دانلود تحقیق برنامه ریزی استراتژیک 24ص

تحقیق-برنامه-ریزی-استراتژیک-24ص
تحقیق برنامه ریزی استراتژیک 24ص
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 28
حجم فایل: 27 کیلوبایت
قیمت: 8000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 28 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏برنامه ریزی استراتژیک
‏تعریف برنامه‌ریزی
‏برنامه‌ریزی عبارتست از فرایندی دارای مراحل مشخص و ‏به هم پیوسته برای تولید یک خروجی منسجم در قالب سیستمی هماهنگ از تصمیمات. برنامه ‏بیانی روشن، مستند و مشروح از مقاصد و تصمیمات است. برنامه خروجی فرایند ‏برنامه‌ریزی است اما برنامه ریزی یک فرایند پیوسته است که پیش از اتخاذ هر تصمیمی ‏آغاز شده و پس از اجرای آن تصمیم ادامه می یابد. از جنبه ماهیت، برنامه‌ریزی دارای ‏انواع ‏برنامه‌ریزی فیزیکی ‏، سازمانی، فرایند، ‏مالی، وظیفه‌ای و عمومی است. از جنبه افق زمانی، برنامه‌ریزی را می‌توان در قالب ‏برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت ‏، برنامه‌ریزی میان ‏مدت و برنامه‌ریزی بلندمدت دسته‌بندی کرد.
‏بیشتر برنامه‌ریزی‌ها بر اساس دیدگاه ‏عقلایی، دارای شکل آرمان‌ها و اهداف- طرح‌ها و اقدامات- منابع موردنیاز هستند. در ‏این مدل‌ها ابتدا آرمان‌ها و اهداف سازمانها تبیین شده، سپس طرح‌ها و اقدامات لازم ‏تعیین و در نهایت منابع موردنیاز برای انجام پروژه برآورد می‌گردند.
‏برنامه‌ریزی و تغییر
‏تغییر در شرایط محیط، سیاست‌ها، نگرش‌ها، ‏دیدگاه‌ها، ساختارها، نظام ها و . . . عواملی هستند که بر آرمان‌ها و اهداف ‏برنامه‌ریزی تأثیر گذاشته که در نهایت باعث تغییر برنامه می‌گردند. برنامه‌ریزی در ‏شکل اشاره شده در فوق ظرفیت و توانایی مقابله با چنین تغییراتی را نداشته و منجر به ‏شکست می‌گردد. این شرایط موجب رشد این تفکر شد که در برنامه‌ریزی باید بتوان با ‏تغییرات، جهت حرکت سازمان را تغییر داد و جهت و رفتار جدیدی را در پیش گرفت. این ‏نگرش زمینه‌ساز ابداع برنامه‌ریزی استراتژیک شد. بر خلاف برنامه‌ریزی سنتی که در آن ‏آرمان‌ها و اهداف تعیین می‌شوند در برنامه ریزی استراتژیک، هدف تبیین و تدوین
2
‏استراتژی است. بسته به نوع، تنوع و ماهیت تغییرات موجود در محیط می‌توان ترکیبی از ‏برنامه‌ریزی سنتی ‏و برنامه‌ریزی استراتژیک ‏را به کار برد.
‏استراتژی
‏استراتژی برنامه، موضع، الگوی رفتاری، پرسپکتیو، سیاست یا ‏تصمیمی است که سمت و سوی دیدگاه‌ها و جهت حرکت سازمان را نشان می‌دهد. استراتژی ‏می‌تواند تحت ‏سطوح سازمانی ‏، وظایف و محدوده زمانی متفاوت ‏تعریف شود.
‏برنامه‌ریزی استراتژیک
‏برنامه‌ریزی استراتژیک گونه‌ای از ‏برنامه‌ریزی ‏است که در آن هدف، تعریف و ‏تدوین استراتژی‌هاست. از آنجایی که استراتژی می‌تواند عمر کوتاه یا بلند داشته باشد ‏برنامه‌ریزی استراتژیک می‌تواند برنامه‌ریزی بلند‌مدت یا کوتاه‌مدت باشد اما ‏رویکردی متفاوت دارد.
‏مدیریت استراتژیک
‏آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا بعضی از شرکت‌های بزرگ ‏و موفق در مدت زمان کوتاهی با از دست دادن سهم بزرگی از بازار خود به موقعیتی ‏معمولی و حتی تأسف بار تنزل یافته‌اند و چرا برخی از شرکت‌های کوچک و گمنام به ‏یکباره به جایگاه‌های ممتازی در صحنه رقابت بین الملل رسیده‌اند؟ آیا در این مورد ‏فکر کرده‌اید که چرا برخی از مؤسسات، نوسان‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی را به ‏راحتی تحمل نموده و بر آنها غلبه می‌کنند و در مقابل برخی از سازمان‌ها طعم تلخ ‏شکست را چشیده و از ادامه راه باز می‌مانند؟ به عقیده بسیاری از متخصصان ‏علم مدیریت ‏پاسخ بسیاری از این گونه سئوالات
4
‏را باید در مفاهیمی به نام «استراتژی» و «مدیریت استراتژیک» جستجو کرد. در این ‏مقاله سعی شده است نگاهی گذرا بر مدیریت استراتژیک و ضرورت و موانع بکارگیری آن در ‏سازمان‌ها داشته باشیم.
‏تعریف استراتژی و مدیریت استراتژیک
‏تعاریف مختلف و گاه ناسازگاری از ‏استراتژی و مدیریت استراتژیک ارائه شده است. به تعبیر یکی از متخصصان ‏مدیریت ‏این عبارات مانند« هنر» است که وقتی آنها را می‌بینیم تشخیص دادن آنها آسان است اما ‏وقتی در پی تعریف کردن و توضیح دادن آنیم خیلی مشکل به نظر می‌رسد.
‏استراتژی
‏الگویی بنیادی از اهداف فعلی و ‏برنامه‌ریزی ‏شده، بهره برداری و تخصیص منابع ‏و تعاملات یک سازمان با بازارها، رقبا و دیگر عوامل محیطی است. طبق این تعریف یک ‏استراتژی باید سه چیز را مشخص کند:
‏چه اهدافی باید محقق گردد
‏روی کدام صنایع، بازارها و محصول‌ها باید تمرکز کرد
‏چگونه برای بهره‌برداری از فرصت‌های محیطی و مواجهه با تهدیدهای محیطی به منظور ‏کسب یک مزیت رقابتی منابع تخصیص یابد و چه فعالیت‌هایی انجام گیرد.
‏مدیریت استراتژیک
‏تصمیمات و فعالیت‌های یکپارچه در جهت توسعه ‏استراتژی‌های مؤثر، اجرا و کنترل نتایج آنهاست.
4
‏بنابراین مدیریت استراتژیک ‏فعالیت‌های مربوط به بررسی، ارزشیابی و انتخاب استراتژی‌ها، اتخاذ هر گونه تدابیر ‏درون و بیرون سازمانی برای اجرای این استراتژی‌ها و در نهایت کنترل فعالیت‌های ‏انجام شده را در برمی‌گیرد.
‏ضرورت استفاده از مدیریت استراتژیک
‏با نگاهی دقیق به مفهوم مدیریت ‏استراتژیک می‌توان به ضرورت استفاده از آن پی برد. با توجه به تغییرات محیطی که در ‏حال حاضر شتاب زیادی به خود گرفته است و پیچیده شدن تصمیمات سازمانی، لزوم بکارگیری ‏برنامه‌ای جامع برای مواجهه با اینگونه مسائل بیشتر از گذشته ملموس می‌شود. این ‏برنامه چیزی جز برنامه استراتژیک نیست. مدیریت استراتژیک با تکیه بر ذهنیتی پویا، ‏آینده‌نگر، جامع‌نگر و اقتضایی راه حل بسیاری از مسائل سازمانهای امروزی است. پایه ‏های مدیریت استراتژیک بر اساس میزان درکی است که مدیران از شرکت‌های رقیب، بازارها، ‏قیمت‌ها، عرضه‌کنندگان مواد اولیه، توزیع‌کنندگان، دولت‌ها، بستانکاران، سهامداران ‏و مشتریانی که در سراسر دنیا وجود دارند قرار دارد و این عوامل تعیین‌کنندگان ‏موفقیت تجاری در دنیای امروز است. پس یکی از مهمترین ابزارهایی که سازمان‌ها برای ‏حصول موفقیت در آینده می‌توانند از آن بهره گیرند «مدیریت استراتژیک» خواهد بود.
‏مزایای مدیریت استراتژیک

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.