دانلود تحقیق بودجه 84 و ابهامات آن

تحقیق-بودجه-84-و-ابهامات-آن
تحقیق بودجه 84 و ابهامات آن
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 29
حجم فایل: 25 کیلوبایت
قیمت: 8000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 29 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏بودجه 84 و ابهامات آن
‏اساس لایحه بودجه ‏157‏ هزار میلیارد تومانی سال ‏84‏ که چندی پیش به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، سهم بودجه عمومی بالغ بر ‏52‏ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‏ ‏های دولتی ‏105‏ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.‏
‏این لایحه از آنجا که نخستین بودجه ارائه شده در چارچوب برنامه چهارم و سند چشم‏ ‏انداز ‏۲۰‏ ساله است از اهمیتی دوچندان برخوردار می‏ ‏باشد. اکنون کار بررسی این لایحه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی آغاز شده و نمایندگان مجلس پیشنهادهای اصلاحی خود در این زمینه را ارائه کرده‏ ‏اند
‏.عمده‏ ‏ترین مباحث پیرامون لایحه بودجه سال آینده تنظیم آن بر مبنای طرح تثبیت قیمت‏ ‏ها و آثار و نتایج این طرح بر روند تدوین و تصویب لایحه بودجه سال ‏۸۴‏ است. بررسی اجمالی لایحه بودجه سال آینده نشان می‏ ‏دهد که این لایحه با چالش‏ ‏هایی مواجه است.
‏با محمد کردبچه مدیر کل دفتر برنامه‏ ‏ریزی اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه‏ ‏ریزی کشور پیرامون چالش‏ ‏های پیش‏ ‏روی لایحه بودجه سال ‏۸۴‏ و اقداماتی که برای تدوین و عملیاتی‏ ‏تر شدن این لایحه صورت گرفته به گفت‏ ‏وگو نشستیم که در زیر می‏ ‏خوانید:

2
‏ تأثیر طرح تثبیت قیمت‏ ‏ها بر روند تدوین و بررسی لایحه بودجه سال ‏۸۴‏ چگونه بوده است؟
‏در خصوص طرح تثبیت قیمت‏ ‏ها به نظر می‏ ‏رسد اختلاف برداشت داریم و می‏ ‏توان گفت بین دولت و مجلس در این زمینه دو برداشت کاملاً متفاوت وجود دارد چرا که دولت به دنبال اجرای برنامه چهارم بر مبنای جدول شماره ‏۴‏ این برنامه در بودجه سال آینده است، اما طراحان طرح تثبیت قیمت‏ ‏ها و کاهش سود بانکی یا اعتقادی به برنامه چهارم نداشته و یا نمی‏ ‏خواهند توجه کنند. این ادعا را بر مبنای این استدلال مطرح می‏ ‏کنم که وقتی مبنای بودجه سال آینده را جدول شماره ‏۴‏ برنامه قرار می‏ ‏دهیم در این جدول به طور مشخص منابع حاصل از ماده ‏۳‏ برنامه و منابع و مصارف آن را قید کرده‏ ‏ایم. بنابر این وقتی به این موضوع اشاره می‏ ‏کنیم بدان معنی است که اگر سال ‏۸۴‏ را حذف کنیم می‏ ‏بینیم که با ‏۲۹‏ هزار میلیارد ریال کاهش درآمد و عدم تعادل در بودجه مواجه خواهیم بود، اما طراحان طرح تثبیت قیمت‏ ‏ها می‏ ‏گویند اصلاً کاهش درآمد وجود ندارد و از این موضوع به عنوان عدم نفع یاد می‏ ‏کنند و اعتقادی به کاهش درآمد ندارند. اینها حرف‏ ‏هایی است که به راحتی می‏ ‏توان مطابق با جداول برنامه در رابطه با آن استدلال کرد و در جلسات مجلس نیز مطابق با این جداول رقم به رقم و ردیف به ردیف توضیح داده شد منتهی تعمداً یا سهواً آنها اصرار دارند تا حرف خودشان را تکرار کنند.

3
‏ به چه میزان در تدوین بودجه سال آینده دقیقاً مطابق برنامه چهارم توسعه عمل کرده‏ ‏اید؟‏
در تنظیم و تدوین بودجه سال ‏۸۴‏ تا جایی که امکان‏ ‏پذیر بوده بر مبنای جدول شماره ‏۴‏ برنامه چهارم ستون سال ‏۱۳۸۴‏ عمل کرده‏ ‏ایم. وقتی طرح تثبیت قیمت‏ ‏ها مطرح و ماده ‏۳‏ برنامه نیز قبلاً حذف شده بود، ‏۳۷۰‏ هزار میلیارد ریال منابع در نظر گرفته شده از محل ماده ‏۳‏ این برنامه بود که در مقابل آن ‏۲۰۰‏ هزار میلیارد ریال هزینه‏ ‏های جبرانی در ماده مذکور پیش‏ ‏بینی شده بود (مواردی مانند مقاوم‏ ‏سازی ساختمان‏ ‏ها در برابر زلزله، ساماندهی حمل و نقل عمومی) و با این روند ‏۱۷۰‏ هزار میلیارد ریال مازاد منابع ناشی از ماده ‏۳‏ را داشتیم که این اعتبار برای تأمین سرمایه‏ ‏گذاری مورد نیاز برنامه مورد توجه قرار گرفته و رقم آن نیز سالانه مشخص بود.
‏از سال ‏۱۳۸۳‏ مبلغ ‏۲۹‏ هزارمیلیارد ریال منابع ناشی از این محل را داشته و می‏ ‏توانستیم از آن استفاده کنیم که عملاً با ارائه طرح تثبیت قیمت این اعتبار از بین خواهد رفت.نکته دیگر، در خصوص ماده ‏۳‏ برنامه چهارم آن است که در هیچ جای آن عنوان نشده که قیمت‏ ‏ها معادل قیمت‏ ‏های فوب خلیج فارس تعیین شود، بلکه عنوان شده که بر مبنای این قیمت‏ ‏ها باشد و باید توجه کرد که بر مبنا به هیچ وجه به معنای معادل نیست بلکه بدان معنا است که باید این قیمت‏ ‏ها را هدف قرار داده و به طرف رسیدن به این میزان حرکت کنیم. این نکته‏ ‏ای است که به اشتباه تکرار و عنوان می‏ ‏شود که بر اساس ماده ‏۳‏ از سال اول برنامه‏ ‏ می‏ ‏خواسته‏ ‏ایم قیمت برخی حامل‏ ‏های انرژی را ‏۳۰۰‏ الی ‏۳۵۰‏ تومان در نظر بگیریم که صحت ندارد بلکه مبنایی را که مورد نظر قرار داده‏ ‏ایم ‏۱۸۰‏ تومان بود و به دنبال ارقام مذکور نبوده‏ ‏ایم و این موضوع نیز برای همه حامل‏ ‏های انرژی مطرح نبود، بلکه در ماده مذکور قید شده که این قیمت در زمینه حامل‏ ‏هایی مانند نفت کوره، نفت گاز و بنزین مصداق خواهد داشت و همچنین مسائلی که در زمینه‏ ‏ آثار تورمی این ماده مطرح کنند نیز باید با توجه به این سه نکته مطرح شود.
‏آیا اجرای تدریجی ماده ‏۳‏ مد نظر بوده است؟‏
‏ا‏علام شده بود که برمبنای فوب خلیج‏ ‏فارس و این به معنای معادل نیست پس اجرای تدریجی برای رسیدن به معادل قیمت‏ ‏های خلیج‏ ‏فارس مدنظر بوده است.
4
‏ این دیدگاه جدیدی نیست که مطرح می‏ ‏شود؟
‏نه قبلاً نیز رسیدن تدریجی به قیمت‏ ‏های فوب خلیج‏ ‏فارس مد نظر بوده و دلیل آن نیز این است که در سال اول برنامه قیمت‏ ‏ها را بر مبنای ‏۱۸۰‏ تومان قرار دادیم. از سوی دیگر قیمت بنزین حتی قبل از افزایش شدید قیمت‏ ‏ها در فوب خلیج‏ ‏فارس بیش از این مبلغ و حدود ‏۲۷۰‏ تومان بود.نکته دیگری که با ارائه طرح تثبیت قیمت‏ ‏ها مطرح می‏ ‏شود آن است که ‏۸‏ قلم کالای مدنظر در این طرح مربوط به شرکت‏ ‏هایی می‏ ‏شود که سهم عمده‏ ‏ای در کل بودجه شرکت‏ ‏های دولتی دارند بنابر این اگر منابع این شرکت‏ ‏ها با مشکل مواجه شود، شرکت‏ ‏های مذکور زیانده شده و یا سود دهی کمتری خواهند داشت. چرا که شرکت‏ ‏های مذکور دو نوع پرداخت تحت عنوان مالیات و سود سهام را به دولت دارند که وقتی سود ویژه آنها کاهش پیدا کند موجب می‏ ‏شود تا مازاد سود سهامی که به دولت پرداخت می‏ ‏کنند نیز کاهش پیدا کند. این که گفته می‏ ‏شود آثار این طرح مربوط به شرکت‏ ‏ها بوده و بودجه عمومی دولت را دربرنمی‏ ‏گیرد نیز درست نیست.

‏آیا افزایش بیش از دو برابری قیمت بنزین در سال اول برنامه‏ ‏ بار تورمی را به همراه نداشت؟
‏از طریق جدول داده و ستانده و برآوردی که انجام داده‏ ‏ایم، اثر تورمی این افزایش قیمت حدود ‏۵‏ درصد خواهد بود و نمی‏ ‏دانم آمار ‏۲۰‏ الی ‏۶۰‏ درصدی ارایه شده در این زمینه بر کدام مبنای تئوریک مطرح شده است. براساس آمار بانک مرکزی که قیمت فوب را خیلی بیشتر گرفته نیز این آثار حدود ‏۳۵‏ درصد است.

‏ افزایش تدریجی قیمت بنزین مورد پذیرش منتقدین ماده ‏۳‏ نیز بوده اما افزایش بیش از صددرصدی این قیمت در سال اول برنامه چه توجیهی داشت؟
‏طی سال‏ ‏های گذشته نیز افزایش تدریجی ‏۱۰‏ الی ‏۲۰‏ درصدی قیمت بنزین را داشته‏ ‏ایم اما چه اتفاقی رخ داده است؟ قیمت‏ ‏گذاری بخش انرژی طی برنامه‏ ‏های دوم و سوم توسعه افزایش تدریجی بوده که اثر آن این بود که شدت انرژی از ‏۸/۵‏ دهم درصد در سال ‏۶۷‏ به

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.