقاشی و زبان انگلیسی و مقدمات طب دائر بود.
‏در موقع تجدید این بنا ‏ ‏تجدید بنای دارالفنون 6 سال طول کشید و بنای جدیدی در محل بنای قبلی توسط مارکف ساخته شد.
‏ در سال 1348 هجری قمری مطابق با 1307 شمسی ریاست تعلیمات عمومی کشور با من بود و به مهندس مارکف خاطر نشان شد که ساختمان جدید دارالفنون باید تالار اجتماعات داشته باشد. بنابراین اضلاع شمالی، شرقی، غربی اختصاص به کلاس درس داده شود و تالار اجتماعات در جنوب حیاط قرار گیرد. مهندس مارکف این نظر را به کار بست ولی با وسایل و مصالح آن روز نتوانست مانع رطوبت کف دیوارهای تالار شود.‏»‏ در مورد چگونگی و مراحل ساخت دارالفنون روزنامه ها و نشریات وقت از سال 1307 شمسی اطلاعاتی در اختیار قرار می دهند: ‏«‏ساختمان قسمت غربی مدرسه ی دارالفنون که دارای 12 کلاس و دو طبق‏ه‏ است ‏خاتمه یافته و فقط جزئی تعمیری باقی دارد... و قرار است اول فروردین 1308 شاگردان به قسمت جدید انتقال یابند. برای نصب یک دستگاه بزرگ در مدرسه نیز دستور داده شده مناره ی ساعتی در حیاط مدرسه ساخته شود. مخارج این ساختمان تاکنون در حدود 16 هزار تومان شده. همچنین دستور داده شده که عمارت شمالی مدرسه را خراب و از اول سال 1308 شروع به ساختمان جدید نمایند.‏»‏ ‏روزنامه ی اطلاعات ش 576، 1307 هـ.ش

‏3
‏«‏از چندی به این طرف وزارت معارف شروع به تعمیرات و ساختمان جدید عمارت مدرسه ی دارالفنون نموده و عملیات ساختمان بنای جدید به جدیت تعقیب گردیده که زودتر تمام شود و به قرار معلوم پس از تکمیل عمارت و ساختمان های جدید مدرسه ی عالی طب به آنجا منتقل می شود.‏»
‏در سال 1313، دو تالار بزرگ جهت نمایش و خطابه ساخته شد.
‏خصوصیات معماری:
‏سنگ بنای دارالفنون در اوائل 1266 ق در زمینی واقع در شمال شرقی ارگ که پیش از آن سربازخانه بود نهاده شد. نقشه آن را میرزا رضای مهندس از شاگردانی بود که زمان عباس میرزا برای تحصیل به انگلیس رفته بود کشیده شده و محمدتقی خان معمارباشی آن را ساخت و شاهزاده بهرام میرزا به کار بنایی آن رسیدگی می کرد.
‏ساختمان بخش شرقی دارالفنون تا اواخر 1267 به انجام رسید و مورده بهره برداری قرار گرفت و بقیه ‏آ‏ن تا اوائل 1269 پایان یافت. چهار طرف مدرسه را پنجاه اتاق (منقش مذهب) که هر کدام به طول و عرض چهار ذرع ساخته و در جلوی آنها ایوان های وسیعی را بنا نمودند. در گوشه شمال شرقی محوطه تالار تأتر احداث شد، در پشت دارالفنون کارخانه شمع کافوری و آزمایشگاه فیزیک و شیمی و دواسازی برپا نمودند، چاپخانه ای هم ضمیمه آن گردید، به علاوه کتابخانه و سفره خانه ای نیز ساخته شد. در ورودی دارالفنون به طرف خیابان ارگ "باب همایون" باز می شد لیکن به سال 1292 ‏ورودی مدرسه به خیابان ناصریه منتقل گردید که تا به امروز نیز این درب استفاده می گردد. ساختمان دارالفنون دارای پنجاه ‏اتاق‏ در چهارطرف بود که قسمتی از دیوارهای ‏آ‏ن به گچبری و نقش ها و تذهیب های بدیع آراسته گردید، این ‏اتاق‏ ها هم سان و هم اندازه بوند میان حیاط دارالفنون حوض بزرگی قرار گرفته بود، در ضلع شرقی و در کنار خیابان ناصریه چند مغازه ساخته بوند و بر بالای آنها سربازخانه های چند که سال ها هرچند در طی روزگاران بر کالبد این بنای فرهنگی آسیب ها و تغییرات فراوانی وارد گردیده لیکن بسیاری از علما و دانشمندان از این کانون تعلیم و تربیت سر بیرون آورده و خود مسبب تعلیم شاگردانی ممتاز گردیده تا نام دارالفنون را چون نگینی درخشان در صفحات تاریخ فرهنگی ایران به ثبت برسانند.

 

دانلود فایل

تحقیق پیشینه تاریخی تربت حیدریه 14 ص

تحقیق پیشینه تاریخی تربت حیدریه 14 ص

تحقیق-پیشینه-تاریخی-تربت-حیدریه-14-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 20 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏تربت حیدریه
‏پیشینه تاریخی
‏نام اولیه آن زاوه بوده است واین شهر در سال 540 هـ ق تجدید بنا شد و چون مزار مولانا قطب الدین حیدر در این شهر می باشد به نام تربت حیدریه مشهور گشت .
‏ابن بطوطه و حمدالله مستوفی از این دیار یاد کرده اند .
‏حمدالله مستوفی می گوید : پنجاه پاره از توابع آن است و با طلوع دولت صفویان نام تربت حیدریه در تاریخ رخ می نماید .
‏طول و عرض جغرافیایی شهرستان تربت حیدریه در پایان سال 1384
‏شهرستان تربت حیدریه در طول شرقی ‏ حداقل و ‏در حداکثر می باشد و در طول شمالی نیز دارای ‏ در حداقل و ‏درحداکثر می باشد
‏مشخصات عمومی شهرستان در پایان سال 1384
‏این شهرستان دارای مساحتی بالغ بر 029/622 کیلومتر مربع و دارای 5 بخش ، 5 شهر و 11 دهستان می باشد .
‏مساحت ‏به کیلومترمربع
‏تعداد بخش
‏تعداد شهر
‏تعداد دهستان
‏029/622
‏5
‏5
‏11
‏بخش کشاورزی شهرستان تربت حیدریه :
‏وسعت کل زمینهای کشاورزی استان معادل 000/500/1 هکتار تخمین زده می شود . سالانه از مجموع زمینهای کشاورزی 31 درصد آن به زیر کشت محصولات سالانه به صورت آبی و 5/6 درصد آن به زیر کشت سالانه به صورت دیمی می باشد .
‏2
‏در شهرستان تربت حیدریه از کل اراضی زراعی و باغات 82 درصد به صورت آب و 18 درصد این اراضی به صورت دیم کشت می شود .
‏اراضی مس‏ت‏عد کشاورزی
‏وسعت آبی
‏وسعت دیم
‏اراضی زیر کشت سالانه
‏150896
‏32920
‏باغات
‏10250
‏2650
‏آیش
‏60000
‏120000
‏بر اساس اطلاعات به دست آمده از اراه ی کل منابع طبیعی شهرستان در سال 1383 کاربری اراضی کشاورزی شهرستان تربت حیدریه به شرح زیر بوده است .
‏باغ و قلسمتان دیم 8/0 درصد ، باغ و قلسمتان دیم 7/2 درصد . آیش دیم 8/31 درصد . آیش آبی 16 درصد زیر کشت آبی 40 درصد زیر کشت دیم 7/6 درصد
‏وسعت مراتع : وسعت اراضی مراتعی درحدود 21 هکتار برآورد شده است که از نوع مراتع درجه 2 و 3 پائین تر می باشد در حدود 90 دصد از این مراتع غیر مشجر و 10 درصد مرتع را اراضی مشجر تشکیل داده است .
‏توزیع مراتع در سطح شهرستان
‏نام بخش
‏وسعت به هکتار
‏درصد از کل مراتع
‏مرکزی
‏000/90
‏2/9
‏بایگ
‏000/100
‏2/10
‏کدکن
‏000/130
‏2/13
‏3
‏زاوه
‏000/200
‏4/20
‏فیض آباد
‏000/180
‏4/18
‏رشتخوار
‏000/280
‏6/28
‏مهمترین جریانات سطحی و رودخانه های شهرستان
‏نام رودخانه
‏سرچشمه
‏طول به کیلومتر
‏وسعت حوزه آبریز
‏متوسطه دبی پایه لیتر به ثانیه
‏کال سالار
‏روستای کامه بالا
‏140
‏2070
‏200
‏شصت دره
‏کوههای شصت دره
‏125
‏152
‏90
‏رود معجن
‏کوههای چهل تن
‏336
‏81
‏کاهیچه
‏ارتفاعات کوه سماق
‏150
‏روان آب های سطحی شهرستان تربت حیدریه به تفکیک بخش و دهستان
‏بخش
‏دهستان
‏رودخانه قلئه
‏رودخانه ضعی
‏کدکن
‏بالارخ
‏1
‏1
‏پایین رخ
‏2
‏3
‏میان رخ
‏1
‏2
‏کدکن
‏4
‏9
‏بایگ
‏بایگ
‏4
‏35
‏مرکزی
‏بالا ولایت
‏2
‏5
‏4
‏پایین ولایت
‏1
‏2
‏رشتخوار
‏آستانه
‏-
‏6
‏جنگل
‏1
‏2
‏رشتخوار
‏-
‏3
‏فیض آباد
‏ازغد
‏1
‏5
‏مه ولات
‏-
‏-
‏زاوه
‏زاوه
‏5
‏15
‏سملیان
‏5
‏20
‏صفائیه
‏-
‏10
‏جمع
‏27
‏118
‏تعداد دشت شهرستان و پراکندگی آن
‏نام دشت
‏تعداد صاتها
‏تخلیه سالانه به هزارمترمکعب
‏رخ
‏زاوه
‏رشتخوار
‏جنگل
‏ازعقد
‏فیض آباد
‏145
‏209
‏58
‏1
‏140
‏32
‏20527
‏67834
‏20119
‏567
‏61669
‏17660
‏جمع
‏585
‏198376
‏چاه های عمیق و نیمه عمیق دایر در شهرستان

 

دانلود فایل

تحقیق پیل حرارتی 21 ص

تحقیق پیل حرارتی 21 ص

تحقیق-پیل-حرارتی-21-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 22 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏پیل حرارتی
‏مقدمه
‏پیلهای حرارتی مهمترین جزء باتری حرارتی به شمار می‌آیند. باتریهای ‏حرارتی ، باتریهایی هستند که بخاطر دارا بودن یک سری ویژگیهای منحصر به فرد ، برای ‏استفاده در اهداف نظامی کاملا مناسب می‌باشند. در این مقاله پیلهای حرارتی معرفی و ‏طبقه بندی می‌شوند. سپس اجزای پیلهای حرارتی شامل آند ، کاتد و الکترولیت این پیلها ‏و مواد تشکیل دهنده آنها معرفی می‌شود. باتری حرارتی یک منبع تولید کننده ‏جریان ‏الکتریکی ‏است که به علت دارا بودن چگالی جریان بالا و قابلیت اطمینان زیاد و ‏عمر طولانی ، به منظور تأمین جریان الکتریکی مورد نیاز در سلاحهای نظامی بکار ‏می‌روند. این جریان الکتریکی بوسیله تعدادی پیل تولید می‌شود. بر حسب اینکه جریان ‏مصرفی مورد نیاز چقدر باشد، تعداد پیلها ، نحو ه آرایش آنها به صورت سری یا موازی و ‏نیز ابعاد الکترودها متفاوت خواهد بود.
‏ساختمان پیل
‏هر پیل از سه بخش اصلی و سه بخش فرعی تشکیل شده است. اجزای ‏اصلی عبارتند از: کاتد (قطب منفی) ، الکترولیت و آند (قطب مثبت). اجزای فرعی نیز ‏عبارتند از جمع کننده جریان قطب مثبت ، جمع کننده جریان قطب منفی و منابع گرمایی. ‏برخلاف سایر ‏پیلهای شیمیایی ‏که دارای الکترولیت مایع ‏هستند، در پیلهای حرارتی ، الکترولیت در دمای محیط ، جامد و غیر هادی است، لذا در ‏شرایط معمولی پیل غیر فعال خواهد بود. اما زمانی که الکترولیت به صورت مذاب در آید، ‏یونیزه می‌شود و ‏هدایت الکتریکی ‏بسیار زیادی پیدا می‌کند. ‏ابن عامل باعث می‌شود تا واکنش الکتروشیمیایی بین آند و کاتد برقرار شود و جریان ‏الکتریکی در پیل تولید گردد. این جریان توسط جمع کننده‌ها انتقال می‌یابد. ‏الکترولیت زمانی به صورت مذاب در می‌آید که تا دمایی بالاتر از نقطه ذوبش گرم شود. ‏این گرما از طریق منابع گرمایی موجود در لابلای پیلها تأمین می‌شود.
‏پیل حرارتی
‏مقدمه
‏پیلهای حرارتی مهمترین جزء باتری حرارتی به شمار می‌آیند. باتریهای ‏حرارتی ، باتریهایی هستند که بخاطر دارا بودن یک سری ویژگیهای منحصر به فرد ، برای ‏استفاده در اهداف نظامی کاملا مناسب می‌باشند. در این مقاله پیلهای حرارتی معرفی و ‏طبقه بندی می‌شوند. سپس اجزای پیلهای حرارتی شامل آند ، کاتد و الکترولیت این پیلها ‏و مواد تشکیل دهنده آنها معرفی می‌شود. باتری حرارتی یک منبع تولید کننده ‏جریان ‏الکتریکی ‏است که به علت دارا بودن چگالی جریان بالا و قابلیت اطمینان زیاد و ‏عمر طولانی ، به منظور تأمین جریان الکتریکی مورد نیاز در سلاحهای نظامی بکار ‏می‌روند. این جریان الکتریکی بوسیله تعدادی پیل تولید می‌شود. بر حسب اینکه جریان ‏مصرفی مورد نیاز چقدر باشد، تعداد پیلها ، نحو ه آرایش آنها به صورت سری یا موازی و ‏نیز ابعاد الکترودها متفاوت خواهد بود.
‏ساختمان پیل
‏هر پیل از سه بخش اصلی و سه بخش فرعی تشکیل شده است. اجزای ‏اصلی عبارتند از: کاتد (قطب منفی) ، الکترولیت و آند (قطب مثبت). اجزای فرعی نیز ‏عبارتند از جمع کننده جریان قطب مثبت ، جمع کننده جریان قطب منفی و منابع گرمایی. ‏برخلاف سایر ‏پیلهای شیمیایی ‏که دارای الکترولیت مایع ‏هستند، در پیلهای حرارتی ، الکترولیت در دمای محیط ، جامد و غیر هادی است، لذا در ‏شرایط معمولی پیل غیر فعال خواهد بود. اما زمانی که الکترولیت به صورت مذاب در آید، ‏یونیزه می‌شود و ‏هدایت الکتریکی ‏بسیار زیادی پیدا می‌کند. ‏ابن عامل باعث می‌شود تا واکنش الکتروشیمیایی بین آند و کاتد برقرار شود و جریان ‏الکتریکی در پیل تولید گردد. این جریان توسط جمع کننده‌ها انتقال می‌یابد. ‏الکترولیت زمانی به صورت مذاب در می‌آید که تا دمایی بالاتر از نقطه ذوبش گرم شود. ‏این گرما از طریق منابع گرمایی موجود در لابلای پیلها تأمین می‌شود.
‏طبقه بندی پیلهای حرارتی
‏پیلهای حرارتی انواع گوناگونی دارند؛ اما می‌توان ‏بطور کلی آنها را به دو دسته پیلهای لیتیومی و پیلهای کلسیومی تقسیم نمود. طیف ‏گسترده‌ای از مواد به منظور ساخت اجزای پیل مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ ولی نحوه ‏انتخاب آنها باید به گونه‌ای باشد که بتواند بر حسب نیاز ، بهترین سطح ‏ولتاژ ‏و ‏جریان ‏را تأمین نماید. در پیلهای لیتیومی از لیتیم و ترکیبات آن و در پیلهای کلسیومی از ‏کلسیم و ترکیبات آن برای ساخت قطعات اصلی پیل استفاده می‌گردد. محدوده ولتاژ قابل ‏تأمین توسط هر پیل در حدود 1.5 تا 3.5 ولت است.
‏پیلهای لیتیومی
‏آند
‏در این پیلها ابتدا از لیتیوم خالص به عنوان آند استفاده می‌شد؛ اما ‏استفاده از این ماده مشکلاتی را به همراه داشت. لیتیوم خالص بیش از اندازه فعال است ‏و کار کردن با آن آسان نیست. از طرفی دارای نقطه ذوب پایینی است و در دمای 181 درجه ‏سانتیگراد ذوب می‌شود. در نتیجه در درجه حرارت عملکرد پیل ، به صورت مذاب در می‌آمد ‏و می‌تواند به سمت بیرون نشت پیدا کرده و باعث اتصال کوتاه شدن پیل می‌گردید. به ‏همین دلیل مجبور بودند لیتیوم مذاب را بوسیله یک قطعه اسفنجی مهار نمایند که این ‏کار نیز مشکلاتی را به همراه داشت. لذا دیگر از لیتیوم خالص برای اند استفاده نمی ‏شود، بلکه از آلیاژهای لیتیوم مانند لیتیوم- آلومینیوم و لیتیوم - سیلسیوم برای این ‏منظور استفاده می‌شود. این کار مزایای زیادی دارد: از جمله اینکه نقطه ذوب را ‏افزایش می‌دهد. به گونه‌ای که در درجه حرارت عملکرد پیل ، آند می‌تواند پایداری ‏حرارتی خود را حفظ نماید. از سوی دیگر ساخت و کاربردی کردن آن آسانتر ‏است.
‏بر طبق نمودار فازی لیتیوم - سیلیسیوم ، با افزایش درصد سیلیسیم در ‏آلیاژ ، نقطه ذوب ترکیب حاصل افزایش می‌یابد. بهترین حالت به ازای ترکیب 33 درصد ‏لیتیوم و 67 درصد سیلیسیوم بدست می‌آید که دارای نقطه ذوب 760 درجه است. اما از ‏آنجا که مقدار لیتیوم موجود در این ترکیب کم ایست. برای استفاده به عنوان آند چندان ‏مناسب نیست. برطبق نمودار ، ترکیب 44 درصد لیتیوم و 56 درصد سیلیسیوم مناسبترین آند
‏است؛ چرا که دارای نقطه ذوب 730 درجه است و میزان فعالیت آن نیز به اندازه کافی ‏می‌باشد.
‏ا‏لکترولیت
‏بطور معمول از نمکهای هالیدی فلزات قلیایی برای ساخت الکترولیت ‏استفاده می‌شود. این کار بخاطر قابلیت هدایت الکتریکی بسیار بالای این نمکها در ‏حالت مذاب است. نقطه ذوب هر یک از این نمکها بالاست. در صورتی که الکترولیت باید ‏دارای نقطه ذوب به نسبت پایینی باشد تا تأمین گرمای لازم برای رسیدن به نقطه ذوب ‏آسان باشد. به همین دلیل از ترکیب یوتکتیک دوگانه یا سه گانه این نمکها استفاده ‏می‌شود. ترکیب یوتکتیک به ترکیبی گفته می‌شود که کمینه نقطه ذوب را به ازای درصد ‏معینی از اجزای تشکیل دهنده‌اش دارا باشد. در پیلهای حرارتی بطور معمول از ترکیب ‏یوتکتیک کلریدهای لیتیوم و پتاسیم به عنوان الکترولیت استفاده می‌شود. نقطه ذوب هر ‏یک از این دو ماده به ترتیب 614 و 790 درجه سانتیگراد است. در حالی که نقطه ذوب ‏ترکیب یوتکتیک آنها برابر با 352 درجه سانتیگراد است.
‏در درجه حرارت عملکرد ‏پیل ، الکترولیت به صورت مذاب در می‌آید و ممکن است به بیرون نشت پیدا کند و از ‏آنجا که هادی است، می‌تواند باعث اتصال کوتاه پیل گردد. به منظور جلوگیری از این ‏پدیده ، مقدار معینی از ماده‌ای که نقطه ذوب بالایی داشته و از لحاظ شیمیایی نیز با ‏اجزای پیل سازگار باشد را بدان می‌افزایند. بطور معمول از اکسیدهای دیر گداز برای ‏این منظور استفاده می‌شود. در بیشتر پیلهای لیتیومی اکسید منیزیم بکار برده می‌شود ‏که در واقع به عنوان یک چسب عمل می‌کند و در نقطه ذوب الکترولیت ، آن را به صورت ‏خمیری شکل در آورده و از جاری شدن آن جلوگیری می‌کند.
‏کاتد
‏طیف گسترده‌ای از مواد به عنوان کاتد در پیلهای لیتیومی مورد استفاده ‏قرار می‌گیرند. اما بیشتر از سولفیدهای فلزی نظیر سولفید آهن ، بی سولفید آهن ، ‏سولفید مس و بی سولفید کبالت برای این منظور استفاده می‌شود. مهمترین مشخصه مواد ‏فعال کاتد این است که دارای پایداری حرارتی باشد تا در دمای عملکرد پیل دچار تجزیه

 

دانلود فایل

تحقیق پیوند شیمیایی و انواع آن 16 ص

تحقیق پیوند شیمیایی و انواع آن 16 ص

تحقیق-پیوند-شیمیایی-و-انواع-آن-16-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 20 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏پیوند‏ ش‏یمیایی‏ و انواع آن
‏اتمهای‏ گازها‏ی‏ ب‏ی‏‌‏اثر‏ م‏یل‏ ندارند با عنصرها‏ی‏ د‏یگر‏ پ‏یوند‏ تشک‏یل‏ دهند ‏یا‏ با اتمها‏ی‏ د‏یگری‏ از نوع خود به ‏یکدیگر‏ بپ‏یوندند،‏ ول‏ی‏ عنصرها‏ی‏ د‏یگر‏ به جز گازها‏ی‏ ب‏ی‏‌‏اثر‏ نم‏ی‏‌‏توانند‏ به تنها‏یی‏ و بدون پ‏یوستن‏ به اتمها‏ی‏ عنصرها‏ی‏ د‏یگر‏ ‏یا‏ اتمها‏ی‏ د‏یگری‏ از نوع خود به بقا‏ی‏ خود ادامه د‏هند‏ و حتما با‏ید‏ با اتم ‏یا‏ اتمها‏ی‏ د‏یگر‏ پ‏یوند‏ تشک‏یل‏ دهند. به هم پ‏یوستن‏ دو اتم را معمولا تشک‏یل‏ پ‏یوند‏ م‏ی‏‌‏گویند‏.
‏دید‏ کل‏ی‏
‏بررسی‏ مواد ساده و مرکب در طب‏یعت‏ نشان م‏ی‏‌‏دهد‏ که اکثر‏یت‏ قر‏یب‏ به اتفاق اتمها در طب‏یعت‏ به حالت آزاد وجود ندارند. مواد ساده‌ا‏ی‏ که در طب‏یعت‏ به حالت آزاد وجود دارند، بندرت بصورت مولکول تک اتم‏ی‏‌‏هستند‏. ب‏یشتر‏ مواد ساده بصورت مولکولها‏ی‏ دو ‏یا‏ چند اتم‏ی‏ در ‌طب‏یعت‏ پ‏یدا‏ م‏ی‏‌‏شوند‏. برا‏ی‏ مثال گاز ه‏یدروژنی‏ که از اثر اس‏یدها‏ بر فلزها ‏یا‏ از تجز‏یه‏ الکتر‏یکی‏ آب ‏یا‏ از هر راه د‏یگری‏ بدست م‏ی‏‌‏آید،‏ بصورت مولکول دو اتم‏ی‏ است.
‏اکسیژن‏ ن‏یز‏ در اغلب موارد بصورت مولکول دو اتم‏ی‏ و گاه‏ی‏ ن‏یز‏ بصورت مولکول سه اتم‏ی‏ اوزون ‏یافت‏ م‏ی‏‌‏شود‏. فسفر سف‏ید‏ بصورت مولکول چهار اتم‏ی‏ و گوگرد بصورت مولکول هشت اتم‏ی‏ است. تنها گازها‏ی‏ ب‏ی‏‌‏اثر‏ در طب‏یعت‏ بصورت تک اتم‏ی‏ ‏یافت‏ م‏ی‏‌‏شوند‏.
‏پیوند‏ ش‏یمیایی‏ در ه‏یدروژن‏
‏وقتی‏ دو اتم ه‏یدروژن‏ به ‏یکدیگر‏ نزد‏یک‏ م‏ی‏‌‏شوند،‏ اورب‏یتالهای‏ اتم‏ی‏ آنها به ‏یک‏ اورب‏یتال‏ مولکول‏ی‏ تبد‏یل‏ م‏ی‏‌‏شود‏. در اورب‏یتال‏ مولکول‏ی‏ ابر الکترون‏ی‏ تحت تاث‏یر‏ جاذبه دو هسته قرار دارد. در حال‏ی‏ که در اورب‏یتال‏ اتم‏ی‏ ابر الکترون‏ی‏ تحت تاث‏یر‏ جاذبه ‏یک‏ هسته است.
‏چون‏ ن‏یروی‏ جاذبه هسته‌ها در فضا‏ی‏ ب‏ین‏ دو هسته از جاها‏ی‏ د‏یگر‏ ب‏یشتر‏ است، در نت‏یجه‏ تراکم ابر الکترون‏ی‏ در فاصله دو هسته از جاها‏ی‏ د‏یگر‏ ب‏یشتر‏ خواهد بود.
‏انرژی‏ پ‏یوند‏
‏انرژی‏ پ‏یوند‏ ، عبارت است از مقدار انرژ‏ی‏ آزاد شده به هنگام تشک‏یل‏ پ‏یوند‏ ب‏ین‏ ‏یک‏ مول اتمها‏ی‏ گاز‏ی‏ شکل ‏یک‏ عنصر با ‏یک‏ مول اتمها‏ی‏ گاز‏ی‏ شکل همان عنصر ‏یا‏ عنصر د‏یگر‏.
‏پ‏یوند‏ ه‏یدروژنی‏
‏هرگاه‏ ه‏یدروژن‏ به اتم‏ی‏ با الکترونگات‏یوی‏ ز‏یاد‏ مثل فلوئور ، اکس‏یژن‏ ‏یا‏ ن‏یتروژن‏ متصل گردد، شرا‏یطی‏ برا‏ی‏ بوجود آمدن نوع بس‏یاری‏ مهم‏ی‏ جاذبه ب‏ین‏ مولکول‏ی‏ مثبت ـ منف‏ی‏ که آن را پ‏یوند‏ ه‏یدروژنی‏ م‏ی‏‌‏گویند‏ حاصل م‏ی‏‌‏شود‏. به عبارت د‏یگر‏ ، اتم ه‏یدروژن‏ ‏یک‏ مولکول و زوج الکترون غ
‏2
‏یر‏ مشترک مولکول د‏یگر‏ متقابلا همد‏یگر‏ را جذب م‏ی‏‌‏کنند‏ و پ‏یوندی‏ تشک‏یل‏ م‏ی‏‌‏شود‏ که به پ‏یوند‏ ه‏یدروژنی‏ ، Hydrogen Bond‏ مرسوم است.
‏اطلاعات اولیه
‏جاذبه بین مولکولی ‏دربرخی از ‏ترکیبات هیدروژن‌دار ‏بطور غیرعادی قوی است. ‏این جاذبه در ترکیباتی مشاهده می‌شود که درآنها بین هیدروژن و ‏عناصری ‏که اندازه کوچک و ‏الکترونگاتیویته ‏زیاد دارند، پیوند هیدروژنی وجود دارد. پیوند هیدروژنی نه تنها بین مولکولهای یک ‏نوع ماده ، بلکه بین مولکولهای دو ماده متفاوت که توانایی تشکیل پیوند هیدروژنی را ‏دارند نیز برقرار می‌شود.
‏نحوه تشکیل پیوند هیدروژنی
‏پیوند هیدروژنی بر اثر جاذبه اتم هیدروژن اندک ‏مثبت موجود در یک مولکول و اتم بسیار الکترونگاتیو ‏موجود در مولکول ‏دیگر (یا در محل دیگر همان مولکول اگر مولکول به قدر کافی بزرگ باشد که بتواند روی ‏خود خم شود) تولید می‌گردد. جا به جا شدن یک ‏جفت الکترون ‏به سمت عنصر بسیار الکترونگاتیو ‏نیتروژن ، اکسیژن یا فلوئور موجب می‌شود که این اتمها دارای بار منفی جزئی ‏شوند.
‏در این صورت پیوند هیدروژنی پلی است میان دو ‏اتم ‏شدیدا الکترونگاتیو با یک اتم هیدروژن که از طرفی بطور ‏کووالانسی ‏با یکی از اتمهای الکترونگاتیو و از طرف دیگر بطور ‏الکترواستاتیکی‏ (‏جاذبه مثبت به منفی) با اتم الکترونگاتیو دیگر پیوند یافته است. استحکام پیوند ‏هیدروژنی ‏یک‌دهم ‏تا ‏یک‌پنجاهم ‏قدرت یک ‏پیوند ‏کوالانسی ‏متوسط است.
‏شرایط تشکیل پیوند هیدروژنی
‏3
‏بالا بودن الکترونگاتیوی اتمهای متصل به هیدروژن: ‏برهمین اساس است که ‏فلوئور (الکترونگاتیوترین عنصر) ، قویترین پیوند هیدروژنی و اکسیژن (الکترونگاتیوتر ‏از نیتروژن) ، پیوند هیدروژنی قویتری درمقایسه با نیتروژن تشکیل می‌دهد. همچنین بار ‏مثبت زیاد بر روی اتم هیدروژن ، زوج الکترون مولکول دیگر را بشدت جذب می‌کند و کوچک ‏بودن اندازه اتم هیدروژن سبب می‌شود که ملکول دوم بتواند به آن نزدیک شود.
‏کوچک بودن اتمهای متصل به هیدروژن : ‏پیوند هیدروژنی واقعا مؤثر فقط در ‏ترکیبات فلوئور ، اکسیژن و نیتروژن تشکیل می‌شود. با وجود اینکه دو اتم نیتروژن و ‏کلر ‏، الکترونگاتیوی برابر دارند، چون اتم کلر از اتم نیتروژن بزرگتر است بر خلاف ‏نیتروژن ، کلر پیوند هیدروژنی ضعیفی تشکیل می‌دهد.
‏توجیه خواص غیرعادی برخی از مواد
‏وجود خواص غیرعادی برخی از مواد در حالت ‏جامد ‏یا ‏مایع ‏از جمله بالا بودن دماهای ذوب و جوش ، نشان می‌دهد که نیروهای جاذبه بین مولکولی در ‏آنها به اندازه‌ای زیاد است که نمی‌توان آن را به تأثیرهای متقابل ضعیف بین مولکولی ‏نسبت داد. آشناترین این نوع مواد ، فلوئورید هیدروژن ، آب و آمونیاک است که بسیاری ‏از خواص آنها از جمله دماهای جوش و ذوب آنها از دماهای جوش و ذوب ترکیبهای مشابه ‏خود ، برای مثال ‏بطور ‏غیرمنتظره‌ای بالاتر است.
‏شاید تصور شود که علت این وضعیت غیر عادی ، قطبیت ‏به نسبت زیاد این مولکولهاست. البته تا اندازه‌ای همین طور است. اما بررسی دقیق این ‏پدیده غیر عادی نشان می‌دهد که باید نیروی جاذبه قویتر از نیروهای جاذبه دوقطبی _ ‏دوقطبی بین مولکولهای آنها برقرار باشد.
‏اگر به ساختار الکترونی مولکولهای ‏توجه شود، ‏می‌توان به موردهای مشترک بین آنها پی برد. این وجه اشتراک ، وجود دست کم یک پیوند ‏کوالانسی با اتم هیدروژن و یک ‏اوربیتال ‏هیبریدی ناپیوندی ‏دو الکترونی اتم مرکزی بسیار الکترونگاتیو در هر یک از ‏آنهاست.
‏4
‏اتمهای ‏الکترونگاتیوی ‏بالایی دارند با هیدروژن پیوند کوالانسی بشدت قطبی بوجود می‌آورند، بطوری که ‏هیدروژن به میزان قابل توجهی خصلت یک ‏پروتون ‏را پیدا می‌کند. جفت الکترون ناپیوندی و قابل واگذاری روی اتم الکترونگاتیو H ‏، این ‏امکان را پدید می‌آورد که اتم هیدروژن در نقش پل ، اتم‌های الکترونگاتیو دو ‏مولکول ‏را به یکدیگر متصل کند و نیروی جاذبه‌ بین مولکولی بوجود می‌آید که به پیوند ‏هیدروژنی مرسوم است.
‏خواص ترکیبات دارای پیوند کووالانسی
‏ترکیباتی که مولکولهای آنها از طریق ‏پیوند هیدروژنی به همدیگر پیوسته‌اند، علاوه بر دارا بودن ‏نقاط جوش ‏بالا ، بطور غیرعادی در دمای بالا ‏ذوب ‏می‌شوند و ‏آنتالپی تبخیر ‏، ‏آنتالپی ذوب ‏و ‏گرانروی ‏آنها زیاد است.
‏علت شناور بودن یخ
‏یخ ‏روی آب شناور می‌ماند، زیرا به هنگام ‏انجماد ‏، منبسط می‌شود. سبب این انبساط پیوند هیدروژنی میان مولکول‌های خمیده آب است ‏ساختار خمیده یا زاویه‌ای مولکول آب ناشی از آرایش چهار وجهی چهار جفت الکترون در ‏لایه ظرفیت ‏یک اتم است. ساختار زاویه‌ای ‏مولکول آب ‏و پیوند هیدروژنی میان مولکولهای ‏آب به آن معنی است که هر مولکول آب می‌تواند حداکثر با چهار مولکول آب دیگر پیوند ‏هیدروژنی داشته باشد.
‏پس آب مایع را می‌توان به صورت خوشه‌هایی از مولکولهای ‏آب تصورکرد، خوشه‌هایی که با پیوند هیدروژنی از مولکولهای آب ساخته شده‌اند و دائم ‏در حال حرکتند. شمار مولکولها در هر خوشه و سرعت حرکت خوشه‌ها به ‏دما ‏بستگی دارد. با سرد شدن آب ، مجموعه‌هایی از مولکولهای آب که بسرعت در حرکت‌اند، ‏کند می‌شوند و در نقطه انجماد به یکدیگر قلاب شده ساختمان سه بعدی منبسط شده‌ای را ‏بوجود می‌آورند. این ساختمان گسترده‌تر موجب می‌شود که تراکم یخ کمتر از آب ‏اشد.
‏ذوب شدن یخ در حدود 15% انرژی پیوند‌های هیدروژنی را می‌شکند و این ‏امر سبب فرو ریختن ساختار می‌شود. در نتیجه مایعی متراکم حاصل می گردد.
‏چرا نقطه جوش آب بالا است؟

 

دانلود فایل