دانلود مقاله در مورد حسد و جنبه های اخلاقی آن 21 ص

دانلود مقاله در مورد حسد و جنبه های اخلاقی آن 21 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-حسد-و-جنبه-های-اخلاقی-آن-21-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 21 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏دانشگاه ‏آزاد‏ واحد‏بجنورد
‏عنوان تحقیق :
‏حسد‏ و جنبه های اخلاقی آن
‏حسد
‏حسد، آرزوى زوال نعمت از برادر مسلمان است از نعمتهائى که صلاح او باشد.اما اگر ‏زوال نعمت را از او نخواهد بلکه مثل آن را براى خود بخواهد «غبطه و منافسه‏» است.و ‏اگر زوال چیزى را از کسى بخواهد که صلاح او نیست آن را «غیرت‏» خوانند.
‏بیان تفصیلى آن این است که اگر انگیزه حسد صرفا حرص بر این باشد که آن نعمت‏به ‏تو برسد، این از پستى و زبونى قوه شهویه است، و اگر انگیزه آن تنها رسیدن مکروهى به ‏محسود باشد از رذائل قوه غضب است، و از نتایج کینه - توزى است که آن هم از ‏نتایج‏خشم است، و اگر باعث آن ترکیبى است از هر دو، این از پستى و زبونى هر دو قوه ‏است.و ضد حسد، نصیحت و خیرخواهى است‏یعنى خواستن دوام نعمت‏خداوند بر برادر ‏مسلمانت، که صلاح او در آن است.
‏و شکى نیست که حکم قطعى به اینکه این نعمت صلاح است‏یا فساد ممکن نیست.چه بسا که ‏چیزى در آغاز و در نظر اول عمت‏شمرده شود و سرانجام بر صاحب خود و بال و فساد ‏باشد.پس ملاک و مناط در این امر ظن و گمان غالب است، و بنابراین اگر ظن غالب این ‏است که به صلاح اوست، خواستن زوال آن حسد است و خواستن دوام و بقاء آن خیرخواهى ‏است، و آنچه گمان رود که موجب فساد باشد، خواستن زوال آن غیرت است.اما آنچه صلاح و ‏فساد آن بر تو مشتبه است زوال و بقاء نعمت را براى برادرت مخواه مگر اینکه آن را به ‏شرط صلاح مقید کنى تا از حکم حسد رهایى یابى و حکم خیرخواهى برایت‏حاصل شود.و معیار ‏در نصیحت و خیرخواهى این است که آنچه را براى خود مى‏خواهى براى برادر خود نیز ‏بخواهى و آنچه را براى خود نمى‏خواهى و نمى‏پسندى براى او نیز نخواهى و نپسندى.و ‏معیار در حسد این است که آنچه را براى خود نمى‏خواهى براى او بخواهى، و آنچه را ‏براى خود مى‏خواهى براى او نخواهى.
‏فصل 1: مذمت‏حسد
‏حسد سخت‏ترین و دشوارترین بیماریهاى روانى و بدترین و پلیدترین رذایل است، و ‏صاحب خود را به عقوبت دنیا و عذاب آخرت گرفتار مى‏سازد.زیرا در دنیا لحظه‏اى از حزن ‏و الم خالى نیست و به هر نعمتى که در دست دیگران مى‏بیند رنج مى‏برد، و نعمت‏هاى ‏خداى تعالى نامتناهى است و هرگز از بندگان بریده و منقطع نمى‏شود، پس حسود پیوسته ‏در اندوه و رنج است.و وبال و سرانجام بد آن گریبانگیر خود او خواهد شد و اصلا به ‏محسود ضررى نمى‏رساند، بلکه موجب ازدیاد حسنات و بالا رفتن درجات او مى‏شود از این ‏رو که حسود بر او عیب مى‏گیرد، و آنچه در شرع جایز نیست درباره او مى‏گوید، پس ‏نسبت‏به او ظالم است و قستى از وزر و وبال محسود را بر دوش خود مى‏گیرد، و اعمال ‏شایسته خود را به دفتر اعمال او منتقل مى‏سازد، بنابراین حسد وى براى محسود جز خیر ‏و نفع اثرى ندارد.و با وجود این در مقام عناد و ضدیت‏با آفریدگار و پروردگار بندگان ‏است، زیرا اوست که نعمت‏ها و خیرات را بر بندگان چنانکه اراده فرموده به مقتضاى
‏حکمت و مصلحت‏خود ارزانى داشته است، پس حکمت‏حق و کامل او چنین اقتضا کرده که آن ‏نعمت‏بر آن بنده حاصل و باقى باشد، و حسود بیچاره زوال آن را مى‏خواهد.و آیا این ‏چیزى جز ناخشنودى از قضاء الهى در برترى دادن بعضى بندگان بر بعضى دیگر است؟ و این ‏نیست مگر آرزوى قطع فیوضات الهى که بر حسب حکمت‏بالغه مقدر و صادر شده و خواستن ‏خلاف آنچه خداوند به مقتضاى مصلحت اراده فرموده است! بلکه حسود طالب نقص بر خداى ‏سبحان است و نمى‏خواهد خدا را متصف به صفات کمالیه بداند.زیرا افاضه نعمت‏ها از سوى ‏خداوند در وقت‏شایسته و در جاى مستعد از صفات کمالیه خداى تعالى است که عدم آنها ‏نقص است‏بر او، و گرنه از او صادر نمى‏شد، و حسود ثبوت این نقص را مى‏خواهد.از سوى ‏دیگر حسود چون زوال نعمت‏هاى الهى را که وجوداتند مى‏خواهد و بازگشت‏شرور و بدیها ‏به عدم است پس وى طالب شر و دوستدار آن است.و حکما تصریح کرده‏اند که هر که به شر، ‏اگر چه براى دشمن، راضى و خشنود باشد در واقع شریر است.پس حسد بدترین رذائل و حسود ‏شریرترین مردم است.و چه خباثت و معصیتى بالاتر از این که کسى از راحت مسلمانى بدون ‏آنکه براى وى ضررى داشته باشد ناراحت و متالم شود؟ و از این رو در آیات و اخبار از ‏این صفت مذمت‏شدید شده است. خداى سبحان در ناشایسته شمردن آن مى‏فرماید:
«‏ام یحسدون الناس على ما آتاهم الله من فضله‏» (نساء 53) .
«‏یا به مردم نسبت‏به آنچه خدا از فضل و کرم خویش به آنان داده حسد مى‏برند؟» .و ‏مى‏فرماید:
«‏ود کثیر من اهل الکتاب ان یردونکم من بعد ایمانکم کفارا حسدا من عند انفسهم‏» (‏بقره 109) .
«‏بسیارى از اهل کتاب از حسدى که در دلشان است دوست دارند که شما را پس از ایمان ‏آوردنتان به کفر باز گردانند» .
‏و مى‏فرماید:
«‏ان تمسسکم حسنة تسؤهم و ان تصبکم سیئة یفرحوا بها» .
(‏آل عمران 120)
«‏اگر نیکیى به شما رسد بد حال و ناراحت مى‏شوند و اگر بدیى به شما رسد از آن ‏شادمان مى‏گردند» .
‏و رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: «الحسد یاکل الحسنات کما تاکل ‏النار الحطب‏» .
«‏حسد کارهاى نیک را مى‏خورد همچنانکه آتش هیزم را مى‏خورد» .
‏و نیز فرمود: «قال الله عز و جل لموسى بن عمران: یابن عمران لا تحسدن الناس على ‏ما آتیتهم من فضلى و لا تمدن عینیک الى ذلک و لا تتبعه نفسک، فان الحاسد ساخط ‏لنعمى، صاد لقسمى الذى قسمت‏بین عبادى.و من یک کذلک فلست منه و لیس منى‏» .
«‏خداى عز و جل به موسى بن عمران وحى فرمود که به مردم بر آنچه از فضل خود به ‏آنها داده‏ام حسد مبر، و چشمهاى خود را بر آن مدوز، و دلت را دنبال آن مکن، که حسود ‏نسبت‏به نعمت‏هاى من خشمگین است، و از تقسیمى که میان بندگان خود کرده‏ام جلوگیر ‏است.و هر که چنین باشد من از او نیستم و او از من نیست‏» .
‏و فرمود: «لا تحاسدوا و لا تقاطعوا و لا تدابروا و لا تباغضوا، و کونوا عباد ‏الله اخوانا» .
«‏حسد مورزید و از هم مگسلید و به یکدیگر پشت مکنید (راه مخالفت مپوئید) و دشمنى ‏منمائید، بندگان خدا! با هم برادر باشید» .
‏و فرمود: «دب الیکم داء الامم قبلکم: الحسد و البغضاء هى الحالقة، لا اقول حالقة ‏الشعر، و لکن حالقة الدین.و الذى نفس محمد بیده! لا تدخلون الجنة حتى تؤمنوا، و لن ‏تؤمنوا حتى تحابوا.
‏الا انبئکم بما یثبت ذلک لکم؟ افشوا السلام بینکم‏» «بیمارى امتهاى پیش در شما ‏راه یافته: حسد و دشمنى که سترنده است، نه سترنده موى بلکه سترنده دین.به خدائى که ‏جان محمد به دست اوست، به بهشت نمى‏روید تا ایمان آورید، و ایمان نخواهید آورد تا ‏یکدیگر را دوست‏بدارید.
‏آیا مى‏خواهید شما را به چیزى خبر دهم که مهربانى و دوستى را میان شما برقرار ‏کند؟ به همدیگر سلام کنید!» .
‏و فرمود: «کاد الفقر ان یکون کفرا، و کاد الحسد ان یغلب القدر» . «فقر نزدیک است ‏که به کفر انجامد، و حسد نزدیک است که بر قدر غلبه کند (1) » .
‏و فرمود: «به زودى به امت من بیمارى امتها خواهد رسید.پرسیدند:
‏بیمارى امتها چیست؟ فرمود: «خود پسندى و ستیزندگى، و سرکشى، و زیاده جوئى، و ‏همچشمى در دنیا، و دورى نمودن و حسد ورزیدن، تا آنکه ستم و تعدى و سپس آشوب و فتنه ‏پدید آید» .
‏و فرمود: «ترسناکتر چیزى که بر امتم مى‏ترسم این است که مالشان زیاد شود پس با ‏یکدیگر حسد ورزند و یکدیگر را به قتل رسانند» .
‏و فرمود: «براى نعمت‏هاى خدا دشمنانى هست.پرسیدند: آنها کیانند؟
‏فرمود: کسانى که به مردم بر آنچه خدا از فضل خود به ایشان داده حسد مى‏برند» .
‏و در یکى از احادیث قدسى وارد شده است که: «خداوند فرمود: حسود دشمن نعمت من است ‏و از قضاء من خشمگین است و به قسمتى که در میان بندگانم کرده‏ام راضى و خشنود ‏نیست‏» .
‏امام باقر علیه السلام فرمود: «ان الرجل لیاتى باى بادرة فیکفر.و ان الحسد لیاکل ‏الایمان کما تاکل النار الحطب‏» .
«‏گاهى مرد شتابزدگى و تندى مى‏کند و کافر مى‏شود.و حسد ایمان را مى‏خورد ‏همچنانکه آتش هیزم را مى‏خورد» .
‏و حضرت صادق علیه السلام فرمود: «آفة الدین: الحسد و العجب و الفخر» «آفت دین ‏حسد و خودبینى و فخر فروشى است‏» .
‏و فرمود: «ان المؤمن یغبط و لا یحسد، و المنافق یحسد و لا یغبط (2) » .
«‏مؤمن غبطه مى‏برد و حسد نمى‏ورزد، ولى منافق حسد مى‏ورزد و غبطه نمى‏برد» .
‏و فرمود: «حسود پیش از آنکه ضررى به محسود برساند به خود زیان مى‏زند، چنانکه ‏ابلیس به سبب حسد براى خود لعنت‏به ارث برد، و براى آدم برگزیدگى و هدایت و بالا ‏رفتن به مقام حقایق عهد و اصطفاء الهى را حاصل کرد.
‏پس محسود باش و حسود مباش، که ترازوى حسود همیشه سبک است‏به واسطه سنگینى ترازوى ‏محسود (3) ‏، و روزى قسمت‏شده است، پس حسد چه نفعى به حسود و چه ضررى به ‏محسود مى‏رساند.و ریشه حسد از کورى دل و انکار فضل و کرم خداى تعالى است، و اینها ‏دو بالند براى کفر.و به واسطه حسد فرزند آدم در حسرت جاوید افتاد، و به دره هلاکتى ‏سقوط کرد که هرگز نجاتى براى او نیست.و حسود را توبه نیست، زیرا بر آن مصر و به آن ‏معتقد است و حسد سرشت اوست که بدون معارض و بى‏سبب ظاهر مى‏شود، و سرشت از ریشه ‏تغییر نمى‏پذیرد، هر چند که ‏معالجه شود (4) » .
‏یکى از حکما گفته است: «حسد زخمى است‏بهبود ناپذیر» .
‏و یکى از خردمندان گفته است: «ظالمى شبیه‏تر به مظلوم از حسود ندیدم، که نعمت ‏ترا نقمت‏خود مى‏داند» .
‏و یکى از بزرگان گوید: «حسود از مجالس و مجامع جز مذمت و ذلت‏بهره‏اى نمى‏برد، و ‏از ملائکه جز لعنت و دشمنى به او نمى‏رسد، و از خلق جز غم و اندوه عایدش نمى‏شود، و ‏در وقت مردن جز سختى و هراس نصیبى ندارد، و در قیامت جز رسوائى و عذاب به او ‏نمى‏رسد» .
‏اخبار و روایات در نکوهش حسد بیرون از حد شمار است، و آنچه یاد شد براى حق جو ‏کافى است.و نیز باید دانست که ناپسند داشتن نعمت و حب زوال آن نسبت‏به کافر و فاجر ‏که دستاویز فتنه و آزار خلق و افساد بین مردم مى‏شود مانعى ندارد، از این رو که ‏وسیله فساد است نه از آن جهت که نعمت است.
‏فصل 2: منافسه‏ (5) ‏و غبطه‏ (6)
‏منافسه یعنى آرزو نمودن نعمتى که براى دیگرى هست‏بى‏آنکه زوال آن را از او ‏بخواهد، و این مذموم نیست، بلکه در واجب واجب است و در مستحب مستحب و در مباح مباح.
‏خداى سبحان مى‏فرماید:
«‏و فى ذلک فلیتنافس المتنافسون‏» (مطففین 26) .
«‏و همچشمى کنان در این باره (نعمت‏بهشتى) همچشمى کنند» .
‏و سخن پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم بر این معنى حمل مى‏شود که فرمود: «‏لا حسد الا فى اثنین: رجل آتاه الله مالا، فسلطه على ملکه فى الحق.و رجل آتاه الله ‏علما، فهو یعمل به و یعلمه الناس‏» .
«‏حسد روا و نیکو نیست مگر در دو مورد: مردى که خدا او را مالى داده باشد و او [‏در صرف] در راه حق به آن دست‏یابد، و مردى که خدا به او علمى عطا فرموده و او به ‏آن عمل کند و به مردم بیاموزد» .یعنى غبطه جز در این موارد [جایز و نیکو] نیست.گاهى ‏غبطه حسد نامیده مى‏شود چنانکه گاهى حسد منافسه و همچشمى خوانده مى‏شود، و این براى ‏نزدیکى و وسعت و فراخى این دو معنى است.
‏و سبب غبطه حب نعمتى است که براى شخص مورد غبطه حاصل است.پس اگر آن نعمت امرى ‏دینى باشد سبب غبطه حب خدا و محبت طاعت اوست، و اگر امر دنیوى باشد سبب آن حب ‏نعمتهاى مباح دنیا و بهره‏مندى از آنهاست.در غبطه اول هیچ کراهتى نیست‏بلکه مستحسن ‏و مندوب است و غبطه دوم اگر چه حرام نیست ولى باعث کاهش و نقصان درجه آدمى در دین و ‏واماندن انسان از مقامات بلند و ارجمند است، و با زهد و توکل و رضا منافات دارد.
‏و اما غبطه اگر فقط این باشد که دوست دارد به مثل نعمت مغبوط (شخص مورد غبطه) ‏برسد، از آن رو که آن نعمت از مقاصد دین و دنیاست، بدون آنکه بخواهد با وى برابر ‏باشد یا نپسندد که کمتر از او باشد به هیچ وجه در آن اشکالى نیست.ولى اگر تمایل به ‏برابرى و کراهت از کمبود نسبت‏به او دارد این حال جاى خطر و لغزش است.زیرا بر طرف ‏شدن کمبود و نقصان یا به وسیله رسیدن به نعمت آن شخص یا به زوال آن از او حاصل ‏مى‏شود.در این صورت اگر یکى از این دو طریقه حاصل نشد نفس از میل و خواهش طریقه ‏دیگر دست‏برنمى‏دارد.
‏زیرا بعید است که آدمى بخواهد با دیگرى در نعمتى مساوى شود و نتواند به مرتبه او ‏برسد و آنگاه میل به زوال آن از او نکند، بلکه غالبا چنین تمایلى در وى پدید ‏مى‏آید، تا آنجا که اگر آن نعمت از او زوال پذیرد در نزد او خوشتر است تا بقاء آن ‏زیرا به زوال آن نعمت کمبود و نقصان خود او از میان مى‏رود.و اگر طورى باشد که ‏چنانچه اختیار را به وى دهند در زوال نعمت از او مى‏کوشد حسود است و دچار صفت مذموم ‏حسد.و اگر مانع عقلى او را از این کوشش باز دارد و لکن در طبعش چنین است که با زوال ‏نعمت از مغبوط شادى و سرورى در خود مى‏یابد، بى‏آنکه این حال را ناپسند شمرد و در ‏دفع آن بکوشد، این نیز حسد و مذموم است، اگر چه به بدى مرتبه اول نیست.و اگر به ‏واسطه نیروى عقل و دین خود خوشحالى و سرورى را که در طبع خویش به سبب زوال نعمت ‏دیگرى مى‏یابد ناپسند شمرد و در دفع آن از نفس خود در مقام مجاهده برآید، مقتضى ‏رحمت واسعه الهى این است که از او عفو نماید، زیرا دفع این حالت جز با ریاضت‏هاى ‏سخت و دشوار در توان و قدرت او نیست.هیچ انسانى نیست مگر اینکه کسى را در میان ‏آشنایان و نزدیکان خود در بعضى از نعمت‏هاى الهى برتر و بالاتر مى‏بیند، و هر گاه

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد حسابرسی عملیاتی شرکت گاز

دانلود مقاله در مورد حسابرسی عملیاتی شرکت گاز

دانلود-مقاله-در-مورد-حسابرسی-عملیاتی-شرکت-گازلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 97 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏دانشگاه جامع علمی کاربردی
‏واحد 7
‏موضوع:
‏2
‏الهی...!
‏هر چند ما گنه کاریم ،تو غفاری.
‏هر چند ما زشت کاریم، تو ستاری
‏پادشاها! گنج فضل تو داری و بی نظیر و بی همتایی
‏سزاست که خطاهای مارا در گذری......
‏«‏هوالحق‏»
‏تشکر و قدر دانی :
‏3
‏حمد و سپاس به آستان بیکران حضرت حق که توفیق انجام این پروژه را عطا فرمود .اینک به انتهای این مقطع رسیده ام و ماحصل تلاش ‏دوره‏ تحصیل در کنار اساتید ارجمند در غالب رساله حاضر به حضور استاد عزیز‏م‏ ‏خانم علیشاهی‏ ‏،تقدیم می دارم.
‏استاد گرامی باور دارم که در طول این ‏مدت‏ که با شما آشنا شدم خیر خواهی ،‏ ‏وظیفه شناسی، اخلاق ،رفتار و کردارتان برای‏م‏ الگو بود. جا دارد از زحمات شما و نیت خالصتان که‏ من‏ را در تدوین این مکتوب همراهی نمودید تشکر کنم .
‏التماس دعا
‏5
‏فهرست مطالب
‏اهداف تحقیق..........................................................................ص6
‏مقدمه ....................................................‏..............................ص9
‏تاریخچه صنعت گاز در ایران ‏.........................................................ص11
‏تاریخچه شرکت ملی گاز ایران‏.......................................................ص12
‏فصل اول
‏استاندارد نمودن کالا‏..................................................................ص15
‏فصل ‏دوم
‏اهداف و برنامه ر‏ی‏ز‏ی
‏س‏ی‏ستم‏ حسابرس‏ی‏ عمل‏ی‏ات‏ی‏ شرکت ملی گاز...........................................ص‏29
‏فصل سوم
‏حسابرسی ‏واحد شمارش کالا‏.....................................................................ص‏36
‏فصل‏ چهارم
‏روش انجام کار طبقه بند‏ی‏ کالاها در شرکت مل‏ی‏ گاز ا‏ی‏ران
‏حسابرس‏ی‏ واحد طبقه بند‏ی‏ کالا‏......................................................ص5‏0
‏فصل‏ پنجم‏
‏نقش حسابرس‏ی‏ عمل‏ی‏ات‏ی‏ در ارائه کالا.....................................................................................ص‏77
‏نتیجه گیری............................................................................ص96
‏منابع.................................................................................ص98
‏بیان مسئله
‏سازمانها دیرزمانی است که منابع مالی و مادی خود را از دیدگاه بلند مدت مد نظر قرار داده اند، تنها در سالهای اخیر است که به طور جدی به کاربرد همین دیدگاه در زمینة منابع انسانی پرداخته اند. اکنون بسیاری از سازمانها مایلند که کارمندان خود را به صورت منابعی همانند یک بانک استعداد برای آینده پرورش دهند تا با پیشرفت و رشد آنان از این منابع انسانی بهره گیرند (ستیرز روپورتر، 1372، 5)

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد حزب الله لبنان 192 ص

دانلود مقاله در مورد حزب الله لبنان 192 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-حزب-الله-لبنان-192-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 172 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏حزب‌الله لبنان‏ (‏عربی‏: حزب الله، به معنای: حزب خدا) نام گروهی سیاسی-شبه‌نظامی در ‏لبنان‏ است. گروه حزب الله در اوایل سال‌های ۱۹۸۰ و با ‏ایدئولوژی اسلام سیاسی‏ ‏روح‌الله خمینی‏ در ‏لبنان‏ ظهور کرد.‏[۱]‏ ‏[۲]‏[۳]‏ ‏[۴]‏ ‏[۵]‏ در زمان ‏جنگ داخلی لبنان‏، حزب‌الله لبنان به کمک ‏سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران‏، تعلیم نظامی داده و تحت حمایت مالی و سیاسی ‏نظام جمهوری اسلامی ایران‏ قرار گرفت.‏[۶]‏حزب‌الله لبنان ۳ هدف اصلی را به عنوان آرمان خود اعلام کرده که عبارتند از: محو آثار امپریالیستی غربی در لبنان، مجازات ‏فالانژهای لبنان‏ و برپایی حکومت اسلامی در لبنان.‏[۷]‏ گروه حزب‌الله لبنان در لیست برخی کشورهای غربی به عنوان «گروهی تروریستی» قرار دارد.‏[۸]
‏فهرست مندرجات
‏[‏مخفی شود‏]
‏۱‏ ‏تاریخچه‏
‏۲‏ ‏منش‏
‏۳‏ ‏دیدگاه‌های مخالفین‏
‏۴‏ ‏تخصیص نام «گروه تروریستی»
‏۵‏ ‏دبیران کل‏
‏۶‏ ‏جُستارهای وابسته‏
‏۷‏ ‏منابع‏
‏۸‏ ‏پیوند به‌ بیرون‏
‏[‏ویرایش‏]‏ ‏تاریخچه
‏هسته اولیه حزب الله و ساختار تشکیلاتی آن متشکل از اسلام گرایان ، نیروهای ‏حزب الدعوه‏ به رهبری علامه سید ‏محمد حسین فضل الله‏ ، شاخه دانشجویی حزب الدعوه ، مسئولان ‏جنبش امل‏ ، اعضای ‏جنبش فتح‏ به رهبری ابوجهاد (خلیل الوزیر) و تمام گروه هاو جریان‌هایی که از انقلاب اسلامی ایران و
2
‏حزب‌الله لبنان‏ (‏عربی‏: حزب الله، به معنای: حزب خدا) نام گروهی سیاسی-شبه‌نظامی در ‏لبنان‏ است. گروه حزب الله در اوایل سال‌های ۱۹۸۰ و با ‏ایدئولوژی اسلام سیاسی‏ ‏روح‌الله خمینی‏ در ‏لبنان‏ ظهور کرد.‏[۱]‏ ‏[۲]‏[۳]‏ ‏[۴]‏ ‏[۵]‏ در زمان ‏جنگ داخلی لبنان‏، حزب‌الله لبنان به کمک ‏سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران‏، تعلیم نظامی داده و تحت حمایت مالی و سیاسی ‏نظام جمهوری اسلامی ایران‏ قرار گرفت.‏[۶]‏حزب‌الله لبنان ۳ هدف اصلی را به عنوان آرمان خود اعلام کرده که عبارتند از: محو آثار امپریالیستی غربی در لبنان، مجازات ‏فالانژهای لبنان‏ و برپایی حکومت اسلامی در لبنان.‏[۷]‏ گروه حزب‌الله لبنان در لیست برخی کشورهای غربی به عنوان «گروهی تروریستی» قرار دارد.‏[۸]
‏فهرست مندرجات
‏[‏مخفی شود‏]
‏۱‏ ‏تاریخچه‏
‏۲‏ ‏منش‏
‏۳‏ ‏دیدگاه‌های مخالفین‏
‏۴‏ ‏تخصیص نام «گروه تروریستی»
‏۵‏ ‏دبیران کل‏
‏۶‏ ‏جُستارهای وابسته‏
‏۷‏ ‏منابع‏
‏۸‏ ‏پیوند به‌ بیرون‏
‏[‏ویرایش‏]‏ ‏تاریخچه
‏هسته اولیه حزب الله و ساختار تشکیلاتی آن متشکل از اسلام گرایان ، نیروهای ‏حزب الدعوه‏ به رهبری علامه سید ‏محمد حسین فضل الله‏ ، شاخه دانشجویی حزب الدعوه ، مسئولان ‏جنبش امل‏ ، اعضای ‏جنبش فتح‏ به رهبری ابوجهاد (خلیل الوزیر) و تمام گروه هاو جریان‌هایی که از انقلاب اسلامی ایران و
2
‏حزب‌الله لبنان‏ (‏عربی‏: حزب الله، به معنای: حزب خدا) نام گروهی سیاسی-شبه‌نظامی در ‏لبنان‏ است. گروه حزب الله در اوایل سال‌های ۱۹۸۰ و با ‏ایدئولوژی اسلام سیاسی‏ ‏روح‌الله خمینی‏ در ‏لبنان‏ ظهور کرد.‏[۱]‏ ‏[۲]‏[۳]‏ ‏[۴]‏ ‏[۵]‏ در زمان ‏جنگ داخلی لبنان‏، حزب‌الله لبنان به کمک ‏سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران‏، تعلیم نظامی داده و تحت حمایت مالی و سیاسی ‏نظام جمهوری اسلامی ایران‏ قرار گرفت.‏[۶]‏حزب‌الله لبنان ۳ هدف اصلی را به عنوان آرمان خود اعلام کرده که عبارتند از: محو آثار امپریالیستی غربی در لبنان، مجازات ‏فالانژهای لبنان‏ و برپایی حکومت اسلامی در لبنان.‏[۷]‏ گروه حزب‌الله لبنان در لیست برخی کشورهای غربی به عنوان «گروهی تروریستی» قرار دارد.‏[۸]
‏فهرست مندرجات
‏[‏مخفی شود‏]
‏۱‏ ‏تاریخچه‏
‏۲‏ ‏منش‏
‏۳‏ ‏دیدگاه‌های مخالفین‏
‏۴‏ ‏تخصیص نام «گروه تروریستی»
‏۵‏ ‏دبیران کل‏
‏۶‏ ‏جُستارهای وابسته‏
‏۷‏ ‏منابع‏
‏۸‏ ‏پیوند به‌ بیرون‏
‏[‏ویرایش‏]‏ ‏تاریخچه
‏هسته اولیه حزب الله و ساختار تشکیلاتی آن متشکل از اسلام گرایان ، نیروهای ‏حزب الدعوه‏ به رهبری علامه سید ‏محمد حسین فضل الله‏ ، شاخه دانشجویی حزب الدعوه ، مسئولان ‏جنبش امل‏ ، اعضای ‏جنبش فتح‏ به رهبری ابوجهاد (خلیل الوزیر) و تمام گروه هاو جریان‌هایی که از انقلاب اسلامی ایران و
2
‏حزب‌الله لبنان‏ (‏عربی‏: حزب الله، به معنای: حزب خدا) نام گروهی سیاسی-شبه‌نظامی در ‏لبنان‏ است. گروه حزب الله در اوایل سال‌های ۱۹۸۰ و با ‏ایدئولوژی اسلام سیاسی‏ ‏روح‌الله خمینی‏ در ‏لبنان‏ ظهور کرد.‏[۱]‏ ‏[۲]‏[۳]‏ ‏[۴]‏ ‏[۵]‏ در زمان ‏جنگ داخلی لبنان‏، حزب‌الله لبنان به کمک ‏سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران‏، تعلیم نظامی داده و تحت حمایت مالی و سیاسی ‏نظام جمهوری اسلامی ایران‏ قرار گرفت.‏[۶]‏حزب‌الله لبنان ۳ هدف اصلی را به عنوان آرمان خود اعلام کرده که عبارتند از: محو آثار امپریالیستی غربی در لبنان، مجازات ‏فالانژهای لبنان‏ و برپایی حکومت اسلامی در لبنان.‏[۷]‏ گروه حزب‌الله لبنان در لیست برخی کشورهای غربی به عنوان «گروهی تروریستی» قرار دارد.‏[۸]
‏فهرست مندرجات
‏[‏مخفی شود‏]
‏۱‏ ‏تاریخچه‏
‏۲‏ ‏منش‏
‏۳‏ ‏دیدگاه‌های مخالفین‏
‏۴‏ ‏تخصیص نام «گروه تروریستی»
‏۵‏ ‏دبیران کل‏
‏۶‏ ‏جُستارهای وابسته‏
‏۷‏ ‏منابع‏
‏۸‏ ‏پیوند به‌ بیرون‏
‏[‏ویرایش‏]‏ ‏تاریخچه
‏هسته اولیه حزب الله و ساختار تشکیلاتی آن متشکل از اسلام گرایان ، نیروهای ‏حزب الدعوه‏ به رهبری علامه سید ‏محمد حسین فضل الله‏ ، شاخه دانشجویی حزب الدعوه ، مسئولان ‏جنبش امل‏ ، اعضای ‏جنبش فتح‏ به رهبری ابوجهاد (خلیل الوزیر) و تمام گروه هاو جریان‌هایی که از انقلاب اسلامی ایران و

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد حفظ محیط زیست

دانلود مقاله در مورد حفظ محیط زیست

دانلود-مقاله-در-مورد-حفظ-محیط-زیستلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 32 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏فصل 3
‏روش‏‌‏شناسی ‏مطالعه
‏مروری بر روشهای استفاده شده در تخمین اهمیت اقتصادی نواحی تفریحی و بیابانی در جنگل مدل پر‏ی‏نس آلب‏ر‏ت در این متن در این فصل آورده شده است. این فصل در دو قسمت خلاصه شده است: در بخش 301 یک خلاص‏ه‏‌‏ای ‏از مذاکرات ارزش بدون استفاده بیابان و برآورد آن آورده شده، در حالیکه در بخش 302 مروری بر طراحی آمارگیری، طراحی نمونه‏‌‏برداری و میزان واکنش‏‌‏ها آورده شده است.
‏1. 3 ‏مفهوم ارزش بدون استفاده بیابان و روش برآورد
‏خالص وجودی‏ یا ارزش حفاظتی بیابان ارزش بدون استفاده را تعریف‏ می‏‌‏کند مقدمتا‏ً‏ ترکیبات وجودی و تقاضاهای ارزش نسلهای آینده است. یک روش مستقیم قابل دسترس برای برآوردن ارزشها فن ارزش‏‌‏گذاری ضربتی است. نگرش ارزش‏‌‏گذاری ضربتی باز نهایی در این متن برای مشخص کر‏دن تمایل به پرداخت ساکنان ساسکا‏چوان برای حفاظت بکار گرفته شده بود. روش پرداخت بود یک سهم در پشتوانه خاص طراحی شده بخصوص بمنظور حفاظت کردن و نگهداری از بیابان این روش پرداخت به دو دلیل ا‏نتخاب شده بود:‏ ‏‌‏(1)‏‌‏ ‏ساکنان ساسکا‏چوان آشنا با اعانه‏‌‏ها‏ی ساخته شده مخصوص بمنظور (I,e‏ گروه‏‌‏ها‏ی زیست محیطی و دستگیری) بودند و (2) این روش نسبتاً‏‌‏ بی‏‌‏طرف است بعلاوه احساس‏ می‏‌‏شد که بلیط ورودیه یا چیزی شبیه به مالیات باعث بیان واکنشهای متعدد‏ می‏‌‏شود. برای اجتناب از خطاهای استراتژی در واکنشها شریکها‏ می‏‌‏دانستند ابتدای پرسشی که مطرح شده بود یک مجموع‏ه‏‌‏ای ‏از موقعیت فرضی را توضیح می‏‌‏داد.
‏2. 3 مجموعه داده‏‌‏ها
‏1.2.3 طراحی آمارگیری
‏در طی بهار و تابستان سال 1994 یک پرسشنامه بصور‏ت تصادفی بین ساکنان نواحی ساسکا‏چوان توزیع و توسعه پیدا کرد. متن بر روی نواحی بی‏ابان و تفریحی توسط ساکنان ساسکا‏چوان متمرکز شده بود. این آمارگیری از روی اطلاعات استخراج شده جمعیت‏‌‏شناسی ‏اقتص‏ادی‏، ‏‌‏نظری و رفتاری ساکنان طراحی‏ شده بود. ‏آمارگیریها قبلاً‏‌‏ توسط اقتصاد‏دانان، دانشجویان و عموم مردم از پیش امتحان شده بود. پرسشنامه در ضمیمه A‏ ‏می‏‌‏توان‏د در 4 بخش اصلی خلاصه شود بخش 1 سوال
3
‏از وسط 7 تمرکزها روی مفهوم فعال‏ی‏ت‏های تفرجی اطراف و محل شرکت. بخش بعدی سوال 8 و 9 شناسایی بیشتر قسمتهای مهم و برجسته پارک ملی پر‏ی‏نس آلبرت در حالیکه بخش سوم سوالات 17 تا 10 بیرون کشیدن اطلاعات مربوط به حیات وحش و بیابان از ساکنان است. بخش آخر سئوالات 18 تا 26 تمرکز روی قسمتهای جمعیت‏‌‏شناسی ‏است.
‏2. 2. 3 طراحی نمونه‏‌‏برداری
‏توزیع آمارگیری از طریق خدمات پستی انجام شده بود. ایالتها به 4 منطقه تقسیم شده بودند که از نمونه‏‌‏ها‏ی تصادفی و از طریق دفاتر تلفن تولید شده بودند. غرب هدفها به اجرا درآمد نمونه‏‌‏برداری تصادفی و برچسبهای نشانی‏ فراهم شد. در ابتدا 200 تا از آم‏ارگیریها به بیرون هر یک از مناطق (ساسکاتون‏،‏ یورکتون، ملویل) منطقه 3‏ ‏(رجینا، سویفت کاریت، موس جا و یبورن و استوان) و منطقه 4 ( با تلفولد شمالی، تلوید مینتر‏،‏ دریاه میدو و کیندوسلی) فرستاده شده بودند و 250 تا ‏از آمارگیری‏‌‏ها به منطقه 10‏ ‏پر‏ی‏نس آلبرت) فرستاده شده بودند. برای بعضی از نواحی مقادیر حساسیت‏‌‏ها بالاتر بود. برای این ناحیه در دومین ارسال 200 تا از آمارگیریها به پر‏ی‏نس آلبرت فرستاده شده بودند 100 تا به ساسکاتون و‏ .‏..
‏100 تا به باتلفولد شمالی این سه منطقه متمرکز شده بودند زیرا تصور بر این بود که سهم بیشتری از ساکنان در پارک ملی و پر‏ی‏نس آلبرت دیده شده بودند.
‏اولین آمارگیریها از 850 تا فرستاده شده در سراسر ایالت ‏در اوائل آگوست 1994 توزیع شده بود. دیگر 400 تای آمارگیری فرستاده شده در اوایل اکتبر 1994 به سه منطقه دیگر توزیع شده بود یعنی، پر‏ی‏نس آلبرت،‏‌‏ ‏ساسکاتون و باتلفورد شمالی ساکنان یک آمارگیری را با یک روکش نام‏ه‏‌‏ای ‏که مفهوم آمارگیری را توصیف‏ می‏‌‏کرد و یک کارمزد مربوط به هزینه پستی که به پاکت پستی بر‏ می‏‌‏گشت را دریافت کردند.
‏3. 2. 3 مقادیر حساسیت‏‌‏ها
‏آمارگیری مقادیر حساسیت‏‌‏ها‏ بطور قابل توجهی از منطق‏ه‏‌‏ای ‏به منطقه دیگر متغیر است. تغییرات مقادیر حساسیت از 7/14% از منطقه 4 به 7/22% منطقه 1 (جدول 3. 1 را ببینید)‏ ‏‌‏عموما‏ً‏ یک فرد نزدیکتر به ساکن پارک ملی پر‏ی‏نس آلبرت بیشتر شبیه به شخصی بود که به آمارگیری‏‌‏ها بر‏ می‏‌‏گشت این ممکن است نشان دهد‏ که آگاهی و توجه برای مناطق بیابانی و تفریح افزایش پیدا میکند چنانکه یک حرکت در جهت شمال از داخل ساسکاتون یا آن عنوان آمارگیری ممکن است نتایج موثری داشته باشد. پرسشنامه
3
‏‌‏ها‏ی مناطق بیابانی و تفرجی در نواحی عمومی توزیع شده بودند که حاوی توضیح مقادیر نسبتاً‏‌‏ پایین حساسیت‏‌‏ها بود. نرخهای واکنش وقتی که یک بهره گروهی ویژه هدف گرفته شده نوعاً‏ ‏‌‏بالاتر هستند.
‏در آمارگیری‏‌‏های بازگشت داده شده، 38 تای آنها برای ‏تخمین ارزش منابع قابل استفاده ن‏ب‏و‏دند زیرا سئوالات خیلی زیادی بی جواب‏ می‏‌‏ماندند. واکنشهایی که جواب داده شده بودند و تمایل به پرداخت آنها صفر دلار بود به ‏یک دلیل برای واکنشهایشان پرسیده‏ شده بودند، بنابراین این‏‌‏جوری اجازه شناسایی 7 واخواست مزایده که از تجزیه و تحلیل (VM‏)‏‌‏ ‏نادیده گرفته شده بودند داده شد. نرخهای برگشتی قابل استفاده 16% بود.
‏(‏‌‏جدول 3. 2 را ببینید)
‏جدول 3. 1
‏نرخهای واکنش برای بازدید زمین لم یزرع و تفرجی PAMF
‏مجموعة‏‌‏ برگشتیها
‏پست دوم
‏پست اول
‏منطقه و موقعیت
‏نرخ‏‌‏های واکنش
‏نرخ‏‌‏های برگشتی
‏بازگشتی‏‌‏ها
‏فرستاده A
‏نرخ‏‌‏های برگشتی
‏بازگشتی‏‌‏ها
‏فرستاده A
‏100
‏7/22%
‏4/22%
‏43
‏192
‏9/22%
‏57
‏249
‏منطقه 1
‏پرنیس آلبرت
‏59
‏6‏/‏20‏%
‏1/24%
‏21
‏21
‏87
‏87
‏0
‏0
‏1/19%
‏38
‏37
‏1
‏0
‏199
‏174
‏25
‏0
‏منطقه 2
‏سارسکاتون
‏یورکتون
‏ماسویل
‏50
‏178%
‏7/11%
‏11
‏11
‏94
‏94
‏0
‏0
‏0
‏7/19%
‏39
‏25
‏7
‏2
‏5
‏198
‏116
‏43
‏27
‏12
‏منطقه 3
‏باتلفورد شمالی
‏سلوید مینستر
‏دریاچه میدو
‏کیندرسلی
‏29
‏0
‏7/14%
‏29
‏197
‏منطقه 4
4
‏7/14%
‏0
‏0
‏0
‏0
‏0
‏14
‏6
‏6
‏3
‏0
‏127
‏30
‏23
‏11
‏6
‏رجینا
‏موس جاو
‏سویفت کارنت
‏ویبورن
‏استوان
‏238
‏6/19%
‏1/20%
‏75
‏373
‏3/19%
‏163
‏843
‏مجموع
‏آمارگیری‏‌‏ها‏ی فرستاده شده نشانگر تعداد آمارهای واقعی توزیع شده.
‏شکل 3. 1 و 3. 2 توزیع از طریق آمارهای تحویل داده شده و آمارهای برگشتی را ترتیب روشن‏ می‏‌‏کند منطقه 1 (ناحیه PA‏) 36% از آمارها را دریافت کرده اما در حالیکه 42 درصد واکنشها را دریافت کرده است.
‏جدول 2. 3 :‏‌‏آمارهای قابل استفاده و اندازه نمونه
‏درصد
‏تعداد
‏100%
‏1216
‏مجموع آمارهای فرستاده شده
‏6/19%
‏238
‏مجموع آمارهای بازگشتی
‏9/15%
‏193
‏آمارهای قابل استفاده

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد حق ارتفاق نسبت به ملک غیر و در احکام‌ و آثار املاک‌، نسبت به املاک مجاور 35 ص

دانلود مقاله در مورد حق ارتفاق نسبت به ملک غیر و در احکام‌ و آثار املاک‌، نسبت به املاک مجاور 35 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-حق-ارتفاق-نسبت-به-ملک-غیر-و-در-احکام‌-و-آثار-املاک‌-نسبت-به-املاک-مجاور-35-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 35 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏حق ‏ارتفاق‏ در ‏شهرسازی
‏به ‏نام خدا ‏
‏عنوان تحقیق : ‏ ‏حق ارتفاق نسبت به ملک غیر و در احکام‌ و آثار املاک‌، نسبت به املاک مجاور
‏حق ‏ارتفاق‏ در ‏شهرسازی
2
‏فهرست : ‏ ‏ ‏
‏عنوان .....................................‏........................‏........‏ ‏.......................‏.‏...‏شماره صفحه
‏مقدمه ................................................‏................................‏..‏ ‏.............‏.....‏....‏.....‏.‏.‏..3
‏مبحث اول : ‏حق ارتفاق نسبت به ملک غیر‏.....‏...‏.‏4
‏مالکیت تبعی‏........................................................................‏ ‏........................‏...‏......‏ 4
‏مالکیت فضا و قرار زمین‏...............................................‏.......‏ ‏........................‏....‏.....‏..‏4
‏تعریف حق ارتفاق‏.................................................................‏ ‏........................‏..‏.....‏.‏ 8
‏حق ارتفاق بوسیله عقد (قرار داد)برقرار می شود‏.........................‏ ‏........................‏.‏.‏......‏.‏10
‏تصرف در حق ارتفاق‏............................................................‏ ‏........................‏.‏......‏.‏11
‏اذن در استفاده از ارتفاق.........................................................‏ ‏........................‏.....‏..‏12
‏تفاوت‏هاى حق ارتفاق، با اذن‏...................................................‏ ‏........................‏......‏..‏ 13
‏مواردی که از اذن نمی توان رجوع کرد‏....................................‏ ‏........................‏..‏......‏.‏ 14
‏تکالیف مالک‏.....................................‏..............................‏ ‏.....................................‏16
‏تکالیف صاحب حق ارتفاق‏.......................................................‏ ‏................................‏17
‏حق ارتفاق در مورد انتقال ملک‏.............................................‏...‏ ‏.............................‏.‏...‏19
‏تکالیف صاحب حق ارتفاق‏ ‏و ‏حق ارتفاق در مورد تقسیم ملک‏............‏........................‏ ‏....‏...‏21
‏حق ارتفاق در مورد انتقال ملک‏................................................................................‏.‏.‏22
‏مبحث‏ دوم :احکام و آثار املاک مجاور،‏ماهیت حقوق املاک مجاور‏......................22
‏تصرفات مادی که هر یک از شرکا در ملک مشترک و مشاع می نماید بر دو نوع است‏...........‏25
‏در صورتی که دیوار مشترک خراب شود ‏............‏.............‏...........‏ ‏.......................‏......‏..‏27
‏حق ارتفاق در مالکیات طبقات یک ساختمان :‏ ‏............‏.............‏...........‏ ‏........................‏..‏28
‏موارد مشترک در طبقات به شرح زیر می باشد‏............‏.............‏...........‏ ‏.........................‏28
‏اختلافات بین مالکین‏............‏....‏.........‏..........‏ ‏............‏.............‏...........‏ ‏.....................‏.‏ ‏29
‏دیوار‏............‏.............‏...........‏ ‏............................................................................‏..‏29
‏پله ‏............‏.............‏...........‏ ‏........‏................‏.‏......................................................‏.‏30
‏در مورد تعمیر سقف مشترک‏ طبقات ماده 128 قانونی می گوید‏............‏.............‏...........‏ ‏.‏.‏...‏30
‏مبحث سوم : ارتفاق در حریم املاک‏....‏...................‏............................‏....‏...‏ 32
‏حریم چا‏ه‏............‏.............‏...........‏ ‏........................‏.‏..............................................‏.‏.‏32
‏منابع و ماخذ ‏............‏.............‏...........‏ ‏................................................................‏.‏..‏35
‏حق ‏ارتفاق‏ در ‏شهرسازی
3
‏مقدمه :
‏بشر دارای زندگی اجتماعی است. لازمه زندگی اجتماعی مجاورت و مشارکت با سایرین است. لذا تدوین‏ ‏پاره‏ای از مفاهیم و رعایت بعضی قوانین از ضروریات زندگی اجتماعی می‏باشد. از جمله این مفاهیم‏ ‏می‏توان به حقوقی که اشخاص نسبت به املاک خود و سایرین دارند اشاره کرد. اهمیت رعایت حقو ق همسایگان به قدری است که پیامبر اکرم (ص) می‏فرماید : للجار حق (همسایه حقی دارد) و در جایی دیگر می‏فرماید اذا اراد احدکم ان یبیع عقاره فلیعرضه علی جاره (وقتی کسی بخواهد خانه یا ملک خود را بفروشد‏ ‏باید نخست همسایه خویش پیشنهاد کند‏.)
‏در این مقال سعی شده تا آثار و احکام مربوط به ارتفاق ،املاک مجاور، حرائم املاک ، قوانین مربوط ، ضررهای نامتعارف همسایگی و همچنین محدودکننده‌ های‌ مالکیت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
‏حق ‏ارتفاق‏ در ‏شهرسازی
4
‏مبحث اول‏ ‏: ‏حق ارتفاق نسبت به ملک غیر
‏از آنجا که حق ارتفاق یکی از تبعات مالکیت می باشد در ابتدا به بررسی مالکیت تبعی می پردازیم:
‏مالکیت تبعی ـ ثمرات و متعلقات اموال که طبعاً یا در نتیجه عملی حاصل شده باشد یا بالتبع مال مالک همان اموال می‌باشد همچنین است نما و محصول حاصل از زمین و نتا‏ی‏ج حیوانات تحت شرایط مقرر بدین معنی که اگر نما یا حاصل از اصله (نهال) یا حبه (دانه) غیر حاصل شده باشد درخت و محصول مال صاحب اصله یا حبه خواهد بود اگرچه بدون رضایت صاحب زمین کاشته شده باشد.
‏مالکیت فضا و قرار زمین ـ مالکیت زمین مستلزم مالکیت فضای محاذی آن است تا هر کجا با لارود و همچنین است نسبت به زیر زمین تا هر کجا که پائین رود به همین جهت دادن در، پنجره یا هر نوع خروجی از ملک مجاور به فضای خانه همسایه بدون اجازه ممنوع می‌باشد و در مورد داخل شدن شاخه و یا ریشه درخت در فضای خانه، یا زمین همسایه مالک درخت بایستی نسبت به عطف آن اقدام کند. در صورتیکه کسی در دیوار اختصاصی خود در مجاورت ملک همسایه روزنه یا شبکه ایجاد کند همسایه می‌تواند جلو شبکه و روزنه مانع ایجاد کند. با وجود موارد یاد شده مالکیت حقی نامحدود نیست و حدودی برای آن مقرر شده است. حدود دیگر مالکیت را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:
‏حق ‏ارتفاق‏ در ‏شهرسازی

 

دانلود فایل